Resident Evil Village

Medlem

Spelat halvvägs. Resident Evil Village är Game of the year redan efter halva storyn.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Resident Evil 8 Village = GOTY

Har klarat ut storyn nu vilket tog exakt 12tim och då körde jag på standard och utforska allt ganska lagom. Kan säga att det här är cirka dubbelt så långt/stort som Resident Evil 7 Biohazard var, även bättre för man upplever mer skräck + action i det här
jämfört mot 7an. Har aldrig haft så roligt/spännande i ett Resident Evil spel som det här, fastna helt i storyn.

Jävlar vilket spel aså, det här är helt klart det absolut bästa Resident Evil jag spelat och då har jag spelat alla delar. Tycker även detta slår allt i skrämsel väg jämfört mot tidigare delar i serien. Det här spelet är en renodlad 10p. I min bok bland top 10 of all time. Det här spelet har precis allt man kan önska sig. Ser inga svagheter alls. Enkelt GOTY

Redaktör
Ponny
Skrivet av submariner:

Efter ha klarat cirka hälften av spelet så kan jag inte förstå på vilket sätt ni ger omdöme på för ni säger att Village är mindre äckligt än vad 7an var vilket är knappast sant för tycker det här är dubbelt så äckligt och har flera som håller med mig.

Ger ni en recension på första två timmarna i spelet så kan jag förstå att ni tycker det är mindre äckligt för all skräck kommer ju längre fram i spelet.

Nästa gång skriv en recension när ni klarat av hela spelet annars blir det ju helt vilse ledande. Tycker er recension inte stämmer alls vad spelet ger.

Som jag skriver i recensionen så klarade jag hela spelet. Tog cirka tretton och en halv timme, men kan gå betydligt snabbare om man inte letar efter alla skatter. Och jag tycker sjuan, särskilt inledningen, är betydligt mer tärande än åttan som helhet. Men vad som skrämmer en är förstås extremt subjektivt. För min del var den del av spelet jag mer eller mindre spoilermarkerade i recensionen EXTREMT otäck (på ett sätt Resi-spelen aldrig varit), men överlag är det mer fokus på action den här gången.

Självklart kan dina åsikter gå rejält isär med mina. Jag tycker din "för all skräck kommer ju längre fram i spelet" inte riktigt stämmer, för du har ju ändå bara klarat cirka hälften av spelet.

Resident Evil Village är bra på att överraska en. Återuppfinner sig själv på läckra vis i dess olika kapitel. Överlag är jag dock inte sådär fastfruset livrädd som jag (självskadebeteende?) hoppades på att vara.

Förutom "där och då". Ni som vet vet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

bra skrivet, och rätt betyg :), som det ska vara? Tills nästa gång?

blev det prestanda problem för andra som spelar på pc, när systrarna på slottet kommmer med sina flugsvärmar? Jag stängde av strålningen.... det fixade det för mig... kör annars på 4k, HDR, allt annat på max..kvalite på 1.0


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Har bara spelat knappt 2 timmar och tycker miljön och gameplay gör det till en värdig uppföljare men herrejösses vad jag stör mig på ljudeffekterna från vapen. Nu har jag bara testat första pistolen och hagelgeväret men det fick iaf mig att tappa lusten så jag tar väl upp spelet igen nån gång. Pistolen låter som poppande bubbelplast och hagelgeväret låter som om nån knackar med knogen i ett bord. Jag är faktiskt ganska säker på att alla andra ljudeffekter förutom en lätt vindpust låter högre än dessa vapen. Vore intressant att mäta ljudnivån från ens egna steg på trägolv och jämföra med pistolen.

Medlem

Den där jobbiga sekvensen i spelet, var det denna jag precis körde igenom?

Dockhuset med det äckliga fostret i källaren (som åt upp mig för jag visste inte att man kunde gömma sig under sängen). Som småbarnsförälder var det en påfrestande del och hoppas det inte blir mer av den varan senare i spelet haha...

Medlem
Avklarat

Då var spelet avklarat

Medlem
Skrivet av HSB:

Då ska du spela remaken av RE2, bland det bästa jag spelat. Tror du kan få det rätt så prisvärt nuförtiden.

Tack för tips. Klarade RE7 precis och det gav mersmak så kanske köper RE2 remaken när jag är klar med 8:an.

Redaktör
Ponny
Skrivet av pinky:

Den där jobbiga sekvensen i spelet, var det denna jag precis körde igenom?

Dockhuset med det äckliga fostret i källaren (som åt upp mig för jag visste inte att man kunde gömma sig under sängen). Som småbarnsförälder var det en påfrestande del och hoppas det inte blir mer av den varan senare i spelet haha...

Det var precis den sekvensen jag menade, japp.
Om det kommer liknande eller värre eller inte håller jag tyst om.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Inte illa men slår inte RE2 remake

Skribent

Village är riktigt kul, om än lite ojämnt. Första hälften är starkast, framför allt i Dimitrescus slott, och det har ett kort parti i dockhuset som är det jävligaste jag sett i ett RE-spel. Enda gången jag tyckt att ett RE-spel är genuint obehaligt, faktiskt. Resten av spelet är tamare. Intensivt och kul och mysrysligt på ett klassiskt sätt, vilket är vad jag förväntade mig.

Medlem
Skrivet av submariner:

Tycker Capcom gjorde helt rätt att släppa Village nu under Vintern när inga andra next generation spel har släppts. Kommer
sälja smör det här då det är ju det enda ps5 spelet man kan lira för tillfället.

Dock så är det ju inte ett "riktigt" next generation spel heller, släpps ju även på Xbox One och PS4 så, enda skillnaden på PS5/Xbox Series X/S är ju högre upplösning och RayTracing egentligen.

Skrivet av dTexN:

Vid halvvägs gissar jag på och

åt helvete med dockhuset, äckligaste jag varit med om i ett spel

Har precis stött på det där och håller med till fullo


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av submariner:

Efter ha klarat cirka hälften av spelet så kan jag inte förstå på vilket sätt ni ger omdöme på för ni säger att Village är mindre äckligt än vad 7an var vilket är knappast sant för tycker det här är dubbelt så äckligt och har flera som håller med mig.

Ger ni en recension på första två timmarna i spelet så kan jag förstå att ni tycker det är mindre äckligt för all skräck kommer ju längre fram i spelet.

Nästa gång skriv en recension när ni klarat av hela spelet annars blir det ju helt vilse ledande. Tycker er recension inte stämmer alls vad spelet ger.

Kan det inte vara så att du och dina vänner är mer lättskrämda än den som recenserade här?

Det enda som var smått kusligt var nog dockhuset, men den känslan var inte direkt långvarig.

Bra spel med en intressant twist vid slutet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det var precis den sekvensen jag menade, japp.
Om det kommer liknande eller värre eller inte håller jag tyst om.

Haha tack för den Vill spela vidare men behöver ta en pauskväll, inte bra att pressa nerverna för mycket.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Är Resident Evil 7 och 8 läskigare än Outlast?

Nja, beror lite på vad man går igång på också, outlast är ju mindre scriptade events osv. Det är ett bra spel och ett av de läskigare jag kört , men jag håller RE7,RE8 som betydligt bättre produktioner vilket inte är en överraskning för någon. Outlast är i klass med Amnesia.

Medlem

Jättebra spel, enda invändningen är att

det blir lite för mycket Extra Allt mot slutet. Spelen blir galnare för varje del. Originalet känns nedtonat och spartanskt när man jämför

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Dock så är det ju inte ett "riktigt" next generation spel heller, släpps ju även på Xbox One och PS4 så, enda skillnaden på PS5/Xbox Series X/S är ju högre upplösning och RayTracing egentligen.

Har precis stött på det där och håller med till fullo

En av höjdpunkterna i spelet, bland det häftigaste jag sett på länge

Medlem

5/5 av mig på PS5. Enda contender till GOTY so far.

Tog mig strax över 10 timmar och hade aldrig tråkigt. Inget segment blev utdraget och den svagaste av de alla var även bland de kortare.
Top notch visuellt och stämning, intressanta miljöer som gjorde att man stannade upp och bara sög in allt, karaktärer och fiender. Gillade att de skiftade rätt mycket på tema och miljö genom spelets gång så att det nästan alltid kändes som något nytt, samtidigt som det var en röd tråd igenom hela.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Intro logos skippas automatiskt på PS5 utgåvan för att sänka laddtiderna. lol

Medlem

Da da da!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelade precis ut RE8 och måste säga att det nog är årets besvikelse. Att FZ ger detta 4 i betyg för mig känns skrattretande. 7an visst, detta en knapp 2a.

Story dålig
0% skräck
För mycket vapen / ammo (fick aldrig slut)
Kort spel, första genomspeöningen tog knappt 4 timmar
Fult som stryk. 0k upplösning på texturer som det även var i RE7

Jag skulle säga håll er borta från denna misär av produktion. Har ni inte spelat 7an så kör det och skippa 8an... Inte ens den coola settingen lever upp till det. Tänkte vad kan gå fel med vampyrer o lycans... Tydligen allt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det var precis den sekvensen jag menade, japp.
Om det kommer liknande eller värre eller inte håller jag tyst om.

En skrämmande del, men alldeles för kort dock.

Medlem

Spelat klart Resident Evil 8 nu.
Jag skulle nog betygsätta det 3/5, början var bra skräck, därefter blev det action av det hela, men det är ju typiskt för Resident Evil. Skulle nog säga att RE7 är läskigare, men RE8 är ett bättre och roligare spel överlag. Men jämfört med RE7, så var det ändå relativ ammobrist i slutet, inte så att man kom "blasting through the doors" med maxade vapen och full ammo.
Blev dock trött på att springa runt byn ett par gånger för att låsa upp och samla saker, det drog ned betyget för mig. Storyn hade ju sina tvister, lagom RE-lökig.

Skriv svar