60 000 zombietörstiga fans skriver på namninsamling för Days Gone 2

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Nej men man ska inte klaga på att det inte blir en tvåa om man inte köper ett spel vid release och till fullpris.

Jag personligen tycker det argumentet är ganska ologiskt.
Det är inte alltid man kan (eller vill) köpa ett spel vid release till fullpris.
Kanske upptäckte jag spelet senare? Kanske hade jag inte ett PS4 när spelet släpptes men köpte ett senare?
Det finns massor av anledningar till att man inte lirar ett spel vid release.

Upptäcker man sedan spelet senare, eller helt enkelt väljer att spela senare, så brukar spelen också gå ner i pris till dess.
Kanske hade jag inte råd? Kanske köper jag endast spel på rea för att ha råd med alla spel jag vill spela?

För min del så upptäckte jag egentligen spelet ett år efter release, när en kompis berättade om det. Jag totalt missade spelet vid release. Kanske för att något annat spel tog mitt intresse då?

Så när min kompis rekommenderade mig spelet (som just då var på REA) så köpte jag det.
Jag spelade igenom det på någon vecka och hade riktigt kul. Jag gillade spelet skarpt. Det hintades om en uppföljare i slutet.

När då Sony sedan kommer ut och säger att vi inte planerar någon uppföljare, tro på fan då att jag blir missnöjd och klagar.

Men det är inte end of the world för det. Blir det ingen uppföljare så blir det ingen. Jag tänker ju inte klaga över det lika religiöst som alla Cyperpunk 2077 hatare klagar över det spelet.

Men jag hade gärna sett en uppföljare då jag gillade spelet. Men too bad for me då jag inte lirade vid release antar jag............ ?

Medlem

Har skrivit på insamlingen, supportat ekonomiskt och delat som en tok

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Håller med. Någon betalade 420 spänn när jag skrev på. Det står att pengarna ska gå till att hitta fler likasinnade till namninsamlingen men inte hur. Som du sa, minst sagt fishy.

Det är sjuka mängder pengar som tickar in om man sitter och tittar ett tag, lär undersöka detta närmare tror jag

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag personligen tycker det argumentet är ganska ologiskt.
Det är inte alltid man kan (eller vill) köpa ett spel vid release till fullpris.
Kanske upptäckte jag spelet senare? Kanske hade jag inte ett PS4 när spelet släpptes men köpte ett senare?
Det finns massor av anledningar till att man inte lirar ett spel vid release.

Upptäcker man sedan spelet senare, eller helt enkelt väljer att spela senare, så brukar spelen också gå ner i pris till dess.
Kanske hade jag inte råd? Kanske köper jag endast spel på rea för att ha råd med alla spel jag vill spela?

För min del så upptäckte jag egentligen spelet ett år efter release, när en kompis berättade om det. Jag totalt missade spelet vid release. Kanske för att något annat spel tog mitt intresse då?

Så när min kompis rekommenderade mig spelet (som just då var på REA) så köpte jag det.
Jag spelade igenom det på någon vecka och hade riktigt kul. Jag gillade spelet skarpt. Det hintades om en uppföljare i slutet.

När då Sony sedan kommer ut och säger att vi inte planerar någon uppföljare, tro på fan då att jag blir missnöjd och klagar.

Men det är inte end of the world för det. Blir det ingen uppföljare så blir det ingen. Jag tänker ju inte klaga över det lika religiöst som alla Cyperpunk 2077 hatare klagar över det spelet.

Men jag hade gärna sett en uppföljare då jag gillade spelet. Men too bad for me då jag inte lirade vid release antar jag............ ?

Jag har också köpt många spel på rea som jag har gillat så jag har inget emot det, speciellt inte med tanke på hur dåligt många storspel fungerar nu för tiden. Och jag fattar att man inte alltid kan spela spel vid release. Men jag tycker bara inte man ska klaga på om exempelvis Sony väljer att inte släppa Days Gone 2 för att det sålt för dåligt, speciellt vi release.
Jag har exempelvis inte köpt Cyberpunk än eftersom det inte verkar vara i så bra skick. Om detta skulle leda till att det inte blir ett till spel i serien så har jag ingen rätt att klaga eftersom jag inte bidragit till att företaget ska få förutsättningar att kunna göra ett till spel. Det är samma sak med The Witcher 3. Jag köpte det på kraftig rea. Jag tycker därför inte att jag ska klaga om det inte blir fler spel i den serien. Hoppas jag kunde förklara hur jag tänker lite i alla fall.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är sjuka mängder pengar som tickar in om man sitter och tittar ett tag, lär undersöka detta närmare tror jag

Vi ska inte starta en namninsamling för något och bara ta pengarna?
Typ "Bring back Harry Potter". Tror många hade skrivit på och skickat pengar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Då är det ju helt upp till utvecklaren att se till att produkten håller en så pass hög standard att man vill köpa det på releasen till fullpris.

