Snart kan du äntligen lagra Playstation 5-spel externt

Medlem
Skrivet av Ankh:

usb3? Är det inte 3.2? Lite dåligt tycker jag (läste på nu och såg att det faktiskt var 3.0). Undrar varför man valde en 3.0..finns säkert någon logisk förklaring antar jag

Det är kravet på disken som är USB 3.0 5 Gbit/s

Ps5an har 10 Gbit/s som max på 3 av portarna, vilket enligt senaste namnschemat heter USB 3.2 Gen2.

Klistrar in från wiki

Citat:

USB 3.1 (omdöpt till USB 3.2 Gen 2) Redigera
SuperSpeed+ (specificerad 2013), upp till 10 Gbit/s (1250 MB/s)
Benämningen introducerades med USB 3.1 och kallas även USB 3.1 Gen 2. Samtidigt fick hastigheten 5 Gbit/s den alternativa benämningen USB 3.1 Gen 1.

2019 döptes standarden om till USB 3.2 Gen 2.

Klart som korvspad

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Komiskt att det har tagit ca 6 månader av beta-testning av konsolen. Hälften av funktionerna fungerar fortfarande inte. Långt kvar Sony. Jobba på. PlayStation själva kanske ska cruncha lite.

Måste ge dig lite credit att du ens orkar göra sådana här inlägg hela tiden! Bra att du tar striden mot Sony!

En vacker dag kanske hälften av konsolen börjar fungera som du sa så vi får en chans att njuta av mer än halva enheten bara som du sa.

Keep up the good fight Internet-Hero!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ska bli skönt att köpa PS5 när den är i något bättre skick.

PS5 är i ett utmärkt skick. Haft min nu i 4 månader och är supernöjd. Stort lyft jämfört med PS4 pro. Kan tipsa dig om att köpa en PS5 och testa den innan du recenserar dess skick.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag såg bilden och han läsa: "Snart kan du äntligen..." och ville så gärna fylla i resten av orden med: "...köpa en PS5'a", men den illusionens var ju snabbt övergående.

Medlem

Tydligen är det även förbättrad HDR samt 120 hz-support inkluderat i dagens patch 🙂

Källa (IGN)

Dex
Medlem
Skrivet av MLundin:

Tydligen är det även förbättrad HDR samt 120 hz-support inkluderat i dagens patch 🙂

Källa (IGN)

Länken funkar inte för mig, men vad menas med 120Hz support? Det har ju du varit hela tiden?

Medlem
Skrivet av Dex:

Länken funkar inte för mig, men vad menas med 120Hz support? Det har ju du varit hela tiden?

Uppdaterat till annan länk nu (https://nordic.ign.com/news/45265/first-major-ps5-update-comi...).

Fattar det som att det numera supporterar 1080p med 120 Hz på PC-skärmar.

Dex
Medlem
Skrivet av MLundin:

Uppdaterat till annan länk nu (https://nordic.ign.com/news/45265/first-major-ps5-update-comi...).

Fattar det som att det numera supporterar 1080p med 120 Hz på PC-skärmar.

Ja den funkade

Trodde att 1080p redan hade stöd för 120Hz på PS5, men tydligen inte

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Ja den funkade

Trodde att 1080p redan hade stöd för 120Hz på PS5, men tydligen inte

Nu slipper man ändra i menyerna också när man ska spela SDR spel och du kan starta TV gemensamt med konsolen. Det är smidigt och använder det nästan dagligen på min xbox. TV dosan kan jag nu slarva bort utan problem


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Crank:

Grabben har Fortnite och minecraft installerat och jag har två spel, vem orkar spela 30+ spel egentligen. Jag betar av mina spel ett i taget sen ger jag det till brorsan och spelar det aldrig mer.

Har 25 spel på PS4an som jag hoppar lite mellan beroende på vad jag är sugen på att spela. Bland andra Call of Duty: Modern Warfare, Titan Quest, Wreckfest, Destiny 2, Snowrunner, The Sims 4 och Red Dead Redemption 2.
Jag är precis tvärt om, jag fattar inte hur man orkar hålla sig till ett spel åt gången


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu slipper man ändra i menyerna också när man ska spela SDR spel och du kan starta TV gemensamt med konsolen. Det är smidigt och använder det nästan dagligen på min xbox. TV dosan kan jag nu slarva bort utan problem

Hur menar du nu?
Spela i sdr? Går ju per automatik och har alltid gjort.
Varför ändra i menyer för det?


signatur

“All thinking people are atheists.”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tassel:

Hur menar du nu?
Spela i sdr? Går ju per automatik och har alltid gjort.
Varför ändra i menyer för det?

