Playstation 5 uppdaterad – extern lagring, PS4-crossplay m.m.

Robot
Playstation 5 uppdaterad – extern lagring, PS4-crossplay m.m.
Medlem

Trevligt för de 3 personer som har lyckats få tag på en konsoll, extern lagring har dock varit på plats från dag 1 för Xbox.

Sen tar det väll lång tid för Sony att komma på ett sätta hur dom ska begränsa vilka M.2 ssds man kan trycka in i systemet.
Skulle vara "tråkigt" om folket kunde välja vilken som helst


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Citat:

PS5- och PS4-spelare kan både spela och prata ihop i partyn, och att det går att dela sina spel mellan de olika generationerna

Men detta har ju gått tidigare också? Ni kan förtydliga i artikeln att det kanske gäller generationerna AV SPELEN. Annars kan man som PS5 ägare spela massor av spel med PS4 ägare sedan tidigare utan problem.

Kul oavsett, ett steg i rätt riktning tycker jag!

Dex
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Trevligt för de 3 personer som har lyckats få tag på en konsoll, extern lagring har dock varit på plats från dag 1 för Xbox.

Sen tar det väll lång tid för Sony att komma på ett sätta hur dom ska begränsa vilka M.2 ssds man kan trycka in i systemet.
Skulle vara "tråkigt" om folket kunde välja vilken som helst

Tur vi har er fanboys som kan "deraila" trådarna redan från första inlägget så vi kan komma igång med fanboy krigandet redan direkt!

Tycker där är flera "konstiga" saker i denna patchen som att man kan starta tvn när man startar PS5 automatiskt. Det har jag haft hela tiden sen jag köpte den i November

120Hz i 1080 har väl också funnits sedan tidigare som IGN rapporterade om?

Medlem

Vad ska man ha extern lagring av spel till? Är det för att slippa tanka hem spel igen om man har långsam lina?

Redaktör
Skrivet av superapan:

Vad ska man ha extern lagring av spel till? Är det för att slippa tanka hem spel igen om man har långsam lina?

Ja. Med spel på +100 GB och slö uppkoppling kan det vara rätt bekvämt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Fatmajk:

Men detta har ju gått tidigare också? Ni kan förtydliga i artikeln att det kanske gäller generationerna AV SPELEN. Annars kan man som PS5 ägare spela massor av spel med PS4 ägare sedan tidigare utan problem.

Kul oavsett, ett steg i rätt riktning tycker jag!

Jag tänkte att det täcktes av "...Share Play-stöd över generationsgränserna.", men har förtydligat.


signatur
Medlem

Man kan ju undra vad det är som gör att M.2-stödet dröjer så länge?

Medlem

Finns inget direkt behov av extra lagring i PS5 eftersom det finns så få PS5 spel ute. Men för framtiden är det en bra feature. Det marknaden vill ha nu är fler spel och spel som pressar PS5 att prestera sitt bästa.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skrivet av Godofcheese:

Trevligt för de 3 personer som har lyckats få tag på en konsoll, extern lagring har dock varit på plats från dag 1 för Xbox.

Sen tar det väll lång tid för Sony att komma på ett sätta hur dom ska begränsa vilka M.2 ssds man kan trycka in i systemet.
Skulle vara "tråkigt" om folket kunde välja vilken som helst

moget!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Trevligt för de 3 personer som har lyckats få tag på en konsoll, extern lagring har dock varit på plats från dag 1 för Xbox.

Sen tar det väll lång tid för Sony att komma på ett sätta hur dom ska begränsa vilka M.2 ssds man kan trycka in i systemet.
Skulle vara "tråkigt" om folket kunde välja vilken som helst

Kommer det två stycken M.2 ssds som går att använda till ps5 så är det iallfall en mer än vad som går till xbox

Thihi!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Tur vi har er fanboys som kan "deraila" trådarna redan från första inlägget så vi kan komma igång med fanboy krigandet redan direkt!

Tycker där är flera "konstiga" saker i denna patchen som att man kan starta tvn när man startar PS5 automatiskt. Det har jag haft hela tiden sen jag köpte den i November

120Hz i 1080 har väl också funnits sedan tidigare som IGN rapporterade om?

Håller med att mycket är konstigt i det IGN skrev. Har ingen PS5 själv än men verkar vara flera saker som redan finns som är med i patch notes. HDR/SDR, 120hz i HD osv.

