Assassins Creed - jättevarm cpu

Medlem
Assassins Creed - jättevarm cpu

Assassins Creed - cpu blir jättevarm
Jag och familjen har firat påsk med corona. Inget ont som inte för nått gott med sig. Under ledigheten har jag passat på att beta av spel ur backlogen. Började med att köra klart Death Stranding följt av Horizon Zero Dawn, båda fantastiska.

Idag tänkte jag börja med AC Origin eftersom det också verkar mys. Tyvärr stötta jag på trubbel. Efter typ 30 min stängde datorn av sig.
Jag startade om och började med att kontrollera temp, märkte att cpu gick riktigt varm i AC. Den gick upp till 93 sen stängde jag av. Stängde av cpu boost i biosen och kom ner på 86.

Kit
MSI mpg x570
Ryzen 3600 med originalkylare.
MSI 3070

Vilken temp är okej i spel? Är det lugnt att köra på 86?

Vart ska jag börja felsökningen? Behöver jag bara en fetare cpu-fläkt?

Medlem

Har inte koll på processorn i fråga men det låter jäkligt varmt. Jag hade nog skaffat fetare CPU-fläkt.

edit: hittade en tråd med någon som verkar ha samma problem, kanske går att hitta nåt matnyttigt där:
https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5-3600-gets-ext...

Skribent

93 börjar helt klart närma sig gränsen för vad som är okej. Hur länge har du haft processorn? Förr eller senare måste man byta kylpasta eftersom den gamla torkar och inte leder värme lika bra längre.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

93 börjar helt klart närma sig gränsen för vad som är okej. Hur länge har du haft processorn? Förr eller senare måste man byta kylpasta eftersom den gamla torkar och inte leder värme lika bra längre.

Tack för tipset.

Jag har haft den ganska exakt ett år.
Läst lite mer nu. Tydligen är det vanligt att min cpu går varm och kylaren har fått minst sagt "svalt" mottagande.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Har inte koll på processorn i fråga men det låter jäkligt varmt. Jag hade nog skaffat fetare CPU-fläkt.

edit: hittade en tråd med någon som verkar ha samma problem, kanske går att hitta nåt matnyttigt där:
https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5-3600-gets-ext...

Tack!

Verkar vara en kombination av olika saker.

1. En cpu som normalt är ganska varm
2. Dålig stockfläkt
3. Just AC Origin/Odyssey verkar belasta cpu ganska hårt.

Kommer nog prova en annan fläkt som jag har liggande.

1
Skriv svar