Har köpt en bunt Dragon Quest spel.

Medlem
Har köpt en bunt Dragon Quest spel.

Jag håller just nu på med att spela Dragon Quest XI på Nintendo Switch och det är ett väldigt bra spel. Bra story, roligt att man kan välja om man vill spela i 2D eller 3D och att man i Echo Chamber kan spela små mini uppdrag som utspelar sig i tidigare Dragon Quest spel.

Jag har tidigare mest spelat det första Dragon Quest spelet men det var några år sedan det med, men nu när jag fick återvända till platser i Echo Chamber så kände jag att det skulle vara kul att ha några fler spel från serien.
Så jag köpte första Dragon Quest trilogin till Switch på kassett, Dragon Quest IX till DS och Dragon Quest VII till 3DS.
Just nu känner jag inte att jag har råd med så många fler spel men detta är ändå några spel som jag längtat efter. Framförallt Dragon Quest VII som jag under många år varit sugen på att skaffa.
Brukar gilla det med att resa i tiden, så detta har gjort att detta spelet känns mest tilltalande för mig. Sen får jag ju se vad jag kommer tycka om storyn men jag tror nog inte att jag blir besviken.
Dragon Quest IX fick jag upp ögonen för nu medan jag spelade elvan eftersom trädet som man ska ta sig till även finns med där, men efter lite sökningar så verkar det trädet ha en betydande roll i flera Dragon Quest spel. Sen fick jag veta att man kan skapa sin egen karaktär i Dragon Quest IX, bestämma kön med mera och det gjorde det lite extra lockande för mig.
Original trilogin har jag också haft intresse för länge eftersom det var så allt började en gång för länge sedan, sen har jag blivit lite extra nyfiken på trean då jag fått veta att den utspelar sig före ettan.

Ja, nu har jag en del spel som är på väg som kommer göra mig lite extra sysselsatt ett bra tag framöver.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

11an, lätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Har planerat att spela DQ XI till sommaren, ser fram emot det! Annars är mitt favorit VIII som var det första i serien som släpptes i Europa. Har sen spelat igenom övriga spel i serien förutom det som blev MMO i Japan då.

Skulle rekommendera femte spelet i serien annars för den som är nyfiken på de äldre spelen, där följer man protagonisten genom livet vilket är lite annorlunda och kul.

Medlem

Femman är min favorit, i mitt tycke så har den utan tvekan den bästa berättelsen.

Efter det så kommer åttan och elvan, men är osäker på vilket av dom jag skulle placera på andra- och tredje-platsen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Femman är min favorit, i mitt tycke så har den utan tvekan den bästa berättelsen.

Efter det så kommer åttan och elvan, men är osäker på vilket av dom jag skulle placera på andra- och tredje-platsen.

Jag hoppas att Zenithian trilogin också kommer till Nintendo Switch.
Kostar 179 kr styck på iOS men jag har aldrig gillat att spela via en pekskärm, därför har jag lite problem med vissa DS spel. Till DS kostar femma ungefär en tusenlapp mer, så känner inte att jag vill lägga ut så mycket pengar på ett enda spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Har planerat att spela DQ XI till sommaren, ser fram emot det! Annars är mitt favorit VIII som var det första i serien som släpptes i Europa. Har sen spelat igenom övriga spel i serien förutom det som blev MMO i Japan då.

Skulle rekommendera femte spelet i serien annars för den som är nyfiken på de äldre spelen, där följer man protagonisten genom livet vilket är lite annorlunda och kul.

Tänkte köpa åttan nästa gång. Det verkar som att det finns många som gillar åttan när jag söker på nätet, så får väl ge det en chans den dagen som jag köper det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Någon som har koll på tidslinjen för Dragon Quest spelen?
Kollade bara för skojs skull och de flesta är överens om att Dragon Quest XI är det första spelet, sen Dragon Quest III, första Dragon Quest och efter det Dragon Quest II.
Sen verkar det väldigt rörigt hur man skulle placera spelen.

