God of War-skaparen hävdar att Playstation jobbar på Xbox Game Pass-"kontring"

Flakmonkey
Skrivet av Shadee:

Hur var det med nya Oddworld? Var det PS+? Jag har tappat kontrollen på alla konsoltjänster så blandar ihop dem och vet inte vad som är vad samt skillnaden på dem.

PS+ och att du blandar ihop dem som ändå hänger på FZ är ju ett tydligt tecken på att de kan göra ett bättre jobb i marknadsföringen och namngivningen

Medlem

Jag älskar Game Pass, men är lite rädd för att dessa tjänster skall prioritera "fel" typ av spel. Det som funkar bäst på en sådan här tjänst är "evighetsspel". Tänkt multiplayer, survival, mmo's etc. Sådana spel som folk spenderar hundratals timmer vid. En tight enspelarupplevelse på 9h får liksom inte folk att prenumerera i måndader. Jag är rädd att Obsidian skall göra fler Grounded eller göra Ovowed till ett "persistant world"-spel: När allt jag vill ha är Vegas 2.

Jaja. Det blir nog bra. Men lite rädd är jag!

Medlem

Gamepass är bäst! nya spel på pc och konsol för en hundring i månaden, vem kan säga nej till det? Sony har inget att komma med så dom behöver verkligen skärpa sig.

Och med att MS köper upp flera spelstudios så kommer spelen automatiskt till GP


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent
Skrivet av Nosnos:

PS+ och att du blandar ihop dem som ändå hänger på FZ är ju ett tydligt tecken på att de kan göra ett bättre jobb i marknadsföringen och namngivningen

Till mitt försvar så har jag inget intresse av de där tjänsterna, hade ps+ förut men det var länge sedan nu. Fast som sagt, varför ska Sony ha två olika tjänster?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Till mitt försvar så har jag inget intresse av de där tjänsterna, hade ps+ förut men det var länge sedan nu. Fast som sagt, varför ska Sony ha två olika tjänster?

Fast det har väl MS också? Dom har både Live Gold och Game Pass precis som Sony har Plus och Now.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Det vill alla. Xbox One var sju förlorade år vad avser exklusiva stortitlar. Men Microsoft har 15 studior som snickrar spel just nu. 2022 lär bli massivt på Xbox.

*23 studios. Många med flera understudios och teams. Massivt är bara förnamnet...


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

*23 studios. Många med flera understudios och teams. Massivt är bara förnamnet...

23, helt rätt. ZeniMax bidrog med ett helt gäng varav flera jag inte ens kommer ihåg namnet på.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av C64:

Gamespass va inte intresant för mig heller men när man ser alla spel man kan ladda ner så blir det en annan sak och 99 kr i månaden är ingenting

Mmm kommer du spela alla? Har du tiden? Du inser att om ca 4 år har du redan betalat överpris på många spel du aldrig spelade eller bara provade en timme.
Detta är bara ännu ett leasing-koncept, du äger inte ett jävla dugg förrän det står i hyllan med en skiva resten "hyr" du för en billig peng i början men slår man ut det på typ 5-7 år så lär du ha förlorat än om du bara hade investerat i spel du verkligen vill ha och spela.
More is Less

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Gamepass är bäst! nya spel på pc och konsol för en hundring i månaden, vem kan säga nej till det? Sony har inget att komma med så dom behöver verkligen skärpa sig.

Och med att MS köper upp flera spelstudios så kommer spelen automatiskt till GP

Njae de har ju bara spelen 😂 vafan xboyz måste lugna sig lite nu...kommer ni ihåg tv tramset MS fibblade bort en hel konsolgeneration med det där och nu gör man likadant.
Sony behöver inte konkurrera med gamepass heller, jag tror alla har överskattat betydelsen av ha de nya spelen från dag 1 då de oftast inte fungerar förrän day120 patchen rullas ut ändå samt att har man inte mer att erbjuda än Halo (yawn) eller Sea of thieves så måste man nog fan hjärntvätta folk att prenumerera på halvtaskig kvalitet i stil med ...Netflix?
Jag vet inte jag är kanske för gammal och har inte den tiden men för mig är detta bara ännu en överkonsumtion tillsammans med allt annat vi ska betala månadsvis för men bara använder vissa dagar. 👎

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Fast det har väl MS också? Dom har både Live Gold och Game Pass precis som Sony har Plus och Now.