Jag ser gärna en uppföljare och skrev även under namninsamlingen, jag köpte det dessutom på rean. För mig är falska löften från utvecklare, reor stup i kvarten och backloggen tillräckligt bra anledningar för att inte köpa vid releasen.

Då får du även leva med att inte få uppföljare om alla skulle köpa spel endast på reor. Simple as that.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Har skrivit på insamlingen, supportat ekonomiskt och delat som en tok

Vet du vad pengarna går till? För jag fattade inte det.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag personligen tycker det argumentet är ganska ologiskt.
Det är inte alltid man kan (eller vill) köpa ett spel vid release till fullpris.
Kanske upptäckte jag spelet senare? Kanske hade jag inte ett PS4 när spelet släpptes men köpte ett senare?
Det finns massor av anledningar till att man inte lirar ett spel vid release.

Upptäcker man sedan spelet senare, eller helt enkelt väljer att spela senare, så brukar spelen också gå ner i pris till dess.
Kanske hade jag inte råd? Kanske köper jag endast spel på rea för att ha råd med alla spel jag vill spela?

För min del så upptäckte jag egentligen spelet ett år efter release, när en kompis berättade om det. Jag totalt missade spelet vid release. Kanske för att något annat spel tog mitt intresse då?

Så när min kompis rekommenderade mig spelet (som just då var på REA) så köpte jag det.
Jag spelade igenom det på någon vecka och hade riktigt kul. Jag gillade spelet skarpt. Det hintades om en uppföljare i slutet.

När då Sony sedan kommer ut och säger att vi inte planerar någon uppföljare, tro på fan då att jag blir missnöjd och klagar.

Men det är inte end of the world för det. Blir det ingen uppföljare så blir det ingen. Jag tänker ju inte klaga över det lika religiöst som alla Cyperpunk 2077 hatare klagar över det spelet.

Men jag hade gärna sett en uppföljare då jag gillade spelet. Men too bad for me då jag inte lirade vid release antar jag............ ?

Klart man inte alltid kan köpa spel till fullpris, finns ju många anledningar till det. Men om man köper ett spel på rea så har man inte direkt bidragit till att en spelstudio ska göra en uppföljare.
Det är väldigt logiskt egentligen.
Låt oss göra ett lite mer extrem jämförelse:

Om en studio gör ett spel som kostar $200M att göra, om alla som köper spelet gör det enbart när den är på rea, så kommer företaget alltså bara få in 50% av de inkomsterna de planerade. Om så är fallet, så finns det en risk att försäljningarna inte kan täcka utvecklingskostnaderna. Det är en röd flagga oftast, och därmed för stor risk att göra en uppföljare.
Vill man stötta bolaget och visa att man gillar deras produkt och vill se mer, då måste man bidra ekonomiskt på något sätt, och när det kommer till SP spel så betyder det att man köper spelet till full pris.

Det här är ju en anledning varför spel börjar bli mer "Games as service" eller SP spel innehåller MTX etc.

Sony är ingen välgörenhet, de är ett företag. Företagets syfte är att tjäna pengar till en sån liten risk som möjligt. Gissningsvis så visar deras statistik och analys att Days Gone inte håller måttet för att vara ett säkert kort att göra en uppföljare för, även om de sålde tillräckligt för att täcka utvecklingskostnaderna.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vet du vad pengarna går till? För jag fattade inte det.

Fattade det som att det har något med exponeringen att göra(?). Marknadsföring kostar ju så antar att dom kan köra insamlingen längre och visa för fler kanske? Hur som helst var det värt 40kr för att fler ska få chansen att skriva på Vill verkligen se en uppföljare till ett av PS4 absoluts bästa spel!

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har också köpt många spel på rea som jag har gillat så jag har inget emot det, speciellt inte med tanke på hur dåligt många storspel fungerar nu för tiden. Och jag fattar att man inte alltid kan spela spel vid release. Men jag tycker bara inte man ska klaga på om exempelvis Sony väljer att inte släppa Days Gone 2 för att det sålt för dåligt, speciellt vi release.
Jag har exempelvis inte köpt Cyberpunk än eftersom det inte verkar vara i så bra skick. Om detta skulle leda till att det inte blir ett till spel i serien så har jag ingen rätt att klaga eftersom jag inte bidragit till att företaget ska få förutsättningar att kunna göra ett till spel. Det är samma sak med The Witcher 3. Jag köpte det på kraftig rea. Jag tycker därför inte att jag ska klaga om det inte blir fler spel i den serien. Hoppas jag kunde förklara hur jag tänker lite i alla fall.