Dragon Quest VI, Dragon Quest IV och Dragon Quest V verkar den ordningen vara men svårt att veta vart man ska placera in dessa spel.
Separata tidslinjer verkar många köra på efter Dragon Quest XI men sen finns ju sjuan, åttan, nian och tian som verkar vara svårast att veta vart man ska placera in om man ska göra en tidslinje.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Fick hem Dragon Quest IX idag.
Har spelat lite men får fortsätta senare för jag kände mig så trött så jag inte orkade hålla upp ögonen medan jag spelade. Men det känns som ett annorlunda Dragon Quest spel eftersom att man är en ängel men det kan nog bli rätt kul om jag kommer in i det.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Fick hem Dragon Quest IX idag.
Har spelat lite men får fortsätta senare för jag kände mig så trött så jag inte orkade hålla upp ögonen medan jag spelade. Men det känns som ett annorlunda Dragon Quest spel eftersom att man är en ängel men det kan nog bli rätt kul om jag kommer in i det.

Största problemet med nian i mitt tycke är att det är ett multiplayerspel gjort för att spela med vänner. På grund av det så är dom andra i gruppen helt livlösa när du spelar det själv, dom säger aldrig ett ord, då spelet förväntar sig att andra spelare ska ta deras plats.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Största problemet med nian i mitt tycke är att det är ett multiplayerspel gjort för att spela med vänner. På grund av det så är dom andra i gruppen helt livlösa när du spelar det själv, dom säger aldrig ett ord, då spelet förväntar sig att andra spelare ska ta deras plats.

Så långt har jag inte kommit än i spelet så att jag märker av det, har nyss blivit ”människa” och springer omkring och dödar monster för att levla upp.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Men det var länge sedan som jag köpte ett nytt oanvänt DS spel så det var ju en liten bonus när jag köpte Dragon Quest IX.
Kostade ungefär som nya spel gör idag på Spelbutiken bara att det var få ex kvar.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Största problemet med nian i mitt tycke är att det är ett multiplayerspel gjort för att spela med vänner. På grund av det så är dom andra i gruppen helt livlösa när du spelar det själv, dom säger aldrig ett ord, då spelet förväntar sig att andra spelare ska ta deras plats.

Får jag fråga en sak?
Har spelat lite mer nu och märkte att han som följer med mig ut i början när jag nyss blivit människa inte går upp i level när jag själv håller på att levla. Har det också med att spelet är anpassat för multiplayer?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Har enbart lirat Dragon Quest Builders 1 och 2.

Är storyn djupare i originalspelen?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Har enbart lirat Dragon Quest Builders 1 och 2.

Är storyn djupare i originalspelen?

Jag är själv nybörjare när det kommer till Dragon Quest men jag har bara spelat och klarat av det första Dragon Quest Builders och innan jag spelade det så höll jag på med första Dragon Quest via emulator bara för att komma in i bakgrunds storyn lite mer kring Dragon Quest Builders.
Det första Dragon Quest hade ingen direkt djup story, man gjorde det man skulle för att komma längre fram i spelet men annars var det inte mycket till story enligt mig.
Andra Dragon Quest spel i serien har haft en mycket djupare story.

Så eftersom jag bara har spelat första Dragon Quest Builders så säger jag att de flesta Dragon Quest spel har en djupare story enligt mig.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Får jag fråga en sak?
Har spelat lite mer nu och märkte att han som följer med mig ut i början när jag nyss blivit människa inte går upp i level när jag själv håller på att levla. Har det också med att spelet är anpassat för multiplayer?

Jag antar det? Kommer faktiskt inte ihåg att dom inte gick upp i level, har inte spelat det sen det var nytt.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag antar det? Kommer faktiskt inte ihåg att dom inte gick upp i level, har inte spelat det sen det var nytt.

Jag har märkt nu hur det går till när jag kommit en bit in i spelet.
Han i Angel Fall som jag talade om går inte upp i level eftersom han är en av karaktärerna i spelet, men när jag kom till nästa stad så kunde jag skapa egna karaktärer som jag kunde ta med mig ut som gick upp i level.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Spårade det andra paketet förut och imorgon lär original trilogin till Switch komma och sjuan.
Av dessa så är det mest trean och sjuan som jag är intresserad av att testa. Det kommer bli kul att få prova på några fler spel som jag inte testat än.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Började spela Dragon Quest III nu idag med.
Har inte hunnit spela så mycket än men har gjort tre stycken karaktärer som följer med mig och har levlat till level 3. Tycker att det tar ett tag att gå upp i level, så får se om jag tar och levlar lite till sen eller om jag ska börja undersöka omgivningen lite mer.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Såg att Dragon Quest VIII till 3DS också kommer bli väldigt dyr.
Av vad jag hörde så beror detta på att detta spelet släpptes i slutet av Nintendo 3DS liv och det det hann inte släppas och säljas så många spel.

Så åttan kommer jag köpa digitalt istället


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar