Den lilla tråden om redigering samt skapande av filmer/video

Medlem
Den lilla tråden om redigering samt skapande av filmer/video

Under 32år så hade jag aldrig en tanke på att skapa någonting om det inte har med svets, fräs och svarv att göra. Men sedan hände någonting för ett halvår sedan, jag hittade till spelet Star Citizen och föll pladask. Detta ledde till att jag hittade en grupp svenskar som spelar tillsammans, denna grupp fick mig att få upp ögonen för redigering. Vi diskuterade lite detta tidigare idag att det möjligtvis kan ha att göra med att spelet är rätt tunt på innehåll och att communityn därför har mer "tid" att skapa filmer etc.

Efter många om och men så laddade jag ner OBS Studio samt Pinnacle Studio 24 och dök huvudstupa ner i någonting helt nytt. Tidigare idag blev jag klar med min första film som jag därefter laddade upp på Youtube, väldigt olikt mig då jag inte gillar att vara i centrum! Men samtidigt vill jag dela med mig av glädjen som spelet, gemenskapen samt skapandet ger mig.

Men samtidigt krävs det självinsikt, det är trots allt min FÖRSTA skapelse och jag vill jättegärna få feedback på mina videos. Och då menar jag inte "You suck" eller "Git gud" i kommentarsfältet på Youtube eller reddit utan konstruktiv feedback som hjälper mig att bli bättre. Därför skapar jag denna tråden där man kan ställa frågor om programvara, hårdvara, redigering, be om ris/ros etc etc.

Uppmuntrar till uppmuntran samt en god stämning! Självfallet blir det lätt "reklam" för olika kanaler men de som bara vill göra reklam för sig ber jag skapa en tråd just för det ändamålet. Denna tråden är som sagt för diskussion.

Medlem

Som jag skrev så la jag precis upp min första redigerade video och vill jättegärna ha feedback på denna! Jag har använt mig av OBS Studio för att spela in och sedan Pinnacle för redigering. Fungerade ypperligt för mig, men ni får gärna komma med förslag på bättre/lättare mjukvara.

Medlem

Är precis klar med min andra video, efter feedback från annat ställe så valde jag att lägga större fokus på en tydligare röd tråd i denna videon. Använde mig av DaVinci Resolve denna gången vilket gjorde att jag stökade till upplösningen, men har jag lärt mig det till nästa gång!

Spelade in mycket mer material denna gången vilket ledde till att jag fick dela upp det till två avsnitt istället då jag vill hålla mig till ca3-5min/avsnitt. Känns bara som en "lagom" (?) längd.

Känner mig i övrigt nöjd med videon, var en övergång som jag inte fick till riktigt och valde mig då att använda mig av text. Detta stör mig men som sagt om ni har tips så tar jag gladeligen emot!

Medlem

Så klar nu med sista avsnittet av min "minisaga", Life of a blue collar Citizen. Väldigt mättat med rymdskepp i detta avsnittet, också första gången jag använde mig av mer än mitt eget inspelade material. Vet inte riktigt om jag är nöjd dock, kunde absolut varit bättre men kunde såklart även varit sämre. Inte riktigt nöjd med musikvalet, hittade verkligen inte rätt så fick "duga" till slut. Men jag märker själv att arbetet går betydligt snabbare nu än tidigare och jag har hittat lite självförtroende.

1
Skriv svar