Därför kan du inte köpa Playstation 5, Xbox Series X och annan hårdvara

Robot
Därför kan du inte köpa Playstation 5, Xbox Series X och annan hårdvara

Vi tar hjälp av Sweclockers för att snacka halvledare, transistorer och produktionsled.

#halvledare, #playstation-5, #xbox-series


Medlem

Jag tror är en av de största anledningarna till denna brist på vissa produkter handlar om en slags rädsla att inte ha nog med komponenter för ens produktion. När det börjar talas om att det blir brister på vissa komponenter så väljer företag att köpa in större lager av komponenter för att skydda deras produktion. Detta triggar ytterligare komponentbrist och ännu fler som vill köpa in större lager. Tidigare hade många lager på ett par veckor men nu när det talas om brist på komponenter så vill alla köpa in lager som sträcker sig flera månader. Jag tror detta är en av de större bovarna i den akuta komponentbristen och det kommer ta lång tid att komma ikapp.

Redaktör
Skrivet av Lasrod:

Jag tror är en av de största anledningarna till denna brist på vissa produkter handlar om en slags rädsla att inte ha nog med komponenter för ens produktion. När det börjar talas om att det blir brister på vissa komponenter så väljer företag att köpa in större lager av komponenter för att skydda deras produktion. Detta triggar ytterligare komponentbrist och ännu fler som vill köpa in större lager. Tidigare hade många lager på ett par veckor men nu när det talas om brist på komponenter så vill alla köpa in lager som sträcker sig flera månader. Jag tror detta är en av de större bovarna i den akuta komponentbristen och det kommer ta lång tid att komma ikapp.

#toalettpapper-gate


signatur
Medlem

Bra snackat som vanligt, men vad inni saltpastillens havsorkan har ni Obama på bildskärm?

Medlem

Förstår man det här så blir det även hyfsat enkelt att förstå situationen med vaccin.

Medlem

Kan man tillverka dessa delar i garaget? Get rich quick idé? 😂

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jonlissla:

Bra snackat som vanligt, men vad inni saltpastillens havsorkan har ni Obama på bildskärm?


signatur
Medlem

Är det där en "halv ledare" jag ser på skärmen där bakom? (obama)

Inaktiv
Skrivet av Lasrod:

Jag tror är en av de största anledningarna till denna brist på vissa produkter handlar om en slags rädsla att inte ha nog med komponenter för ens produktion. När det börjar talas om att det blir brister på vissa komponenter så väljer företag att köpa in större lager av komponenter för att skydda deras produktion. Detta triggar ytterligare komponentbrist och ännu fler som vill köpa in större lager. Tidigare hade många lager på ett par veckor men nu när det talas om brist på komponenter så vill alla köpa in lager som sträcker sig flera månader. Jag tror detta är en av de större bovarna i den akuta komponentbristen och det kommer ta lång tid att komma ikapp.

Jag håller med dig, du slog huvudet på spiken (hoppas du inte gjorde dig illa )

Medlem

Hörde inte att ni nämnde mining som orsak? Då en stor del av alla grafikkort köps upp av miners redan innan de nått butik så borde ni kanske nämnt det.


signatur

7900XTX
7800X3D

I väntan på PS5 så gick jag och köpte en Switch, har nu glömt bort att jag ville ha en PS5

Skrivet av Lasrod:

Jag tror är en av de största anledningarna till denna brist på vissa produkter handlar om en slags rädsla att inte ha nog med komponenter för ens produktion. När det börjar talas om att det blir brister på vissa komponenter så väljer företag att köpa in större lager av komponenter för att skydda deras produktion. Detta triggar ytterligare komponentbrist och ännu fler som vill köpa in större lager. Tidigare hade många lager på ett par veckor men nu när det talas om brist på komponenter så vill alla köpa in lager som sträcker sig flera månader. Jag tror detta är en av de större bovarna i den akuta komponentbristen och det kommer ta lång tid att komma ikapp.

