Svenska PC Gamer säger adjö - med livestream nu

Robot
Svenska PC Gamer säger adjö - med livestream nu

Alla är välkomna från 18:00. Gäster och baluns utlovas. Om det blir punch and pie får ni fråga PCG.

#pc-gamer, #svenska


Medlem

alltså, vill ju inte missa, men samtidigt vill jag inte vara ledsen i ögat.. Moment 22 :´(

Medlem

Oj, vilken tajming. Jag rensade ur gamla flyttkartonger nyligen och kastade tidningen till vänster i pappersåtervinningen. 25 år går fort.

//LD

Frilansare
Skrivet av Lord Darkness:

Oj, vilken tajming. Jag rensade ur gamla flyttkartonger nyligen och kastade tidningen till vänster i pappersåtervinningen. 25 år går fort.

//LD

Första numret alltså? Vågat!

Medlem

Pcgamer var 90-talets fz fast med mera fragzone. Tack för en fantastisk tidning som gett mig många timmars glädje.
Hittade ett nummer här från 97 när pcgamer hade ett annonsblad med erotiska spel "lula the sexy empire". Första bilderna på tomb raider 2 och mycket annat... Har också specialutgåvan där pcgamer testar voodoo 5, tnt 2 och några fler, år 2000. Fan 21 år sedan, svårt att förstå vart tiden tagit vägen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Första numret alltså? Vågat!

Detta är det nya. Dagens ungdomar vaskar inte champange, nu är det första exemplaret av tidningar.
Jag tänkte själv använda första numret av Kalle Anka som toapapper.

Medlem

Jag har det första numret och det sista numret av svenska PC Gamer. Har varit trogen prenumerant sedan början av 2000-talet.

Sörjer.

Vi ses igen! <3

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Oj, vilken tajming. Jag rensade ur gamla flyttkartonger nyligen och kastade tidningen till vänster i pappersåtervinningen. 25 år går fort.

//LD

Öh. Du hade antagligen fått en bra slant för den på Tradera.

Medlem

Det vore häftigt om PC Gamer och SuperPlay släppt samlingsböcker över alla nummer, precis som det finns för t.ex. Kalle Anka, 91an osv.

Medlem

God natt PC Gamer

Tack för en bra tidning med CD-skivor fyllda med demos, shareware och appar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

PcGamer RIP!

Allt kommer och går, men internet består. Fysiska butiker och inte minst tidningar har det tufft sedan utvecklingen med internet gått framåt. Minns tyvärr inte när jag köpte en tidning senast.

Var ju lite höjdpunkten köpa nya numret av pcg, hemdatornytt mm och drömma sig bort bland artiklar osv.

Tack för en riktigt bra tidning och för ert engagemang under alla år!

Medlem

Missade detta totalt. Går den att se i repris?
Ja, ”Gamer” har levererat många skratt och intressant läsning under många, många år. Tack till alla som bidrog till tidningens grymma innehåll!

Redaktör
Ponny
Skrivet av yoggi:

Missade detta totalt. Går den att se i repris?
Ja, ”Gamer” har levererat många skratt och intressant läsning under många, många år. Tack till alla som bidrog till tidningens grymma innehåll!

Det gör den! Kommer upp på tuben inom kort. (Kan inte svära på exakt när dock.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Var trogen prenumerant iallafall de första 10 åren, men nu var det längesen jag öppnade ett nummer. Kanske ska kika runt i affären om jag kan köpa sista numret för lite nostalgitrippande

Tack för allt alla inblandade.

Medlem

Ja dem nämnde detta på nördigt 325. Mats Nylund har tydligen jobbat där.

Medlem

Usch, vill inte tänka tillbaka på tiden när allt var bättre... Vi serie-kopplade våra datorer med seriell kabel, några satt på en tvåportars hub, jolt-colan var staplad och i något hörn låg en hög med PC-gamer tidningar och demoskivor staplade.

Sen lirade man Quake i 200 pixlars windowed mode på sin 486a, kanske var det en pentium 90, för att pressa ur de där viktiga extra frejmarna. Jag tror det var ett av de första privata lanen i Sverige, och det var episkt. :'(

Kan detta ha varit 96? Tror vi var igång med lanande tidigare än så. 93-94 gissar jag, minnet sviker mig... måste nog göra en timeline.

Medlem

Roligt med Jocke, Thomas, Mats och Emil i samma ruta. Känns som en svunnen tid.

Medlem
Skrivet av Korken:

Usch, vill inte tänka tillbaka på tiden när allt var bättre... Vi serie-kopplade våra datorer med seriell kabel, några satt på en tvåportars hub, jolt-colan var staplad och i något hörn låg en hög med PC-gamer tidningar och demoskivor staplade.

Sen lirade man Quake i 200 pixlars windowed mode på sin 486a, kanske var det en pentium 90, för att pressa ur de där viktiga extra frejmarna. Jag tror det var ett av de första privata lanen i Sverige, och det var episkt. :'(

Kan detta ha varit 96? Tror vi var igång med lanande tidigare än så. 93-94 gissar jag, minnet sviker mig... måste nog göra en timeline.

Ja, fyfan vilka minnen. Minns att vi lanade runt -93, -94 (och framåt). Doom multiplayer bl.a. Those were the days!

Kommer sakna PC Gamer. Prenumererade under många år, men köpte lösnummer några ggr per år senaste åren.

Usch. Känna förjävligt att de försvinner i sin nuvarande form. Eftersom de varit en del av ens liv sedan man var tonåring, så känns det alltså. Blir som att en liten, liten del av ens rose tinted glasses trillar av.

Tack för allt! 🙏

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Första numret alltså? Vågat!

Inte bara första numret, det var nog alla nummer fram till sommaren 99 då jag slutade prenumerera. Jag mimrade lite genom att titta på alla omslagen och till och med bläddra lite i dom. Kul att läsa om kommande spel, Half-Life och Sin. Vilket kommer att bli bäst? Det ser ut som det blir Sin.

Hade ingen tanke på att det var första numret innan jag såg det på bilden. Bor i Norge också, så tror nog värdet är väldigt lågt här.

//LD

Medlem

Techvärlden har ju mycket oväntade konsolideringar och uppköp och sammanslagningar, men att PC Gamer blir Spelrum och alltså slår ihop sig med "Kammarmusikföreningen i Falun" http://www.spelrum.se/ var det mest oväntade 2021 hittills tycker jag.

Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Techvärlden har ju mycket oväntade konsolideringar och uppköp och sammanslagningar, men att PC Gamer blir Spelrum och alltså slår ihop sig med "Kammarmusikföreningen i Falun" http://www.spelrum.se/ var det mest oväntade 2021 hittills tycker jag. https://i.imgur.com/uxhiDHL.gif

Ja man hade kunnat välja ett bättre namn minst sagt...

Tack för vänliga ord, minnen och pepp. Responsen igår i strömmen var massiv. Vi snittade 163 pers under nio timmar. Jösses. <3 till er, spelvänner!

Vi pubbar våra strömmar på Youtube ett dygn efter vi strömmar på Twitch. Gårdagens ström kan man se på Twitch nu och på YT ikväll eller i morgon.

Ett fantastiskt och unikt namn är alltid att föredra, men att skippa ett bra namnförslag för att en eller ett par andra föreningar/sajter et al använder namnet och att .se är upptagen är inget jag legat sömnlös över. Vi hade mängder med namnförslag på listan (över 50 st), men Spelrum var det som flest gillade. Vår podd har hetat det i flera år och namnet är både bra och passar oss. Av dussintals personer som kommenterat det har alla varit positivt inställda till Spelrum, utom den gode generalen ovan. Can't please 'em all.


signatur
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det gör den! Kommer upp på tuben inom kort. (Kan inte svära på exakt när dock.)

Kanon!
Tack för infon!

Blir att blöddra fram lite gamla nummer nu också ur lådorna och läsa igenom 🙂

Medlem

Det borde vara i svenska Pcgamers intresse att släppa en cd med alla svenska pappers nr i PDF -filformat och det också på cd rom - så tidningen inte också försvinner i historiens dimmor som alla webbplatser/tidningar som man bara önskat laddat ner till datorn och bränt på dvd - Vilket jag inte skäms över och om man hittar sånt i mina "banor så är med historien i minnet ( för alla oinvigda ) . edit Typ: Jag önskar jag hade laddat ner gamla ataricommunity websidor , vilket jag nu har bara minnen av och bara runt 10 -15 websidor som jag med topics var intresserad utav laddat ner.

Skrivet av halvöre2:

Det borde vara i svenska pcgamers intresse att släppa en cd med alla svenska pappers nr i PDF filformat och det också på cd rom -så tidningen inte också försvinner i historiens dimmor som alla webbplatser/tidningar som man bara önskat laddat ner till datorn och brännt på dvd -vilket jag inte skäms över och om man hittar sånt i mina "banor så är med historien i minnet ( för alla oinvigda ).

Ja, det hade varit kul. Det hade också tagit enorma mängder tid. Det är ungefär där vi står. Jag utesluter inte att vi prövar att sammanställa en del bös framöver, men det primära just nu är att fortsätta producera speljournalistik. Kulturgärningar och myspysgrejer får vi göra i mån av tid, intresse och, tyvärr, pengar.


signatur
Medlem
Skrivet av Thomas Petersson:

Ett fantastiskt och unikt namn är alltid att föredra, men att skippa ett bra namnförslag för att en eller ett par andra föreningar/sajter et al använder namnet och att .se är upptagen är inget jag legat sömnlös över. Vi hade mängder med namnförslag på listan (över 50 st), men Spelrum var det som flest gillade.

Det är inget fel på namnet, jag försökte bara vara rolig.

Skrivet av Aloysius:

Det är inget fel på namnet, jag försökte bara vara rolig.

Haha. Ja det vet jag väl. Det var inte ditt inlägg jag kommenterade, ditt var kul.
Man får givetvis tycka vad man vill, jag ville bara nyansera skälen till namnet för GW:s inlägg under ditt. Fridens liljor!


signatur
1
Skriv svar