Rapport: 32-procentig ökning av äldre spelare de senaste 3 åren

Robot
Rapport: 32-procentig ökning av äldre spelare de senaste 3 åren

Inte bara en covid-effekt.

#gaming


Medlem

Det är väl inte så konstigt. Folk slutar sällan spela (men tar uppehåll lite då under livet) men det var få som började spela i vuxen ålder.

Jag kommer ihåg när jag var liten att det var en barnlös 30-årig kille som var lärare som hade tv-spel. Det var helt sensationellt och jättemärkligt. Han hade inte ens pedofilrykte om sig! Så är det som bekant inte idag.

Min gissning är att runt 15 års ålder är den sista åldern du kan få en formativ upplevelse av spel.

Har du inte börjat spela då så kanske du aldrig kommer att göra det. Lite som den gamla sanningen att om du inte börjar röka senast under lumpen kommer du aldrig att börja.

55-åringar idag var 15 år 1981.

Det var av en händelse då den första stora tvspelsvågen kom, arkadspel hade spridit sig till varenda pizzeria och Commodore 64 och andra hemdatorer hade släppts. 3 år tidigare hade det sett helt annorlunda ut.

Det här är ingen pandemieffekt. Deras godtyckliga val att börja högsta kategorin med 55-åringar har helt enkelt lett till att de nu kommit in i de som växt upp med tv-spel och aldrig slutat.

Medlem

Ja jag har framförallt märkt detta i World of Warcraft på sistone, betydligt högre andel boomers som spelar.
Så oavsett är det en kul utveckling: spel är till för alla!

Medlem

Natural selection...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det är väl inte så konstigt. Folk slutar sällan spela (men tar uppehåll lite då under livet) men det var få som började spela i vuxen ålder.

Jag kommer ihåg när jag var liten att det var en barnlös 30-årig kille som var lärare som hade tv-spel. Det var helt sensationellt och jättemärkligt. Han hade inte ens pedofilrykte om sig! Så är det som bekant inte idag.

Min gissning är att runt 15 års ålder är den sista åldern du kan få en formativ upplevelse av spel.

Har du inte börjat spela då så kanske du aldrig kommer att göra det. Lite som den gamla sanningen att om du inte börjar röka senast under lumpen kommer du aldrig att börja.

55-åringar idag var 15 år 1981.

Det var av en händelse då den första stora tvspelsvågen kom, arkadspel hade spridit sig till varenda pizzeria och Commodore 64 och andra hemdatorer hade släppts. 3 år tidigare hade det sett helt annorlunda ut.

Det här är en ingen pandemieffekt. Deras godtyckliga val att börja högsta kategorin med 55-åringar har helt enkelt lett till att de nu kommit in i de som växt upp med tv-spel och aldrig slutat.

Just my thought, bra formulerat 🙂

Medlem

Spelade EVE-online under många år tidigt 2000-tal. Fanns flera äldre spelare i grupperna jag var med i, somliga över 80, så uppenbarligen kan man finna spelandet även i högre ålder. Fler av dom var dessutom jävulskt duktiga och dedikerade.

Medlem

Skitkul ju. Jag spelar aldrig online så det är inget jag märker av men kul är det ändå. Som BillyJoeBob Skrev så är spel till för alla.

Skägg.
10 Chambers

Det Tomas skriver är att vi alla börjar bli gamla.


signatur
Medlem

I min närhet har min farsa börjat spela GranTurismo på min systersons gamla PS4. Han är 71 och har haft noll intresse för mitt intresse under min uppväxt.

Kul att polletten trillar ner för fotbollspappan.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Ja jag har framförallt märkt detta i World of Warcraft på sistone, betydligt högre andel boomers som spelar.
Så oavsett är det en kul utveckling: spel är till för alla!

Boomers snacka om cringe 😬

Medlem

Så, de menar att människor blir äldre?

Medlem
Skrivet av Marquzz:

Så, de menar att människor blir äldre?

Ja, det behövs ingen rapport kan man tycka.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör

En 32-procentig ökning på tre år låter väldigt mycket, det är det som är nyhetsvärdet, inte att fler äldre spelar överlag. Tyvärr kom jag inte åt originalrapporten, hade varit intressant att se om det fanns lite fler siffror och analyser än det GI återgav.


signatur
Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Boomers snacka om cringe 😬

Nej verkligen inte.

Avstängd
Fragtjuv

Härligt att spelandet ökar bland äldre! Jag tror att det kan fungera som en välbehövlig avkoppling. Särskilt nu under corona så kan alla behöva något annat att tänka på!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Kan också bero på att typen av spel ökar, dvs mer mångfald bland utbud; det finns så många olika äventyr att ge sig ut på, med olika grader från seriöst till asflabb, med olika sorters gameplay/styrning allt från filmiska spel där man mest styr meny-val, till intensiva actionspel, spel som utmanar logiken, eller reflexer, eller annat.

Om räknar att (digitala) spel i dess moderna form föddes runt 1972, så är det ju nästan 50 år sedan. Så om utvecklingen fortsätter, vi som spelade spel när vi var unga fortsätter och det fortsätter komma olika typer av spel, så snart kommer det finnas fler spelare i alla åldrar. Mer spel till alla !

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Nej verkligen inte.

Att använda ordet bommers är för mig cringe, så hur du då kan svara "nej verkligen inte" är bara ännu mer cringe xD

Avstängd

Fasen vad häftigt! Det fanns en gubbe på någon server förut när alla lirade cs 1.6, han var väldigt frekvent med att snacka i mikrofonen så man hörde att han var lite äldre, duktig va han också 😁


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Jag är 61(om några dar)och jag lovar det finns inte mycket som är roligare(utom då sängenhalmen).
Har spelat sedan början på 90talet och sett denna underbara utveckling av spelmediat och att det blir fler äldre som spelar beror på att publiken blir äldre för åren går.
En sak till är att boxarna är hyfsat billiga och många har TVn kvar,en sak är ju klar att prion med datorn som spelmaskin är fortfarande något som vi äldre har råd med(Grym sådan).


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag är 61(om några dar)och jag lovar det finns inte mycket som är roligare(utom då sängenhalmen).
Har spelat sedan början på 90talet och sett denna underbara utveckling av spelmediat och att det blir fler äldre som spelar beror på att publiken blir äldre för åren går.
En sak till är att boxarna är hyfsat billiga och många har TVn kvar,en sak är ju klar att prion med datorn som spelmaskin är fortfarande något som vi äldre har råd med(Grym sådan).


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag som trodde det var minst 100%....

Medlem

Skulle vara intressant att veta definitionen av en gamer dock. Klickade mig vidare men fann inget i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En 32-procentig ökning på tre år låter väldigt mycket, det är det som är nyhetsvärdet, inte att fler äldre spelar överlag. Tyvärr kom jag inte åt originalrapporten, hade varit intressant att se om det fanns lite fler siffror och analyser än det GI återgav.

”100% av spelarna är äldre än de var för ett år sedan”

Redaktör
Skrivet av Marquzz:

”100% av spelarna är äldre än de var för ett år sedan”

"Rättelse: 99 procent. En dog."


signatur
Medlem

Jag tycker att alla vi som inte längre är glin och spelar spel ska räta på våra geriatriska ryggar. Att lära sig ett nytt spel kräver ett öppet sinne, och ibland, modet att måsta lära sig något nytt.

Men vi som klarar av det kan också bli belönade med upplevelser som är starka nog att kicka igång endorfiproduktionen. Det är därför vi kör på.

Skribent

Jag undrar hur många som började spela under 2020? Skulle vara intressant med tanke på pandemin och att folk började spendera mer tid hemma. Plus att de andra intressena kanske inte gick att fortsätta med hemifrån, medan spela tvspel eller datorspel är något som går utmärkt att plocka upp.

Det jag hört från äldre jag pratat med, nu är jag 40 år så de äldre jag menar är då runt 70-100 år, de säger att de gärna hade prövat spela för det ser roligt ut. Problemet är snarare att de haft andra intressen som fått gå före och att det verkar lite bökigt att komma igång med om de inte får hjälp.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar