10-ish timmar in i God of War

Skägg.
10 Chambers
10-ish timmar in i God of War

Efter genomspelningen av The Last of Us Part 2 gick jag raskt på God of War. Playstation 4-fläktarna var ju redan uppvärmda liksom. Har hunnit spela 10+ timmar och kommit till den del av spelet där det öppnar upp sig ganska mycket. Det finns ett tydligt main quest men man är samtidigt fri att göra lite vad man vill. Och jag tycker det är oväntat mysigt att åka runt med båten, göra ett strandhugg och utforska alla vrår av Midgard.

Pusseldesignen är överlag väldigt givande och inte fööör knepig. Hittills är det bara en runkista jag struntat i för att jag inte lyckats hitta det tredje och sista låset. Favorituppdraget hittills är utan tvekan det kring jätten Thamurs frusna kropp. Kändes som de gamla God of War där stora set pieces brukade ha en episk skala. Gillade också Fafnirs Storeroom, ett sidouppdrag med några riktigt snygga miljöer. Nästa anhalt är Jötunheim men ska nog utforska lite mer innan jag beger mig dit.

Däremot är menysystemet riktigt rörigt, drar mig för att till exempel uppgradera skills. Jag snackade lite om det i senaste Fragzone-Fredag. Och får ingen feeling för utrustningen alls. Har samma blå grejer som jag haft sedan några timmar in i spelet, inget nytt har erbjudit förbättringar på de stats jag vill se, såsom strength.


signatur
Medlem

Bra spel, men kanske hade jag lite för höga förväntningar på det. Det grep inte tag i mig på alls samma sätt som t.ex. last of us, eller horizon zero dawn. Storyn var lite för spretig och gameplay lite för repetitivt med samma typ av fiender och reskinnade bossar. Däremot är det ju sjukt snyggt.

Flakmonkey

Fantastiskt spel. Gillade de tidigare God of War-spelen också men älskade deras nya approach, mer intimt vilket passar handlingen och den person som Kratos blivit sedan flykten från Grekland. Något som man inte tänker så mycket på när man spelar men som man tänker på när man spelar andra spel är det här med att de inte klipper utan kameran följer med hela tiden. Tycker det bidrar något enormt till upplevelsen/inlevensen.

Gripande är det ju också vilket blir ännu häftigare iom kontrasten som spelserien och Kratos som kraktärer personifierar. Har pratat med flertalet som har God Of War som deras första "gråtspel" och då har det ofta varit personer som själv har barn. Så ja, får väl se hur det går för dig där

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nosnos:

Fantastiskt spel. Gillade de tidigare God of War-spelen också men älskade deras nya approach, mer intimt vilket passar handlingen och den person som Kratos blivit sedan flykten från Grekland. Något som man inte tänker så mycket på när man spelar men som man tänker på när man spelar andra spel är det här med att de inte klipper utan kameran följer med hela tiden. Tycker det bidrar något enormt till upplevelsen/inlevensen.

Gripande är det ju också vilket blir ännu häftigare iom kontrasten som spelserien och Kratos som kraktärer personifierar. Har pratat med flertalet som har God Of War som deras första "gråtspel" och då har det ofta varit personer som själv har barn. Så ja, får väl se hur det går för dig där

Haha, det har redan sparkat mig på gråtnerven ett par gånger


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hittills är det bara en runkista jag struntat i för att jag inte lyckats hitta det tredje och sista låset.

Bara jag som läste runk-kista och fick mer eller mindre en hel saga av olika micro-storys i huvudet från medeltiden och olika karaktärers rackartyg? Helvete.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sCaz:

Bara jag som läste runk-kista och fick mer eller mindre en hel saga av olika micro-storys i huvudet från medeltiden och olika karaktärers rackartyg? Helvete.

Läste precis samma sak, om och om igen, trots att jag själv skrev det.


signatur
Medlem

Jag fullkomligt älskar det här spelet. Det känns "färdigt" och gediget på ett sätt som man sällan ser nuförtiden och det känns tryggt och mysigt att bara glida runt och upptäcka.

Kan dock hålla med om att RPG-elementen känns något skohornade ibland. De är dessutom inte särskilt viktiga förrän framåt slutet på spelet eller om man vill ta sig an valkyriorna. Ska bli intressant att se vad de gör med de bitarna i nästa del.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skribent

Ett fantastiskt spel som dras ned av väldigt seg grind mot slutet om man vill maxa vapen, armor etc. Det är ju inget måste, men det var ett billigt sätt att förlänga tiden på spelet.

Och att hela spelet är "i en lång tagning" är så sjukt briljant om man går igång på sånt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Flakmonkey
Skrivet av Mike Stranéus:

Och att hela spelet är "i en lång tagning" är så sjukt briljant om man går igång på sånt.

Jag insåg inte det briljanta i det förrän jag lirade spel efter God of War. Kände att det var något som inte var helt klockrent med dem även om de var bra spel i övrigt, men sen kom jag på att det var just klippningen, att jag drogs ur händelsernas centrum hela tiden.

Jag tycker kartorna är helt WTF, svårt att hitta var man ska osv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mike Stranéus:

Ett fantastiskt spel som dras ned av väldigt seg grind mot slutet om man vill maxa vapen, armor etc. Det är ju inget måste, men det var ett billigt sätt att förlänga tiden på spelet.

Och att hela spelet är "i en lång tagning" är så sjukt briljant om man går igång på sånt.

Skrivet av Nosnos:

Jag insåg inte det briljanta i det förrän jag lirade spel efter God of War. Kände att det var något som inte var helt klockrent med dem även om de var bra spel i övrigt, men sen kom jag på att det var just klippningen, att jag drogs ur händelsernas centrum hela tiden.

Ja, samtidigt kan jag störa mig på att det alltid tar 1-2 sekunder av stillastående Kratos innan jag återfår kontrollen. Pajar lite av inlevelsen.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tycker kartorna är helt WTF, svårt att hitta var man ska osv.

Lite rörigt är det, särskilt i början. Nu börjar jag få koll.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Annan grej, och spoilerig.

När man får tillbaka sina chaos blades!


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Annan grej, och spoilerig.

Mjo skrämde sambon (och kanske några grannar) med mitt vrål när det hände.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nosnos:

Mjo skrämde sambon (och kanske några grannar) med mitt vrål när det hände.

Jag blir osäker på om det är ett medvetet grepp eller inte, men känslan av wow gick över ganska snabbt, gillar leviathan axe mer.


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir osäker på om det är ett medvetet grepp eller inte, men känslan av wow gick över ganska snabbt, gillar leviathan axe mer.

Man får ju sin favorit, men lirar man på någon högre svårighetsgrad så är det viktigt att växla. Det är ju ett generellt problem i den här typen av spel har jag märkt. Att om man spelar på för låg svårighetsgrad så behöver man inte använda de vapen, tekniker, etc som spelet bjuder på och då kan man buttonmasha sig igenom det utan att "lära sig" att uppskatta detaljerna och djupet som spelmekaniken faktiskt bjuder på. Sen i just det här fallet så blir det ju mäktigare om man lirat föregångarna och man blir nog mer benägen att använda dem då.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nosnos:

Man får ju sin favorit, men lirar man på någon högre svårighetsgrad så är det viktigt att växla. Det är ju ett generellt problem i den här typen av spel har jag märkt. Att om man spelar på för låg svårighetsgrad så behöver man inte använda de vapen, tekniker, etc som spelet bjuder på och då kan man buttonmasha sig igenom det utan att "lära sig" att uppskatta detaljerna och djupet som spelmekaniken faktiskt bjuder på. Sen i just det här fallet så blir det ju mäktigare om man lirat föregångarna och man blir nog mer benägen att använda dem då.

Kör på standard, är inte ute efter utmaning, mest story Och ser att det går att utveckla deras skillträd också, så lär bli bättre. Just nu är det bara skönt att behöva boxa issnubbar. Men gud vad man saknar Atreus i Helheim, han hade precis hunnit bli ganska potent i strider. Mycket shock arrows med studs mellan fiender


signatur
Medlem

Har aldrig direkt spelat någit annat god of war. Bara testat o känt att de där hack n slash med snabbare gameplay likt bayonetta o devil may cry absolut inte är något för mig ! Men så testade jag detta o fullkomligt älskade det ! Enligt mig de bästa spelet till PS4 och en av de spel som jag haft roligast med .

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av naess91:

Har aldrig direkt spelat någit annat god of war. Bara testat o känt att de där hack n slash med snabbare gameplay likt bayonetta o devil may cry absolut inte är något för mig ! Men så testade jag detta o fullkomligt älskade det ! Enligt mig de bästa spelet till PS4 och en av de spel som jag haft roligast med .

Lirade de första två på PS2 när det begav sig, de var ju så over the top att det blev roligt.


signatur
1
Skriv svar