Stod så i nyheten ju i länken Inte vet jag om det är automatiskt på icke HDR spel som på andra konsoler och PC. Har fortfarande inte fått tag i en konsol så kan inte bekräfta själv

Edit: från IGN Nordic
” A new option has been added to automatically switch video output to non-HDR when the console is displaying SDR video or games, which will save you a bit of fiddling through menus.”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Stod så i nyheten ju i länken Inte vet jag om det är automatiskt på icke HDR spel som på andra konsoler och PC. Har fortfarande inte fått tag i en konsol så kan inte bekräfta själv

Edit: från IGN Nordic
” A new option has been added to automatically switch video output to non-HDR when the console is displaying SDR video or games, which will save you a bit of fiddling through menus.”

Aha såg inte ens det. En funktion jag inte ens saknat. Vet dock att vissa med Samsung tv har haft strul ihop med ps5. Kanske har något med det att göra.


signatur

“All thinking people are atheists.”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tassel:

Aha såg inte ens det. En funktion jag inte ens saknat. Vet dock att vissa med Samsung tv har haft strul ihop med ps5. Kanske har något med det att göra.

Vet ej faktiskt men hänger på låset på Netonnet dagligen och kollar efter konsol. Ska bli fin bredvid Series X lådan på TV bänken


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av lars_kongo:

Och på vilket sätt skiljer sig detta från alla andra tidigare konsoll-releaser? Du hade förväntat dig 20+ nextgen titlar och ett nytt vr-headset från dag 1 alltså? Releasen är förbluffande bra gjord med tanke på pandemi-omständigheter dessutom.

Om vi ska vara krass så har denna generation startat svagast någonsin när det gäller spel. Ofta har det funnits några spel som släppts med konsolen, där 1-3 varit så kallat "killer apps", spel som säljer konsolen. Men denna generation har väldigt få spel exklusiva till de nya konsolerna, och de som är annonserade verkar vara rätt långt bort. Detta gäller både Xbox och Playstation.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Om inte alla funktioner fungerar så som utlovat eller inte fungerar alls, så är det en ofärdig produkt.

Vad är det för nåt som är utlovat som inte fungerar undrar jag då? Jag har ärligt talat ingen vidare koll på vad som saknas och det är faktiskt inget jag personligen saknar heller för den delen i form av mjuk/hårdvarustöd och jag har haft min ps5 sen releasen. Visst, spelmässigt hade jag gärna sett 10+ nextgen titlar redan nu men det är standard med lite torka vid varje ny konsollansering så där kan väl knappast nån höja på ögonbrynen?

Skrivet av Johlor:

Om vi ska vara krass så har denna generation startat svagast någonsin när det gäller spel. Ofta har det funnits några spel som släppts med konsolen, där 1-3 varit så kallat "killer apps", spel som säljer konsolen. Men denna generation har väldigt få spel exklusiva till de nya konsolerna, och de som är annonserade verkar vara rätt långt bort. Detta gäller både Xbox och Playstation.

Exklusiviteter till Series X har jag ingen aning om men på Ps5 kommer ju iaf Returnal (ps5) om 14 dar, ganska exakt månaden efter så kommer Deathloop (även till pc), 3 veckor efter det Ratchet and Clank (ps5) och i augusti släpps Kena (även till förra generationen). Horizon forbidden west är väl även det planerat för 2021? Ganska tätt ändå tycker jag. Sen både ser och flyter ju mer eller mindre allt betydligt bättre på de nya konsolerna vilket inte fallet var vid tidigare konsolreleaser, vad jag kan minnas iaf^^.

