Oculus Quest får officiellt stöd för trådlös PC-koppling

Robot
Oculus Quest får officiellt stöd för trådlös PC-koppling

Nästa uppdatering av mjukvaran innehåller flera välkomna nyheter.

#oculus-quest


Medlem

Yay! Jag ser mest fram emot 120hz. Tror jag läst att i alla fall Eleven Table Tennis kommer supporta det.

Medlem

Superschysst!!

Skägg.
10 Chambers

Hoppas Oculus Link fungerar med Steam också, och inte bara deras egen plattform.


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hoppas Oculus Link fungerar med Steam också, och inte bara deras egen plattform.

I och med att de kallar det för "link" och pratar som om det vore ett alternativ till kabel så borde det göra det. Link fungerar ju för Steamspel.

Jag som precis köpt Virtual Desktop, var ju pengar i sjön då

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hoppas Oculus Link fungerar med Steam också, och inte bara deras egen plattform.

Troligtvis gör den det


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Noice. Hoppas det kommer gå än smidigare att köra trådlöst då. Har ju funkat men varit lite wonky vissa dagar att få igång det (när det väl är igång fungerar det). Förbättrades avsevärt i en av de senare uppdateringarna, men ändå. Hade varit skönt att inte behöva ha två-tre-fyra olika launchers osv utan bara en enda som alltid fungerade direkt.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Jag som precis köpt Virtual Desktop, var ju pengar i sjön då

Var det mindre än två veckor sedan du köpte, och mindre än två timmar man kört appen så får man garanterat pengarna tillbaka. Men det skadar aldrig att fråga supporten.

Medlem

Wow vilken grej. Och jag som sålde min PC för ett år sedan. Jaja, ingen brådska, får väl först se hur bra detta fungerar. Men snacka om ett steg åt rätt håll!

Medlem

Quest 2 är helt klart ett ingenjörsunder. Helt vansinnigt mycket för pengarna. Tyvärr kräver det Facebook vilket gör att jag lagt ned mitt engagemang med Oculus *sadpepe.png* men så är livet...

Medlem

Lite nyfiken på 120Hz stödet och när/hur detta kan utnyttjas samt hur bra kvalité det blir.

Fungerar 120Hz vid streaming från PC eller är det bara lokalt?
Finns det begränsning för upplösning när man ökar Hz?

Med tanke på den relativt låga bandbredden så bör det väl ske vissa uppoffringar?
Hur upplevs komprimerad bild när skärmen sitter så nära ögat och hur ser det ut med latens?

Lite intressant också eftersom att det kan ge lite försmak till hur det kommer fungera med PS5, ifall Sony får för sig att använda bara USB C och ifall man får ut full WIFI hastighet i Quest 2 så bör bandbredden bli typ samma.
Hoppas dock lite på att PS5 utnyttjar HDMI porten eller något liknande, men troligast är väl att det blir USB C porten, skulle jag gissa.

Medlem

Fan, och jag som nyss köpte Virtual Desktop. Men Air Link kanske ändå bara fungerar inom Oculus-plattformen?

Medlem

Bra med officiellt stöd, vore ju bara konstigt om de inte erbjöd det förr eller senare. Det kommer ju troligtvis vara enklare och fungera bättre, åtminstone förr eller senare.

Medlem

Carmack fick som han ville hör och därmed gjorde Facebook Guy godin arbetslös. Skaparen av VD som sagt att sen Quest släpptes kunnat leva på utveckling och försäljning av just virtual desktop.

Ska bli intressant att jämföra VD med officiella. För VD fungerar otroligt bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas det kommer till Quest 1 också, det står bara om tvåan...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Carmack fick som han ville hör och därmed gjorde Facebook Guy godin arbetslös. Skaparen av VD som sagt att sen Quest släpptes kunnat leva på utveckling och försäljning av just virtual desktop.

Ska bli intressant att jämföra VD med officiella. För VD fungerar otroligt bra.

Förstår hans bitterhet, men det var ju givet att officiellt stöd skulle komma någon gång. Ggodin har nog tjänat åtskilliga miljoner dollar på VD redan.

