Behövs verkligen olika svårighetsgrader i spel?

Medlem

Svårighetsgrader kanske inte behövs men däremot tycker jag det är toppen med tillgänglighetsinställningar där man själv kan finjustera sitt spel utefter behov så att t.ex människor med olika funktionsnedsättningar kan ta del av spelen.

Vet att bland annat The Last of Us 2 och Control har detta och jag hoppas verkligen att det blir standard i framtiden.

Medlem

Spelar just nu ESO och där verkar allt hålla min level,har iof bara spelat typ 24 timmar in i spelet.
Mycke kul har jag iallafall är lev 27 och det är fortfarande roligt.
Spelade det när det kom och lite 6 år sedan,vilken skillnad på spelet.
Har redan suddat questloggen 2 ggr för det är för många överallt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag vill bli bestraffad av spelet om jag är för oförsiktig. Det är inte roligt att inte bli utmanad. Ju svårare spelet är, destå mer tankeverksamhet krävs för att man ska ta sig igenom striderna. Mass Effect-serien är ett perfekt exempel. Alldeles för lätt på Normal. Bara Insanity ger än en utmaning.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Småbarnsfar här. När man väl har sin lilla, lilla lucka tillgänglig för gaming är det oerhört skönt att kunna spela på en enklare svårighetsgrad, luta sig tillbaka och bara njuta av spelet!

Medlem
Skrivet av Punch Out:

Ja det behövs, säger bara Sekiro! *suck*

sekiro och alla andra fromsoftspel är precis så svåra som dom är tänkta att vara. om spelet är för svårt för vissa eller om man inte har tid att lära sig spela det så är det helt ok. sälj eller refunda. det finns andra spel. blir galen på såna här artiklar tex.

alla spel är inte till för alla. svårighetsgrader i fromsoftspel är lika larvigt som ett "arcade mode" hearts of iron eller europa universalis.

Flakmonkey

Är väl jättebra att vi alla kan få den upplevelse vi vill ha? Vill man ha ett svårt spel så kan man välja det, vill man ha ett lättare så kan man välja det. Dock så tycker jag att det är otroligt viktigt att utvecklarna ska kunna bestämma det här själva och inte ska få skit för att de väljer att inte ha olika svårighetsgrader. Svårighetsgranden kan vara en väldigt stor del i det de försöker skapa, frustrationen och tålamodet som krävs är i deras ögon en väldigt viktig del av spelet. Sen gör ju det att marknaden genast krymper, men om det är en det är en smäll är villiga att ta så är det ju upp till dem och jag kan faktiskt beundra dem för det. De har en vision av hur deras spel ska upplevas och håller fast vid den utan att styras av det som vore smartast ur ett marknadsperspektiv.

Sen så tycker jag att det här med svårighetsgrader har tagit bort mycket av det som spel handlade om på 80 och 90-talet nämligen bedriften i att klar ett spel. Hur löjligt det än kan låta nu så var det något att var stolt över när (om) man klarade Super Mario Bros 3, Zelda 2 eller Contra: Hard Corps.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Småbarnsfar här. När man väl har sin lilla, lilla lucka tillgänglig för gaming är det oerhört skönt att kunna spela på en enklare svårighetsgrad, luta sig tillbaka och bara njuta av spelet!

Känner igen det där. Vill ha en "liten" utmaning men känner mig oftast stressad om det bli för svårt. Antalet timmar jag spelar är begränsat. Sitter numera ALDRIG en hel lördag och spelar tex. Då är det tråkigt spela om samma moment och dö 40 ggr...sedan är den speldagen slut.

Medlem
Skrivet av quadratis:

sekiro och alla andra fromsoftspel är precis så svåra som dom är tänkta att vara. om spelet är för svårt för vissa eller om man inte har tid att lära sig spela det så är det helt ok. sälj eller refunda. det finns andra spel. blir galen på såna här artiklar tex.

https://i.imgur.com/jQwkKh9.png

alla spel är inte till för alla. svårighetsgrader i fromsoftspel är lika larvigt som ett "arcade mode" hearts of iron eller europa universalis.

Hear hear!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

eld
Medlem
Skrivet av quadratis:

sekiro och alla andra fromsoftspel är precis så svåra som dom är tänkta att vara. om spelet är för svårt för vissa eller om man inte har tid att lära sig spela det så är det helt ok. sälj eller refunda. det finns andra spel. blir galen på såna här artiklar tex.

https://i.imgur.com/jQwkKh9.png

alla spel är inte till för alla. svårighetsgrader i fromsoftspel är lika larvigt som ett "arcade mode" hearts of iron eller europa universalis.