Kommer inte ihåg vilka killer apps ps3/ps4/xbox/360 hade heller för den delen:-P. Subjektivt vad som är en "killer app" förvisso.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Exklusiviteter till Series X har jag ingen aning om men på Ps5 kommer ju iaf Returnal (ps5) om 14 dar, ganska exakt månaden efter så kommer Deathloop (även till pc), 3 veckor efter det Ratchet and Clank (ps5) och i augusti släpps Kena (även till förra generationen). Horizon forbidden west är väl även det planerat för 2021? Ganska tätt ändå tycker jag. Sen både ser och flyter ju mer eller mindre allt betydligt bättre på de nya konsolerna vilket inte fallet var vid tidigare konsolreleaser, vad jag kan minnas iaf^^.

Kommer inte ihåg vilka killer apps ps3/ps4/xbox/360 hade heller för den delen:-P. Subjektivt vad som är en "killer app" förvisso.

Men det är ju just det här, du pratar om spel som kommer. Konsolen har ju släpps för rätt länge sedan (även om den är ett aber att få tag på). Vad fanns det när den släppets? Fanns det något incitament att köpa den på release dagen? Tittar du bakåt så har alla konsoler haft något som lockat. Här nedan är ett axplock av vad som fanns, visserligen är det subjektivt som du säger, men det har funnits från 5-15 spel i handeln i blandade genres när konsolen landade på hyllan. Nu säger jag inte att alla spelen var bra. T.ex. Perfect Dark Zero visade sig vara rätt dåligt, men det hade hajp bakom sig innan konsolen släpptes. Även Killzone 3 till ps4an visade sig kanske inte vara jätte bra, men spelen bundlades med konsolerna som ett incitament att köpa och visa upp vad de går för. Varken Xbox Series S/X eller PS5 har haft detta. Sen att det går att spela den förra generations spel i bättre kvalite och så är ju jättetrevligt, men kanske inte ett stort argument att slänga ut 5000 kr.

360

Cod 2
Condamed
Project Gotham
Perfekt dark

xbox one

Ryse
Killer Instict
Forza
Dead Rising 3

ps3

Cod 3
Resistance: Fall of Men
Ridge Racer 3

ps4

AC 4 Black Flag
Cod Ghost
Killzone
Injustice


signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem
Skrivet av Johlor:

Men det är ju just det här, du pratar om spel som kommer. Konsolen har ju släpps för rätt länge sedan (även om den är ett aber att få tag på). Vad fanns det när den släppets? Fanns det något incitament att köpa den på release dagen? Tittar du bakåt så har alla konsoler haft något som lockat. Här nedan är ett axplock av vad som fanns, visserligen är det subjektivt som du säger, men det har funnits från 5-15 spel i handeln i blandade genres när konsolen landade på hyllan. Nu säger jag inte att alla spelen var bra. T.ex. Perfect Dark Zero visade sig vara rätt dåligt, men det hade hajp bakom sig innan konsolen släpptes. Även Killzone 3 till ps4an visade sig kanske inte vara jätte bra, men spelen bundlades med konsolerna som ett incitament att köpa och visa upp vad de går för. Varken Xbox Series S/X eller PS5 har haft detta. Sen att det går att spela den förra generations spel i bättre kvalite och så är ju jättetrevligt, men kanske inte ett stort argument att slänga ut 5000 kr.

360

Cod 2
Condamed
Project Gotham
Perfekt dark

xbox one

Ryse
Killer Instict
Forza
Dead Rising 3

ps3

Cod 3
Resistance: Fall of Men
Ridge Racer 3

ps4

AC 4 Black Flag
Cod Ghost
Killzone
Injustice

Eftersom du räknar krossplatform spel till dom förra generationerna som AC4 och CoD Ghost så kan man ju göra samma sak nu då till PS5 t.ex.

Dessa kom till PS5 (vissa till PS4 också)
Astros Playroom
Bugsnax
Demon's Souls
Spider-Man Miles Morales
Sackboy
Destruction Allstars (kom väl inte förrän i Februari dock)

Sen då plus alla spel som AC:Valhalla, Godfall, NBA, Dirt 5 och CoD som kom till PC och Xbox också. Där är ju nog ett 20 tal spel till.

Det är ju inte alla som gillar spelen naturligtvis, men tycker ju inte att varken Xbox eller PS hade sämre spel denna gången jämfört med förra generationen. Xbox tappade kanske lite när Halo blev uppskjutet dock.

Skribent
Skrivet av Dex:

Eftersom du räknar krossplatform spel till dom förra generationerna som AC4 och CoD Ghost så kan man ju göra samma sak nu då till PS5 t.ex.

Dessa kom till PS5 (vissa till PS4 också)
Astros Playroom
Bugsnax
Demon's Souls
Spider-Man Miles Morales
Sackboy
Destruction Allstars (kom väl inte förrän i Februari dock)

Sen då plus alla spel som AC:Valhalla, Godfall, NBA, Dirt 5 och CoD som kom till PC och Xbox också. Där är ju nog ett 20 tal spel till.

Det är ju inte alla som gillar spelen naturligtvis, men tycker ju inte att varken Xbox eller PS hade sämre spel denna gången jämfört med förra generationen. Xbox tappade kanske lite när Halo blev uppskjutet dock.

Men som du själv skriver här, många släpptes till förra generationen också. Min lista vara bara on the top of my head, men inget av de spelen släpptes över generationsgränserna. Du får visserligen en bättre upplevelse på nya konsolerna, men det känns ändå inte helt legitimt att lägga ut 5000 kr på en ny konsol. Nu har jag själv en Xbox Series X, så jag talar väl lite emot mig själv...men saken kvarstår, jag sitter ju och lirar Xbox One-spel på den i största mån. Första "nextgen-upplevelsen" för mig var Medium. vilket var ett fantastiskt spel, men kom några månader efter konsol releasen. Vad gällande ps5 så skulle det väl vara Demon's Souls, men det har jag redan spelat på ps3. Spider-man Miles Morales, sure...men kör det på ps4...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Men som du själv skriver här, många släpptes till förra generationen också. Min lista vara bara on the top of my head, men inget av de spelen släpptes över generationsgränserna. Du får visserligen en bättre upplevelse på nya konsolerna, men det känns ändå inte helt legitimt att lägga ut 5000 kr på en ny konsol. Nu har jag själv en Xbox Series X, så jag talar väl lite emot mig själv...men saken kvarstår, jag sitter ju och lirar Xbox One-spel på den i största mån. Första "nextgen-upplevelsen" för mig var Medium. vilket var ett fantastiskt spel, men kom några månader efter konsol releasen. Vad gällande ps5 så skulle det väl vara Demon's Souls, men det har jag redan spelat på ps3. Spider-man Miles Morales, sure...men kör det på ps4...

Jag tycker i ärlighetens namn inte att det är så fasansfullt om spelen som finns vid releasen även släpps till förra generationen. Visst, hade det varit exakt samma spel utan några som helst förbättringar så hade det känts ganska meningslöst att uppgradera men nu skiljer det ändå ganska mycket versionerna emellan.

Subjektivt som sagt men om jag jämför vad jag haft att välja på när jag satt mig ner med min nyinköpta konsol på releasedagen de tre senaste generationerna så måste jag ändå säga att utbudet denna generationen känts betydligt hetare.

Dex
Medlem
Skrivet av Johlor:

Men som du själv skriver här, många släpptes till förra generationen också. Min lista vara bara on the top of my head, men inget av de spelen släpptes över generationsgränserna. Du får visserligen en bättre upplevelse på nya konsolerna, men det känns ändå inte helt legitimt att lägga ut 5000 kr på en ny konsol. Nu har jag själv en Xbox Series X, så jag talar väl lite emot mig själv...men saken kvarstår, jag sitter ju och lirar Xbox One-spel på den i största mån. Första "nextgen-upplevelsen" för mig var Medium. vilket var ett fantastiskt spel, men kom några månader efter konsol releasen. Vad gällande ps5 så skulle det väl vara Demon's Souls, men det har jag redan spelat på ps3. Spider-man Miles Morales, sure...men kör det på ps4...

CoD Ghosts t.ex. som du skrev kom ju både till PS3 och PS4. Har inte kollat alla dom andra.

Men bara Demon's Souls i sig lyfter ju releasen rätt mycket jämfört med t.ex. förra generationen där typ Killzone var det stora spelet vid release och det var väl inte direkt ett toppspel

Medlem
Skrivet av Hullken:

Har 20 spel installerade på XSX:en, känns inte som att utrymme är något jätteissue, eller vad tycker ni andra här?

Känns som att jag får radera hela tiden. Tycker 1 tb är för lite..

12
Skriv svar