Du ser! Jag har noll koll på de här tjänsterna...

Xbox har jag aldrig varit intresserad av men måste väl läsa på lite om Sonys tjänster när jag fått tag på en PS5.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Snälla skippa det sony, koncentrera er på det ni gör bäst dvs. spel. Kvalitet framför kvantitet.

Jag är inte helt säker på hur du menar, men utgår från att du hänvisar till Playstation Plus så detta svaret utgår därifrån. Playstation Plus är en tjänst jag generellt uppskattar men visst är det en ordentlig miss att inte nyttja något like Game Pass. De har sjukt många spel de skulle kunna lägga ut på den tjänsten och de bode kunna göra det utan att förlora nämnvärt, har de tiotals miljoner användare i PlayStation Pass (eller vad de nu väljer att kalla det) så tjänar de ganska ordentligt på det. Många kommer troligen fortfarande att köpa vissa spel, men att lägga ut gamla klassiker hela vägen tillbaka till runt år 2000 skulle säkerligen bli extra mervärde till konsolen utan att de tappar i försäljning. God of War-serien har åldrats ganska väl så länge man kan fixa upplösningen genom emulering eller vad de nu önskar köra på för metod, finns mångt fler än så (exempelvis Jack & Daxter som en polare längtar efter) som de kan erbjuda.

Det ska väl sägas att jag inte vet exakt vilken affärsmodell som fungerar bäst här, för det gäller ju att hitta balansen mellan att det kostar för lite för att täcka utvecklingskostnaderna av deras egenutvecklade spel och så mycket som skapar mervärde för ett köp av konsolen. Det känns om en hårfin linje med många olika beslut som kan tas som fungerar bäst i slutändan. Summan av kardemumman är ju i alla fall att många måste vilja använda tjänsten och för det så blir det nog svårt att slita sig från Microsofts val att erbjuda alla egenutvecklade titlar via Game Pass. Tycker personligen Game Pass har gjort att jag verkligen fick upp ögonen för tanken på ett köp av en ny Xbox-konsol igen. Blir väl trippelt upp (Xbox, Playstation, Nintendo) om ekonomin tillåter de kommande åren.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Flakmonkey
Skrivet av Caesarsaurus:

Mmm kommer du spela alla? Har du tiden? Du inser att om ca 4 år har du redan betalat överpris på många spel du aldrig spelade eller bara provade en timme.
Detta är bara ännu ett leasing-koncept, du äger inte ett jävla dugg förrän det står i hyllan med en skiva resten "hyr" du för en billig peng i början men slår man ut det på typ 5-7 år så lär du ha förlorat än om du bara hade investerat i spel du verkligen vill ha och spela.
More is Less

Det här visar ju bara hur olika man kan tycka om samma tjänst för att man har olika sätt konsumera. Jag är mer på "din sida" här då jag inte alls prioriterar att lägga min tid på spel som jag gjort tidigare. Hade såna här prenumerationstjänster funnits för 10-15 år sedan (och tidigare förstås) så hade det varit hur bra som helst. Då spelade jag allt jag kunde komma över, hoppade mellan spel mest hela tiden, etc etc. Nu är det däremot annorlunda där jag väljer de spel jag vill lira mer noga och när jag väl börjar spela ett spel så tar jag mig igenom det. Det är så gamingen passar bäst in i min liv där jag är nu, så jag får ut det mesta av min hobby som jag haft i hela mitt liv.

Så för mig är "värdet" i en prenumerationstjänst enbart de spel som jag vill spela och om en prenumerationstjänst då inte har de spelen jag vill lira, ja då är den de facto värdelös. Då ligger jag bara och betalar på samma sätt som jag kan betala för Netflix en månad utan att ha tittat en sekund på det eftersom den serier, dokumentärer, filmer jag velat se den månaden har funnits på HBO, SVT Play, Viaplay, etc etc. Tyvärr innebär ju det här att jag sitter med flera tjänster som jag betalar för eftersom det är något jag vill se på någon av dem men jag är ointresserad av 99% av utbudet och jag tror inte jag är ensam om det här.

Min drömprenumerationstjänst skulle vara en där man likt plockgodishyllorna på valfri matbutik kan plocka det som man är intresserad av och sen betalar jag för det jag vill ha. Jag vill ha Halo Master Chief Collection och Fable från Gamepass, Last of Us 2 och God of War från Playstation Now och sen kan vi krydda med Assassins Creed från en tredje tjänst. Okej det blir 50kr per månad så länge som jag vill ha de spelen. Lägger jag till ett spel ja då ökar det, tar jag bort något så minskar det. Nu är ju det här säkerligen bara en pipedream men vem vet, vi kanske kommer dit någon gång. För som det är nu så "måste" jag betala för en massa saker som jag inte har något som helst intresse av. För mig har en tjänst med 4 spel som jag vill lira exakt samma värde som en tjänst med 300 spel där jag bara vill spela 4.

Är verkligen inte anti prenumerationstjänster, men ser dem inte som något enbart positivt heller och inte som något som frälser mediet. Jag bryr mig mer om produkten än sättet jag konsumerar den på och om prenumerationstjänster bidrar till att spelen blir bättre, att fler utvecklare vågar ta ut svängarna, att variationen ökar, etc etc som somliga tror så är ju det superbra. Om det däremot innebär att det blir mer likriktat, att det blir kvantitet istället för kvalitet, mer mikrotransaktioner etc etc som andra befarar ja då är ju det kasst. Den som lever får se helt enkelt.

Medlem

Får hålla med Nosnos. Ditt förslag till prenumerationstjänst hade jag gladeligen skrivit upp mig på.

Skrivet av Caesarsaurus:

Mmm kommer du spela alla? Har du tiden? Du inser att om ca 4 år har du redan betalat överpris på många spel du aldrig spelade eller bara provade en timme.
Detta är bara ännu ett leasing-koncept, du äger inte ett jävla dugg förrän det står i hyllan med en skiva resten "hyr" du för en billig peng i början men slår man ut det på typ 5-7 år så lär du ha förlorat än om du bara hade investerat i spel du verkligen vill ha och spela.
More is Less

Den principen kan du ju sätta på köpta spel åxå! Har du spelat alla spelen du köpt? Har du tiden till det? Har spelat spelen flera timmar eller några timmar


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Den principen kan du ju sätta på köpta spel åxå! Har du spelat alla spelen du köpt? Har du tiden till det? Har spelat spelen flera timmar eller några timmar

Japp, jag köper kanske 5-7 spel per år och jag spelar igenom dem alla med väldigt få undantag. Iår har jag hittils köpt och spelat igenom: Demons souls, spiderman miles morales. Planerar att köpa Resident evil village, RaC: Rift apart och Horizon Forbidden West. Sen kanske det blir något eller några till beroende på recensioner.

Skrivet av lars_kongo:

Japp, jag köper kanske 5-7 spel per år och jag spelar igenom dem alla med väldigt få undantag.

jaha okej! Ändrar ju endån inte att principen att det går att använda för både köpa spel och prenumerera


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast det har väl MS också? Dom har både Live Gold och Game Pass precis som Sony har Plus och Now.

Men du kan även ha "GamePass Ultimate" vilket innehåller både GamePass och Live Gold för 135 kr/mån för Xbox, PC och android, nästan halva priset för PS+ och Now tillsammans. En av anledningarna att jag bytte från Playstation till Xbox denna generation.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men du kan även ha "GamePass Ultimate" vilket innehåller både GamePass och Live Gold för 135 kr/mån för Xbox, PC och android, nästan halva priset för PS+ och Now tillsammans.

Halva priset?

Ett år Plus: 620 kr
Ett år Now: 650 kr

Tillsammans 1270 kr för ett år (106 kr/mån).

Dessutom behövs inte Plus för att kunna spelen i PS Now online så nöjer man sig med det utbudet kommer man undan ganska billigt.

