Vilken låt får dig att tänka på vilket spel?

Inaktiv
Vilken låt får dig att tänka på vilket spel?

Brukar du förknippa någon specifik musik med något specifikt spel?
Det kan vara någon låt som finns med i spelet, kanske har du hört på den i samband med när du spelar ett spel eller så kanske du bara helt enkelt tänker på ett specifikt spel utan att egentligen förstå varför du gör det när du hör denna låt.

Själv när jag hör låten Broken Wings med Mr.Mister så börjar jag alltid tänka på GTA: Vice City. Nu var det länge sedan jag spelade det men har för mig att den låten är med redan i början av spelet.

Skribent

Jag börjar alltid tänka på World of Warcraft när jag hör Fury of the Wild av Hammerfall, eftersom jag satt och spelade det för fullt när en promotion-version av deras kommande album läckte...

Medlem

Tar mig alltid tillbaks till GTA: San Andreas, när man åkte runt i bergen med en gammal sketen pickup efter att man flytt storstaden


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Gnällkuk

Prodigy - Fat of The Land. Albumet gick på repeat medans jag spelade Quake så det är för evigt förknippat med det

C-C-C-C-Combo breaker!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Vissa Nightwish låtar sätter mig i vissa områden i wow. Låten börjar och helt plötsligt springer jag genom Felwood eller Duskwood igen. Ett av de första spelen jag spelade där jag stängde av spelmusiken ganska ofta och körde egen musik, samtidigt som jag började hitta min musiksmak.

Sen har jag givetvis Nerevar rising i min spellista och då blir det naturligtvis Elder Scrolls.

Medlem

Denna låten får mig att tänka på mario:


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Använts flitigt i både spel och film senaste åren. Men hör jag Two steps from hell - heart of courage så tänker jag på amss effect 2 direkt

KoP
Medlem

Screamin' Jay Hawkins med låten Frenzy drog vi alltid på när vi sprang 1500 meters loppet i Decathlon på C64 av någon anledning. Så den låten förknippar jag med det spelet.

Medlem

Har en hel del sådana låtar/album beroende på vad jag spelade mycket när låten kom ut..
Millencolin - monkey boogie, då tänker jag på Tomb Raider till Ps1.
Albumet Construct från Dark Tranquillity, då får jag Rift vibbar igen som spelades kopiöst mycket då.
AC/DC Thunder, den kom alltid på när man wipat massor i TBC.. Alla satt tysta i teamspeak och helt plötsligt så hör man de klassiska riffen och tillslut sitter hela gruppen och sjunger THUNDER, na na na na na na na... Ofta tog vi bossen 2-3 pulls efter låter kom på, så den är låst till en WoW låt

Medlem

Mad world förknippar jag starkt med första Gears of war då den användes i tv-reklamkampanjen och Fortunate son är ju BF Vietnam som bara den.
Ej att förglömma, Children of Bodom var väldigt vanligt förekommande i Counterstrike skill videos à 2004..

Medlem
Skrivet av Alk3z:

Mad world förknippar jag starkt med första Gears of war då den användes i tv-reklamkampanjen och Fortunate son är ju BF Vietnam som bara den.
Ej att förglömma, Children of Bodom var väldigt vanligt förekommande i Counterstrike skill videos à 2004..

Children Of Bodom får mig alltid att tänka på Brutal Legend då "Angels don't kill" hörde till en av favoriterna i det soundtracket
Annars så brukar många Rammstein låtar få mig att tänka på Command & Conquer.

1
Skriv svar