Skrivet av Shamanfox:

Klart man inte alltid kan köpa spel till fullpris, finns ju många anledningar till det. Men om man köper ett spel på rea så har man inte direkt bidragit till att en spelstudio ska göra en uppföljare.
Det är väldigt logiskt egentligen.
Låt oss göra ett lite mer extrem jämförelse:

Om en studio gör ett spel som kostar $200M att göra, om alla som köper spelet gör det enbart när den är på rea, så kommer företaget alltså bara få in 50% av de inkomsterna de planerade. Om så är fallet, så finns det en risk att försäljningarna inte kan täcka utvecklingskostnaderna. Det är en röd flagga oftast, och därmed för stor risk att göra en uppföljare.
Vill man stötta bolaget och visa att man gillar deras produkt och vill se mer, då måste man bidra ekonomiskt på något sätt, och när det kommer till SP spel så betyder det att man köper spelet till full pris.

Det här är ju en anledning varför spel börjar bli mer "Games as service" eller SP spel innehåller MTX etc.

Sony är ingen välgörenhet, de är ett företag. Företagets syfte är att tjäna pengar till en sån liten risk som möjligt. Gissningsvis så visar deras statistik och analys att Days Gone inte håller måttet för att vara ett säkert kort att göra en uppföljare för, även om de sålde tillräckligt för att täcka utvecklingskostnaderna.

Jag tror i detta sammanhang att ordet 'klaga' bör bytas ut till 'uttrycka missnöje'. Det blir bättre så.

Även om jag får spelet gratis och gillar det, så kan jag ändå uttrycka missnöje över att vi inte får någon uppföljare.

Jag är missnöjd över att Volvo inte släppt en riktig ersättare till deras V40. Köpte jag en V40 till nypris? Nej. Men jag vill ändå ha en ersättare (uppföljare).

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tror i detta sammanhang att ordet 'klaga' bör bytas ut till 'uttrycka missnöje'. Det blir bättre så.

Även om jag får spelet gratis och gillar det, så kan jag ändå uttrycka missnöje över att vi inte får någon uppföljare.

Jag är missnöjd över att Volvo inte släppt en riktig ersättare till deras V40. Köpte jag en V40 till nypris? Nej. Men jag vill ändå ha en ersättare (uppföljare).

Fast nu subjekterar du hela diskussionen på dig själv av någon anledning, och försöker göra så att det ser bättre ut för dig specifikt...

Det finns folk som har klagat över att Days Gone inte fått uppföljare. Det finns folk som klagar om detta fastän de inte har köpt spelet till fullpris eller kanske betalat alls för spelet.

Om du inte är en av dem, great! Men det betyder inte att dessa folk inte finns, och det är just den gruppen man diskuterar om.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Då får du även leva med att inte få uppföljare om alla skulle köpa spel endast på reor. Simple as that.

Det kommer ju dock aldrig hända att alla endast köper på rea. Sen kan ju spel sälja bra och dra in en massa kosing även fast många köper till nedsatt pris. Ett reapris betyder ju inte automatiskt ett 50% lägre pris. I vissa fall kan jag t.om tänka mig att ett lägre pris ger större intäkter i form av fler sålda spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tror i detta sammanhang att ordet 'klaga' bör bytas ut till 'uttrycka missnöje'. Det blir bättre så.

Även om jag får spelet gratis och gillar det, så kan jag ändå uttrycka missnöje över att vi inte får någon uppföljare.

Jag är missnöjd över att Volvo inte släppt en riktig ersättare till deras V40. Köpte jag en V40 till nypris? Nej. Men jag vill ändå ha en ersättare (uppföljare).

Ja det är lite olika betydelse. När jag säger klaga menar jag höra av sig till Sony, skriva på en namninsamling eller liknande aktiva handlingar som någon på Sony förmodligen kommer märka av. Om man är missnöjd och skriver av sig på ett forum eller pratar av sig med vänner är det en annan sak.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Fattade det som att det har något med exponeringen att göra(?). Marknadsföring kostar ju så antar att dom kan köra insamlingen längre och visa för fler kanske? Hur som helst var det värt 40kr för att fler ska få chansen att skriva på Vill verkligen se en uppföljare till ett av PS4 absoluts bästa spel!

