Cyberpunk 2077 sålde 13,7 miljoner ex – på tre veckor

Robot
Cyberpunk 2077 sålde 13,7 miljoner ex – på tre veckor
Gnällkuk

Jag satte att jag inte spelat tillräckligt, har knappt spelat alls sedan december och egentligen bara startat spelet för att se om buggar med missions är fixade. Hade jag varit tvingad att sätta ett betyg hade det nog varit en svag trea.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Om jag förstod rätt så är det alltså 30000 av de fysiska köpen som lämnats tillbaka? Tror ej siffror finns från de digitala återköpen, vilket för övrigt kanske inte är jättehögt heller.

Undrar hur mycket Stadia sålde, då deras siffror inte redovisas.

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).

Stämmer verkligen den siffran? Det är väl 0,002? Du fick väl med lite väl mycket nollor? (Alltså, jag är seriös med min fråga - jag är inget mattegeni )

Edit: och 0,002 blir det samma som som 0,2%? Rätta gärna mig om jag har fel (dvs 30.000 / 13700000 = ca 0,002)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En sanning med modifikation, som vanligt numera från CDPR
Dessa 30k återbetalningar är de som gjorts genom deras egna "help me refund", och inte PS/Xbox/Amazon eller andra vägar folk tagit.
Det står t.om i den länkade artikeln :
"It should be noted that these refund numbers don’t appear to take into account Cyberpunk 2077 refunds processed by Sony and Microsoft. Both companies separately offered money back for purchases made on their respective platforms, with Sony even going as far as to remove the game from the PlayStation Store just a week after its release, a decision that’s yet to be reversed. "

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).

Har man spelat över två timmar på steam får man inte lämna tillbaka längre. Är nog något liknande på andra butiker.
Köper man fysiskt vet jag inte vad som gäller, men då kan man ju sälja det i alla fall och det syns inte i siffrorna.
Sen behåller nog många spelet och inväntar uppdateringar.

Men att de som inte är nöjda hörs mest är oftast sant

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).

Orka lämna tillbaka då.

Objektivt sett i stort sett ospelbart på gamla konsolerna.

CP skulle placeras högt upp på listan tillsammans med GTA och RDR, det skulle bli det "nya stora" hade vi blivit lovade, istället fick vi ett dussinspel som snabbt glömdes bort.

Bra spel, jag gillade det för vad det var. Men långt ifrån såååååå bra. 3/5 kanske. Ett spel, liksom.

Objektivt sett en av spelhistoriens största flopp någonsin.

Dex
Medlem
Skrivet av Gagoff:

En sanning med modifikation, som vanligt numera från CDPR
Dessa 30k återbetalningar är de som gjorts genom deras egna "help me refund", och inte PS/Xbox/Amazon eller andra vägar folk tagit.
Det står t.om i den länkade artikeln :
"It should be noted that these refund numbers don’t appear to take into account Cyberpunk 2077 refunds processed by Sony and Microsoft. Both companies separately offered money back for purchases made on their respective platforms, with Sony even going as far as to remove the game from the PlayStation Store just a week after its release, a decision that’s yet to be reversed. "

Nu kom ju förvisso inte den informationen om antal återlämnade spel från CDPR så lite taskigt att påstå att det är sanning med modifikation från dom

Gen
Medlem

Hade väldigt roligt med spelet och tyckte mycket var bra men visst stötte man på buggar hyfsat ofta, dock inget game breaking. Ger spelet en svag fyra av fem.

Medlem

Det här pressmeddelandet av CDPR är en del i deras krishantering. Inte precis positivt att behöva gå ut med return rate.

Spelet i sig kommer förbli en av spelhistoriens största fiaskon i historieböckerna. De har själva byggt upp hypen runt spelet så de har bara sig själva att skylla.

Medlem

Bra spel dedär. [Dunderfniss!]

Medlem

Gillade spelet väldigt mycket. Spelade på PS4 Pro och prestandamässigt funkade det bra. Visst, hade ett par krascher och diverse svävande föremål men inget som förtog upplevelsen allt för mycket.
En PS5-patch och ett DLC sen är jag redo att göra att återbesök i Night City.

Redaktör
Skrivet av Aletheides:

Det här pressmeddelandet av CDPR är en del i deras krishantering. Inte precis positivt att behöva gå ut med return rate.

Spelet i sig kommer förbli en av spelhistoriens största fiaskon i historieböckerna. De har själva byggt upp hypen runt spelet så de har bara sig själva att skylla.

Det beror på hur man definierar "fiasko". Över 13 miljoner sålda spel på tre veckor är svinbra, däremot är det en pr-mässig katastrof för CDPR. Hype kan aldrig byggas av en aktör – spelmakare, journalister och kunder hjälps alla åt.


signatur
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Orka lämna tillbaka då.

Objektivt sett i stort sett ospelbart på gamla konsolerna.

CP skulle placeras högt upp på listan tillsammans med GTA och RDR, det skulle bli det "nya stora" hade vi blivit lovade, istället fick vi ett dussinspel som snabbt glömdes bort.

Bra spel, jag gillade det för vad det var. Men långt ifrån såååååå bra. 3/5 kanske. Ett spel, liksom.

Objektivt sett en av spelhistoriens största flopp någonsin.

Daikatana ligger rätt bra på det med som en av de största flopparna.

edit: Men som Tomas Helenius säger så säger försäljningssifforna allt annat än flopp.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Fungerade fint förutom en t-pose naken bugg när man åkte motorcykel men den var mest rolig. Så en trea borde det få för det var roligt att spela vilket är viktigast för min del.

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).

https://twitter.com/HoegLaw/status/1385301568610766849

Citat:

Doesn't really tell the whole story as "Help Me Refund" was limited to direct help from CDPR.

Per its financials, the company has allocated 194,537 thousand PLN ($51.18M) for "returns" tying back to the release window. Portions are still estimated.

Medlem

Ska börja på min tredje spelomgång (andra spelomgången buggade sig crafting systemet för mig så fick börja om). Ska bli trevligt dock. Gillar storyn och karaktärerna, och den romansen jag valt är top notch (svag för de!). Förutom Deux Ex så har jag inte haft mycket kontakt med cyberpunk genren, men gillar det! Kanske gillar Deux Ex spelen aningen mer, men båda har sina för och nackdelar. Vad jag vet är att jag gillar de båda och Cyberpunk 2077 förtjänar en genomspelning till känner jag.

Angående nyheten så hoppas jag det fortsätter går bra för CD Projekt Red; detta är mitt första spel från de som jag spelar och är nöjd, trots besvären.

Medlem
Skrivet av Dex:

Nu kom ju förvisso inte den informationen om antal återlämnade spel från CDPR så lite taskigt att påstå att det är sanning med modifikation från dom

Det har du nog rätt i.
Lite onödigt spontan reaktion sådär gällande cdpr bara

Medlem

Alltså, det är alltid få som lämnar tillbaka och det är därför man kan släppa spel lite i vilket skick man vill så länge man säljer sådana volymer, det är säkert inte ens en bråkdel av de som köpt på "pre order" som sedan velat ha en refund.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Stämmer verkligen den siffran? Det är väl 0,002? Du fick väl med lite väl mycket nollor? (Alltså, jag är seriös med min fråga - jag är inget mattegeni )

Edit: och 0,002 blir det samma som som 0,2%? Rätta gärna mig om jag har fel (dvs 30.000 / 13700000 = ca 0,002)

Du har rätt.
Jag tyckte hans siffra var lite väl låg.
Hursomhelst är det ändå ingen stor andel.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Daikatana ligger rätt bra på det med som en av de största flopparna.

edit: Men som Tomas Helenius säger så säger försäljningssifforna allt annat än flopp.

Både CP2077 och Diakatana var fruktansvärt bra spel. Duke Nukem däremot, det var ett fiasko.

Medlem
Skrivet av robbis:

Både CP2077 och Diakatana var fruktansvärt bra spel. Duke Nukem däremot, det var ett fiasko.

Njae...jag håller med om den första - men Daikatana var allt utom vad han hade lovat oss. Men smaken är som...

Edit: Fast Duke Nukem var ett bättre exempel!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Började spela Cyberpunk nu efter 1.2-patchen kom och tycker nog att... det är ett bra spel men ingen fempoängare. En svag fyra får det från min sida.

Några krascher och lite småbuggar med bilar som staplar sig på varandra och NPCs som blinkar förbi. Inget som stört nämnvärt iallafall.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Stämmer verkligen den siffran? Det är väl 0,002? Du fick väl med lite väl mycket nollor? (Alltså, jag är seriös med min fråga - jag är inget mattegeni )

Edit: och 0,002 blir det samma som som 0,2%? Rätta gärna mig om jag har fel (dvs 30.000 / 13700000 = ca 0,002)

haha sorry, du har helt rätt, jag råkade räkna på miljarder istället för miljoner, skyller på att det är mycket miljarder i snacket på morgonmötena på mitt jobb... eller något...


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Det där bevisar bara hur stark hype, embargo och lögner är. Mer än hälften utav alla solda kopior är från förbokningar. Man brukar ju säga att största budgeten bör läggas på marknadsföringen, och det gynnade ju CDPR. Förvisso sjönk deras aktier, deras rykte etc, men de gick ändå i vinst ekonomiskt.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Njae...jag håller med om den första - men Daikatana var allt utom vad han hade lovat oss. Men smaken är som...

Edit: Fast Duke Nukem var ett bättre exempel!

Jag gillar Diakatana. 🙈

Medlem
Skrivet av returpack:

Du har rätt.
Jag tyckte hans siffra var lite väl låg.
Hursomhelst är det ändå ingen stor andel.

Nej det är sant - men det är enorm skillnad jag tror de hade varit nöjda om 30k var 0,00002% av försäljningen (eller hur många nollor han nu valt att inkludera!)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Välförtjänt. Grymt spel. Synd bara på skitstormskampanjen som en del människor gillar att hålla på med. Gör att en del går miste om ett bra lir.

Medlem

För mig en femma, jag har blivit en cyberpunk fanatiker spelat igenom det fyra gånger nu.
Vilken värld, vilken story, vilka karaktärer!
Krävs att man har ett lugnt tempo. Läser shards, sätter sig in i loren och storyn.
Så klart inte för alla, vilket spel är det?
Perfekt är det inte, kan dock köra allt på ultra i 1440p så kan tänka mig att min upplevelse skiljer sig en hel del från de som sitter på sämre hårdvara eller lastgen konsoller.


signatur

7900XTX
7800X3D

123
Skriv svar