Resident Evil 7 var "för otäckt", och därför ändrades balansen i Village

Medlem

Tycker inte alls att RE7 är läskigt per se, det är snarare äckligt för det mesta, kanske en, två jump-scares.

Medlem
Skrivet av SunShine:

öh va?
Halva 7an är en shooter typ. Det är huset som är lite läbbigt om man kör i VR men så fort man kommer ut ur huset så blir det allt annat än otäckt. Då är allt tidigare RE spel otäckare speciellt RE 2.

Sen får man ta skräck äventyret med nypa salt då många av oss är äldre än 15år. Hade jag varit 10år gammal o lira RE7 så
hade jag nog blivit rädd men som 35+ nja, tror inte det för det är fortfarande bara ett spel trots man kör i total mörker, öronmuppar
för bli skrämd på riktigt vilket oså hände i 7an därför tycker jag 7an är bäst i hela serien utan diskussion. 8an är på samma linje.
/an är Survival horror alltså skräck + action. Spel som Outlast, Layers of fear är ju helt andra spel då det bara går att gömma sig
och inte slå tillbaks eller skjuta vilket blir värdelöst i längden därför behövs vapen men ammo ska det sparas in på så det
verkligen blir svår spelat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Tyckte demot var kasst så inget spel jag lär köpa. Men var riktigt snyggt iaf på ps5

Lira oså demot och tyckte det var skit bra, smaken är som baken ser jag. Demot är första 30min av spelet så inte konstigt att
det knappt kom några fiender. Spelet ska vara runt 15-17tim långt och hört att det kommer bli både mer skräck och action
i Village. Ge det en chans eller kanske du inte har råd då det ändå kostar 749kr vilket är dyrt men det kostar att spela spel
på dag ett

Medlem
Skrivet av Razken:

Gillade stämningen och själva settingen i 7an, men fan vad det vart tråkigt snabbt.
Kändes riktigt "amerikaniserat" på nåt vis, med lååång och tradig introduktion, cutscenes som inte går att hoppa över, gäspig & tjatig story... Ogillar också FPS formatet med cutscenes. Det känns så löjligt på nåt vis. Framförallt har man sett det alldeles för många gånger.

Då är skräck spel inget för dig gubben. Finns spel som Fortnite, Call of duty som nog passar dig bättre.

SoL
Medlem
Skrivet av submariner:

Lira oså demot och tyckte det var skit bra, smaken är som baken ser jag. Demot är första 30min av spelet så inte konstigt att
det knappt kom några fiender. Spelet ska vara runt 15-17tim långt och hört att det kommer bli både mer skräck och action
i Village. Ge det en chans eller kanske du inte har råd då det ändå kostar 749kr vilket är dyrt men det kostar att spela spel
på dag ett

15-17 timmar långt vetifan.. recensenten klarade ut det på 9 timmar

Medlem

Kanske dags att byta namn på genren till Action-thriller istället.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Fan vad synd. Önskar personligen ännu mer skräck i RE8 än vad 7an hade.

Det läskigaste spelet jag nånsin lirat är (Visage). Ett P.T. liknande skräckspel med väldigt obehaglig atmosfär och knivskarp grafik i Unreal Engine 4. Jag vill verkligen skrämmas skiten ur i dessa spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Har bara kört 7an i Vr. Och jag tyckte det var så läskigt att det tog 3 försök att våga gå in i det första huset. Allt är extra läskigt i vr tycker jag och jag har verkligen problem med det. Bara kört några timmar sen des. Och vet inte om jag någonsin kommer att köpa ett Re spel igen efter 7an.

Medlem

Så jävla besviken på resonemanget, precis det som ledde till re 4,5,6. Seriöst irriterande att de ska försöka vara ett spel för en bredare massa, knappast det fansen vill.

Jag håller med om kommenteren om att konstant läskigt gör dig avtrubbad, och jag tror variationen i re8 kommer vara riktigt nice mot 7an, men ändå grymt oroande med uttalanden som dessa, inte minst för framtiden av serien. 7an var en perfekt omstart på så många plan.

Medlem
Skrivet av heady89:

Så jävla besviken på resonemanget, precis det som ledde till re 4,5,6. Seriöst irriterande att de ska försöka vara ett spel för en bredare massa, knappast det fansen vill.

Jag håller med om kommenteren om att konstant läskigt gör dig avtrubbad, och jag tror variationen i re8 kommer vara riktigt nice mot 7an, men ändå grymt oroande med uttalanden som dessa, inte minst för framtiden av serien. 7an var en perfekt omstart på så många plan.

