Switch säljer som smör, men få nya spel bland årets topp tio

Robot
Switch säljer som smör, men få nya spel bland årets topp tio

Bara Mario (två gånger om) kvalar in.

#nintendo, #nintendo-switch


Qus
Medlem

Skulle verkligen vilja se fler av spelen som finns på 3DS till Switch. Särskilt Zeldaspelen.

Medlem

Nintendo är oerhört dött för mig. Det säger jag inte för att vara provokativ. Bara så jag känner. Fattar inte intresset kring Pokemon, Animal Crossing, Mario Party, Smash Bros etc. Enda titlarna av intresse för mig är Metroid och möjligtvis Zelda. Av det jag testade av Breath Of the Wild var jag inte imponerad dock. Nä, Nintendo känns så långt efter på den tekniska biten att det känns lite retro faktiskt. Igen, vill inte provocera. Kan sakna den magi man kände förr med Gamecuben bla. Då var de fortfarande med tekniskt, sen gick det utför.

Medlem

"Nya" spel. Båda är ju återsläpp

Medlem

Jag är väldigt förtjust i de förstapartsspelen jag har, och hade inte haft något emot ännu fler. Sjukt populär konsol, men tredjepartsförsäljningen lyser med sin frånvaro både på sådana här listor, i släpp, men även i presstäckning tycker jag. Fast kanske inte finns så mycket att täcka.

Skulle vilja se att fler spelmakare satsar på den, men förstår också att de är väldigt sugna på att göra spel med en massa ögongodis vilket, eh, inte är Switchens styrka. Faktumet att jag kan pendla och resa med en konsol av den här kraften är dock fantastisk. (Synd att det inte blir så mycket resande just nu dock)

Köpt en hel del spel plattformsagnostiska* titlar och en del indiespel också, förstås.

* = eller vad det heter när spel inte är exklusiva och finns lite överallt.

Inaktiv

Kan inte påstå att min Switch går så varm just nu. Hoppas att ryktet att game pass kommer till switchen stämmer. Hur som helst är det galet vad Nintendos egna titlar säljer. Det är väldigt få PS/Xbox-titlar som hade kvalat in på den listan.

Medlem

Jag älskar min Switch. Spelar Hades och Animal Crossing just nu! Breath of the Wild är också otroligt!

Inaktiv

Har som dragit igenom alla exklusiva (botw, odessey, animal mm) och känner att jag tappat mycket av suget att spela på den senaste månaderna. Börjar vara dags för Metroid 4 eller Botw 2. Eller någon ny spelserie skulle vara grymt. Känns som om den är inne i en ganska stor spelsvacka om man inte vill spela indiespel vilket är skoj ett tag i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Har som dragit igenom alla exklusiva (botw, odessey, animal mm) och känner att jag tappat mycket av suget att spela på den senaste månaderna. Börjar vara dags för Metroid 4 eller Botw 2. Eller någon ny spelserie skulle vara grymt. Känns som om den är inne i en ganska stor spelsvacka om man inte vill spela indiespel vilket är skoj ett tag i alla fall.

Själv kör jag Monster Hunter Rise, riktigt bra.

Medlem

Värt att nämna, Super Mario 3D all stars går fortfarande att köpa, om man vill ha den fysiska utgåvan. Finns fortfarande gott om exemplar i diverse butiker och webbutiker.

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Själv kör jag Monster Hunter Rise, riktigt bra.

Har ju fått fin kritik. Spelade Monster hunter som kom till ps4, tyvärr inte riktigt min grej kände jag efter 15-20 timmar.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Har ju fått fin kritik. Spelade Monster hunter som kom till ps4, tyvärr inte riktigt min grej kände jag efter 15-20 timmar.

Nä det är inte för alla, detta är lite mindre hardcore än MH World. Det är också mycket snabbare, laddningstider och även hunden du kan rida gör det inte lika segt. Som sagt, det är fortfarande Monster Hunter.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Kan inte påstå att min Switch går så varm just nu. Hoppas att ryktet att game pass kommer till switchen stämmer. Hur som helst är det galet vad Nintendos egna titlar säljer. Det är väldigt få PS/Xbox-titlar som hade kvalat in på den listan.

Ja, man kan nog lugnt säga att Nintendo tjänar pengar på Switchen nu. Gör att det blir intressant att fundera på när uppföljaren kommer; historiskt har nya konsoller från Nintendo mer eller mindre dödat de föregående. Det finns ju spel som överlevt länge, exempelvis Just Dance på Wii som kom i 2020-version, men vill Nintendo verkligen starta om från scratch som de gjorde med Switch (om än med portar från Wii U)? Nej, jag tror mer och mer på en "Switch Pro" för en mjukare övergång till en nyare konsoll.

F.ö ser jag fram emot Skyward Sword och önskar även stilfulla portningar av äldre Zeldor. Dessa behöver inte 4K-grafik, däremot behöver klassiska Ocarina of Time en varsam behandling uppåt i upplösning, likaså Majoras Mask. Windwaker och Twilight Princess finns ju redan i HD-version till Wii U så dessa borde vara en smal sak att porta över till Switch antar jag, jämfört med Ocarina of Time alltså.

Mina barn älskar Animal Crossing och Minecraft, 2 spel som jag själv inte begriper trots att jag spelat lite med barnen. Eller, begriper, jag förstår inte vitsen med dem...znark...men jag är nog för gammal. För vår del behövs inte så många nya spel till Switchen, barnen har många kvar att spela och i takt med att de blir äldre kan jag ta av backloggen som de var för små för förut, såväl till Wii som Wii U som 3DS. Fast jag märker att flera av de spel jag tänkte de kanske skulle spela på Wii U, eller Wii, nu kommit till Switch (Xenoblade Chronicles, Monster Hunter, etc) så det blir nog Switch där. Kanske.

Medlem

Vill spela mer på Switchen, men den vänstra joycon har fått förfärlig drifting, och känner inte för att lägga ner pengar nu för nya. Kanske när BoTW 2 släpps så kommer jag göra något åt saken.

Medlem

Spelat mest icke Nintendo titlar på senaste. Men Mario odyssey och botw är två riktigt sjukt bra titlar.
Hoppas tiden de tar med uppföljaren ger samma resultat.
Nintendo har ju alltid haft några få spel som håller den absoluta toppklassen. Vissa spel riktar sig inte heller till alla. Typ Luigi spelen, känns som de inte riktigt vill klä Zelda och Mario med flit

Medlem

Spelet jag är mest hypad inför just nu är faktiskt Mario Golf Super Rush som släpps i slutet av juni. Hade väldigt skoj med att spela Wii Sports Resort golf med min far men det är ju 12 år gammalt nu så det är trevligt att något nytt kommer som kan ta över tronen.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Nintendo är oerhört dött för mig. Det säger jag inte för att vara provokativ. Bara så jag känner. Fattar inte intresset kring Pokemon, Animal Crossing, Mario Party, Smash Bros etc. Enda titlarna av intresse för mig är Metroid och möjligtvis Zelda. Av det jag testade av Breath Of the Wild var jag inte imponerad dock. Nä, Nintendo känns så långt efter på den tekniska biten att det känns lite retro faktiskt. Igen, vill inte provocera. Kan sakna den magi man kände förr med Gamecuben bla. Då var de fortfarande med tekniskt, sen gick det utför.

Håller med för det mesta faktiskt. Jag spelade botw när det kom men har inte rört min switch sedan dess

Medlem

Ring Fit Adventure är nog det bästa jag skaffat till Switch det senaste året. Efter 4 - 5 pass i veckan i typ 5 månader (and still going) så är min tidigare ständiga trötthet som bortblåst! Och vilka snygga ben jag har fått 🙃🤩😄

Medlem

Fick en Switch av sambon när jag fyllde år förra veckan, och HEL-VETE vad jag älskar den. För mig som ny ägare erbjuder Switch ett utbud av riktigt bra titlar som jag inte kan få någon annanstans. Har köpt på mig 5-6 titlar och ivrig inför att sätta tänderna i dem.

Dock jag kan fullt ut förstå att den som haft Switchen 1-2 år eller mer inte är så imponerad. I ärlighetens namn finns det kanske 10-12 titlar jag är direkt intresserad av, resten spelar jag på PS4 eller PC. Så få titlar över 4 års existens känns ganska unikt för en konsol, pratar vi PC/PS4 så är det väldigt många fler.

Jag köper ju t.ex MK för det finns inga alternativ. Jag skulle aldrig avstå bara för att det är ett gammalt WiiU-spel. Men som sagt, så länge folk (läs: sådana som mig) fortsätter köpa samma gamla släpp så finns det inte mycket incitament för Nintendo att pusha mer.

Medlem

Det största problemet för mig är att det knappt är någon rejäl rea på switch. Brukar bara handla om några 100 kr hit och dit men inget som gör det värt att vänta på. Kan lika gärna köpa det till fullpris.

Dessutom är det snack om att en ny ska komma med betydligt kraftigare prestanda under huven så kanske lika bra att vänta på den.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gen
Medlem

Vad spelar folk på sina Switch nuförtiden? Känns som att det knappt släpps något annat än indiespel och de få AAA spel som släppts är väl färdigspelade för längesedan?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag är väldigt förtjust i de förstapartsspelen jag har, och hade inte haft något emot ännu fler. Sjukt populär konsol, men tredjepartsförsäljningen lyser med sin frånvaro både på sådana här listor, i släpp, men även i presstäckning tycker jag. Fast kanske inte finns så mycket att täcka.

