Resident Evil Village

Medlem

Tycker Capcom gjorde helt rätt att släppa Village nu under Vintern när inga andra next generation spel har släppts. Kommer
sälja smör det här då det är ju det enda ps5 spelet man kan lira för tillfället.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Tänkte också köra igenom 7an inför Village.
Kom 4h in i spelet sen upptäckte jag att jag inte kunde komma längre.
Tydligen hade jag gjort slut på all burner fuel (man måste ha lite kvar för att bränna ner ett insektsbo och fortsätta in i rummet bakom).
Letade i en hel timme efter mer fuel men fann inget.
Jag har fan inte ork att köra om allt igen.
Dryg design att man kan fastna på det viset, kan jag tycka.

Gjorde att jag tappade suget på Village. Så får nog bli på rea till jul eller nåt istället.

så kasst spelande

Redaktör
Ponny
Skrivet av Flower Knight:

Jag köpte paketet på Steam med både 7:an och 8:an. Installerar nu.

Funderar på att spela 8:an före 7:an just för att det verkar lite mindre läskigt och för att jag är sugen efter demot eller är det bättre att köra dem i ordning? (Förstår att 7:ans story givetvis blir lite spoilad).

Ska slita tjata nu

För berättelsens skull: spela sjuan först! Men, om du inte kan hålla dig finns faktiskt en sammanfattning av sjuan i videoform i huvudmenyn av Village. Kan dock vara synd att spoila alla twists och turns.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

För berättelsens skull: spela sjuan först! Men, om du inte kan hålla dig finns faktiskt en sammanfattning av sjuan i videoform i huvudmenyn av Village. Kan dock vara synd att spoila alla twists och turns.

Jag började med sjuan.

Skribent

Sådärja, första två timmarna avklarade med inte alltför mycket hjärtklappning. Riktigt härlig atmosfär och en del fina miljöer. Men shit vad mycket stryk varulvsjävlarna tål.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

För berättelsens skull: spela sjuan först! Men, om du inte kan hålla dig finns faktiskt en sammanfattning av sjuan i videoform i huvudmenyn av Village. Kan dock vara synd att spoila alla twists och turns.

Gäller det alla DLC:er också? Körde bara igenom basspelet.

Medlem

Spelat 2,5 timme nu, riktigt imponerad!
Atmosfären är otäckt mysig och karaktärerna känns väldigt intressanta. Ett stort kliv upp från 7:an än så länge enligt mig.
Spelade igenom 7:an för första gången förra helgen och gillade det skarpt men själva settingen i Village och framförallt monstrena känns så mycket mer intressanta enligt mig! Lite mer sagokänsla över det hela.
Tycker också det är läskigare än 7:an, nästan gjort i byxan flertalet gånger redan!
Har inget emot att dem lagt lite mer fokus på combat, känns bra att kunna försvara sig ordentligt mot diverse hemskheter
Slottet är även fantastiskt vackert med ray-tracing och annat ögongodis!

Väldigt nöjd än så länge!

Medlem
Skrivet av Strut:

Ledsen om det varit uppe tidigare men hittade inte . . .

Om jag köper PS4 versionen av Resident Evil Village - kan jag då gratis uppgradera det till PS5 versionen direkt ?
Beställde PS5 versionen för några månader sen hos Elgiganten och dom skickar ut den idag . . . . min lokala butik har bara spelet till PS4 därav min fråga

Väldigt tacksam om nån vet säkert hur det fungerar

Är sååå sugen att spela det i helgen på PS5

Svara på mitt eget inlägg - Det gick bra att tanka ner PS5 versionen med hjälp av PS4 skivan

Medlem

Fan vad bra spelet känns, njuter som fan. Gillar även att det går att snabbt sätta maskinen i viloläge när man får förhinder att spela för att senare fortsätta exakt där man slutade. Största "game changer" denna generation helt klart

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har en backlog-lucka att fylla, om man säger så. Men jag började faktiskt spela första Outlast en kväll för några år sedan. Sedan bestämde jag att "Nä, det har var inte rätt just nu"... Av någon anledning?

Annars är Outlast 2 grymt, men inte riktigt lika klaustrofobiskt som det första spelet.

Medlem

Foven ska vara för smal och grafiken är inget vidare rent visuellt enligt mack, worthabuy på tuben, är beredd att hålla med honom.

https://youtu.be/4cEDKBzz-oQ

Medlem
Skrivet av Gaara:

Fan vad bra spelet känns, njuter som fan. Gillar även att det går att snabbt sätta maskinen i viloläge när man får förhinder att spela för att senare fortsätta exakt där man slutade. Största "game changer" denna generation helt klart

Det kunde man ju på ps4 pro med? Och även den vanliga ps4an om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Kain:

Det kunde man ju på ps4 pro med? Och även den vanliga ps4an om jag minns rätt.

Inget jag känt till eller använt förr, bättre sent än aldrig?

Medlem

Efter 3-4tim in i spelet så tycker jag att skrämsel faktorn är lika vass här som i Resident Evil 7 om inte vassare. Håller
verkligen inte med att 7an är mycket läskigare för det är det tyvärr inte om man spelat i genom Village eller en bra
bit in i spelet. Sen att det finns lite mer ammo betyder inte att det blivit mer action utan vampyrerna och Varulvarna
kräver mer skott för falla än vad dito gjorde i 7an. Tycker Capcom har fått in känslan perfekt mellan Skräck och action.
För man måste leta efter ammo hela tiden och krafta annars dör du på fläcken.

