Dean Hall ger oss en lång genomgång av Icarus

Robot
Dean Hall ger oss en lång genomgång av Icarus
Medlem

Blir det en lika stor succe som med DayZ standalone så vet vi vad man kan räkna med ;D dvsa dom första månaderna är det innehåll sen får man kalla foten och lämnar sjunkande skeppet till resten av gänget

Medlem
Skrivet av rolfmao1337:

Blir det en lika stor succe som med DayZ standalone så vet vi vad man kan räkna med ;D dvsa dom första månaderna är det innehåll sen får man kalla foten och lämnar sjunkande skeppet till resten av gänget

Du kanske ska skylla på Bohemia Interactive istället för en person bara.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Du kanske ska skylla på Bohemia Interactive istället för en person bara.

Mmm, Dean Hall hade INGET med dayz:sa failure att göra, amirite? /s

eld
Medlem
Skrivet av spikes:

Mmm, Dean Hall hade INGET med dayz:sa failure att göra, amirite? /s

Det sålde bra, har fortfarande tusentals spelare och får fortfarande uppdateringar.

Det enda som misslyckades var väl att träffa sitt release-datum.

Game Jam-general

Intressant att det så pass ofta blir en person som får ta smällen om något går dåligt. Dean Hall, Peter Molyneux och Phil Spencer när det är något skit med Xbox. Det är dock ganska lätt att förstå det psykologiska när någon är ansiktet utåt för ett företag/produkt så blir de lätt dom som får det mesta av berömmet/kritiken.


fick smisk som barn

Medlem
Skrivet av eld:

Det sålde bra, har fortfarande tusentals spelare och får fortfarande uppdateringar.

Det enda som misslyckades var väl att träffa sitt release-datum.

Det enda som var bra vid release var ju försäljningssiffrorna, tänker lite på no man's sky...

Men Dean Hall var ju upptagen med att klättra mount everest istället för att jobba på spelet, så är ju itne så konstigt att det inte blev färdigt i tid?

eld
Medlem
Skrivet av spikes:

Det enda som var bra vid release var ju försäljningssiffrorna, tänker lite på no man's sky...

Men Dean Hall var ju upptagen med att klättra mount everest istället för att jobba på spelet, så är ju itne så konstigt att det inte blev färdigt i tid?

Han tog en ledighet som han planerade innan han började på bohemia, men gjorde även en del jobb under sin ledighet:

Citat:

That relative safety also allowed Hall, with the aid of a satellite phone, to stay in communication with his team at Bohemia Interactive and continue working on DayZ until his final push to the summit. He handled mundane aspects of development like budget approvals and broader topics like design decisions and establishing priorities in his absence. As he climbed Everest

När han slutade på bohemia så var inte projektet hans längre. Sluta ha ohälsosam gamer-syn på spelutvecklare, det är sånt som får folk att sluta vilja göra spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Han tog en ledighet som han planerade innan han började på bohemia, men gjorde även en del jobb under sin ledighet:

När han slutade på bohemia så var inte projektet hans längre. Sluta ha ohälsosam gamer-syn på spelutvecklare, det är sånt som får folk att sluta vilja göra spel.

Skulle säga tvärtom, att vi är för lätta att lura och har alldeles för få krav.
Som konsument har du rätt till höga krav på de personer du köper din produkt av.
Allt för många spelutvecklare som cashar in och drar, lovar saker som inte hålls osv.
Finns självklart bra exempel också.

Men att säga att gamers har en ohälsosam syn på spelutvecklare låter lite märkligt med tanke på allt som både stora och små spelföretag kommer undan med gång på gång.

eld
Medlem
Skrivet av gusgun577:

Skulle säga tvärtom, att vi är för lätta att lura och har alldeles för få krav.
Som konsument har du rätt till höga krav på de personer du köper din produkt av.
Allt för många spelutvecklare som cashar in och drar, lovar saker som inte hålls osv.
Finns självklart bra exempel också.

Men att säga att gamers har en ohälsosam syn på spelutvecklare låter lite märkligt med tanke på allt som både stora och små spelföretag kommer undan med gång på gång.

Spelutvecklaren är inte spelföretaget, sluta jaga personer. Klaga på bohemia istället.

Det är inte hälsosamt att kräva ett en spelutvecklare stannar kvar på ett företag bara för att man vill det, Dean Hall må ha varit lead på projektet, men Bohemia var aldrig hans företag.

Medlem

Jag hoppas dom sneglar på Valheim. Får man Dean Halls och gängets vision, fast lika välbalanserat som Valheim så kan det bli en fullträff. Om Icarus blir djupare och bredare än Valheim så borde det inte bli sämre.

