Se gamla och nya Mass Effect jämföras i ny video

Robot
Se gamla och nya Mass Effect jämföras i ny video

Till och med Mako har fått ett ansiktslyft.

#mass-effect-legendary-edition


RmK
Medlem

Det blir fett att få möjligheten att spela igenom första spelet i fräsch grafik. De senaste genomspelningarna har jag skippat det helt på grund av att det åldrats så dåligt.

Dock är jag försiktigt positiv och väntar gärna på en recension eller två innan jag ger mig på ett köp.

Skribent
Skrivet av RmK:

Det blir fett att få möjligheten att spela igenom första spelet i fräsch grafik. De senaste genomspelningarna har jag skippat det helt på grund av att det åldrats så dåligt.

Dock är jag försiktigt positiv och väntar gärna på en recension eller två innan jag ger mig på ett köp.

Har spelat igenom 1a några år efter jag färdigställde ME3 och jag håller med att det spelet verkligen åldrats dåligt. Bitvis känns det inte ens som ett spel i samma trilogi. Med det sagt känns spelet dock MER rollspel i gamla skolan än vad 2an och 3an gör vilket jag gillar, som en utveckling på KOTOR medan uppföljarna blev mer actionspel där rollspelsinslagen bestod mer av dialoger med din crew.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har hållit mig ifrån ytterligare genomspelning(ar) i väntan på det här. Ser verkligen fram emot att ta del av förbättringarna på egen hand

För egen del är inte grafiken ett problem med originalspelet då moddar som MEUITM och ALOT finns. Det är väl snarare hur saker som föremålshantering och autospar fungerar, vilket verkar ha omarbetats i den här utgåvan (tack och lov).


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Grafiken ser helt okej ut nu är det bara att hoppas att de har moderniserat, det som är ännu viktigare, gameplay på ett bra sätt.

Medlem

Är det bara jag som tycker det ser för jävligt ut?

Medlem

Jag kan inte säga att det ser förgävligt ut, men skilnaden var ju marginel.

Medlem

För inlevelsen tycker jag skillnaderna var otroligt bra. Så kan inte hålla med ovanstående talare

Medlem

Ser ut som att de i princip bara ökat brightness

Medlem

Nog såg det bättre ut men tänkte lite att det såg ut som att man tagit texturer från ME3 och lagt på.
Dock har man ju även snyggat till det med lite mer detaljer, mer vegetation osv. än vad som fanns i originalet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av lars_kongo:

Ser ut som att de i princip bara ökat brightness

Och smort in Mako i vaselin, för gläns!


signatur
Medlem

Här tycker jag att Bioware är helt rätt ute - finputsa och modernisera men att förbli trogen originalen. "We want players to be able to experience the trilogy again, or for the first time, without being distracted by the art."

Jag säger inte att det är så här på FZ men vad jag har läst så märker jag att många har svårt att skilja på remake och remaster. Jag tror många går in med förväntningarna av en remake och kan då bli besvikna när skillnaden, vid första anblick, inte är så stor.
Däremot uppskattar jag att Bioware har varit tydliga och transparenta med vad dom vill åstadkomma här. Vill man läsa så finns det blogg-inlägg som går in på djupet och förklarar hela syftet och processen.

Utöver ett par små, subjektiva, detaljer så tycker jag att det ser riktigt bra ut och är till och med över förväntan när man ser till vad syftet har varit.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ser ut som att de i princip bara ökat brightness

Dags för nya glasögon?

Medlem
Skrivet av klotim:

Dags för nya glasögon?

Haha, ja inte omöjligt. Men det var min första spontana känsla.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Haha, ja inte omöjligt. Men det var min första spontana känsla.

Du måste väl ändå kunna se att det är en helt enorm skillnad i texturupplösningen? Titta på hur lågupplösta alla cirkellinjer är i originalet till exempel.

I videon står det att de har gjort om ljussättningen och det förklarar att ljuset ser annorlunda ut. Samtidigt har de mer avancerade tekniker för beräkningar av ljus och skuggor, vilket bör öka kontrasten jämfört med tidigare.

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

För egen del är inte grafiken ett problem med originalspelet då moddar som MEUITM och ALOT finns. Det är väl snarare hur saker som föremålshantering och autospar fungerar, vilket verkar ha omarbetats i den här utgåvan (tack och lov).

Justja, föremålshanteringen! Hade jag totalt glömt bort, den är hemsk! Men det är sådana saker som gör att ME1 känns föråldrat i jämförelse med 2 och 3. Sen fixa upplösningen och lite små tweakar här och där, quality of life-grejor så kommer ME hålla idag tror jag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag antar att de jämför med 360 versionen på den gamla? Satan vad luggigt det ser ut att vara!