Ja tänk vad galet.

Inaktiv
Skrivet av jontepasagen:

Tjena alla kära dödsgamers!

Jag har länge funderat på om det verkligen behövs olika svårighetsgrader i spel?
I mina två favorittitlar: GTAV och RDR2 så finns inte möjligheten att fippla med motståndet. Spelen är fint balanserade från början till slut och det känns mer "ärligt" om alla spelar på lika villkor.

Alla dessa valmöjligheter gör mig otaggad och mätt. Känner du likadant?

Mer "ärligt" om alla spelar på "lika villkor" Vad har det för betydelse om jag spelar på "easy" i ett sp spel och du "hard"?
Varför måste allt vara lika? /sigh

Balanserat för dig är obalanserat för en annan, svårt för dig är lätt för en annan. Ska vara glad det finns spel med svårighetsgrader.

KoP
Medlem

Nja, det är väl inte konstigare än att folk gillar sin mat kryddad på olika sätt. En del pallar med mat som är spicy medans vissa vill ha en mildare kryddning, likadant är det med spel och svårighetsgrad. ╮(′~‵〞)╭

Medlem

Så länge spelet är svårt i grunden så behövs inga svårighetsgrader. Om spelet är lätt i grunden vill man gärna ha möjligheten att spela på svårare svårighetsgrad, men då får det hemskt gärna vara mer intressant än att fienderna bara tål mer och man själv mindre.

Medlem

Mitt största problem är att typ 4 av 5 spel har skittråkigt endgame därför att spelen blir för lätta. Det finns liksom inget att jobba mot längre.

Ta Diablo 3 som ett exempel. Spelet har uppåt 20 svårighetsgrader. Trots det så springer du runt och typ one-shottar allt på högsta svårighetsgraden efter att ha spelat bara några dagar och trots att gearen är medioker och dina paragon-levels är låga. Varför ska inte en enda svårighetsgrad finnas för dom som vill ha lite motstånd (jag räknar inte Greater Rifts)?

Likaså, vissa spel har svårighetsgrader som faktiskt är utmanande, men missar istället i belöningssystemet. Om man inte belönas tillräckligt för att spela på en högre svårighetsgrad så är det heller ingen större vits att faktiskt spela på dom.

Men för att inte gå ifrån trådens ämne allt för mycket: behövs svårighetsgrader? Jag skulle säga att, ja, definitivt, men inte i alla spel. Möjligheten att kunna köra igenom samma content flera gånger men på högre svårighetsgrader med bättre belöningar förlänger spelens livslängd. Men spel som GTA är inte direkt uppbyggda på så sätt att svårighetsgrader är nödvändiga. Där kan man istället anpassa olika uppdrag eller situationer till att vara olika svåra utan att man själv får välja en svårighetsgrad i någon meny.

Man behöver också komma ihåg att inte alla föredrar att spela på samma svårighetsgrad. Vissa tycker spel är roliga när allt är lätt och man bara kan sätta sig och trycka på lite knappar och känna sig överlägsen. Andra finner mer nöje i att bli utmanad, ha något att jobba emot och försöka bli bättre för att kunna ta sig fram. Så medan en person tycker ett spel är tråkigt för att det är för svårt, kan en annan tycka att det är tråkigt för att det är för lätt.

Med allt det sagt så är spelbalansering något som väldigt många spelutvecklare inte klarar av på ett tillfredsställande sätt. Ett exempel till är Elder Scrolls Online. Spelet utanför dungeons är så fruktansvärt lätt att du mer eller mindre kan döda fiender på 3-4 slag, utan att ens förlora HP, trots att du springer runt med helt medioker levlingsgear, och det är vad du klarar av att göra helt ensam. I ett MMO. Där du vanligtvis kör i grupp. Jag har spelat det en del med en kompis, och allt vi vill försöka hitta är fiender som vi faktiskt får slåss emot, istället för att bara köra över allt där det är helt meningslöst att ens gruppa överhuvudtaget. Inget motstånd är lika med att aldrig bli testad, och det spelar liksom ingen roll då vad du har för items, vilka skills du kör eller hur duktig du är på att spela. Spelet känns balanserat för småbarn som vet hur man trycker på lite knappar. Trist. Men varje gång jag dragit igång en tråd om det på deras forum finns det alltid dom som håller med, och dom som är emot, som faktiskt inte vill bli utmanad utan gillar det där med att "jag vill bara in o trycka på lite knappar."

