Diskutera – Vad retar dig mest i spel?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är sant.

Att de tar temperaturen betyder inte att de faktiskt tar till sig.

Vid eftertanke så känns det som att det är för svårt att samla så spridda skurar som kritik på ett forum är. Exempelvis så kan 10 personer använda helt olika ord för att beskriva samma sak. Det blir då omöjligt att anpassa utvecklingen efter det då man kan ha tolkat fel.

Frågan är... går det att samla denna formen av kritik på ett sätt som faktiskt gynnar utvecklare?

Eller så är det helt enkelt bara så att de fortfarande inte bryr sig?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Att 2K har det enda basketspelet så de kan köra ett skamlöst pay to win-system, det är t.o.m så att om jag spelar en match så kommer det upp en ruta om att "Uppdatering har skett, gå tillbaka till huvudmenyn för att få bort denna ruta", och är det då en patch som äntligen fixat något av det sketna gameplayet? Nej, det är bara att de vill visa mig vilka nya kort jag borde köpa ...
Det har t.o.m gått så långt att jag hejar efter ett nytt NBA Live, fatta(!), jag hejar alltså på EA!

Jag håller helt med dig om 2K. Ändå är det som stör mig mest att det inte finns ett fotbollsspel som är lika djupt som NBA2K. Hur svårt ska det vara? Lägg till lite badges, tendencies, individuella animationer, djupare taktiker, några rejäla game modes förutom FUT/MyTeam, fler settings och mer customization. Nä, istället släpper EA samma skit som dom gjorde 2010 fast med nån ny mellansekvens som enda nyhet i career mode.

NBA2K är, trots sitt vidriga pay to win, med råge världens bästa sportspel. DET är störande!

Medlem
Skrivet av autograph:

Eller så är det helt enkelt bara så att de fortfarande inte bryr sig?

Kan vara så. Vore dock märkligt om vinst är av intresse..


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Att jag inte kan gå i normal takt i FPS-spel eller att man kan hålla samma takt som den AI man kör med i Single Player story.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan vara så. Vore dock märkligt om vinst är av intresse..

Vi köper ju ändå, och hoppas att det ska bli bättre.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Hoppas att några från spelföretag läser detta, och tar till sig kritiken!

Ja, det är guld värt.
Svarar som en student som läser Games User Experience på högskolan i Skövde.

Skrivet av Freakon:

Det är sant.

Att de tar temperaturen betyder inte att de faktiskt tar till sig.

Vid eftertanke så känns det som att det är för svårt att samla så spridda skurar som kritik på ett forum är. Exempelvis så kan 10 personer använda helt olika ord för att beskriva samma sak. Det blir då omöjligt att anpassa utvecklingen efter det då man kan ha tolkat fel.

Frågan är... går det att samla denna formen av kritik på ett sätt som faktiskt gynnar utvecklare?

Det finns så många faktorer som väger in här.

Prioriteringar - tid och pengar
Det första är att det är svårt att göra ett "bra spel". Det är svårt att göra ett spel som fungerar, är intressant och kul att spela, samt saknar dålig design. Ett stort spel har tusentals skavanker som tar tusentals timmar att jobba bort. Spelutvecklare är ofta eller nästan alltid tidspressade och fokuserade på att få spelet att fungera överhuvudtaget. När alla viktiga egenskaper är på plats finns det sällan mycket tid att iterera och försöka göra spelet roligare att spela. I slutändan är det svårt att få bort allt negativt hos ett spel.

Kommunikation
Det andra är att det kan finnas kunskap och ambition att få bort eller ändra på negativa aspekter hos ett spel... men att problemet nedprioriteras till följd av bristande kommunikation i samband med problemet tid och pengar. Det finns ofta redan över 50-200 måste-göras innan deadline X om två månader. Kanske faller problemet in på stapeln "good to have", snarare än "must have" och därför aldrig blir åtgärdat?

Det är svårt att bedöma tyngden av vad någon säger eller skriver
Vad spelare klagar på, behöver inte vara representativt för populationen av spelares åsikter och beteenden.

