Funktioner ni inte längre kan vara utan?

It's not a lake, it's an ocean
Funktioner ni inte längre kan vara utan?

Det var inte bättre förr! (del 92)

Jag spelar en del äldre spel från början av 90-talet just nu och även om de är trevliga på sitt sätt påminns jag om hur oerhört långt spelmediet har kommit sedan jag började spela för 30 år sedan. (Jag påminns också om varför jag ofta hade ont i min högertumme efter att jag försökt tajma hopp i vissa spel.)

I dag känns det absurt att inte kunna spara ofta eller när man vill i ett spel. Likaså är det otänkbart att det skulle dyka upp en gubbe som gapflabbar åt en när man misslyckas och får Game Over (det blir ju inte ens Game Over i moderna spel).

Förutom att slippa börja om ett helt spel efter att ha dött, finns det någon annan, kanske mer samtida, funktion som ni helt enkelt inte kan klara er utan i dag? Som det skulle kännas absurt att backa bandet från?

Quick Resume på Xbox Series X/S känns som en sådan där funktion jag tror att jag kommer att älska och ha svårt att vara utan. Bara snabbheten med vilken jag kommer tillbaka in i ett spel på min Xbox One X och att jag tenderar att hoppa mellan spel gör mig övertygad om den saken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Oj det första jag kommer att tänka på måste vara powersave funktionen hos PlayStation (antar att xbox har dem också). Att kunna ladda ner, uppdatera spel osv utan att behöva ha konsolen igång är så sjukt smidigt! Sen dom trådlösa kontrollerna som numera är standard! Så jävla skönt att slippa sladdar men vet inte riktigt om det räknas som en funktion

Medlem

Quick Resume, kortare laddningstider, autosave, PS5ans bild-i-bildfunktion, till viss del även Shareplay, säkert en miljard moderna funktioner till. Oftast är gamla spelupplevelser mest fyllda av ett nostalgiskt skimmer, sällan det håller när man spelar det igen tycker jag.

Medlem
Skrivet av svampfan:

Oj det första jag kommer att tänka på måste vara powersave funktionen hos PlayStation (antar att xbox har dem också). Att kunna ladda ner, uppdatera spel osv utan att behöva ha konsolen igång är så sjukt smidigt! Sen dom trådlösa kontrollerna som numera är standard! Så jävla skönt att slippa sladdar men vet inte riktigt om det räknas som en funktion

Håller med om allt!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av svampfan:

Sen dom trådlösa kontrollerna som numera är standard! Så jävla skönt att slippa sladdar men vet inte riktigt om det räknas som en funktion

Absolut! Nu spelar jag visserligen med mini-usb ibland eftersom DualShock 4 har så dålig batteritid (och jag inte har köpt någon laddare), men oj vilken befrielse det annars var att slippa sladdar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Dualshock 4 är främsta anledningen till att jag önska jag kunde spela mina PS1/PS2-spel på PS4an, trådlöst med hörlursuttag. Har skjutit upp en omspelning av Suikodenspelen i så många år nu pga det, trots det är min favoritspelserie genom tiderna.

Medlem

En funktion som jag saknat direkt efter att jag har spelat ett spel som har den typen av funktion är spel som erbjuder någon slags hjälp om jag misslyckas för många gånger.

Odödlighet, mer resurser, tips, "auto-play" eller något sådant.

Ingen tvingar en att använda sig av hjälpen, men det kan vara skönt de gånger som man bara vill ta sig vidare.

Medlem

Det skulle vara att spara när man vill annars är det nog inte så mycket jag saknar från moderna spel när jag kör gamla diton.

Sladdlösa kontroller är ett otyg som får slut på batteri och kontrollerna var dessutom bättre anpassade efter spelen dom skulle användas till förr. Nu spelar man i princip pc-spel med ett handikappredskap (ett redskap som ger mig handikapp alltså, inte ett anpassat för handikappade...) och laddningstiderna är sämre nu än på 16-bitars tiden.

Nej, på konsollsidan var det mycket bättre förr. PC däremot blir bara bättre och bättre på allt utom pris och tillgänglighet på grafikkort.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent

Quick Resume som finns på Xbox Series X, antar det finns på PS5 också? Men det kommer jag aldrig klara mig utan nu. Är så smidigt att bara hoppa mellan flera olika spel på någon sekund. Stanna upp i AC: Valhalla för att switcha till en online match i UFC. Sen kommer barnen och vill spela Minecraft, snabbt gjort att gå över dit...sen när de gått och lagt sig är jsg tillbaka i AC på någon sekund.

Om något är detta nextgen för mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Epic game store. Sjukt smidigt.

Medlem
Skrivet av jontepasagen:

Epic game store. Sjukt smidigt.

Va?


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Avstängd
Skrivet av Kruxarn:

Ja, spelbutiker online är en funktion jag inte längre kan vara utan. Epic game store i synnerhet.

Medlem

Quick Resume på series x börjar man bli bortskämd med.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johlor:

Quick Resume som finns på Xbox Series X, antar det finns på PS5 också?