Ok, trodde att det var något i den stilen. Håller med dig. Det hade varit riktigt kul med en uppföljare. Det enda jag tyckte var segt är att det tog så lång tid innan jag fick slåss mot en horde


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det kommer ju dock aldrig hända att alla endast köper på rea. Sen kan ju spel sälja bra och dra in en massa kosing även fast många köper till nedsatt pris. Ett reapris betyder ju inte automatiskt ett 50% lägre pris. I vissa fall kan jag t.om tänka mig att ett lägre pris ger större intäkter i form av fler sålda spel.

Nej, såklart kommer det inte hända att alla skulle helt plötsligt göra så, men trenden går åt det hållet att fler överväger att köpa spel vid nedsatt pris. Anledningar skiljer sig såklart.
När jag skrev 50% så var det mer utav ett exempel, då flesta spelen sänks till 50% (iaf konsol-spel) när de går ner i pris.TLoU2 gick ner till 50% relativt snabbt, samma sak med CP2077.
Såklart kan det vara så att vissa företag får sin största vinst genom rean, men oftast när man tittar på möjlighet så kikar man på hur bra mottagning spelet haft samt hur många som köpt spelet under release. Det finns en anledning varför man oftast pratar om intäkter spelföretagen gjort inom ett par dagar, veckor och sen ett par månader. Sällan pratas det hur mycket vinst de har gjort 1 år efter att spelet har släppts.
Om folk inte köper vid release så är det oftast en indikation på sval mottagning, oavsett om spelet är bra eller inte. Låg intresse betyder oftast att en uppföljare medför större risk av att gå i back, då även den kanske får sval mottagning. Vissa företag tar den chansen och gör en uppföljare ändå, men många spelföretag i dagsläget gillar att spela med säkra kort, därmed så kan antalen sålda spel under release vara avgörande.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast nu subjekterar du hela diskussionen på dig själv av någon anledning, och försöker göra så att det ser bättre ut för dig specifikt...

Det finns folk som har klagat över att Days Gone inte fått uppföljare. Det finns folk som klagar om detta fastän de inte har köpt spelet till fullpris eller kanske betalat alls för spelet.

Om du inte är en av dem, great! Men det betyder inte att dessa folk inte finns, och det är just den gruppen man diskuterar om.

Jag förstår fortfarande inte varför man INTE får klaga.
Om man har spelat spelet, som i slutet ger en liten hint om möjlig uppföljare, för att sedan få reda på att det inte blir någon uppföljare. Varför ska man inte få klaga då? Är väl skitsamma vad man själv har betalat för spelet. Det känns bara inte relevant.

Om något så är total försäljning relevant. Och spelet har ju ändå sålt skapligt.

Vi har fått uppföljare till spel med betydligt sämre omdömen och försäljning.

Men sure, folk som inte ens har rört vid spelet. Där finns det väl ingen "rättighet" till att klaga. Men även då behöver det ju inte betyda att dom inte får klaga.

Medlem

FÖrsta spelet ligger lätt på topp 10-20 av alla spelen jag kört under mina 43 år, och visst det var lite buggigt först, men tänker ändå köpa pc versionen bara för att få köra spelet i 60frames/4k/FULL HDR (lirar på gammal samsung 4k tv, så 60 är allt jag har, men det behvös itne mer, förutom i rocket league)?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag förstår fortfarande inte varför man INTE får klaga.
Om man har spelat spelet, som i slutet ger en liten hint om möjlig uppföljare, för att sedan få reda på att det inte blir någon uppföljare. Varför ska man inte få klaga då? Är väl skitsamma vad man själv har betalat för spelet. Det känns bara inte relevant.

Om något så är total försäljning relevant. Och spelet har ju ändå sålt skapligt.

Vi har fått uppföljare till spel med betydligt sämre omdömen och försäljning.

Men sure, folk som inte ens har rört vid spelet. Där finns det väl ingen "rättighet" till att klaga. Men även då behöver det ju inte betyda att dom inte får klaga.

Ja du, varför säger man att man förlorar rätten att klaga om man inte har bidragit med något till att få en uppföljare, oavsett om det är ett spel, TV-serie, film, bil etc...

Som jag skrev; relevansen är där att studion behöver få pengar, de behöver veta att det finns tillräckligt stort intresse och att det är en relativ säker investering.
Om du inte har betalat för spelet, så signalerar det till studion att intresset inte finns där för dig, oavsett hur mycket du skriker. Du helt enkelt snyltar.

Om du vill klaga, go ahead. Men det kommer få dig framstå väldigt bortskämd om du inte har betalat för spelet. Det kommer få dig framstå självcentrerad, då du tänker inte på omständigheterna som krävs för att studio ska skapa en uppföljare.

Det är väldigt logiskt varför man säger att om du inte har betalat för produkten så ska du inte klaga på vad du får osv...

12
Skriv svar