Fast företagen har ju inga på lager för då hade dom ju kunnat skicka ut sina grejer i tid, dom använder det dom får direkt.. och stora anledningen till det är att företagen missuppfattade situationen på Covid då dom räknade med att deras försäljning skulle dalla och köpte in mindre delar till sitt lager, men så ökade säljningen istället på saker och så hade dom inga saker till det och nu hinner inte företag som TSMC och samsung göra det tillräckligt snabbt även deras prodution går på 100%


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av alias:

Hörde inte att ni nämnde mining som orsak? Då en stor del av alla grafikkort köps upp av miners redan innan de nått butik så borde ni kanske nämnt det.

Det är säkert en faktor och det var lite poängen. Det går inte att peka på en enskild orsak, lite av en perfekt storm.


signatur
Medlem

Hmmmm.... inte ett ord om hur mycket scalpers har påverkat den svåra tillgången på elektronik... Hade varit intressant att höra också.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Frilansare
Skrivet av T.Mani:

Hmmmm.... inte ett ord om hur mycket scalpers har påverkat den svåra tillgången på elektronik... Hade varit intressant att höra också.

Fast scalpers påverkar kanske inte tillgången, snarare priset på varor som redan är svåra att få tag på? Det är ju inte så att de ligger och kramar sina PS5, de säljer dem vidare till ett hutlöst pris. Har alltså inget med tillgången på transistorer att göra?

Medlem

Var flera på sweclockers forum som fick tag i en PS5 igår när telia hade den ute till försäljning.

Håll koll i tråden
PS5 - Ordrar och Orderstatus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Millmount:

Var flera på sweclockers forum som fick tag i en PS5 igår när telia hade den ute till försäljning.

Håll koll i tråden
PS5 - Ordrar och Orderstatus

I vår tråd snackades det senast om att Telia släppte PS5 till sina kunder. Även Retrospelsbutiken släppte en liten laddning.

https://www.fz.se/forum/trad/441458-ps5-xsx-s-forboknings-bek...


signatur
Medlem

jag gillar när ni gör cross-over-inslag. Ni borde därför göra det mer återkommande, typ.

"Geekshörnan med Skägget oxh Chassijesus"

samt "Ikväll Geeks med Bennet och Kennet(h)".


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I vår tråd snackades det senast om att Telia släppte PS5 till sina kunder. Även Retrospelsbutiken släppte en liten laddning.

https://www.fz.se/forum/trad/441458-ps5-xsx-s-forboknings-bek...

Ok tack, hade missat att det finns en liknande tråd på fz.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av T-bolt:

jag gillar när ni gör cross-over-inslag. Ni borde därför göra det mer återkommande, typ.

"Geekshörnan med Skägget oxh Chassijesus"

samt "Ikväll Geeks med Bennet och Kennet(h)".

Vi gillar det också! När alla är på kontoret mer regelbundet blir det lättare att sy ihop.


signatur
Frilansare
Skrivet av T-bolt:

jag gillar när ni gör cross-over-inslag. Ni borde därför göra det mer återkommande, typ.

"Geekshörnan med Skägget oxh Chassijesus"

samt "Ikväll Geeks med Bennet och Kennet(h)".

Fräcka Fredag med Malena, Jocke och Kenneth?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fräcka Fredag med Malena, Jocke och Kenneth?

Ja typ.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fast scalpers påverkar kanske inte tillgången, snarare priset på varor som redan är svåra att få tag på? Det är ju inte så att de ligger och kramar sina PS5, de säljer dem vidare till ett hutlöst pris. Har alltså inget med tillgången på transistorer att göra?

Nej, men det blir ju overkligt stora mängder beställningar per person. I alla fall pga de scalpers som beställer stora mängder med enda syftet att sälja vidare. Därmed tar varorna slut hos återförsäljarna?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

1
Skriv svar