Tycker spelet är en full pott sen om man spelar det på Ps5an så får man uppleva en helt annan spel känsla tack
vare kontrollen då här visar Sony vad kontrollen kan göra. Man älskar bara den här kontrollen då allt annat är skit
i jämförelse. Helt plötsligt är kontrollen 10 gånger skönare än Xbox kontroll som alltid varit bättre men inte den här
gången.

Medlem

Spelat ett par timmar och det är mycket underhållande. Lika galet som sjuan, med lite RE 4 vibbar emellanåt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av pinky:

Gäller det alla DLC:er också? Körde bara igenom basspelet.

Tycker inte det är ett måste. För att få Ethans förutsättningar inför åttan räcker det gott med grundspelet.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av PGR1985:

Annars är Outlast 2 grymt, men inte riktigt lika klaustrofobiskt som det första spelet.

Tar verkligen med mig tipset. Spelen står i hyllan och väntar. Soon!


signatur

En Bamseponny av folket

Spelade 4-5 timmar igår och är totalt golvad! Världen, stämningen, grafiken, kontrollen, balansen, drivet är fingertoppskänsla (enligt mig såklart)!
Känns som en frisk fläkt i RE-universumet men med sitt DNA intakt.
Kanske lite mer actionbetonat än 7:an, men nog fan skiter man knäck och får handsoya!

MEG
Medlem

Snyggt men förutsägbart spel som inte är skrämmande för 5öre, och varulvar som rider på hästar Hahahah nä inget för mig.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Körde en 3 timmar igår kväll på ps5an. Helt underbart spel so far, är hooked och längtar tills kvällen för session två!
Fan vad snyggt det är, särskilt inredningarna och detaljerna. Införskaffade LG oled CX förra helgen och detta är första spelet som får utnyttja TVn till fullo

Har halvt glömt bort 7an. Men nu minns jag hur vrickat det blev till och från, samma här, stackars ethan, vad han får gå igenom saker på nytt hahah


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Är Resident Evil 7 och 8 läskigare än Outlast?

Går inte att jämföra då Resident Evil 8 är bra mycket mer skräck än vad outlast var. Även 7an är läskigare men
spela själv och se efter vad du sj tycker...

Medlem

7timmar in i spelet nu, paus pga kontrollen behöver laddas...
Rätt najs att områden man plockat allt på blir blått på kartan så man slipper leta mer där, gillas.
Aim assist är hemsk lättare att träna sikta själv tycker jag.

Medlem

Spelat 4 timmar. Är inte imponerad. Grafiskt kan jag bli det ibland, men tycker allt kännt mediokert på något sätt. Spelet ger mig samma känsla som re 3 remake. Än så länge är de en 3/5.

NuZ
Testpilot

Alltså vilken recension och vilket spel!!! Klart en 4,5/5 av mig. Träskbiten (försöker inte spoila) den sög faktiskt men förstår exakt vad du mena med träffa på djupet i en del. Är ett av de sjukaste jag upplevt i ett spel, Herrejä*lar!

Nae ett toppenspel. Är högkvalitativt rakt igenom från intro till snygga eftertexter. Ja förutom träskbiten då. Lite över 8 timmar tog det. Nu ska man väl börja nöta speedruns

Edit: 8:31’43 exakt. Lagom långt, en del CP kvar att låsa upp och finns mycket skatter kvar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Millmount:

Foven ska vara för smal och grafiken är inget vidare rent visuellt enligt mack, worthabuy på tuben, är beredd att hålla med honom.

https://youtu.be/4cEDKBzz-oQ

Finns redan en mod för detta. Som funkar perfekt. (Jag använder den)

Sen, inte för att skryta men du hade definitivt ätit upp dina ord om du såg spelet rulla på min LG C9 med Raytracing + HDR.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Alltså vilken recension och vilket spel!!! Klart en 4,5/5 av mig. Träskbiten (försöker inte spoila) den sög faktiskt men förstår exakt vad du mena med träffa på djupet i en del. Är ett av de sjukaste jag upplevt i ett spel, Herrejä*lar!

Håller med till hundra procent. Fan vad rädd jag var idag!


signatur

I'm like you, I have no name.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dohman:

Håller med till hundra procent. Fan vad rädd jag var idag!

Inte bara rädd, mentalt förstörd.... skriken....ljudet....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Klar med spelet nu, va en kul resa genom detta äventyr, 9 av 10 av mig.

Medlem

Efter ha klarat cirka hälften av spelet så kan jag inte förstå på vilket sätt ni ger omdöme på för ni säger att Village är mindre äckligt än vad 7an var vilket är knappast sant för tycker det här är dubbelt så äckligt och har flera som håller med mig.

Ger ni en recension på första två timmarna i spelet så kan jag förstå att ni tycker det är mindre äckligt för all skräck kommer ju längre fram i spelet.

Nästa gång skriv en recension när ni klarat av hela spelet annars blir det ju helt vilse ledande. Tycker er recension inte stämmer alls vad spelet ger.

Medlem

Vid halvvägs gissar jag på och

åt helvete med dockhuset, äckligaste jag varit med om i ett spel


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skriv svar