Microsoft: Vi har aldrig gått plus på Xbox-konsolerna

Medlem
Skrivet av Fearnox:

WD Black SN750 NVMe SSD M.2 1TB kostar 1340:- på Inet, den har 3430MB/s i överföringshastighet, jämfört med Series S/X 2500MB/s.
Series S/X ska enligt Microsoft tekniker prestera garanterat 2000MB/S, antar att de menar under längre tid och belastning, antar att WD black borde klara av det med.

Så typ halva priset?

Prisjakt

Ja många ssd klarar ju bara de siffrorna som påstås i marknadsföringen fram till cachen är full. Jag har ex en 1tb intel 660 något i datorn den klarar att skriva några gig sedan sjunker hastigheten rejält ju fullare den blir desto mindre storlek har cachen.
Men som sagt har inte läst på tillräckligt om prestandan och vad den motsvarar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja många ssd klarar ju bara de siffrorna som påstås i marknadsföringen fram till cachen är full. Jag har ex en 1tb intel 660 något i datorn den klarar att skriva några gig sedan sjunker hastigheten rejält ju fullare den blir desto mindre storlek har cachen.
Men som sagt har inte läst på tillräckligt om prestandan och vad den motsvarar.

Verkar väldigt grötigt detta, vi kommer nog aldrig få se någon benchmark eller vad Microsoft betalar för sin lagring.
Microsoft säger att deras presterar 2500MB/s(enligt Microsoft egna spec) och stabilt 2000MB/s(enligt Microsoft tekniker), Sony säger att deras presterar 5500MB/s och stabilt 5000MB/s(Mark Cerny).

Läser man vad till exempel Jeff Grubb typ tror efter att öppnat upp minneskortet så presterar den upp till 4GB/s(fast PCI-E 4 controllern klarar upp till 3,75GB/s).

Grubb Venturebeats

Han tyckte väl att priset var okey också, men där så skiljer det 85$ emellan kortet som Microsoft säljer och ett kort som har ganska lik prestanda(men lite större formfaktor), 135$ vs 220$.

"After this teardown, the price of the 1TB Seagate Expansion Card seems fair. SK Hynix is selling a 1TB NVME SSD with read/writes of 3,500/3,200 MB per second for $135 that uses its 128-layer NAND. But that is in a larger form-factor PCIe 3.0 NVME. So it’s likely using two 500GB chips, and it definitely isn’t using the PCIe 4.0 Phison controller."

Men går man på Microsoft specifikationer på up till 2500MB/s så ser det i alla fall inte så bra ut jämfört med PC kortet som jag länkade till tidigare.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Sony körde även något eget till sina telefoner och bärbara konsoler har för mig det inte var vanliga varianter av SD kort i alla fall.

Du tänker på Sony Memorystick som va en ren konkurrent till SD och CF-kort när minneskort först började tas fram, ungefär på samma sätt som att Bluray och HD-DVD fanns parallellt ett tag. De lanserades redan 1998 långt innan man ens funderade på att ha den typen av minne i telefoner eller spelkonsoller.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Du tänker på Sony Memorystick som va en ren konkurrent till SD och CF-kort när minneskort först började tas fram, ungefär på samma sätt som att Bluray och HD-DVD fanns parallellt ett tag. De lanserades redan 1998 långt innan man ens funderade på att ha den typen av minne i telefoner eller spelkonsoller.

Men PS vita släpptes när SD standarden var det som var standard att använda. Men den kanske kunde ta SD kort också? Har för mig det krävde adapter men har aldrig varit särskilt insatt i psp/PS vita utan jag höll mig till gameboy/ds så kan ha fel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Men PS vita släpptes när SD standarden var det som var standard att använda. Men den kanske kunde ta SD kort också? Har för mig det krävde adapter men har aldrig varit särskilt insatt i psp/PS vita utan jag höll mig till gameboy/ds så kan ha fel.

Sony körde med Memorystick länge, alla deras kameror kör t.ex. med detta också. Jag är inte så insatt i Sony Ericssons mobiler men jag vet att de körde med memorystick micro länge (och kanske fortfarande?)

12
Skriv svar