Just nu får jag inte någon speciell känsla för spelet, liknar många andra i samma genre spontant. Och det utmärker sig inte på något vis. Men så kan det vara innan man testat spelet själv.

Men det är något med Valheims lättillgänglighet som är otroligt lockande.

Ska bli kul att följa.


Niet.

Medlem
Skrivet av eld:

Spelutvecklaren är inte spelföretaget, sluta jaga personer. Klaga på bohemia istället.

Det är inte hälsosamt att kräva ett en spelutvecklare stannar kvar på ett företag bara för att man vill det, Dean Hall må ha varit lead på projektet, men Bohemia var aldrig hans företag.

Var inte Bohemia som kom med påståenden, det var Dean Hall, INNAN DayZ:SA blev en del av bohemia.

brrap brrap pew pew
Skrivet av spikes:

Var inte Bohemia som kom med påståenden, det var Dean Hall, INNAN DayZ:SA blev en del av bohemia.

Vilka påståenden?

eld
Medlem
Skrivet av spikes:

Var inte Bohemia som kom med påståenden, det var Dean Hall, INNAN DayZ:SA blev en del av bohemia.

Det var en mod som var gratis, han hade inga löften som han var tvungen att hålla, mest idéer om hur spelet skulle kunna utvecklas.

Ansvaret hamnar som sagt på Bohemia när det handlar om dayz standalone, det spelet har alltid varit deras.

Medlem
Skrivet av spikes:

Var inte Bohemia som kom med påståenden, det var Dean Hall, INNAN DayZ:SA blev en del av bohemia.

Problemet är att du fallit för alla memes som skapats kring Dean Hall under åren. @eld föklarar sitationen för dig ypperligt i tråden. Dean Hall sålde rättigheterna till DayZ till Bohemia efter succen med Arma 2- modden, och då var det inte längre Deans projekt. Han var tvungen att följa deras budget och utvecklingskultur. Naturligtvis gjorde Dean en del felsteg här och där, men det finns inget som visar att det var mer eller mindre än någon annan normal spelutvecklare.

Jag har varit väldigt aktiv i och kring både DayZ-modden och Standalone genom åren, och har 2,500 respektive 1,000 timmar i bägge, och har ofta varit väldigt kritisk av hur projektet hanterats i sin helhet, men det finns inget som visar att det var specifikt Dean som var den stora stygga ulven. Han förtjänar inte ryktet som oinsatta meme-slingers skapat.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Problemet är att du fallit för alla memes som skapats kring Dean Hall under åren. @eld föklarar sitationen för dig ypperligt i tråden. Dean Hall sålde rättigheterna till DayZ till Bohemia efter succen med Arma 2- modden, och då var det inte längre Deans projekt. Han var tvungen att följa deras budget och utvecklingskultur. Naturligtvis gjorde Dean en del felsteg här och där, men det finns inget som visar att det var mer eller mindre än någon annan normal spelutvecklare.

Jag har varit väldigt aktiv i och kring både DayZ-modden och Standalone genom åren, och har 2,500 respektive 1,000 timmar i bägge, och har ofta varit väldigt kritisk av hur projektet hanterats i sin helhet, men det finns inget som visar att det var specifikt Dean som var den stora stygga ulven. Han förtjänar inte ryktet som oinsatta meme-slingers skapat.

Klart det ligger på Dean Hall, han var ju project lead när spelet utvecklades hos Bohemia. Eller har en project lead inget ansvar överhuvudtaget?

brrap brrap pew pew
Skrivet av spikes:

Klart det ligger på Dean Hall, han var ju project lead när spelet utvecklades hos Bohemia. Eller har en project lead inget ansvar överhuvudtaget?

Men gud, vännen. Hur kan du påstå att "det ligger på Dean Hall" när du i samma mening måste fråga vad för syfte en projektledare har? Fattar du inte hur trångsynt du är?

En projektledare har inte nödvändigtvis något som helst inflytande över hur en produkt kommer se ut. Projektledaren är inte "beställaren" utav produkten dvs Bohemia i detta fallet, och han är inte heller designer, animatör, kodare eller något annan sådan roll. Han är ett nav mellan alla dessa och fyller en funktion som koordinator/samordnare mellan dem.
Han sitter alltså inte och knackar kod eller designar spelsystem, även om han säkerligen har inblick och kan komma med åsikt. Projektets riktning och mål får han från Bohemia.

Så, kan vi släppa detta nu?

Medlem
Skrivet av lerb:

Men gud, vännen. Hur kan du påstå att "det ligger på Dean Hall" när du i samma mening måste fråga vad för syfte en projektledare har? Fattar du inte hur trångsynt du är?