Trots detta, är det vettigt för spelutvecklare att läsa trådar som denna. Det är nyttigt att få ett hum om vilka fallgropar man bör undvika. Särskilt de poster i tråden som fått många "likes".


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av autograph:

Jo, men ibland undrar man varför de värsta sakerna fortfarande finns kvar i nya spel?

Kan ju även bero på att de värsta sakerna inte är de värsta för alla individer? Kombinerat med att vissa utvecklare eller speldesigners anser att vissa av de värsta sakerna är de bästa sakerna.

När det gäller designval kan även målgrupp för spelet spela in. Något som en majoritet av "casual" gamers uppskattar kan t.ex. hatas av mer hardcore-gamers.

Medlem

Ungj$#@ar. Dom borde hålla sig till fornine.

Medlem

Dåliga kontroller. Om jag vet vad jag vill göra ska inte kontrollen hindra mig från att göra just det.


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem

när ryssen kommer


signatur

//monster

Medlem

Politisk korrekthet/censur.


signatur

I drank what?

k3m
Medlem

hittar ingen som nämnt usla animationer. jag kan förbise många skitsaker i spel som jag verkligen vill spela. men ser det ut som att protagonisten springer med bajs i byxan, elr att fienderna bara lägger sig ner hela när man skjutit de med hagelbössa på en meters avstånd, så klarar jag inte av att fortsätta spela...

Medlem

1. Värst alla kategorier: när ens gubbe blir långsam för att visa att nu är det känslosamt/viktigt/du är skadad. Jag har vart med om allt det här som människa och inte något av det fick det att kännas som att jag var fångad i en sjö av sirap. Det här var tex mycket värre i slutet av Mass Effect 3 för mig än själva slutet. Och det händer i alla spel jämt.

2. Smyg-uppdrag i spel som inte ger dig något verktyg att smyga med. Särskilt vanligt under ps2-eran. Uppdraget startar också om ifall du blir upptäckt - eller så vet bara alla fiender var du är och misstaget går inte att reparera utan att ladda om från save (som tex i moderna Ubisoft spel).

3. Plattformsspel utan dubbel-hopp. Man kan dubbelhoppa i spel. Så är det bara.

k3m
Medlem
Skrivet av newlaseridea:

1. Värst alla kategorier: när ens gubbe blir långsam för att visa att nu är det känslosamt/viktigt/du är skadad. Jag har vart med om allt det här som människa och inte något av det fick det att kännas som att jag var fångad i en sjö av sirap. Det här var tex mycket värre i slutet av Mass Effect 3 för mig än själva slutet. Och det händer i alla spel jämt.

2. Smyg-uppdrag i spel som inte ger dig något verktyg att smyga med. Särskilt vanligt under ps2-eran. Uppdraget startar också om ifall du blir upptäckt - eller så vet bara alla fiender var du är och misstaget går inte att reparera utan att ladda om från save (som tex i moderna Ubisoft spel).

3. Plattformsspel utan dubbel-hopp. Man kan dubbelhoppa i spel. Så är det bara.

sj gillar jag att man hamnar i slowmo. fast det beror också på anledningen samt hur kraftig effekten är. tex i Fallout 4 så gillar jag Nerdrage o i Max Payne 1 o 2 bullet time. vill minnas att det var nåt spel jag inte gillade slowmo, men minns inte vad det hette.

Medlem
Skrivet av k3m:

sj gillar jag att man hamnar i slowmo. fast det beror också på anledningen samt hur kraftig effekten är. tex i Fallout 4 så gillar jag Nerdrage o i Max Payne 1 o 2 bullet time. vill minnas att det var nåt spel jag inte gillade slowmo, men minns inte vad det hette.

Det är alltså inte slow-mo jag pratar om utan när man bråkar med vad som händer när du försöker röra på gubben och spelet har bestämt att nu är det så att den ska gå jättelångsamt, skatt du ska förstå att scenen har KÄNSLORNA.

Skriv svar