Du blir massmördare även om du spelar GTA V "fredligt"

Robot
Du blir massmördare även om du spelar GTA V "fredligt"
Medlem

Bäst pris på Grand Theft Auto 5 (PS5) 799:- (Prisjakt)
__________
Suck...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Nu skjuter ju hl-gubben typ bara aliens, så det räknas nog inte? Annars får man ju räkna med _alla_ spel där _något_ dör, då står ju GTA i lä mot t ex, uh... astroids?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Nathan Drake måste väl ändå vara den värsta massmördaren genom alla tider.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Nu skjuter ju hl-gubben typ bara aliens, så det räknas nog inte? Annars får man ju räkna med _alla_ spel där _något_ dör, då står ju GTA i lä mot t ex, uh... astroids?

Näe, soldaterna är ju en stor del av HL. Deras AI var ju en av spelets stora selling point.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bäst pris på Grand Theft Auto 5 (PS5) 799:- (Prisjakt)
__________
Suck...

Helt sinnesjukt ja. För att inte tala om GTA Online och Shark cards ekonomin då.

Medlem

Ett problem jag haft med Rockstar-spel är antalet döda kontra trovärdighet. Tar mig bort från inlevelsen helt. GTA kanske kommer undan för det ändå bara är en slags parodi, men när man står där och skjuter 100 personer för att någon tagit ens skateboard blir de rätt trist.

Red Dead Redemption 2 var nog dock det jag främst togs ur inlevelsen. Allt är så verkligt och känns rätt. Tar ut en polare från finkan och vips har man massutplånat en hel stad 🤔

Medlem
Skrivet av Johlor:

Näe, soldaterna är ju en stor del av HL. Deras AI var ju en av spelets stora selling point.

Jag tänkte på HL2, vilket var spelet som nämns i artikeln. Men visst, i HL1 är det ju människor, typ mest kanske till och med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

Bäst pris på Grand Theft Auto 5 (PS5) 799:- (Prisjakt)
__________
Suck...

Skrivet av D1versity:

Helt sinnesjukt ja. För att inte tala om GTA Online och Shark cards ekonomin då.

Det är en placeholder, spelet har inget datum än. Men visst, det kan ju bli dyrt.


signatur
Redaktör
Ponny
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nathan Drake måste väl ändå vara den värsta massmördaren genom alla tider.

En svärmorsdröm OCH massmördare. Stark kombo.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

En svärmorsdröm OCH massmördare. Stark kombo.

Läste det först ang Trevor, därav upptummen

Skribent

Det slog mig en sak, de spelen där utvecklarna säger att man kan klara dem helt utan våld om man vill. Hur många av dessa stämmer det på? Alltså klara sig igenom hela spelet utan att döda en enda person....skulle vara kul om någon hade tid och lust att testa sådant.

Upplever att detta kan stämma för sidouppdrag och sådant, men att själva storyn oftast tvingar en till att döda åtminstone en eller två personer under spelets gång.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att man ens orkar, vem bryr sig?

Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Att man ens orkar, vem bryr sig?

Dem som vill reta upp kantiga personer på svenska forum.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Att man ens orkar, vem bryr sig?

Orkar vad? Gå in på en nyhet som man egentligen inte bryr sig om och ändå lägga tiden på att kommentera? 😁


signatur

PSN: MrOakenborn

Redaktör
Skrivet av GarfieldPower:

Att man ens orkar, vem bryr sig?

Jag tycker sånt här är lite kul, folk som gräver ner sig i saker man garanterat själv inte tar reda på. Att nån tycker det är värt det så man själv slipper. Onödiga kunskaper är kärlek.


signatur
Medlem

Förklarar varför jag aldrig riktigt gillade GTA V. Mitt problem med GTA-serien är att det alltid börjar så bra men sedan går utför. Man börjar med att utföra uppdrag som faktiskt skulle kunna vara från den verkliga gangstervärlden. Sen en bit in i storyn slutar VARJE uppdrag med att man blir jagad av 239 poliser som man helt kallblodigt mejar ner. När uppdraget sedan är över är allt som vanligt igen ingen hörde någonsin talats om den där armén av poliser som ligger död utspridd över staden.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det slog mig en sak, de spelen där utvecklarna säger att man kan klara dem helt utan våld om man vill. Hur många av dessa stämmer det på? Alltså klara sig igenom hela spelet utan att döda en enda person....skulle vara kul om någon hade tid och lust att testa sådant.

Upplever att detta kan stämma för sidouppdrag och sådant, men att själva storyn oftast tvingar en till att döda åtminstone en eller två personer under spelets gång.

Kommer inte ihåg nu om det stämde till 100%, men har för mig att det går att ta sig igenom Deus Ex: Human Revolution genom att inte döda, Det finns andra alternativ, som sleeping darts, non-lethal takedowns etc. Förutom då vissa bossar, som per automatik dör, men det är för att spelet har bestämt det, inget du kan göra något åt.

Skribent
Skrivet av bopp:

Kommer inte ihåg nu om det stämde till 100%, men har för mig att det går att ta sig igenom Deus Ex: Human Revolution genom att inte döda, Det finns andra alternativ, som sleeping darts, non-lethal takedowns etc. Förutom då vissa bossar, som per automatik dör, men det är för att spelet har bestämt det, inget du kan göra något åt.

Nä det är just det jag är ute efter, om det finns något spel där du verkligen kan klara utan att döda en enda person. Vet att du i Fallout 1 kunde prata med sista bossen så han gav upp utan strid om du hade karisma nog tex. Dock osäker på om du kan klara HELA det spelet som "pacifist".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Chicobello:

239 poliser som man helt kallblodigt mejar ner.

tja, du har ju friheten att göra det om du vill, men det förvärrar ju bara för dig själv och gör spelet svårare, dessutom blir det ju jävligt enformigt efter ett tag att bara springa runt och massmörda. tanken är ju att du ska undvika polisens radar, gömma dig i gränder, huka bakom ratten, hitta kreativa flyktvägar osv.

känns lite som att folk som aldrig orkat sätta sig in i GTA tror att det GÅR UT på att döda så många poliser och oskyldiga som möjligt. tvärtom tycker jag det roliga med spelet är när man lyckas undvika polisen på olika kreativa sätt, och sparar kaosvåldet till extrema nödfall.

men ja, jag kan väl hålla med om det sista du skrev. är det ett faktiskt uppdrag så brukar det ju dock bli konsekvenser, och ofta pratar dom om en på nyheterna på radion efteråt osv.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker sånt här är lite kul, folk som gräver ner sig i saker man garanterat själv inte tar reda på. Att nån tycker det är värt det så man själv slipper. Onödiga kunskaper är kärlek.

Ju, det är ju lite intressant, men det finns ju en viss risk för moralpanik(speciellt i USA).

Personligen gillar jag spel som beter sig som action filmer.
Det är väl mer underhållande för egen del ifall det finns motivation till våldet, men annars så ser jag det sällan som något negativt.
Jag älskar Trevor i GTA till exempel, men man blir nästan lite illamående ibland.
Det behöver dock inte vara negativt, utan det kan vara underhållande att inte alltid känna sig bekväm också.

Medlem
Skrivet av quadratis:

tja, du har ju friheten att göra det om du vill, men det förvärrar ju bara för dig själv och gör spelet svårare, dessutom blir det ju jävligt enformigt efter ett tag att bara springa runt och massmörda. tanken är ju att du ska undvika polisens radar, gömma dig i gränder, huka bakom ratten, hitta kreativa flyktvägar osv.

känns lite som att folk som aldrig orkat sätta sig in i GTA tror att det GÅR UT på att döda så många poliser och oskyldiga som möjligt. tvärtom tycker jag det roliga med spelet är när man lyckas undvika polisen på olika kreativa sätt, och sparar kaosvåldet till extrema nödfall.

men ja, jag kan väl hålla med om det sista du skrev. är det ett faktiskt uppdrag så brukar det ju dock bli konsekvenser, och ofta pratar dom om en på nyheterna på radion efteråt osv.

Nja, uppdragen i GTA är faktiskt ganska linjära och scriptade. Den typen av massmord jag nyss nämnde är inbakade i uppdragen (oftast mot slutet) och går inte att undvika.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Ju, det är ju lite intressant, men det finns ju en viss risk för moralpanik(speciellt i USA).

Personligen gillar jag spel som beter sig som action filmer.
Det är väl mer underhållande för egen del ifall det finns motivation till våldet, men annars så ser jag det sällan som något negativt.
Jag älskar Trevor i GTA till exempel, men man blir nästan lite illamående ibland.
Det behöver dock inte vara negativt, utan det kan vara underhållande att inte alltid känna sig bekväm också.

Jag håller med om att spel kan gärna få bete sig som actionfilmer, det jag vänder mig emot just GTA V är tex tortyrscenen, den kändes onödigt brutal, och att den dessutom var interaktiv gjorde inte saker bättre. Sen tillförde den inte heller speciellt mycket för varken karaktärer och storyn. Jag förstår att mycket i GTA är satir, men ibland så undrar jag hur de resonerar. Som du säger, det måste finnas någon motivation till saker.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar