Spel baserade på verkliga händelser

Medlem
Spel baserade på verkliga händelser

Det är inte allt för sällan filmer baseras på verkliga händelser. Allt från thrillers till dramafilmer lånar sin story från verkliga historier, och det fick mig att fundera över vilka storydrivna spel som baseras på just verkliga händelser.

Jag vet att det finns en del krigsspel (CoD m.fl) som gör det, och en del spel som utspelas under riktiga konflikter (MGS3 t.ex.), och likaså sportspel, men sådana exempel bortser jag ifrån här.

Så, vilka storydrivna spel baseras på en verklig händelse, och vilka är värda att spela?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Oregon trail.

Svea Rike.

Medlem

1979 Revolution: Black Friday är ett kort Telltale liknande spel, eller ja, ett interaktivt dokumentärspel om iranska revolutionen 1979.

FM-guru
F.d. Sisyr

Assassin's Creed? Hela den seriens "grej" är ju att förlägga handlingen på historiska platser med verkliga händelser och karaktärer (och sedan fylla detta med sina egna påhittade narrativ, fantasy och science fiction).

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Assassin's Creed? Hela den seriens "grej" är ju att förlägga handlingen på historiska platser med verkliga händelser och karaktärer (och sedan fylla detta med sina egna påhittade narrativ, fantasy och science fiction).

Ja, men deras story bygger väl inte på en verklig historie utan är väl mer kontextburet?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lampis:

Ja, men deras story bygger väl inte på en verklig historie utan är väl mer kontextburet?

Beror på hur du menar. De blandar ju verklig historia med fiktiv sådan, precis som exemplen du gav i trådstarten. Är det mer saker som That Dragon, Cancer du tänker på?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Beror på hur du menar. De blandar ju verklig historia med fiktiv sådan, precis som exemplen du gav i trådstarten. Är det mer saker som That Dragon, Cancer du tänker på?

Precis, men jag menar spel som antingen följer en verklig persons liv eller en känd händelse utan fiktiva element.


signatur

Kunskapsförmedlare.

1
Skriv svar