Skulle vilja se att fler spelmakare satsar på den, men förstår också att de är väldigt sugna på att göra spel med en massa ögongodis vilket, eh, inte är Switchens styrka. Faktumet att jag kan pendla och resa med en konsol av den här kraften är dock fantastisk. (Synd att det inte blir så mycket resande just nu dock)

Köpt en hel del spel plattformsagnostiska* titlar och en del indiespel också, förstås.

* = eller vad det heter när spel inte är exklusiva och finns lite överallt.

Detta är ju "problemet" med Nintendos konsoler sedan flera generationer tillbaka, minst. Det är primärt Nintendos egna spel som säljer väldigt bra, folk köper väl Nintendos konsoler för att spela just Nintendos spel i första hand. Det finns egentligen ingen anledning att köpa Switch för The Witcher III, Doom eller någon annan portning av spel som man med fördel kan spela på PlayStation/PC/Xbox.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det finns egentligen ingen anledning att köpa Switch för The Witcher III, Doom eller någon annan portning av spel som man med fördel kan spela på PlayStation/PC/Xbox.

Såvida man inte vill kunna spela de spelen bärbart också. Jag gillar ju Switchen för att jag sitta med sonen och spela på TV:n och sedan kan jag ha med den till jobbet och fortsätta spela där. Och så gillar jag ju alla de gamla spelen. Har alla Mega Man Collections, Castlevania Collection, Contra Collection, Mega Drive Collection och Nintendos egna NES- och SNES-tjänster för att nämna några. Att jag kan sitta på jobbet och spela SNES-versionerna av Donkey Kong Country-spelen t ex är värt mycket för mig.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortyman:

Såvida man inte vill kunna spela de spelen bärbart också. Jag gillar ju Switchen för att jag sitta med sonen och spela på TV:n och sedan kan jag ha med den till jobbet och fortsätta spela där. Och så gillar jag ju alla de gamla spelen. Har alla Mega Man Collections, Castlevania Collection, Contra Collection, Mega Drive Collection och Nintendos egna NES- och SNES-tjänster för att nämna några. Att jag kan sitta på jobbet och spela SNES-versionerna av Donkey Kong Country-spelen t ex är värt mycket för mig.

Absolut, den bärbara aspekten är förstås en viktig del av framgången.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag älskar konceptet med Switchen att den är bärbar och att man kan ta med sig upplevelsen överallt. Däremot spelen som Nintendo gör lockar mig inte. De spel som jag vill spela på den i så fall är de gamla från NES/SNES-tiden och de kan jag spela på väldigt många olika enheter redan.
Men som motpol till PS/Xbox är Nintendo helt perfekt och jag unnar dem verkligen framgång då det i slutändan gynnar alla som gillar att spela.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vill spela mer på Switchen, men den vänstra joycon har fått förfärlig drifting, och känner inte för att lägga ner pengar nu för nya. Kanske när BoTW 2 släpps så kommer jag göra något åt saken.

Jag bytte min själv. Inte supersvårt och du kan hitta ersättnings joystickar billigt på Ebay. Jag kör mest med en 8bitdo kontroll, men ungarna har inte rapporterat att den blivit värre efter det.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Såvida man inte vill kunna spela de spelen bärbart också. Jag gillar ju Switchen för att jag sitta med sonen och spela på TV:n och sedan kan jag ha med den till jobbet och fortsätta spela där. Och så gillar jag ju alla de gamla spelen. Har alla Mega Man Collections, Castlevania Collection, Contra Collection, Mega Drive Collection och Nintendos egna NES- och SNES-tjänster för att nämna några. Att jag kan sitta på jobbet och spela SNES-versionerna av Donkey Kong Country-spelen t ex är värt mycket för mig.

En fråga, vad har du för jobb som gör att du kan spela under arbetstid? Eller menar du under raster?

Medlem
Skrivet av beltet:

En fråga, vad har du för jobb som gör att du kan spela under arbetstid? Eller menar du under raster?

Det är ett skrivbordsjobb. Tar emot beställningar, svarar i telefon, ställer ut fakturor, såna saker. Grejen är den att det finns liksom en viss mängd arbetsuppgifter som kan göras varje dag... T ex, de fakturorna ska ställas ut den 30 men den högen fakturor ska ställas ut den 1. Och hinner man med allt som ska göras under en viss dag... Och det inte kommer in några mer beställningar eller andra uppgifter... Ja, då sitter man bara där resten av tiden. Vi jobbar ju ändå ett visst antal timmar varje dag oavsett om det finns mer att göra eller inte. Och då kan man ju antigen bara sitta där och stirra i väggen eller sysselsätta sig med annat. Sedan är jag ju ganska effektiv när jag väl jobbar (har faktiskt fått höra att jag kan vara lite för effektiv). När jag började så skulle en kollega som jobbat här längre kolla mig så att jag gjorde allt rätt och så. En dag fick jag en hög med fakturor att ställa ut. Både chefen och kollegan antog att det skulle ta mig runt två timmar. Jag var dock klar efter 20 minuter. Så...

1
Skriv svar