Haha fanboys gör ju hela grejjen med konsoler <3 Tänk så tråkigt ni PC spelare har med bara vilken grafikkortstillverkare ni har som stora grejjen och ingen bryr sig mer än att läsa SweC prestandaindex

#minmusärbättreändinmus


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Håller med att mycket är konstigt i det IGN skrev. Har ingen PS5 själv än men verkar vara flera saker som redan finns som är med i patch notes. HDR/SDR, 120hz i HD osv.

Haha fanboys gör ju hela grejjen med konsoler <3 Tänk så tråkigt ni PC spelare har med bara vilken grafikkortstillverkare ni har som stora grejjen och ingen bryr sig mer än att läsa SweC prestandaindex

#minmusärbättreändinmus

Kanske roligt när man är 15, men när man växer upp är det bara tröttsamt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av superapan:

Vad ska man ha extern lagring av spel till? Är det för att slippa tanka hem spel igen om man har långsam lina?

Ja, det är ju inte alla som har 10Gbit hemma.

Men grattis, antar jag?

Hur som helst så är det bra att detta kommer nu, men för en stor majoritet så är nog inte lagringsutrymmet något större problem än.

När det kommer till M.2 enheter så är jag glad över att de bestämde sig för att prioritera hastighet, det kommer löna sig med tiden när utvecklingen av lagringsenheter går framåt.
Lite tråkigt nu, men förhoppningsvis så löser det sig snart.
Skulle gissa på att det kommer enheter under 2022, även om priserna inte kommer vara så värst bra redan då.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Trevligt för de 3 personer som har lyckats få tag på en konsoll, extern lagring har dock varit på plats från dag 1 för Xbox.

Sen tar det väll lång tid för Sony att komma på ett sätta hur dom ska begränsa vilka M.2 ssds man kan trycka in i systemet.
Skulle vara "tråkigt" om folket kunde välja vilken som helst

Haha, tur för er 10 Pers som har faktiskt köpt en Xbox att ni redan haft de sen launch 😂
För övrigt så börjar det lätta på trycket med PS5. Varit jobbigt för Sony att de har en så populär konsol😬

Medlem
Skrivet av Deekar:

Haha, tur för er 10 Pers som har faktiskt köpt en Xbox att ni redan haft de sen launch 😂
För övrigt så börjar det lätta på trycket med PS5. Varit jobbigt för Sony att de har en så populär konsol😬

Har inte en Xbox för det var omöjligt att få vid launch
(fortfarande är det så)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mirage:

Kanske roligt när man är 15, men när man växer upp är det bara tröttsamt.

Du skulle sett Nintendo och Sega snubbarna förr i tiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har haft möjlighet till 120fps mm från början som vissa redan sagt här. Men jag hade ett problem med att få iconer på varje gång jag tog bort ett spel. Tror att det hade med externa hårddisken och ps4 spel att göra. Nu är det fixat iaf då jag är nöjd.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Har inte en Xbox för det var omöjligt att få vid launch
(fortfarande är det så)

Har haft min Series x sedan mitten av december utan att ha förhandsbokat, beställde min på webhallen. En vän fick tag på en från elgiganten i fysisk butik i januari utan bokning Så är man snabb när butikerna får in sina leveranser har det gått att få tag på dom.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Har haft möjlighet till 120fps mm från början som vissa redan sagt här. Men jag hade ett problem med att få iconer på varje gång jag tog bort ett spel. Tror att det hade med externa hårddisken och ps4 spel att göra. Nu är det fixat iaf då jag är nöjd.

Det löste sig när "rebuilding database" drog igång efter patchen, så händer det igen kan du göra det själv, tar ungefär en minut.

Medlem

Har inte haft i nån skiva sen uppdateringen, men ber till allehanda gudar att dom fixat problemet med att skivläsaren spinner upp maximalt i typ 20~ sek en gång i halvtimmen ungefär (oavsett om jag spelar spelet i fråga, något annat spel eller kollar Netflix...)

Skrivet av superapan:

Vad ska man ha extern lagring av spel till? Är det för att slippa tanka hem spel igen om man har långsam lina?

Jag tror bestämt att väldigt många i staterna har begränsad datamängd varje månad, och många kanske även långsam lina, känns ju isf lagom surt att ”slösa” sin data på att tanka ner samma spel fler gånger än nödvändigt.

Medlem

Fyfan vad nice med 120 hz åtgärden. Köpte en ny fin skärm till konsolen men kunde inte få 120 Hz på grund av Sonys användning av VESA standard. Nu funkar det klockrent

Medlem

Börjar bli irriterad nu att de inte släpper stödet för utöka den interna lagringen.

Medlem
Skrivet av Kris:

Finns inget direkt behov av extra lagring i PS5 eftersom det finns så få PS5 spel ute. Men för framtiden är det en bra feature. Det marknaden vill ha nu är fler spel och spel som pressar PS5 att prestera sitt bästa.

Det finns definitivt ett behov nu.
Jag vill inte ha en extern enhet för ps4-spel för att del är det en extern pryl som ska ligga på bänken, och dels så om ett år kommer den vara rätt värdelös då jag inte tror jag spelar så mycket ps4-grejor då.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Det finns definitivt ett behov nu.
Jag vill inte ha en extern enhet för ps4-spel för att del är det en extern pryl som ska ligga på bänken, och dels så om ett år kommer den vara rätt värdelös då jag inte tror jag spelar så mycket ps4-grejor då.

Absolut för samlare så är det positivt men majoriteten av dem som har en PS5 idag eller spelar playstation tror jag inte är samlare. Försäljningen av digital utgåva kontra disc utgåva talar väl också mer för att allt fler spelar ett spel, raderar när de spelat klart och sedan installerar ett nytt istället för att bunkra spel på en hårddisk?
För många samlare bunkras spel hellre på discar än i en hårddisk vilket också talar för att användningsområdet för externa hårddiskar är mindre.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Absolut för samlare så är det positivt men majoriteten av dem som har en PS5 idag eller spelar playstation tror jag inte är samlare. Försäljningen av digital utgåva kontra disc utgåva talar väl också mer för att allt fler spelar ett spel, raderar när de spelat klart och sedan installerar ett nytt istället för att bunkra spel på en hårddisk?
För många samlare bunkras spel hellre på discar än i en hårddisk vilket också talar för att användningsområdet för externa hårddiskar är mindre.

Modern Warfare tar upp närmare 250 GB. Jag har plats för 5 spel. Jag är definitivt ingen samlare.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Modern Warfare tar upp närmare 250 GB. Jag har plats för 5 spel. Jag är definitivt ingen samlare.

Spelar du 3 st Modern Warefare samtidigt?
Min erfarenhet är att många spelar ett spel i taget för att sedan ger utrymme för ett nytt spel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Spelar du 3 st Modern Warefare samtidigt?
Min erfarenhet är att många spelar ett spel i taget för att sedan ger utrymme för ett nytt spel.

Jag spelar några spel samtidigt.

ZF
Medlem
Skrivet av Dex:

Tur vi har er fanboys som kan "deraila" trådarna redan från första inlägget så vi kan komma igång med fanboy krigandet redan direkt!

Tycker där är flera "konstiga" saker i denna patchen som att man kan starta tvn när man startar PS5 automatiskt. Det har jag haft hela tiden sen jag köpte den i November

120Hz i 1080 har väl också funnits sedan tidigare som IGN rapporterade om?

Det handlar inte om att funktionerna inte fanns innan, utan om fler val för dem.

Även om tillägget att TV även kan stänga av PS5 var nytt komplement till den befintliga motsatsen.

Samma med 120hz. Alternativ för manuella val har lagts till för att underlätta vid kompatibilitetspriblem. Innan så styrde spelen baserat på vad de antog att skärmen klarade av.

Skrivet av Kris:

Absolut för samlare så är det positivt men majoriteten av dem som har en PS5 idag eller spelar playstation tror jag inte är samlare. Försäljningen av digital utgåva kontra disc utgåva talar väl också mer för att allt fler spelar ett spel, raderar när de spelat klart och sedan installerar ett nytt istället för att bunkra spel på en hårddisk?
För många samlare bunkras spel hellre på discar än i en hårddisk vilket också talar för att användningsområdet för externa hårddiskar är mindre.

Tror inte det går att dra slutsatser på detta enbart då leveransen av skivlösa maskiner bara har varit typ 10% av helheten. Och med en generella brusten på båda, så säljer de såklart slut oavsett.

Jag tror däremot ändå att intresset för nedladdning inte alls är så stort ännu som digitalfantasterna gärna försöker få det till med väl valda statiska urval och osakliga jämförelser.

Skribent
Skrivet av Kris:

Spelar du 3 st Modern Warefare samtidigt?
Min erfarenhet är att många spelar ett spel i taget för att sedan ger utrymme för ett nytt spel.

Ju fler spel man kan ha installerade och välja bort att spela ju bättre är det

1
Skriv svar