En projektledare har inte nödvändigtvis något som helst inflytande över hur en produkt kommer se ut. Projektledaren är inte "beställaren" utav produkten dvs Bohemia i detta fallet, och han är inte heller designer, animatör, kodare eller något annan sådan roll. Han är ett nav mellan alla dessa och fyller en funktion som koordinator/samordnare mellan dem.
Han sitter alltså inte och knackar kod eller designar spelsystem, även om han säkerligen har inblick och kan komma med åsikt. Projektets riktning och mål får han från Bohemia.

Så, kan vi släppa detta nu?

Släppa vad? Att Dean Hall faktiskt lovade för mycket? Han satt ju och lovade stort och heligt precis som Sean Murray. Sen hände ingenting, ingenting, ingenting, ingenting, ingenting och så lämnade han företaget. Så efter 3 år till så hände det något.

Och du kan ju släppa härskarteknikerna om du vill verka seriös.

eld
Medlem
Skrivet av spikes:

Släppa vad? Att Dean Hall faktiskt lovade för mycket? Han satt ju och lovade stort och heligt precis som Sean Murray. Sen hände ingenting, ingenting, ingenting, ingenting, ingenting och så lämnade han företaget. Så efter 3 år till så hände det något.

Och du kan ju släppa härskarteknikerna om du vill verka seriös.

Släppa fokusen på Dean Hall, spelutvecklare också är människor,

Han satt inte och rullade tummarna, han arbetade hela tiden.

Stora problemet med öppen spelutveckling är alla som tar allt som sägs som att det satt i sten, att inget kan ändras. Alla spel som de någonsin spelat har gått igenom samma problem, ändringar och förseningar men eftersom det sker bakom stängd dörr så finns det inget man kan klaga över.

Precis som med Sean Murray, han satt inte och ljög, han pratade passionerat om sitt projekt som tyvär stötte på problem med att få allt färdigt i tid, inget som han själv önskade. Ingen förtjänar den där behandlingen.

Testa säga något i stil med: "Kul att han kan göra saker med sin egen studio nu, hoppas spelet blir bra!" så blir du gladare.

Medlem
Skrivet av eld:

Släppa fokusen på Dean Hall, spelutvecklare också är människor,

Han satt inte och rullade tummarna, han arbetade hela tiden.

Stora problemet med öppen spelutveckling är alla som tar allt som sägs som att det satt i sten, att inget kan ändras. Alla spel som de någonsin spelat har gått igenom samma problem, ändringar och förseningar men eftersom det sker bakom stängd dörr så finns det inget man kan klaga över.

Precis som med Sean Murray, han satt inte och ljög, han pratade passionerat om sitt projekt som tyvär stötte på problem med att få allt färdigt i tid, inget som han själv önskade. Ingen förtjänar den där behandlingen.

Testa säga något i stil med: "Kul att han kan göra saker med sin egen studio nu, hoppas spelet blir bra!" så blir du gladare.

Så Sean Murray ljög inte när han påstod att man kunde möta spelare ingame? Han vara bara passionerad?

Om du slutar ljuga för dig själv så kanske du förstår problemet?

Medlem
Skrivet av spikes:

Så Sean Murray ljög inte när han påstod att man kunde möta spelare ingame? Han vara bara passionerad?

Om du slutar ljuga för dig själv så kanske du förstår problemet?

Jag är inte särskilt insatt i ämnet här, men så här på rak arm så ja, eventuellt kan man kalla det lögn men att kalla det lögn kan man lika gärna kalla spekulationer. Det kan likaväl ha varit utvecklarnas mål eller vision att man skulle kunna möta andra spelare i spelet, men om man nu inte kan det så behöver det inte nödvändigtvis vara en lögn de har dragit. Kan vara nånting under utvecklingsprocessen som antingen förhindrat dem ( t.ex. att alldeles för stora mängder kod skulle behöva bytas ut eller anpassas för att det skulle ha varit värt att utföra. ) eller att man har gjort en prototyp av en sådan funktion men att det slopats för att man inte tyckte att det passade för projektet.

Som sagt, jag är inte insatt, och jag säger inte att du har fel heller, jag vill bara påvisa att det kan finnas mer än bara svart och vitt på färgskalan.

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Jag är inte särskilt insatt i ämnet här, men så här på rak arm så ja, eventuellt kan man kalla det lögn men att kalla det lögn kan man lika gärna kalla spekulationer. Det kan likaväl ha varit utvecklarnas mål eller vision att man skulle kunna möta andra spelare i spelet, men om man nu inte kan det så behöver det inte nödvändigtvis vara en lögn de har dragit. Kan vara nånting under utvecklingsprocessen som antingen förhindrat dem ( t.ex. att alldeles för stora mängder kod skulle behöva bytas ut eller anpassas för att det skulle ha varit värt att utföra. ) eller att man har gjort en prototyp av en sådan funktion men att det slopats för att man inte tyckte att det passade för projektet.

Som sagt, jag är inte insatt, och jag säger inte att du har fel heller, jag vill bara påvisa att det kan finnas mer än bara svart och vitt på färgskalan.

Gå och kolla dokumentären, han ljög. Men ja, det var hans vision, men han påstod att det redan fungerade. Han ljög om mängder av saker. Påstod att saker inte var scriptade när det var totalt scriptat etc. Påstod att han demo'ar en random planet när det är en fullt scriptad custom byggd grej. Inte någon procedural generated shit där inte.

eld
Medlem
Skrivet av spikes:

Så Sean Murray ljög inte när han påstod att man kunde möta spelare ingame? Han vara bara passionerad?

Om du slutar ljuga för dig själv så kanske du förstår problemet?

Det är dilemmat med att prata om saker som inte är färdiga, att det du pratar om kanske måste klippas för att spelet ska släppas i tid. Men jo, är du en passionerad utvecklare som inte är tränad av en stor publisher för din tv-intervju så kommer du råka säga en hel del saker som du inte borde ha sagt.

Molyneux är även ju ganska duktig på detta.

Men det du verkar tro är att de ljuger för att lura folk, de pratar helt enkelt om features och idéer på en produkt som fortfarande är under utveckling, saker som kombinerat med otur och dålig planering kan komma klippas innan release.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är dilemmat med att prata om saker som inte är färdiga, att det du pratar om kanske måste klippas för att spelet ska släppas i tid. Men jo, är du en passionerad utvecklare som inte är tränad av en stor publisher för din tv-intervju så kommer du råka säga en hel del saker som du inte borde ha sagt.

Molyneux är även ju ganska duktig på detta.

Men det du verkar tro är att de ljuger för att lura folk, de pratar helt enkelt om features och idéer på en produkt som fortfarande är under utveckling, saker som kombinerat med otur och dålig planering kan komma klippas innan release.

Så helt plötsligt så var det lögner och inte bara passionerad snack?

Sean Murray ljög sjukt mycket. Sen att det kanske inte var menat att vilseleda folk är ju en annan sak. Men han ljög.

Dean Hall har med stått och ljugit, och klart han ska få ta lite skit pga det. Speciellt när han var lead på spelet.

Min största beef med Dean Hall är ju dock att han öppnade upp för early access träsket som blev efter att DAYZSA låg i beta så länge. Nu förväntar sig ju inte developers att behöva göra färdigt saker...

Medlem
Skrivet av spikes:

Min största beef med Dean Hall är ju dock att han öppnade upp för early access träsket som blev efter att DAYZSA låg i beta så länge. Nu förväntar sig ju inte developers att behöva göra färdigt saker...

I realiteten så har det nog inte riktigt kommit ur beta-stadiet än, även om det är väldigt mycket bättre nu än när det släpptes 😅


Dildo

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

I realiteten så har det nog inte riktigt kommit ur beta-stadiet än, även om det är väldigt mycket bättre nu än när det släpptes 😅

Det håller ju NÄSTAN arma2:dayz standard nu. Pinsamt som fan.

Medlem
Skrivet av spikes:

Det håller ju NÄSTAN arma2:dayz standard nu. Pinsamt som fan.

Skulle vilja påstå att det är otroligt mycket bättre än vad modden någonsin var 😛 Men en buggig röra ändå.


Dildo

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Skulle vilja påstå att det är otroligt mycket bättre än vad modden någonsin var 😛 Men en buggig röra ändå.

Helt utan moddar så anser du dayzsa bättre än arma2:dayz? Med moddar kan jag hålla med dig, utan, no fucking way.

Medlem
Skrivet av spikes:

Sean Murray ljög sjukt mycket. Sen att det kanske inte var menat att vilseleda folk är ju en annan sak. Men han ljög.

Så han ljög dock utan att ljuga? ¨
Lögn per definition: "Ett påstående i strid med sanning, framlagt för att luras."

Vad för dokumentär är det du tänkte på? Spelrelaterade dokumentärer är alltid kul att se, särskilt om det är inriktat mot spelutveckling.

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Så han ljög dock utan att ljuga? ¨
Lögn per definition: "Ett påstående i strid med sanning, framlagt för att luras."

Vad för dokumentär är det du tänkte på? Spelrelaterade dokumentärer är alltid kul att se, särskilt om det är inriktat mot spelutveckling.

https://www.youtube.com/watch?v=O5BJVO3PDeQ

Internet Historian's långkörare om No Mans Sky och Sean Murray.

Btw, han påstod ju att han var tvungen att skapa ett periodic table för att han ville ha grön himmel på någon planet och då behövdes ngn speciell partikel.

Justja, det var totalt lögn.

12
Skriv svar