Diskutera – Tidernas otäckaste spel är...

Medlem

Dead space, men egentligen bara första halvan sen gick det på rutin. Man förstod att alla lik som låg runt skulle vakna och det vara bara skjuta dem innan dem vakna eller vara förberedd på att dom skulle vakna.

Medlem

Silent Hill är fortfarande läskigaste spelet. Minns när tvåan var på gång, det skulle vara mycket läskigare. Nope, det var det inte.
https://www.youtube.com/watch?v=Z-RYcvUDSPI

Medlem
Medlem

Phasmophobia i VR kan vara riktigt jävla vidrigt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Soma. Jag har blivit "rädd-räddare" för vissa ögonblick, men stämningen, känslorna, den miniexistentiella krisen... det var läskigt på ett annat plan. Något av det mest minnesvärda jag upplevt.

Hedersomnämnanden: Amnesia: The Dark Descent, Dead Space (1), Resident Evil 7, Project Zero (1). Och jag glömmer aldrig Pandora Directives tolkning av en... ikonisk plats. Stresskräck i sin värsta form.

Soma är ett mästerverk imo. Inte det läskigaste, men förmodligen det mest deprimerande spelet jag spelat.

Medlem

Dead space, tog mig många år att ens komma förbi första banan, har ännu inte vågat spela klart det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ScorchPipe:

Soma är ett mästerverk imo. Inte det läskigaste, men förmodligen det mest deprimerande spelet jag spelat.

I en diskussion om "otäckaste" platsar det inte för mig, men jag tyckte också att Soma vara ett kanonlir. I mina ögon det klart bästa Frictional Games släppt, men inte deras läskigaste.

Medlem

Alien Isolation och Outlast. Men en redig j*vla bubblare är RE8 som jag lirar just nu... dockor och sedan bär det av med besked.

Medlem

Måste säga Amnesia The Dark Descent Jag och en kompis spelade igenom det tillsammans. Vi är 1.90 långa med muskler och i över medelåldern så det måste ha varit en rolig syn att se när vi skrek som 2 små flickor. Tur att det inte fanns en kamera med i bilden!

Medlem
Medlem
Skrivet av Grauballemannen:

Det som skrämde mig mest var nog Clive Barkers The Undying. Ett spel jag dock gärna hade sett en remake på

Ah riktigt bra spel och redigt läskigt! Höppes åsså på en remake

För mig är nog Alien vs Predator (1) som marine, enda spelet jag inte klarat av att spela genom >_<

Medlem

Har skrivit det tusen ggr och kommer skriva det tusen ggr åter...
Zombies och xenomorpher i all ära, INGET slår skräcken i att utforska de mörka djupen i Subnautica.
När musiken plötsligt tystnar och man bara hör sin lilla Seamoth puttra... ångest.
Rädslan för vad som KAN hända slår jumpscares alla dagar i veckan.

Fick panik när jag ramlade ner längs Crater Edge ner i "the ecological dead zone" och var tvungen att stänga av.

Medlem

Amnesia The Dark descent är det som garanterat skrämt mig mest men FEAR och RE7 var också riktigt läskiga att spela igenom. Subnautica var också sjukt läskigt. Första gången jag stötte på Ghost Leviathan fick jag nästan en hjärtattack

Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Har skrivit det tusen ggr och kommer skriva det tusen ggr åter...
Zombies och xenomorpher i all ära, INGET slår skräcken i att utforska de mörka djupen i Subnautica.
När musiken plötsligt tystnar och man bara hör sin lilla Seamoth puttra... ångest.
Rädslan för vad som KAN hända slår jumpscares alla dagar i veckan.

Fick panik när jag ramlade ner längs Crater Edge ner i "the ecological dead zone" och var tvungen att stänga av.

Haha Jag byggde baser och skickade alltid ut små drönare som fick scouta åt mig. Jag minns när jag fick min feta ubåt och åkte på djuphavs expedition och planerade vägen innan så jag visste hur jag kunde åka utan att första min mega båt. Hade min mech och byggde massa baser. Spenderade sjukt lång tid nere i mörkret och utforska, minea och allt. Ett av de bästa spelen jag kört! Det var ett riktigt äventyr <3

Medlem

Vid ett tillfälle vid första genomspelningen av P.T. hörde jag plötsligt mig själv skrika. Sen skrek jag igen för att jag förstod varför jag skrek. Topp 2 otäckaste upplevelsen i mitt liv

Medlem

Drog nyligen hem Resident Evil 7 till PS5:an eftersom det var gratis på PS Plus. Jag sket dock ned mig ganska tidigt i spelet och gav upp. Var dock nyfiken på resten av spelet så istället för att fortsätta spela tittade på när en streamer spelade, vilket passar mig bättre. Älskar skräckfilmer men skräckspel blir FÖR jobbigt.

Medlem

Riksmes här, men det som skrämt mig mest är by far greven i Mysteriet på Greveholm. Legit jump scare när man var 5 bast gammal. Inget som riktigt levt upp till den skräcken, möjligtvis Alien Isolation - mest pga stressen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Första Silent Hill till PS1.

Yep jag kom aldrig förbi de jävla metallstaketen i början men var lite väl ung för att ge sig på de då men de verkar komma en Remake till PS5 herrejisses om man ska våga det,kanske i vr måntro?
Sen tycker jag condemned till 360 var rätt påtagligt samt Dead Space.
Längtar efter Callisto Protocol

Medlem

När hundarna hoppar genom fönstret i resident evil bestämde jag mig för att skräck inte är min genre.

Tyckte Half-Life 1 var riktigt spännade på sina mörkare ställen. Minns också att Thief fick mig att springa i panik ett par gånger.

Av lite nyare titlar är Alien Isolation given. Riktigt bra, tyvärr orkade jag inte spela klart.

VR-skräck är en rätt bedrövlig upplevelse också. Rev nästan ner en hylla första gången jag spelade Alyx. Jeff är läskig men jag tyckte de mörka delarna med ficklampa var klart värst.

Medlem

Blir inte så berörd av skräck nuförtiden men när man var yngre och spelade amerikanska Silent Hill demot på PS1... jävlar i helvete. Dom där ruggiga barn-liknande monstren satte verkligen fart på hjärtat. (Till skillnad mot PAL & JP versionerna där de mest liknade ovårdade gossedjur.... med stora naglar ^^.

Är det något på senare tid jag verkligen blivit uppriktigt rädd över är det P.T. (som förvisso var en portning till PC). När man:

kikar in genom badrumsdörren inzoomad till max.

Har nog aldrig hoppat till så högt förut.
Spelade in med Shadowplay... och rycket när man drar med musen i 300 blås åt alla håll är ganska kul nu i efterhand.
Så oväntat och chockerande. 😂

Medlem

Alien: Isolation är något av det absolut värsta jag spelat.

Medlem
!!!!

Jag skulle säga guildwars tycker spel där man ej kan hoppa är riktigt otäcka

Medlem
Skrivet av Hansar84:

Nej, det förstörde många nätter för mig. Även del två... 👍🏻

Medlem

Silent Hill 2 som barn. Alien Isolation skrämde mig skapligt som vuxen.

Medlem

Alien vs Predator (1999).


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Doom 3 i VR. Holy f*cksicle, kom nästan till första fienden innan jag slängde hjälmen åt helvete.

Bästa vr spelet, de är underbart man är livrädd men endå går man in där och köttar allt!!

Medlem

Kan hålla med om att Subnautica var rätt otäckt bitvis.

The Forest hade också sina moments. Fast med alla spel så upplever jag att rädslan mattas av efter ett tag.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

KoP
Medlem

Dead Space eller Condemned.

Medlem

Nästan vilket VR horror som helst. Har en handfull och har inte klarat spela igenom ett enda. Nopar ur så fort jag hör ett ljud bakom mig.

Medlem

För min del är det helt klart Resident Evil 7 på psvr. Helvete vilken upplevelse. Där fick jag klart för mig att VR är framtiden. Sket på mig oändligt många gånger och spelade otroligt korta stunder för att inte få en hjärtattack.

123
Skriv svar