Spelutvecklare med konsekvent kvalité/spelsläpp

Medlem
Spelutvecklare med konsekvent kvalité/spelsläpp

Det är ofta vi diskuterar i nyheterna om hur spelutvecklare "tappar stinget"
Nu senast CDPR.
Bioware är ett ännu bättre exempel.

Men vilka spelutvecklare kör på stabilt? Som har släppt flera spel med bra omdömen och recensioner år efter år.

Rockstar Games och Naughty Dog är de första jag tänker på.

Medlem

Vet inte varför man ska försöka hitta några som är "konsekventa" som så. Witcher 3 är tex. fortfarande lika bra som innan C2077 släpptes så. Det enda jag kommer på sådär på rak arm är naughty Dog men vette fan. Håller inte koll på alla upp-och-ner gångar för studios. Jag är mer av en "Coolt spel, ska testa" och gillar jag det så nice. 9/10 gå¨nger så är det ngt jag är nöjd med och åtminstone spelar igenom.

T.ex. spelade jag Hellblade; Senuas Sacrifice. Det var helt sjukt kul och jag ser fram emot tvåan (fast det är xbox exklusivt). Dock tror jag inte jag är så hajp på alla andra spel de gjort...

Medlem

Hazelight
4A Games

vad jag kommer på på rak arm iaf

Medlem

Måste va något företag som släppt två bra spel och sedan stängt ner. Floppar är oundvikligt i längden. Det är lite som skidskytte, omöjligt att träffa rätt varje gång till och med för en VM eller OS-medaljör.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

SuperGiant Games är det första jag kommer att tänka på, finns säkert fler som man inte kommer ihåg.

Medlem
Medlem
Medlem

Quantic dream, Ready at Dawn, Revolution, Valve (Half life serien) och självklart Naughty Dog.

Medlem
Medlem

FromSoftware.

Jag vet att en del inte gillade Dark Souls 2, men enligt mig och väldigt många så är det fortfarande ett riktigt bra spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

ArcSys, FromSoftware och BluePoint. Dock som någon annan påpekade tidigare, så floppar alla företag förr eller senare.

Medlem

Respawn gamla infinity ward. Måste väl rankas som en bra spelutvecklare? Cod 1,2 mw 1,2 titanfall 1,2 apex. Måste vara en av de bästa fps studiorna iaf

Oj glömde jedi fallen order. Ej spelat men det var väl polerat vid launch?

Valve är väl det klassiska exemplet. Blizzard har väl haft det ryktet också. Jag tycker allt som Subset Game har släppt har varit nästan perfekt, men det är också bara två spel.

ZF
Medlem

Trodde det skulle vara spel som är välgjorda och rätkodade för att helt enkelt låta fint, se bra ut och funka.

Även sådana kan ju däremot bli totalsågade rent av.

Så jag får säga Psygnosis. En enorm katalog av nästan enbart välfungerande spel, och knappt några nerlagda projekt.

Medlem

Valve har väl förlorat titeln genom att släppa det där kortspelet vad det nu heter. Floppade hårt men kan inte komma ihåg vad folk tyckte om det.

Sucker Punch och Nintendo

Medlem

Arkane Studios släpper jäkla fina spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Rockstar och Valve

Medlem

Naughty Dog har väl sedan Crash Bandicoot för 25 år sedan enbart släppt spel som fortfarande spelas och uppskattas än idag så de är nog svårslagna.

De har under denna tid levererat både hög kvantitet och kvalitet.

Skrivet av ZF:

Så jag får säga Psygnosis. En enorm katalog av nästan enbart välfungerande spel, och knappt några nerlagda projekt.

Psygnosis utvecklade ganska få spel själva utan agerade mest utgivare åt andra? De släppte väl bland annat spel från utvecklare som DMA Design (nu Rockstar North) och DICE (då Digital Illusions). Jag vill även minnas att det släpptes en hel del kalkoner även om lådorna var fina.

Medlem

Nja, ingen. Alla har gjort något skitspel.

Skribent

Om man tittar på buggfria och "hela" upplevelser måste väl ändå Nintendo ligga högt (om inte högst?) på listan. Sen kan man ju ha åsikter om deras IPs, men jag har aldrig känt att ett spel varit ofärdigt när det släppts.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Att ingen nämner ubisoft? Inget av deras spel senaste 10 åren har varit en flopp. Då tänker jag främst på assassins creed, dom säljer bra!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Två indiestudior jag gillar: Amanita Design, Playdead

ZF
Medlem
Skrivet av Margy:

Naughty Dog har väl sedan Crash Bandicoot för 25 år sedan enbart släppt spel som fortfarande spelas och uppskattas än idag så de är nog svårslagna.

De har under denna tid levererat både hög kvantitet och kvalitet.

Psygnosis utvecklade ganska få spel själva utan agerade mest utgivare åt andra? De släppte väl bland annat spel från utvecklare som DMA Design (nu Rockstar North) och DICE (då Digital Illusions). Jag vill även minnas att det släpptes en hel del kalkoner även om lådorna var fina.

Ja det stämmer säkert. Men var som sagt mer inne på att även kalkon kan vara välgräddad. Även om den kombinationen antagligen var vanligare förr.

Det var mest att jag inte minns någon gång jag blev irriterad efter att ha sett den där ugglan back in way back.

Och visst, den loggan uppträdde nog oftast i samband med DI, DMA, Reflection osv. Men har lite samma uppfattning om dessa, mest från Amiga / Megadrive-eran så.

Medlem
Skrivet av breahl:

Att ingen nämner ubisoft? Inget av deras spel senaste 10 åren har varit en flopp. Då tänker jag främst på assassins creed, dom säljer bra!

Kan hålla med om att spelen är roliga men unity var ju alldeles trasigt när det kom.

https://www.extremetech.com/gaming/193975-assassins-creed-uni...

Avstängd
Skrivet av krille1986:

Kan hålla med om att spelen är roliga men unity var ju alldeles trasigt när det kom.

https://www.extremetech.com/gaming/193975-assassins-creed-uni...

Vad jag minns så hade jag inga problem med unity men det var ju några år sedan så kan ha glömt. Men det är ett spel av en massa dom släppt. Ubisoft presterar alltid och i år har jag spelat både valhalla och immortals fenyx rising och haft kul med båda.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

From Software

Skribent
Skrivet av breahl:

Vad jag minns så hade jag inga problem med unity men det var ju några år sedan så kan ha glömt. Men det är ett spel av en massa dom släppt. Ubisoft presterar alltid och i år har jag spelat både valhalla och immortals fenyx rising och haft kul med båda.

Unity var en katastrof när det släpptes, de fixade dock till det relativt snabbt med en patch som var större än hela spelet. Tror de bytte ut hela källkoden eller något? Men bakslaget fick även Ubisoft att tighta till sitt game och har sen dess släppt solida spelupplevelser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av breahl:

Att ingen nämner ubisoft? Inget av deras spel senaste 10 åren har varit en flopp. Då tänker jag främst på assassins creed, dom säljer bra!

Fast med tanke på hur mycket spel Ubi släpper så lär det vara flera spel som är, uh, inte så bra kanske.

Riktigt mycket skit här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubisoft_games:_2010%E2%...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Rockstar och Bethesda skulle jag nog säga


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skriv svar