Returnal-patch orsakade korrupta sparfiler, Housemarque ber om ursäkt

Robot
Returnal-patch orsakade korrupta sparfiler, Housemarque ber om ursäkt

Varnade redan innan patchen, men av andra skäl.

#playstation-5, #returnal


Medlem

Ska man se det från den ljusa sidan får man iallafall ytterligare en anledning att spela igenom spelet igen 😁

Medlem

Jag råkade ju ut för det igår, var inne på slutskedet av act 3, en smula frustrerande


signatur

God is dead

Medlem

Vilka klantarslen. Testade de inte patchen ordentligt innan de gav ut den eller vad? Och det här med korrupta sparfiler efter patchar börjar bli en allt mer vanlig sak.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är lite skumt att de inte stötte på problemet (förutsatt att de intern-testar patcharna) med tanke på hur stor andel av spelarna som råkade ut för problemet.
Känns som att om spelarna inte följer Housemarque på Twitter eller läser regelbundet Reddit eller dyl. så finns det en risk att de får autouppdateringar pushade till spelet, vilket gör att de förlorar progress...
Dock så är inte Returnal det första spelet som har fått en patch pushad ut som förstör sparfiler, men för de påverkade så suger det oavsett.

Medlem

Har man inte PS+ går det göra backup på sparfilerna via usb men tyvärr blir det nog i samma veva återställning av hela systemet har gjort det själv.

Har själv inte installerat senaste patchen då spelet vart igång sedan dag 1 i viloläge....

Men o andra sidan spelar det väl ingen roll man får ju ändå börja om från början när man dör.

Medlem

Sitter med min fysiska kopia och fundrar på om jag ska inväna en patch till innan jag börjar. De borde få ordning på detta ganska snabbt. Tror jag?

Medlem

Känns som sagt att korrupta sparfiler börjar bli allt mer vanligt...

Medlem

Q&A inför släpp känns som en förlorad gren.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sitter med min fysiska kopia och fundrar på om jag ska inväna en patch till innan jag börjar. De borde få ordning på detta ganska snabbt. Tror jag?

Nja, du behöver ingen patch, bara installera och köra utan att uppdatera. Spelet är inte trasigt.

Medlem

Råkade ut för en ljudbugg där ljudet sprakade och för de ett jäkla väsen. Någon annan som märkt av det?

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Q&A inför släpp känns som en förlorad gren.

Tror du menar QA, annars blir det ju Questions & Answers som är något annat.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Råkade ut för en ljudbugg där ljudet sprakade och för de ett jäkla väsen. Någon annan som märkt av det?

Japp, ljudet ballade ut helt på det sättet under en bossfajt. Trodde först något gått sönder, men det har inte hänt igen sen dess.

EDIT: Har nu hänt en gång till. Kan bero på lång speltid som någon annan i tråden sa.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Har man inte PS+ går det göra backup på sparfilerna via usb men tyvärr blir det nog i samma veva återställning av hela systemet har gjort det själv.

Har själv inte installerat senaste patchen då spelet vart igång sedan dag 1 i viloläge....

Men o andra sidan spelar det väl ingen roll man får ju ändå börja om från början när man dör.

Tror faktiskt inte man kan kopiera sparfiler på ps5 spel till usb. Funkar bara med ps4 spel. Tyvärr.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tror du menar QA, annars blir det ju Questions & Answers som är något annat.

Korrekt!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Råkade ut för en ljudbugg där ljudet sprakade och för de ett jäkla väsen. Någon annan som märkt av det?

Detta har hänt mig 3 gånger. Verkar framkallas av långa spel sessioner upp mot 6-8 timmar. Får dessutom sjukt dålig framerate om man spelar så länge. Hjälper om man startar om konsolen men då torskar man cykeln man är på.

Skrivet av Gaara:

Har själv inte installerat senaste patchen då spelet vart igång sedan dag 1 i viloläge....

Du märker inte av att spelet blir segt till slut om med lägre framerate och känslan av inputlag när du aldrig låter det stängas av helt?

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Detta har hänt mig 3 gånger. Verkar framkallas av långa spel sessioner upp mot 6-8 timmar. Får dessutom sjukt dålig framerate om man spelar så länge. Hjälper om man startar om konsolen men då torskar man ju all Ether så what to do.

Du märker inte av att spelet blir segt till slut om med lägre framerate och känslan av inputlag när du aldrig låter det stängas av helt?

Har inte märkt något, har dock första patchen som fanns på release dagen.

1
Skriv svar