Vad kostar Ultimate om man köper ett år på en gång?

Medlem
Skrivet av Margy:

Halva priset?

Ett år Plus: 620 kr
Ett år Now: 650 kr

Tillsammans 1270 kr för ett år (106 kr/mån).

Dessutom behövs inte Plus för att kunna spelen i PS Now online så nöjer man sig med det utbudet kommer man undan ganska billigt.

Vad kostar Ultimate om man köper ett år på en gång?

Ms verkar inte sälja årliga avtal men finns typ presentkort att få tag i för ca 850 kr för ett år, ska du jämföra rättvist så ska du räkna med PS+ då Gold ingår med Ultimate.
Både gold och + behövs för att spela online.
Visst inte hälften men fortfarande ca 400 spänn billigare på ett år, räknar man månadsvis så är Ultimate ca 70 spänn billigare per månad och det blir 840 kr mindre per år.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ca 850 kr för ett år, ska du jämföra rättvist så ska du räkna med PS+ då Gold ingår med Ultimate.
Både gold och + behövs för att spela online.
Visst inte hälften men fortfarande ca 400 spänn billigare på ett år, räknar man månadsvis så är Ultimate ca 70 spänn billigare per månad och det blir 840 kr mindre per år.

Jag vet inte riktigt hur du räknat här.

PS Now-spelen behöver inte Plus för att kunna spelas online.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ms verkar inte sälja årliga avtal men finns typ presentkort att få tag i för ca 850 kr för ett år, ska du jämföra rättvist så ska du räkna med PS+ då Gold ingår med Ultimate.

Så ordinarie pris för ett år med Ultimate är alltså 1620 kr och för Plus och Now 1270 kr?

Medlem

Intressant!

Visste faktiskt inte att Xbox var #1 i all tre USA, Mexico och Kina. Inte så många länder, men bland de absolut mest folkrika och dessutom två av världens överlägset största ekonomier. Inte dåligt!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Shadee:

Du ser! Jag har noll koll på de här tjänsterna...

Xbox har jag aldrig varit intresserad av

Varför inte (om man får vara nyfiken och ställa frågan)? Någon helig princip?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skribent
Skrivet av martinot:

Varför inte (om man får vara nyfiken och ställa frågan)? Någon helig princip?

Fastnade tidigt för Playstation så det är liksom "min konsol". Har inte tid, plats eller intresse av att ha både Xbox och PS eftersom de är så lika i vad de levererar. Ska jag köpa en till konsol så är det Nintendo som har lite intressanta varumärken och nytänk på spelfronten. Gillar dessutom PS-kontroller mer, med tanke på placeringarna av styrspakarna (även om jag kör med 360-dosa till dator när det passar) samt tycker PS-exklusiviteter passar mig bättre gällande de spel jag tycker om.

Utöver det så har jag en gamingdator som jag spenderar mest tid framför och är lite gammalmodig och vill köpa spel istället för prenumerera så Gamepass kanske är en fantastisk tjänst men det är inget för mig.

Finns fler anledningar också varför det blivit PS genom åren, t.ex. Bluray-spelare m.m. Xbox har helt enkelt aldrig känts intressant, har säkerligen missat många bra spel p.g.a. det men det är som det är. Det finns så mycket spel nuförtiden och jag spelar mest CS:GO ändå och bygger på min backlogg under diverse reor

Medlem

Sony kommer med all sannolikt göra något för att "kontra" GamePass som verkar riktigt bra! Har inte själv någon Xbox och spelar inte mycket på PC så har inte testat det men av det jag läst så är det en riktigt bra tjänst. Tänk att få Sonys egna spel dag 1 via någon tjänst de erbjuder.
Med det sagt har jag inte den speltid som krävs för att kunna utnyttja en sådan tjänst samt är lite gammaldags så vill gärna ha de spel jag verkligen gillar på skiva. Det i kombination med de spel jag får via vanliga Plus-prenumerationen gör att jag inte har tid för något mer iaf så hade nog inte hakat på den om Sony skulle erbjuda det. Men man vet aldrig, lätt att ryckas med ibland


signatur

PSN: Swede_78

123
Skriv svar