I bästa fall kan han konkurrera med funktioner, t ex support för macOS

Medlem
Skrivet av piddau:

Hoppas det kommer till Quest 1 också, det står bara om tvåan...

det börjar som experimental och vad jag tror så är allt sånt på Quest 2 ist för Quest 1 men jag vet inte. Inte ofta jag startar Quest 1 bara om vi ska köra local mp här hemma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Vänligen förtydliga om detta gäller både Quest 1 & 2 eller endast 2:an?

Skrivet av AplAy:

Vänligen förtydliga om detta gäller både Quest 1 & 2 eller endast 2:an?

Nyheten idag är specifikt Quest 2. '

Det är inte omöjligt att det kommer till gamla Quest senare, men det är bara spekulation.

Medlem

Kul att ha en Quest 1, riktigt abandonware. Tack Fejsbok

Medlem
Skrivet av sebrock:

Quest 2 är helt klart ett ingenjörsunder. Helt vansinnigt mycket för pengarna. Tyvärr kräver det Facebook vilket gör att jag lagt ned mitt engagemang med Oculus *sadpepe.png* men så är livet...

Läser detta argumt ofta. Hur svårt är det att skapa ett dummy fb konto?
Tar just inte mer än några minuter.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Kul att ha en Quest 1, riktigt abandonware. Tack Fejsbok
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Logo_aban...

Quest 1 fick massor av stora uppdateringar under sin livstid. Svårt att göra något åt att den släpptes med gammal hårdvara i sig

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Quest 1 fick massor av stora uppdateringar under sin livstid. Svårt att göra något åt att den släpptes med gammal hårdvara i sig

Tråkiga är att jag köpte min Quest 1 så sent att Quest 2 släpptes bara några månader efter. Fanns ingen information om att ens Quest 2 skulle släppas då.

Men men, får hoppas att det kommer till Quest 1 annars funkar Virtual Desktop väldigt bra ändå.

Medlem
Skrivet av piddau:

Tråkiga är att jag köpte min Quest 1 så sent att Quest 2 släpptes bara några månader efter. Fanns ingen information om att ens Quest 2 skulle släppas då.

Men men, får hoppas att det kommer till Quest 1 annars funkar Virtual Desktop väldigt bra ändå.

"Quest 2 pro" rykten är i farten igen.
Det har bla pratats om en enhet med Wifi6E
Quest 2 har bara Wifi6. Kan vara värt för er med Q1 att vänta in Facebook connect i höst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av meat4u:

Läser detta argumt ofta. Hur svårt är det att skapa ett dummy fb konto?
Tar just inte mer än några minuter.

Ja, har du redan ett Facebook konto så är det inte rekomenderat att du skapar ett till för Quest, det finns som ingen anledning för det.
Har du inget konto och vill skapa ett nytt så kan du göra ett så anonymt det bara går.

Man kan ha ett konto för Oculus utan Facebook vänner grupper mm, man behöver som sagt inte vara en aktiv Facebook användare bara för att man har en Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du inget konto och vill skapa ett nytt så kan du göra ett så anonymt det bara går.

Måste dock påpeka att om de flaggar kontot som suspekt, och man förlorar tillgången till det, så måste man bevisa vem man är. Har man då falskt namn eller annan information som inte stämmer så finns det noll chans man får tillbaka det. Den situationen vill man ju inte vara i, speciellt om man då köpt massa spel å sånt.

Så anonymt i det här fallet betyder ju typ att man inte lägger till vänner, etc.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Måste dock påpeka att om de flaggar kontot som suspekt, och man förlorar tillgången till det, så måste man bevisa vem man är. Har man då falskt namn eller annan information som inte stämmer så finns det noll chans man får tillbaka det. Den situationen vill man ju inte vara i, speciellt om man då köpt massa spel å sånt.

Så anonymt i det här fallet betyder ju typ att man inte lägger till vänner, etc.

Ja man behöver väll inte fake sitt namn om man gör sig helt oanträffbar i övrigt på Facebook.
Dvs ingen kan söka på ens namn osv.
Finns en massa inställningar för sånt, man kan vara helt osynlig för allmänheten så att säga.

Dessutom är det väldigt osannolikt att bli flaggad om man inte använder sitt konto för nåt annat än Oculus.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar