Medlem
Bärbar dator

Hej!

Tänkte höra om det finns några som spelar spel primärt på bärbara datorer och vad de använder för maskiner. Överväger att återgå till PC spel men behöver göra det på en bärbar. Finns det några tips på vettiga val som inte rusar iväg i prisklasser över 20 000? Är nog mest MMO spel och single player rpg spel som kommer att spelas.
Läst en del om asus rog maskiner, Razer blade osv. Hur mycket är märke och hur mycket är kvalitet undrar man ju. Är Lenovo seriösa utmanare? Specs på kan se rätt lika ut men priser diffa på några tusen.

Medlem

Prisklass blir väl beroende på vilka spel du ska spela och/eller vilka krav du har på grafiska inställningar.

Generellt så blir en bärbar minst dubbelt så dyr jämnfört med en jämnbra stationär dator har jag känt.

Om dom spel du tänkt spela finns på cloud tjänster behöver du inte slänga så mycket pengar på en dator(förutsatt att du har någerlunda vettig router och internet). Se på Stadia eller Geforce Now t.ex.

Medlem

Givetvis, mmo spel som world of warcraft och elder scrolls online samt single player spel som pillars of eternity, divinity original sin 2 osv. Man vill ju inte ligga på lägsta grafiken utan gärna medel / hög.
Exempelvis hur presterar asus tuf maskin med 2060 grafikkort och i5 processor i sådana spel. Kommer den låta som ett ånglok och vara varm som lava eller skulle man kunna få en behaglig upplevelse?

Medlem

Sist jag köpte en Laptop för spelande köpte jag en dyr Alienware 18" massa år sen. Funka bra rent prestandamässigt, men den var nästan lika stor som en stationär dator och lät som ett jet-plan när den väl gick igång på högvarv.

Förhoppnings har det blivit bättre på den fronten, men förr var det inte värt det. Generellt rätt svårt att få bra kylning utan en större dator eller häftigare fläktar. Men jag har hört att dom blir generellt rätt varma, vissa obehagligt varma. Du får kolla på lite reviews online och se vad dom säger. Men medel inställningar bör vara möjliga för inte allt för stora pengar.

Elder scrolls finns på Stadia och Geforce Now, WoW finns dock inte där, lär nog inte komma heller. Baldurs Gate 3 finns också på båda. Finns fördelar med Cloud och nackdelar.

Skribent
Skrivet av Cnopt:

Hej!

Tänkte höra om det finns några som spelar spel primärt på bärbara datorer och vad de använder för maskiner. Överväger att återgå till PC spel men behöver göra det på en bärbar. Finns det några tips på vettiga val som inte rusar iväg i prisklasser över 20 000? Är nog mest MMO spel och single player rpg spel som kommer att spelas.
Läst en del om asus rog maskiner, Razer blade osv. Hur mycket är märke och hur mycket är kvalitet undrar man ju. Är Lenovo seriösa utmanare? Specs på kan se rätt lika ut men priser diffa på några tusen.

https://www.inet.se/produkt/1965902/acer-nitro-5-15-6-ryzen-5...

Vad tror du om den? Såg en annan testpilot länkade den i en diskussion om bärbar dator i ett internt forum. RTX 3060, Ryzen 5600H, 144 hz för 12k.

Finns lite tester av liknande produkter: https://www.notebookcheck.net/Acer-Nitro-5-AN517-52-in-review...

Jag sitter själv med fingret på köpknappen trots att jag inte är superintresserad.

Medlem

Köpte denna för några veckor sedan:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y540-81sx...

Otroligt nöjd för det priset. Skärmen har fina färger.

Hunt: Showdown med allt på högsta 60-80 fps
CS:GO med allt på högsta: 144+ FPS
Diablo 3 med allt på högsta: 144+ FPS

Ska dock sägas att det låter som att ett JAS 39 gripen startar i mitt rum när den spelar tyngre grejer, tänker dock inte alls på det om jag har lurar på mig. Den blir inte orimligt varm. Dem spelen du nämner (även om jag inte provat alla själv) skulle jag säga kommer funka tiptop på höga grafikinställningar.

Medlem
Skrivet av piddau:

Sist jag köpte en Laptop för spelande köpte jag en dyr Alienware 18" massa år sen. Funka bra rent prestandamässigt, men den var nästan lika stor som en stationär dator och lät som ett jet-plan när den väl gick igång på högvarv.

Förhoppnings har det blivit bättre på den fronten, men förr var det inte värt det. Generellt rätt svårt att få bra kylning utan en större dator eller häftigare fläktar. Men jag har hört att dom blir generellt rätt varma, vissa obehagligt varma. Du får kolla på lite reviews online och se vad dom säger. Men medel inställningar bör vara möjliga för inte allt för stora pengar.

Elder scrolls finns på Stadia och Geforce Now, WoW finns dock inte där, lär nog inte komma heller. Baldurs Gate 3 finns också på båda. Finns fördelar med Cloud och nackdelar.

Absolut, har provat en del cloud spel men känns som om datorn får jobba lika mycket ändå. Vill även kunna spela offline när man är i stugan och så där internet inte finns utöver mobilt internet.

Skrivet av Shadee:

https://www.inet.se/produkt/1965902/acer-nitro-5-15-6-ryzen-5...

Vad tror du om den? Såg en annan testpilot länkade den i en diskussion om bärbar dator i ett internt forum. RTX 3060, Ryzen 5600H, 144 hz för 12k.

Finns lite tester av liknande produkter: https://www.notebookcheck.net/Acer-Nitro-5-AN517-52-in-review...

Jag sitter själv med fingret på köpknappen trots att jag inte är superintresserad.

Ska kolla på det mer i detalj. Det ser onekligen intressant ut iaf. Lite av målet är väll att inte behöva byta ut den så snart heller utan att prestandan ska hålla något år iaf.
Toppen tack för tipset.

Medlem
Skrivet av Shadee:

https://www.inet.se/produkt/1965902/acer-nitro-5-15-6-ryzen-5...

Vad tror du om den? Såg en annan testpilot länkade den i en diskussion om bärbar dator i ett internt forum. RTX 3060, Ryzen 5600H, 144 hz för 12k.

Bra prestanda för pengarna, men skärmen är nog inte så bra med 250 nits och 45% NTSC. Om huvudanvändningen blir som laptop, alltså inte med extern skärm, så tror jag att det är värt att lägga på en tusenlapp och köpa Lenovo Legion 5 istället:
https://www.inet.se/produkt/1966001/lenovo-legion-5-15-6-ryze...
Då får man också en högre boosteffekt på grafikkretsen. Den finns också med 17"-skärm:
https://www.inet.se/produkt/1966000/lenovo-legion-5-17-3-ryze...

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Köpte denna för några veckor sedan:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y540-81sx...

Otroligt nöjd för det priset. Skärmen har fina färger.

Hunt: Showdown med allt på högsta 60-80 fps
CS:GO med allt på högsta: 144+ FPS
Diablo 3 med allt på högsta: 144+ FPS

Ska dock sägas att det låter som att ett JAS 39 gripen startar i mitt rum när den spelar tyngre grejer, tänker dock inte alls på det om jag har lurar på mig. Den blir inte orimligt varm. Dem spelen du nämner (även om jag inte provat alla själv) skulle jag säga kommer funka tiptop på höga grafikinställningar.

Schysst, Lenovo kan vara en seriös utmanare då. Ska kika mer på och se om det går att hitta något som inte låter som ett ånglok när man spelar. Blir kanske svårt.

Har spelat cloud spel på en MacBook Pro och även den låter förfärligt då.

Backloggens befriare

Det enda jag kan tillföra tråden, är att jag satt med en laptop förut, hade nån MSI, som kostade skjortan när den var ny, men det var ett tag sedan, men som referens hade den ett 980 GTX TI och Divinity Original Sin II flöt väldigt bra och såg fint ut. Det kunde ju lagga till nån gång här och där när det hände mycket, men över lag var det inga problem.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Förmodligen så tänker man sig dum över det. Kommer inte spela de absolut mest krävande spelen, cyberpunk osv ändå. Dock vill man ju ha en så bra deal som möjligt om man ändå ska lägga uppåt närmare 20 000 för en dator som är mer än en glorifierad surfmaskin (hosthost MacBook).
Destomer man läser och kollar reviews så verkar det som om de flesta blir flaskhalsade av processorn. Så även om man krämar på och får ett 3070 kort s å underpresterar det pga slapp processor. Frågan är ju dock hur mycket det skulle påverka mig som kommer spela world of warcraft, baldurs gate 3, divinity, Diablo 3, overwatch, rocket League osv. Förmodligen inte jätte mycket antar jag då ingen av dom spelen verkar anses krävande nog att ta upp i de speltest som gjorts?

Inaktiv

Jag köpte denna som komplement till min stationära. Med tanke på spelen du vill köra kan du gå ner till 3060 för att spara lite. Fördelen förutom att den har jäkligt vass prestanda för pengarna är att den inte är så stor, plastig och otymplig samt att den inte väsnas så mycket. Jag köpte den för 17400. Den är lite dyrare nu såg jag. Gå ner till 3060 och den kostar runt 15. Skärmen är grym med stöd för dolby vision, 2560x1600, 165 Hz.

Som jämförelse är den ungefär lika stor och tung som en macbook pro med 4-5 år på nacken som jag hade liggandes. Macbooken låter betydligt mer när den svettas. Men den har ju några år på nacken.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Edit: såg att det skett prishöjningar överallt på denna. Den är ganska populär på tech-forum. Men elgiganten har 3 varianter i lager.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Man kan uppgradera minne och ssd i efterhand. 1 tom plats för ssd finns med kylning.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Jag köpte denna som komplement till min stationära. Med tanke på spelen du vill köra kan du gå ner till 3060 för att spara lite. Fördelen förutom att den har jäkligt vass prestanda för pengarna är att den inte är så stor, plastig och otymplig samt att den inte väsnas så mycket. Jag köpte den för 17400. Den är lite dyrare nu såg jag. Gå ner till 3060 och den kostar runt 15. Skärmen är grym med stöd för dolby vision, 2560x1600, 165 Hz.

Som jämförelse är den ungefär lika stor och tung som en macbook pro med 4-5 år på nacken som jag hade liggandes. Macbooken låter betydligt mer när den svettas. Men den har ju några år på nacken.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Edit: såg att det skett prishöjningar överallt på denna. Den är ganska populär på tech-forum. Men elgiganten har 3 varianter i lager.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Man kan uppgradera minne och ssd i efterhand. 1 tom plats för ssd finns med kylning.

Det börjar luta mer och mer åt Lenovo hållet. Tycks ge mer prestanda och skärmkvalitet för pengarna. Synd att dom har så otroligt fula chassin bara. Prestandan är ju i grund och botten det viktigaste dock.

Inaktiv
Skrivet av Cnopt:

Det börjar luta mer och mer åt Lenovo hållet. Tycks ge mer prestanda och skärmkvalitet för pengarna. Synd att dom har så otroligt fula chassin bara. Prestandan är ju i grund och botten det viktigaste dock.

Ja det är svårt att hitta en laptop för gaming som inte ser ut som ett jetplan tyvärr. Tycker att Legion pro ändå är ganska diskret mot mycket annat på marknaden. Har du en lokal Elgiganten eller motsvarande så rekommenderar jag att du åker dit och klämmer och känner lite också. Många gaming laptops är jäkligt plastiga också.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Ja det är svårt att hitta en laptop för gaming som inte ser ut som ett jetplan tyvärr. Tycker att Legion pro ändå är ganska diskret mot mycket annat på marknaden. Har du en lokal Elgiganten eller motsvarande så rekommenderar jag att du åker dit och klämmer och känner lite också. Många gaming laptops är jäkligt plastiga också.

Funderar på att göra det. Ska se om man kan hitta någon dag då det inte är fullpackat med annat folk.
Stort tack för tipsen.

Medlem

Har en hp pavillion med 17-tums 144hz skärm. I5 och 1650 kort. På den har jag spelat t.ex. sekiro och doom eternal på medium utan några som helst problem. Den är också känd för att vara en av de tystaste gaming-laptopsen på marknaden, vilket var viktigt för mig.Tror inte att det går att hitta tystare.

Recension:
https://www.notebookcheck.net/HP-Pavilion-Gaming-17-Review-Finally-a-Quiet-Gaming-Laptop.427907.0.html

Medlem

Undviker gärna 17". Tycker det känns lite för stort. 15,6" känns optimalt. Inte för stort och inte för litet. Men verkar ju helt klart som om man kan få lite bättre kylning och prestanda ur de större. Möjligtvis pga större chassi osv antar jag då.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Undviker gärna 17". Tycker det känns lite för stort. 15,6" känns optimalt. Inte för stort och inte för litet. Men verkar ju helt klart som om man kan få lite bättre kylning och prestanda ur de större. Möjligtvis pga större chassi osv antar jag då.

Det du säger stämmer så bra! Datorn jag köpte för länge sen var 18". Otroligt få datorväskor som klarar den storleken samt är själva datorn löjligt stor... Samt var jag inte jätteimponerad över kylningen, där blev en hel del throttling på den också vid högre temperaturer.

Hade jag köpt idag hade jag köpt 15"-ish. Kanske haft en skärm nånstans där man kan docka in den för lite mer fast plats att spela på.

Medlem
Skrivet av piddau:

Det du säger stämmer så bra! Datorn jag köpte för länge sen var 18". Otroligt få datorväskor som klarar den storleken samt är själva datorn löjligt stor... Samt var jag inte jätteimponerad över kylningen, där blev en hel del throttling på den också vid högre temperaturer.

Hade jag köpt idag hade jag köpt 15"-ish. Kanske haft en skärm nånstans där man kan docka in den för lite mer fast plats att spela på.

Ja men lite så, vill man sitta i soffan med den så ska det gå utan att det känns som om man har ett kylskåp i knät. Fördelaktigt om man kan frakta den schysst också i en rimlig väska. Som tur är så verkar ju 15,6 vara det mest vanliga så det ska nog inte vara några trubbel att hitta något i den storleken.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Ja men lite så, vill man sitta i soffan med den så ska det gå utan att det känns som om man har ett kylskåp i knät. Fördelaktigt om man kan frakta den schysst också i en rimlig väska. Som tur är så verkar ju 15,6 vara det mest vanliga så det ska nog inte vara några trubbel att hitta något i den storleken.

16-tummarna med (Legion 5 Pro, Legion 7 2021) är inget/marginellt större än 15-tummare. Samma bredd, lite högre display men det är tack vare mindre bezel i underkanten. Så räkna inte bort dessa!

Medlem
Skrivet av grimpe:

16-tummarna med (Legion 5 Pro, Legion 7 2021) är inget/marginellt större än 15-tummare. Samma bredd, lite högre display men det är tack vare mindre bezel i underkanten. Så räkna inte bort dessa!

Var ute o kikade på som idag. Väldigt plastiga. Dock kändes Asus tuf väldigt plastiga den med. MSI var den som kändes mest rejäl. Lockar att skaffa en med AMD tusen 7 eller 9 processor, läst mycket gott om dom nu senaste dagarna.

Medlem

När jag återgick till pc så gjorde jag som du, jag köpte en laptop. En HP Omen 17 på blocket. Jag gav 9000:- och den kostade ca 15 ny.
Sen köpte jag en mus, efter ett tag ett tangentbord. Och några veckor senare en skärm. Eftersom min sambo inte tyckte att vi har plats för en dator plockade jag fram och bort allt vid användning. Jag hade den i ca 2 år sedan insåg jag att ska jag hålla på att plocka fram och bort datorn hela tiden kan jag lika gärna köpa en stationär. Enda skillnaden är att den är tyngre. Sen var jag tvungen att hitta en vrå där den kunde stå utom synhåll när den inte används.

Mitt tips är alltså att om du har plats att gömma undan en skärm och en stationär så köp det istället.
Om inte så funkar en bärbar bra. Jag spelade wow, eso, gw2 och csgo på den bärbara.

Csgo ca 200-300 fps i 1280*960
Wow ca 60-150 fps i 1920*1080 med relativt höga grafikinställningar.

Jag hade en i7 4*** (kommer inte ihåg) och ett gtx 1060 i min som referens.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

När jag återgick till pc så gjorde jag som du, jag köpte en laptop. En HP Omen 17 på blocket. Jag gav 9000:- och den kostade ca 15 ny.
Sen köpte jag en mus, efter ett tag ett tangentbord. Och några veckor senare en skärm. Eftersom min sambo inte tyckte att vi har plats för en dator plockade jag fram och bort allt vid användning. Jag hade den i ca 2 år sedan insåg jag att ska jag hålla på att plocka fram och bort datorn hela tiden kan jag lika gärna köpa en stationär. Enda skillnaden är att den är tyngre. Sen var jag tvungen att hitta en vrå där den kunde stå utom synhåll när den inte används.

Mitt tips är alltså att om du har plats att gömma undan en skärm och en stationär så köp det istället.
Om inte så funkar en bärbar bra. Jag spelade wow, eso, gw2 och csgo på den bärbara.

Csgo ca 200-300 fps i 1280*960
Wow ca 60-150 fps i 1920*1080 med relativt höga grafikinställningar.

Jag hade en i7 4*** (kommer inte ihåg) och ett gtx 1060 i min som referens.

Har tyvärr inte plats att gömma en skärm för tillfället. Jobbar på att övertala tanten hemma men lampskärmar och gardiner tillvansinne tar sin plats tydligen.
Blir en bärbar som ska funka i sin helhet nu bara istället. Hade en bärbar för en massa år sedan för gaming som jag skaffade då jag flyttade tillbaka till Sverige, blev smidigare att frakta än en stationär med skärm och allt. Funkade bra att spela på den då givetvis.

På senare år har jag tappat tid och ork att hänga med i vad som är bra och dåligt och vad man kan lita på när det gäller komponenter. Vill inte råka spendera 15 000 och få en dator där processorn är världens flaskhals och inte klarar av att driva baldurs gate 3 på schyssta inställningar osv. På papper låter ju det mesta jätte bra. "i7 10:e gen 3060 grafik" men när det kommer till kritan så kan det vara en kass processor och en klen version av grafikkortet. Det fördjupas inte så mycket i vad man faktiskt får för slantarna när man bläddrar runt på Netonnet eller elgiganten osv.

1
Skriv svar