Nej, det gör väl inte det?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Nej, det gör väl inte det?

Ja jag har ingen aning, tänkte att deras supersnabba hårddisk borde kunna lösa sådant på den konsolen. Men har ingen PS5, så vet inte om jag ska vara ärlig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Auto-update! Kommer ihåg att jag hade ordentlig huvudvärk förut när man var tvungen att gräva fram uppdateringar själv via webbläsaren. En bra grej med det gamla dock måste ju vara att jag tycks erinra att det var så jag först stötte på fz, har för mig att det lagrades patchar m.m. på sidan för väldans många år sedan till div. spel? Jag kan minnas fel förstås för det var som sagt längesen.

Sen har jag mer och mer hamnat i att jag mest spelar single-player spel nu för tiden så att ha senaste versionen ( så jag spelar samma som majoriteten av alla andra spelare jag annars hade velat spela med i MP ) av ett spel känns inte lika viktigt, dock har det ju blivit desto vanligare att utvecklare släpper bonusmaterial till och från nu.

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Auto-update! Kommer ihåg att jag hade ordentlig huvudvärk förut när man var tvungen att gräva fram uppdateringar själv via webbläsaren.

Ja jävlar ja. Minns framförallt när man inte kunde hitta "full"-patchar utan behövde leta först 1.1, sen 1.1 till 1.2, sen 1.2 till 1.3 etc. Fyfasen.

Medlem

Matchmaking. Även om jag saknar dedicated servers.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Ja jävlar ja. Minns framförallt när man inte kunde hitta "full"-patchar utan behövde leta först 1.1, sen 1.1 till 1.2, sen 1.2 till 1.3 etc. Fyfasen.

D; Åh fan, just det hade jag förträngt! Snudd på att jag fick ångest av bara tanken på det där nu när du säger det. Ja det var verkligen irriterande. Och ännu värre kunde det ju bli om spelet antingen inte var superpopulärt eller hade ett antal år på nacken, så vissa hemsidor kunde ha trasiga länkar eller länkar till saknade filer så man var tvungen att hämta hem delar från lite överallt!

Inaktiv

Trophies.
Har både ps5 och switch. När jag spelar på Switch så känns det jämt som om något saknas, till den gräns att det faktiskt förstör spelandet. Hade älskat att ha fått en trophie när man tex klarade alla extrabanor i Mario 3d world och hade samla t alla stjärnor etc som man gjorde.
Nu tar jag inte alla trophies i ps spel men gillar att hålla på och samla, "gotta catch them all" litegrann. Inget måste men det är lite som att ha dipp till chipsen. Gör upplevelsen bättre.

Om man ska tänka på andra sidan myntet så hade jag gärna avskaffat rumble pack, aldrig förstått grejen, inte ens när man köpte det till Dreamcastjojjen för att testa. Istället för att förhöja upplevelsen så tycker jag det drar en ut ur "zonen" som man befinner sig i när man spelar. Inlevelsen förstörs. Extra hemskt är det till switch och dualsense med dom nya rumblepacken.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johlor:

Ja jag har ingen aning, tänkte att deras supersnabba hårddisk borde kunna lösa sådant på den konsolen. Men har ingen PS5, så vet inte om jag ska vara ärlig.

Inte jag heller. Visst vore det möjligt, men Sony har inte implementerat den funktionen på samma sätt som Microsoft. Än i alla fall.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av svampfan:

Oj det första jag kommer att tänka på måste vara powersave funktionen hos PlayStation (antar att xbox har dem också). Att kunna ladda ner, uppdatera spel osv utan att behöva ha konsolen igång är så sjukt smidigt! Sen dom trådlösa kontrollerna som numera är standard! Så jävla skönt att slippa sladdar men vet inte riktigt om det räknas som en funktion

Även trådlösa hörlurar går ej att vara utan nu sedan jag bytte

Medlem

Som många tidigare nämnt, quick resume
Grymt lämpligt speciellt nu när man även jobbar hemifrån, nu kan man enkelt och snabbt hinna med en liten runda av något spel på lunchrasterna. När man såg det första gången så tänkte man att det är en strunt grej som man knappt kommer använda men eftersom det även funkar efter man stängt av konsolen så är det ju guld värt när man snabbt vill få in lite spelande.

Nått som jag däremot saknar nu som fanns i större utsträckning förr är moddning av spel men det kanske finns en annan tråd för sånt som man saknar från förr?

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Trophies.
Har både ps5 och switch. När jag spelar på Switch så känns det jämt som om något saknas, till den gräns att det faktiskt förstör spelandet.

Måste hålla med dig faktiskt, sen achievments/trophies blivit mer och mer standard så har jag blivit en trophy-nörd. >:F
Känns trevligt att få en belöning för att man klarar nånting, särskilt lite mer kluriga utmaningar som t.ex. att hitta alla gömda föremål eller rum i ett spel m.m. trots att man oftast inte har någon nytta av sina belöningar.

Skribent

Windowsknapp + E

1
Skriv svar