Nintendo vägrar återköp - Rätt eller fel?

Medlem
Nintendo vägrar återköp - Rätt eller fel?

Jag gjorde misstaget att köpa Mortal Kombat 11 på NIntendo Switch. Jag har spelet på PC och tänkte att det hade varit nice att ha det även på konsolen för att kunna lira i soffan med polare. Tyvärr tycker jag att grafiken är alldeles för undermålig på en 65" 4K skärm. Det känns ungefär som att man har synfel, då allt är väldigt suddigt. Jag har läst att spelet skalar ner till 540p vilket ju på stor bild blir otroligt oskarpt. Här är en jämförelse jag hittade för att man ska få en idé om hur det ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=qzfOKlIh100

För mig gör denna oskärpa att spelet känns ospelbart, så nu har jag försökt ångra mitt köp (jag köpte det digitalt i Nintendos online shop). Bergsala, Nintendo's ansvariga här i Sverige, vägrar nu detta återköp. De säger att jag måste bevisa att spelet är defekt för att häva köpet. Men det är ju inte "fel" på spelet. Det är bara ospelbart för mig.

Nu har jag inte orkat läsa på konsumentskyddslagen, så det kanske finns ett "korrekt" svar på frågan. Men jag tänkte höra med er vad ni tycker är rimligt?

Medlem

Det kan du fetglömma, tyvärr. Förr var det vanligt med demos så att man kunde testa spelet innan man köpte det men av någon anledning har detta i princip dött ut.

Medlem

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-digitala-varo...

Kortfattat så verkar det alltså som att du har 14 dagars ångerrätt vid distansköp av digitala produkter oavsett om det är fel på varan eller inte. MEN det finns också en paragraf som reglerar att säljaren har rätt till att diktera villkor för detta. Det kan alltså vara så att de villkor som gäller för köp i Nintendo eShop säger att någon ångerrätt inte tillämpas. Du kan ju gärna be Bergsala peka på vart detta anges i de villkor du redan accepterat.

Moderator | Testpilot

Moraliskt känns det ju fel. Är du inte nöjd och märker det ganska snabbt borde du få en återbetalning, inte helt olikt Steam där man kan "testa" ett spel i 2 timmar och sedan få pengarna tillbaka.

Men samtidigt har alla sina egna regler som man måste göra sitt bästa att förstå innan man köper något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Emret:

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-digitala-varo...

Kortfattat så verkar det alltså som att du har 14 dagars ångerrätt vid distansköp av digitala produkter oavsett om det är fel på varan eller inte. MEN det finns också en paragraf som reglerar att säljaren har rätt till att diktera villkor för detta. Det kan alltså vara så att de villkor som gäller för köp i Nintendo eShop säger att någon ångerrätt inte tillämpas. Du kan ju gärna be Bergsala peka på vart detta anges i de villkor du redan accepterat.

Jag är ganska säker på att jag sett just detta; att man avsäger sig rätten till återköp när det gäller digitala spel på konsolernas plattformar.


signatur
Medlem

Länge leve fysiska spel.

Medlem

Ser man till vilka priser nintendo rent generellt har på sina produkter, förstår man hur företaget jobbar. Deras digitala "reor" på AAA-titlar är skrattretande. Har man riktigt tur så kan man få ett exemplar för 350 kr, annars ligger de stabilt på 500-600kr. Spelar ingen roll om spelet är flera år gammalt.

Om ma kan ta 599 för ett spel som är 3-4 år gammalt så finns det definitivt ingen moral över till återköp! 😄

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är ganska säker på att jag sett just detta; att man avsäger sig rätten till återköp när det gäller digitala spel på konsolernas plattformar.

Det kallas för dispositiva lagar. Lagen gäller så länge man inte kommit överens om något annat mellan parterna.

I detta fall står det säkerligen "i det finstilta" att man inte kan göra återköp.

Bergsala är ju en sjukdom generellt, men just detta kommer nog från Nintendo. Företaget har en stor skara följare och har absolut mycket mysiga spel, men det är verkligen ett ruttet företag när det kommer till konsumenträtt, och det mesta annat också.

Givetvis borde de följa distansköplagen och inte låtsas att deras villkor friskriver dem. Förhoppningsvis blir de rejält stämda för det någon gång.

Tror dock inte du som privatperson kan göra så mycket. Kräver du att de häver köpet så finns det nog risk att de svinen stänger ned hela din profil som hämnd.

Medlem

Just Nintendo känns ju tyvärr som det mest giriga företaget i spelindustrin så de har garanterat sett till att man inte kan få tillbaka några pengar.

Skribent
Skrivet av starboy83:

För mig gör denna oskärpa att spelet känns ospelbart, så nu har jag försökt ångra mitt köp (jag köpte det digitalt i Nintendos online shop). Bergsala, Nintendo's ansvariga här i Sverige, vägrar nu detta återköp. De säger att jag måste bevisa att spelet är defekt för att häva köpet. Men det är ju inte "fel" på spelet. Det är bara ospelbart för mig.

Nu har jag inte orkat läsa på konsumentskyddslagen, så det kanske finns ett "korrekt" svar på frågan. Men jag tänkte höra med er vad ni tycker är rimligt?

Är väl det här med subjektiviteten som blir problem, för vissa är det spelbart för andra (som dig) inte. Är det ok eller inte går väl att diskutera, samtidigt gissar jag att det står vilka villkor som gäller för köpet om man läser det finstilta i de där rutorna (de ingen läser) som brukar dyka upp. Jag har själv börjat läsa igenom sådana grejor för det kan vara en del skumma saker man går med på, är några gånger jag bestämt mig för att inte gå igenom med ett köp eller kontoskapande pga av vad som stått.

Nu säger jag inte att det är ditt fel och du får skylla dig själv, mer att jag gissar N har ryggen fri här. Det är deras produkt så de har rätten att diktera återköp och liknande, valet som köpare är väl att inte köpa?

Med det sagt har jag faktiskt lyckats få ett återköp hos dem, min dotter råkade köpa hem ett spel innan jag hann sätta password på köp i Eshoppen, var bara ett litet spel på 20 kr eller vad det var, men de återbetalade det direkt. Du kanske skulle försökt med det istället...att någon obehörig köpt spelet åt dig?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hittade den här efter en snabb googling, från deras UK sida.

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/Refund-for...

Medlem

Lite synd man varken får sälja sitt steam eller låta den gå i arv till någon om man skulle dö...men tja, läser man det finstilta när man gör sitt konto så vet man åtminstone vad man skrivit på


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Köper du något på Nintendo's platformar så säger jag bara - Glöm din dröm.
Var hos polarn förut å vi gjorde misstaget om att köpa ett gammalt N64 Mario Party spel som var portat på Wii U's eShop. (För en ganska rejäl slant trots att spelet var lastgammalt.)

Det började med att spelet inte hade stöd för Wii U kontroller och vi hade inte de Wii-kontroller som krävdes, därav tänkte vi - "jamen, det är väl bara att refunda" - vilket var helt omöjligt. Enligt deras köpavtal så finns det inte möjlighet att lämna tillbaka nåt spel som köpts.
Sedan dess har jag på ren princip avskytt Nintendo.

Så jag skulle nog säga att det går bra att returnera köpet inom rimlig tid hos alla förutom Nintendo. Det är iaf min upplevelse med det skojarföretaget.

Medlem
Skrivet av Razken:

Köper du något på Nintendo's platformar så säger jag bara - Glöm din dröm.
Var hos polarn förut å vi gjorde misstaget om att köpa ett gammalt N64 Mario Party spel som var portat på Wii U's eShop. (För en ganska rejäl slant trots att spelet var lastgammalt.)

Det började med att spelet inte hade stöd för Wii U kontroller och vi hade inte de Wii-kontroller som krävdes, därav tänkte vi - "jamen, det är väl bara att refunda" - vilket var helt omöjligt. Enligt deras köpavtal så finns det inte möjlighet att lämna tillbaka nåt spel som köpts.
Sedan dess har jag på ren princip avskytt Nintendo.

Så jag skulle nog säga att det går bra att returnera köpet inom rimlig tid hos alla förutom Nintendo. Det är iaf min upplevelse med det skojarföretaget.

Nintendo må vara legendariska och ligga bakom en massa riktiga klassiker - men jag vet inte riktigt vad som hänt med företaget. Det där med hur de slår ner på allt utanför (tänkte på streaming av deras spel samt andra saker som är relaterade till deras produkter. T.o.m de som gjorde Mario till c64 nu på senare år fick lägga ner..och det trots c64 inte tillverkats på över 30 år...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tippar på att Nintendo inte vet hur man återbetalar pengarna, de har ju precis blivit med internet.

Medlem

Det finns ingen ångerrätt vid köp av digitala produkter som levereras utan ett fysiskt medium.

Gnällkuk

Det verkar vara case-by-case basis. Tidigare vägrade de blankt, men sedan var Norge på dem för att det bröt mot Europeiska lagar och en domstol i Frankfurt tog sedan upp caset. Senaste jag kunde hitta via snabbgoogling var gällande det var att Nintendo hade förlorat ett fall i Ryssland två månader senare i december, 2019.

Vet inte om de fortfarande håller på, men med tanke på Corona kom som ett brev på posten strax efter är det väl inte omöjligt att det fortfarande pågår. Du får väl stå på dig antar jag, men Bergsala lär nog kämpa med näbbar och klor å Nintendos vägnar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Emret:

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-digitala-varo...

Kortfattat så verkar det alltså som att du har 14 dagars ångerrätt vid distansköp av digitala produkter oavsett om det är fel på varan eller inte. MEN det finns också en paragraf som reglerar att säljaren har rätt till att diktera villkor för detta. Det kan alltså vara så att de villkor som gäller för köp i Nintendo eShop säger att någon ångerrätt inte tillämpas. Du kan ju gärna be Bergsala peka på vart detta anges i de villkor du redan accepterat.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är ganska säker på att jag sett just detta; att man avsäger sig rätten till återköp när det gäller digitala spel på konsolernas plattformar.

Distansköplagen gäller enbart digitala produkter köpta på fysiska medium, men att kunden uttryckligen accepterat avsaknaden av ångerrätt vid köp av samma vara med digital leverans. Så det är väl ingen klausul som butikerna själva lagt in, men dom måste informera om vad som gäller.

Eller som Konsumentverket själva skriver:

” Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som konsumenten streamar eller laddar ned. Konsumenten ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om hen väljer att få innehållet levererat digitalt.”

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Länge leve fysiska spel.

Lycka till med att ångra köp på ett fysiskt spel som du öppnat och testat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lycka till med att ångra köp på ett fysiskt spel som du öppnat och testat.

Kan ju sälja det vidare iaf.

Så på ett sätt kan man ju göra något åt sin ånger till skillnad mot alternativet

Medlem
Skrivet av Ankh:

Nintendo må vara legendariska och ligga bakom en massa riktiga klassiker - men jag vet inte riktigt vad som hänt med företaget. Det där med hur de slår ner på allt utanför (tänkte på streaming av deras spel samt andra saker som är relaterade till deras produkter. T.o.m de som gjorde Mario till c64 nu på senare år fick lägga ner..och det trots c64 inte tillverkats på över 30 år...

Jag håller verkligen med dig här. De hargjort riktigt bra grejer i sina dar. Brukar säga att jag älskar det Nintendo som var mellan åren 85-99.
Sedan gjorde de snedsteg som att göra konsoler med konstiga begränsade medium utan DVD möjlighet, gimmick-aktiga kontroller, undermåliga maskiner utan HD kapacitet, bakåtsträvande online-funktioner, stänga ner online-servrar efter några få år, slå ned på fangjorda skapelser, stänga ned streamers, rekrytera till deras efterblivna YT partership osv, osv, osv. Listan kan göras oändlig. De vet liksom inte hur ordet "gratis reklam" stavas.

Ungefär samma känslor jag har med Konami, vilket är exakt samma visa.

Tänk ifall Nintendo kunde vara mer som SEGA. Titta bara på hur Sonic Mania blev till.

Men ja.... det är ju Nintendo vi talar om. Företaget som gjorde en bärbar enhet 2017 - utan blåtandsfunktion. 💁🏻

Medlem

Köper bara på Stores som erbjuder återköp om man lirat under 2 timmar.
Tycker det är det minsta man kan begära. Nintendo mm i det gör fallet utnyttjar bara situationen och beter sig ruttet.
Klart man ska ångra sina köp men som sagt ägarna dikterar villkoren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Det är samma med Sony då man köper digitalt. Ångrar du dig efter köp och spelat det får man inte igen några pengar. Däremot har jag fått igen för en förbokning jag ångrade, men det hade jag ju inte spelat eftersom det inte kommit ut ännu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Har köpt mycket spel av Microsoft och där är det inga problem med att refunda om du är misssnöjd

Inaktiv

Som bolag är dom bara vidriga, tyvärr ingen nyhet på det sättet. Finns hur många exempel som helst. No refund policyn är bara en droppe i havet av konsumentfientlighet för Nintendo. Alla bolag är ju ute efter pengar men det finns ju gränser, en gräns dom passerade för decennium sedan.

Handla inte mer från dem i framtiden. De har kanske tjänat ett par hundra kronor, men i långa loppet kanske förlorat tio tusen. Trist bemötande i vilket fall som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av breahl:

Det är samma med Sony då man köper digitalt. Ångrar du dig efter köp och spelat det får man inte igen några pengar. Däremot har jag fått igen för en förbokning jag ångrade, men det hade jag ju inte spelat eftersom det inte kommit ut ännu.

Precis, tror att det står nåt i stil med att man inte kan göra refund så fort man påbörjat nedladdning från PS store.

Till skillnad mot Nintendo tycker jag ändå de är tydliga med detta (kommer alltid upp inforuta tydligt vid köp att detta gäller).

Lider med dig då mycket som sagt är dyrt i nintendo e shop (679:- för Zelda Breath of the wild WTF!!!!)

Men man måste nog samtidigt försöka tänka till: Ett snabbt och grafiskt snyggt fighting spel man helst vill ha 60 fps i på Switchen är ju faktiskt tekniskt omöjligt.

Man kanske borde ana ugglor... att det inte kommer flyta så bra/ se så bra ut


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kolla med konsumentombudsman i din kommun. Man har alltid ångerrätt vid distanshandel men vet inte om det där man klickar i att man frånsäger sig den vid köpet faktiskt är okej att de gör så eller inte. Känns som att den där ångerrätten är jävligt starkt skyddad för oss konsumenter.


signatur

Ducati Streetfighter 848

12
Skriv svar