Håller med till 100%. Resident Evil ska inte vara en ren actionfest. Krypande tryckande stämning varvat med färre antal men farliga zombies (helst) och nyckel / pussellösande är det man vill åt av serien.

Medlem

Jag förstår vissa som blev rädda i RE7. Men det var den skräcken som gav mig en kick också när jag tog mig igenom en läskig passage med ett hjärta som slog i kolibritakt 😄

Skrivet av almblad:

murvelmarsvin som kommer gå runt på banorna och som bär på broccoli.

Vile weed!

Medlem

Ett skräckspel som inte kräver vuxenblöja när man spelar det är inte ett skräckspel


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av submariner:

Då är skräck spel inget för dig gubben. Finns spel som Fortnite, Call of duty som nog passar dig bättre.

Du tog just två svordomar i din mun. Gå genast och borsta gaddarna.
Btw, du behöver inte alls vara nedlåtande med gulliga ordval, det räcker med att du svarar att du inte håller med. Alla behöver inte tycka likadant förstår du.

Skribent
Skrivet av almblad:

Nästa vecka kommer ID Software ut och säger, "Nej tyvärr så är Doom för mycket röj, för mycket demoner. Istället kommer vi sikta in oss på små gulliga murvelmarsvin som kommer gå runt på banorna och som bär på broccoli."

To be fair, nu var det väl lite så de faktiskt tänkte med Doom 3...fokusera mindre på röj och mer på stämning och skräck

Dock inte gulliga murvelmarsvin..haha


signatur

"Writer and Fighter"

Quake-konnässsör
Skrivet av Johlor:

To be fair, nu var det väl lite så de faktiskt tänkte med Doom 3...fokusera mindre på röj och mer på stämning och skräck

Dock inte gulliga murvelmarsvin..haha

Så var det, stämningen fick de dock ganska bra. Provade spela det lite i VR via en mod och spelet blev väldigt mycket mera intressantare och spela.

Men Doom för mig är röj rakt igenom, gore och explosioner överallt

Medlem

Vet inte vad dom menar med "göra det mindre läskigt". Skräck är väldigt subjektivt, jag tycker inte gore och hillbillys är ett dugg läskigt. Spelade re8 igår och kom till ett ställe som tagit lite inspiration från P.T demot och jag kan säga att det var läskigare än det mesta jag spelat på länge. Så om dom menade dra ner på det groteska i spelet så är det bara bra, äckelpäckel bryr jag mig inte om

Medlem

Tycker man att genren skräck är för läskig så ska man kanske se om efter annat. Det är som att se på en skräckfilm och förvänta sig romantik för att sedan bli arg över att den var för läskig.. Tramsig feedback som man absolut inte ska anpassa sig efter, men pengarna lockar såklart. Vad gör CAPCOM om folk fortfarande tycker att 8an är för läskig, ska man anpassa sig efter de också?

Tycker att spelutvecklare nuförtiden lyssnar på tok för mycket på vad folk säger på sociala medier. Ge fan i det tack

Medlem

Jag bestämde mig för att testa själv efter den här tråden. Spelade igenom RE:7 och jag tror ännu mer att jag har rätt i att de som klagat på "för mycket skräck" egentligen menade något annat. Jag upplevde faktiskt inte så mycket skräck alls om jag ska vara ärlig, det var en hel del koreograferade jump-scares varvade med stress och obehagliga miljöer. alla dessa är ingredienser till skräck men det var väldigt sällan jag fick uppleva krypande rädsla och ökande spänning. Det var liksom.. vandra runt och plötsligt "BOOM! BUU! Blod! Gore! Nu blev du väl rädd?"

När folk sa att det är "för läskigt" tror jag de uttryckte att de blev mentalt utmattade av stressmomenten.

Lyckligtvis tror jag också att devsen fötstod problemet bättre än de förklarade det. Dels för att de pratade om "avtrubbningen" och dels för att recensionen här på fz pratar mer psykologisk skräck än i tidigare RE-spel.

så alla kan lugna sig med "Varför ber de om mindre skräck i ett skräckspel!?" -- frågan är mycket mer avancerad än så, skräck mäts inte med kvantitet. Genom att inte överdriva alla läskiga ingredienser hela tiden kan skräcken rent utav bli läskigare.

12
Skriv svar