Medlem
Skrivet av Johlor:

Justja, föremålshanteringen! Hade jag totalt glömt bort, den är hemsk! Men det är sådana saker som gör att ME1 känns föråldrat i jämförelse med 2 och 3. Sen fixa upplösningen och lite små tweakar här och där, quality of life-grejor så kommer ME hålla idag tror jag.

Men typ allt det där har gått att fixa med moddar: https://www.nexusmods.com/masseffect?tab=popular+%28all+time%...

Men visst, det är skönt att få det i ett färdigt paket.

Jag undrar vad detta kommer kosta, mer än 300Kr är för mycket imo.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du måste väl ändå kunna se att det är en helt enorm skillnad i texturupplösningen? Titta på hur lågupplösta alla cirkellinjer är i originalet till exempel.

https://cdn.fz.se/artikel/bild/1427896?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

I videon står det att de har gjort om ljussättningen och det förklarar att ljuset ser annorlunda ut. Samtidigt har de mer avancerade tekniker för beräkningar av ljus och skuggor, vilket bör öka kontrasten jämfört med tidigare.

Jadå jag ser, mitt uttalande var lite med glimten i ögat.

Skribent
Skrivet av baxtex:

Men typ allt det där har gått att fixa med moddar: https://www.nexusmods.com/masseffect?tab=popular+%28all+time%...

Men visst, det är skönt att få det i ett färdigt paket.

Jag undrar vad detta kommer kosta, mer än 300Kr är för mycket imo.

Jag kör på konsol så kan inte ta del av moddarna tyvärr, men I get your point.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

10 år och Suicide Mission ger mig fortfarande gåshud så fort jag hör den

Kul att ME1 får en ordentlig face life tillsammans med bättre movement och gun play från efterföljarna. Om nu bara ME2 & 3 kunde få lite RPG-element från 1:an så hade triologin känts mer enhetlig, men det hade väl krävts för stora ingrepp. Tummen upp Bioware!

Medlem
Skrivet av Johlor:

Justja, föremålshanteringen! Hade jag totalt glömt bort, den är hemsk! Men det är sådana saker som gör att ME1 känns föråldrat i jämförelse med 2 och 3. Sen fixa upplösningen och lite små tweakar här och där, quality of life-grejor så kommer ME hålla idag tror jag.

Aa, sett till helheten och i relation till ME2-3 får jag erkänna att originalet är föråldrat (på gott och ont) Handlar kanske om man var där "när det hände" eller inte, vad man som spelare kan acceptera osv.

Legendary Edition känns lättare att rekommendera till personer som är nya till serien (moderniserat, bara att tuta och köra).


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Över förväntan! Skönt att slippa modda ME-serien före nästa genomspelning.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Över förväntan! Skönt att slippa modda ME-serien före nästa genomspelning.

Hoppas att moddning är fortsatt möjligt (borde vara i.o.m. baserat på UE3). Det var rätt bekvämt att kunna köra spelet i 10x hastighet med ett musklick på de mindre viktiga sidouppdragen


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

Aa, sett till helheten och i relation till ME2-3 får jag erkänna att originalet är föråldrat (på gott och ont) Handlar kanske om man var där "när det hände" eller inte, vad man som spelare kan acceptera osv.

Legendary Edition känns lättare att rekommendera till personer som är nya till serien (moderniserat, bara att tuta och köra).

Jo allt är ju i kontext till sin egen tid, som jag skrev så tycker jag ändå 1an känns mer som ett RPG än de senare spelen. Men då är de senare spelen mer polerade rent spelmässigt. Det som behöver fixas är egentligen småsaker de lärt sig under hela resan med trilogin.

Är riktigt svårt att rekommendera folk idag att börja spela ME. Serien är bra som helhet, men börjar du med ettan nu och är helt ny med serien, då kommer du undra "vad fan är detta?". Så en Legendary Edition känns bra tycker jag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av baxtex:

Men typ allt det där har gått att fixa med moddar: https://www.nexusmods.com/masseffect?tab=popular+%28all+time%...

Men visst, det är skönt att få det i ett färdigt paket.

Jag undrar vad detta kommer kosta, mer än 300Kr är för mycket imo.

Tror det är runt 500 kr just nu. Klart värt det enligt mig

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Här tycker jag att Bioware är helt rätt ute - finputsa och modernisera men att förbli trogen originalen. "We want players to be able to experience the trilogy again, or for the first time, without being distracted by the art."

Jag säger inte att det är så här på FZ men vad jag har läst så märker jag att många har svårt att skilja på remake och remaster. Jag tror många går in med förväntningarna av en remake och kan då bli besvikna när skillnaden, vid första anblick, inte är så stor.
Däremot uppskattar jag att Bioware har varit tydliga och transparenta med vad dom vill åstadkomma här. Vill man läsa så finns det blogg-inlägg som går in på djupet och förklarar hela syftet och processen.

Utöver ett par små, subjektiva, detaljer så tycker jag att det ser riktigt bra ut och är till och med över förväntan när man ser till vad syftet har varit.

Skrivet av baxtex:

Men typ allt det där har gått att fixa med moddar: https://www.nexusmods.com/masseffect?tab=popular+%28all+time%...

Men visst, det är skönt att få det i ett färdigt paket.

Jag undrar vad detta kommer kosta, mer än 300Kr är för mycket imo.

Skrivet av AHTF:

Tror det är runt 500 kr just nu. Klart värt det enligt mig

60 Euro på Steam, 649SEK på Origin.
Otroligt värt det för en remaster. /s
Det är ju inte så att det sedan ett ganska bra tag tillbaka funnits gratis moddar som åstadkommit ganska mycket (högre texturupplösningar, bättre materialhantering, shaders etc.) av det remastern utlovar. /mer s

Hade det kostat 200-300kr, absolut max, hade jag personligen inte kritiserat det lika hårt, men att ta såpass långt norr över vad man får originalspelen* för känns magstarkt i värsta EA-anda.

*Dessa reas dessutom ut med jämna mellanrum.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

60 Euro på Steam, 649SEK på Origin.
Otroligt värt det för en remaster. /s
Det är ju inte så att det sedan ett tag tillbaka funnits gratis moddar som åstadkommit ganska mycket (högre texturupplösningar, bättre materialhantering, shaders etc.) av det remastern utlovar. /mer s

Hade det kostat 200-300kr, absolut max, hade jag inte kritiserat det lika hårt, men att ta såpass långt norr över vad man får originalspelen* för känns magstarkt i värsta EA-anda.

*Dessa reas dessutom ut med jämna mellanrum.

Personligen har inget problem med priset för det man får, men jag respekterar om man inte anser att det är värt pengarna. Som tur är så finns ju alternativen! Jag upplever att mycket av det som förbättrats i LE är sånt som moddar inte kan ge mig i dagsläget. Ta till exempel ljusförbättringar och texturer, det är något som jag personligen tycker ser bättre och mer naturligt ut i LE än vad många moddar visar på. Inte att försumma, men att slippa just bestyret kring moddar är något jag tycker är skönt och jag uppskattar att ha allt i ett paktet ready-to-go.

Nu är det ju så klart spekulationer men det lutar åt en möjlighet att även modda LE framåt. Det kanske till och med är det bästa av två världar?

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Personligen har inget problem med priset för det man får, men jag respekterar om man inte anser att det är värt pengarna. Som tur är så finns ju alternativen! Jag upplever att mycket av det som förbättrats i LE är sånt som moddar inte kan ge mig i dagsläget. Ta till exempel ljusförbättringar och texturer, det är något som jag personligen tycker ser bättre och mer naturligt ut i LE än vad många moddar visar på. Inte att försumma, men att slippa just bestyret kring moddar är något jag tycker är skönt och jag uppskattar att ha allt i ett paktet ready-to-go.

Nu är det ju så klart spekulationer men det lutar åt en möjlighet att även modda LE framåt. Det kanske till och med är det bästa av två världar?

Självklart sitter EA/Bioware på bästa möjliga förmågan att själva påverka sina alster, och göra dem så bra som möjligt (jag kommer aldrig hävda att ME-serien är dåliga spel, eller att jag inte sett fram emot en remaster), däremot anser jag att EA förtjänar kritik för sin prissättning.

Jag hoppas innerligt de kapar priset ganska hårt, ganska snart efter release.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Självklart sitter EA/Bioware på bästa möjliga förmågan att själva påverka sina alster, och göra dem så bra som möjligt (jag kommer aldrig hävda att ME-serien är dåliga spel, eller att jag inte sett fram emot en remaster), däremot anser jag att EA förtjänar kritik för sin prissättning.

Jag hoppas innerligt de kapar priset ganska hårt, ganska snart efter release.

Vi kan nog vara eniga om att sannolikheten är stor för en rea, även om den ligger längre fram i tiden!

12
Skriv svar