Nu blev det här väldigt långt, men speldesign och spelbalansering har varit ett intressant ämne för mig väldigt länge.

KoP
Medlem
Skrivet av dTexN:

Nje behövs inte. Spelskaparen har väl en vision hur verket ska upplevas. Så låt det vara så

Fast felet med det är att spelskapare oftast blir blinda för svårighetsgraden då dom själva blir så bra på spelet under skapandeprocessen. Speciellt många äldre spel (ifrån tiden då spel inte hade saves, checkpoints och när det inte gick att ställa in svårighetsgrad) lider av detta dilemma att dom är jävligt svåra. :'D

Medlem

Jag tycker svårighetsgrad behövs, men det också beroende på vad för spel vi pratar om.
Jag har en kompis som aldrig spelar spel, medans jag är en som spelar på en daglig basis. Det märks när vi har spelkväll hos mig och spelar t.ex. SP där vi turas om vem som spelar. Vissa delar tar jag över ifall det blir för hektiskt eller svårt för att på så sätt inte behöva konstant justera svårighetsgraden, medan för mig så hade jag inte haft något emot med lite svårare svårighetsgrad.

Spel som jag tänker spela igenom själv så brukar jag oftast sätta på svåraste eller nästsvåraste svårighetsgrad för att jag gillar utmaning, medan andra spel kanske känns att jag vill bara njuta av storyn och köra på Normal.

Om man tog bort svårighetsgrad skulle bara få mig att lessna på SP spel, och då skulle jag bara köra MP spel där man spelar mot varandra, då svårighetsgraden är baserad på motståndarens skills.

Jag skulle inte ha emot svårighetsgrader i Souls-spel heller, men där så kan man justera svårigheten med vad för build man kör, men samtidigt så vet jag många som inte spelat igenom Souls spel för de orkar inte med trial&error approachen, och hade hellre sett en "easy mode" eller dylikt så de kan få erfara alla bossar osv.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Nja, det är väl inte konstigare än att folk gillar sin mat kryddad på olika sätt. En del pallar med mat som är spicy medans vissa vill ha en mildare kryddning, likadant är det med spel och svårighetsgrad. ╮(′~‵〞)╭

Touché. Men snart ska vi väl äta på "samma villkor" också

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men vi vet väl inte om Svårighetsgraden anpassar sig i bakgrunden när vi spelar i vissa spel?!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Dark Souls är väl praktexemplet för en sådan här tråd. Jag skulle personligen inte ha något emot om det fanns någon form av easy mode, eller olika reglage för att kunna anpassa spelet bättre för just den personen. Varför folk har något emot det är för mig svårt att färst. När det gäller singleplayer borde du som person inte bli störd över att någon spelade igenom det på en lättare svårighetsgrad.

Näe det är svårt att veta. Bioshock gjorde detta och Resident Evil 2 (Gissar andra RE-titlar kör på liknande) är två exempel.

Håller helt med om Souls. Jag älskar serien, men suger. Har därför lirat offline med en cheat.

Ang. anpassning av svårighetsgraden: tummregel är nog ju större developern är och om spelet är alltid-online, så kan det nog hända. Doom av Bethesda är ett exempel. Såg/hörde en presentation några år sen i samband av big-data och machine-learning där Doom bl.a. nämdes. De samlar in allt, från hur många power-ups man tar, hur ofta man dör i ett viss område, etc. etc. Efter ett viss tag så skruvs svårighetsgraden ner vid en viss punkt.
Jag är ok med det (eftersom jag hade svårt med Doom XD )

Inaktiv
Skrivet av Mortac:

Mitt största problem är att typ 4 av 5 spel har skittråkigt endgame därför att spelen blir för lätta. Det finns liksom inget att jobba mot längre.

Ta Diablo 3 som ett exempel. Spelet har uppåt 20 svårighetsgrader. Trots det så springer du runt och typ one-shottar allt på högsta svårighetsgraden efter att ha spelat bara några dagar och trots att gearen är medioker och dina paragon-levels är låga. Varför ska inte en enda svårighetsgrad finnas för dom som vill ha lite motstånd (jag räknar inte Greater Rifts)?

Likaså, vissa spel har svårighetsgrader som faktiskt är utmanande, men missar istället i belöningssystemet. Om man inte belönas tillräckligt för att spela på en högre svårighetsgrad så är det heller ingen större vits att faktiskt spela på dom.

Men för att inte gå ifrån trådens ämne allt för mycket: behövs svårighetsgrader? Jag skulle säga att, ja, definitivt, men inte i alla spel. Möjligheten att kunna köra igenom samma content flera gånger men på högre svårighetsgrader med bättre belöningar förlänger spelens livslängd. Men spel som GTA är inte direkt uppbyggda på så sätt att svårighetsgrader är nödvändiga. Där kan man istället anpassa olika uppdrag eller situationer till att vara olika svåra utan att man själv får välja en svårighetsgrad i någon meny.

Man behöver också komma ihåg att inte alla föredrar att spela på samma svårighetsgrad. Vissa tycker spel är roliga när allt är lätt och man bara kan sätta sig och trycka på lite knappar och känna sig överlägsen. Andra finner mer nöje i att bli utmanad, ha något att jobba emot och försöka bli bättre för att kunna ta sig fram. Så medan en person tycker ett spel är tråkigt för att det är för svårt, kan en annan tycka att det är tråkigt för att det är för lätt.

Med allt det sagt så är spelbalansering något som väldigt många spelutvecklare inte klarar av på ett tillfredsställande sätt. Ett exempel till är Elder Scrolls Online. Spelet utanför dungeons är så fruktansvärt lätt att du mer eller mindre kan döda fiender på 3-4 slag, utan att ens förlora HP, trots att du springer runt med helt medioker levlingsgear, och det är vad du klarar av att göra helt ensam. I ett MMO. Där du vanligtvis kör i grupp. Jag har spelat det en del med en kompis, och allt vi vill försöka hitta är fiender som vi faktiskt får slåss emot, istället för att bara köra över allt där det är helt meningslöst att ens gruppa överhuvudtaget. Inget motstånd är lika med att aldrig bli testad, och det spelar liksom ingen roll då vad du har för items, vilka skills du kör eller hur duktig du är på att spela. Spelet känns balanserat för småbarn som vet hur man trycker på lite knappar. Trist. Men varje gång jag dragit igång en tråd om det på deras forum finns det alltid dom som håller med, och dom som är emot, som faktiskt inte vill bli utmanad utan gillar det där med att "jag vill bara in o trycka på lite knappar."

Nu blev det här väldigt långt, men speldesign och spelbalansering har varit ett intressant ämne för mig väldigt länge.

Har man inte alltid typ oneshottat allt i ARPG-spel som Diablo? Sen är det en jäkla skillnad på att balansera ett onlinerollspel som ESO eller WoW jämfört med ett SP-spel som Super Mario...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rh3nium:

Håller helt med om Souls. Jag älskar serien, men suger. Har därför lirat offline med en cheat.

Ang. anpassning av svårighetsgraden: tummregel är nog ju större developern är och om spelet är alltid-online, så kan det nog hända. Doom av Bethesda är ett exempel. Såg/hörde en presentation några år sen i samband av big-data och machine-learning där Doom bl.a. nämdes. De samlar in allt, från hur många power-ups man tar, hur ofta man dör i ett viss område, etc. etc. Efter ett viss tag så skruvs svårighetsgraden ner vid en viss punkt.
Jag är ok med det (eftersom jag hade svårt med Doom XD )

Precis det Resident Evil 2 gör. Går det bra för dig så blir det svårare, börjar du dö mycket kan fiender dö lättare, eller så jagar "Mr X" dig inte lika flitigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ja, hatar spel som är för svåra. Jag spelar för att slappna av och sugas in i världen, inte för att bli frustrerad.

Medlem

Ja det är väl bra att ha sen när man har bemästrar en svårighetsgrad kan man gå vidare till nästa o göra likadant. Nä git gud mentalisterna är bra men det är så mycket mer i spel som inte är tänkta på det sättet. Gillar att välja även om det är så att i nutida spel som outriders kan du välja svårare för att få mer loot men det gör också att du ska anpassa dig mer till hårdare motstånd.

Men det är bra för varje man/kvinna så att man inte blir så arg resten av dagen, sen så finns ju många spel som har en jäkla tröskel att ta sig in i. Ett exempel är Escape From Tarkov har velat köra det länge men det verkar svårt att ta sig in i.

Medlem

Tycker att det är bra i många spel men absolut inte alla. Lätt är för dom dåliga nybörjarna el dom som vill spela igenom spelet lite snabbt. Normalt är för dom om vill ha original känslan i spelet. Högre svårighetsgrader är för dom son gillar lite mer motstånd och för dom som inte vill spela igenom spelet för många gånger för att få alla troféer mm. Har aldrig spelat ett spel jag har stört mig på. Men skulle def störa mig om dom började ned en lättare nivå i soules spelen. Man börjar ju alltid på lätt nivå så jag förstår inte grejen. Vissa spel ska man inte kunna skryta om att ha klarat utan att prestera eller ljuga. Självklart så räknas inte pc spelen in där man kan modda fuska i spel.

Medlem
Skrivet av quadratis:

sekiro och alla andra fromsoftspel är precis så svåra som dom är tänkta att vara. om spelet är för svårt för vissa eller om man inte har tid att lära sig spela det så är det helt ok. sälj eller refunda. det finns andra spel. blir galen på såna här artiklar tex.

https://i.imgur.com/jQwkKh9.png

alla spel är inte till för alla. svårighetsgrader i fromsoftspel är lika larvigt som ett "arcade mode" hearts of iron eller europa universalis.

Ja problemet som småbarnsfar är att man inte alltid har den där tiden för att nöta svåra spel som man glatt kunde göra på 90-talet med ghost n goblins mm, så då hade det varit fint att kunna sänka svårighetsgraden. Men absolut det är upp till tillverkaren, så det kan bli så att Sekiro får ligga på hyllan tills en får mer tid och tålamod.

Medlem

De behövs väl egentligen inte, däremot tycker jag det är bra att de finns. Vi är alla olika bra på att spela spel, än mer tydligt blir det om man jämför hur bra folk är på spel inom olika spelgenrer. Kan tycka att även de som är sämre än vissa andra på ett visst spel ska ha möjlighet att spela igenom det och då är olika svårighetsinställningar ett bra verktyg.

Sen är det ju även kul när det finns en hardcore-nivå eller absurt svår svårighetsgrad. Brukar ofta börja försöka klara av alla banor med såna inställningar ( om de finns i spelet förstås ) när jag klarat ut storyn för att få en till utmaning.

Medlem
Skrivet av jontepasagen:

Tjena alla kära dödsgamers!

Jag har länge funderat på om det verkligen behövs olika svårighetsgrader i spel?
I mina två favorittitlar: GTAV och RDR2 så finns inte möjligheten att fippla med motståndet. Spelen är fint balanserade från början till slut och det känns mer "ärligt" om alla spelar på lika villkor.

Alla dessa valmöjligheter gör mig otaggad och mätt. Känner du likadant?

Känner inte alls likadant. Är det inte också ett rätt så egoistiskt synsätt? "[...] om alla spelar på lika villkor" förutsätter ju att alla spelar på lika villkor, vilket vi inte alla gör. Som nämnt i tråden har folk en del olika förutsättningar i utgångspunkten på grund av tid, ålder, och till och med funktionsnedsättningar.

Svårighetsgrader skadar ingen, och hjälper en massa folk. Det är dessutom ingen annan än du som bryr dig om vilken svårighetsgrad du spelade ett spel i

Medlem

Jag tycker att alla spel är för svåra.
Så att, jaa... det är bra att kunna välja den lättaste nivån. Som ändå blir för svår för mig.
Men roligt har jag.
Jättebra när man kan välja att spela mot bottar som man kan välja svårighetsgrad på.


signatur

autograph

Backloggens befriare

Behövs verkligen spel?
Man kan väl vara sätta sig ner och låtsas att man gör vad det nu är vad man vill göra?
Slå ihjäl monster, bli skrämd av vampyrer, plocka svamp och bli stor? Bara fantasin sätter gränserna!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

En del spel behöver svårighetsgrader, andra inte.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men vi vet väl inte om Svårighetsgraden anpassar sig i bakgrunden när vi spelar i vissa spel?!

Jag spelar om MGS V just nu och tycker att svårighetsgraden funkar så jädra bra där. Använder jag gas ofta så skickar de ut gasmasker till soldaterna, mycket headshots leder till fler hjälmar, skjuter jag dem kommer sköldar och skottsäkra skydd. Briljant!

Avstängd

Jag tror att nästa steg i spelmediet är att man med hjälp av AI skräddarsyr spelupplevelser på den nivån spelaren är på. DVS Att man börjar på en viss nivå och spelet anpassar svårighetsgraden så det varken blir för svårt eller för lätt, utan precis alldeles lagom sett ur hur spelet är tilltänkt att åtnjutas. AI:n kommer också använda sig mer av kreativa metoder för att anpassa motståndet, inte bara öka damage och health.

Att själv ha valmöjligheten att dra ned svårighetsgraden dödar den uppslukande effekten samt tillfredsställelsen i spel. Vissa genrer och spel gör sig sämre med valmöjligheter i spelmekaniken än andra, och vice versa såklart.

123
Skriv svar