Epic erbjöd Sony $200 miljoner för Playstation-exklusiviteter

Robot
Epic erbjöd Sony $200 miljoner för Playstation-exklusiviteter

Men huruvida det blev någon överenskommelse vet vi inte.

#Epic-games-store, #Sony


Medlem

Exklusiva spel är nyckeln till Sonys framgång. Fina pengar att få för några utspelade titlar, men Sony vill nog inte devalvera sin plattform som MS gjort. Just att alla MS spel finns på PC gör ju att man kan skippa deras boxar. 4-6 titlar låter lite väl mycket med tanke på hur försiktigt Sony närmat sig PC, med bara några enstaka titlar.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Exklusiva spel är nyckeln till Sonys framgång. Fina pengar att få för några utspelade titlar, men Sony vill nog inte devalvera sin plattform som MS gjort. Just att alla MS spel finns på PC gör ju att man kan skippa deras boxar. 4-6 titlar låter lite väl mycket med tanke på hur försiktigt Sony närmat sig PC, med bara några enstaka titlar.

Dom tjänar inga pengar på konsolerna. Alla vill inte köpa en PC heller...

Medlem

Och vart kommer detta dokument ifrån? Känns inte vidare troligt och varför skulle det tas upp i rätten?

Skribent
Skrivet av robbis:

Och vart kommer detta dokument ifrån? Känns inte vidare troligt och varför skulle det tas upp i rätten?

Från en mapp på box.com där advokater som är inblandade i fallet har lagt upp olika dokument för referens. Just detta skulle dock inte ha offentliggjorts och togs därför ner, men folk lyckades (givetvis) spara det innan dess.

Vad det har för relevans i rätten kan jag inte svara på.

Medlem

Epic är kungar! 💪 Nästa Last of Us i 4K, 60 fps med raytracing på toppen...det vattnas i munnen. 🤑

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Exklusiva spel är nyckeln till Sonys framgång. Fina pengar att få för några utspelade titlar, men Sony vill nog inte devalvera sin plattform som MS gjort. Just att alla MS spel finns på PC gör ju att man kan skippa deras boxar. 4-6 titlar låter lite väl mycket med tanke på hur försiktigt Sony närmat sig PC, med bara några enstaka titlar.

Nja jag skulle säga att bra spel är nyckeln till Sonys framgång. Ganska övertygad om att även Sony kommer bredda sin målgrupp, vilket man redan börjat göra.

Sen är det bara fanboys som ser det som att man "devalverar" sin box. Övriga, utvecklare och publishers inkluderat vill att så många som möjligt ska kunna spela spelen.

Medlem

Slipsnissarna på Sonys mjukvarudel är kända för att vara pengakåta. Bland annat därifrån uttalandet kommer om att "bara satsa på blockbusters". Så att detta inte gick i lås beror nog snarare på strategiska skäl. De jobbar trots allt på en egen version av gamepass.

Epic är inte hjältar i min bok. De sysslar med aggressiva metoder för att stycka upp marknaden och låsa marknadsandelar bakom avtal på PC plattformen. Det kommer jag aldrig stödja. Folk inser inte att det leder till skralare utbud och högre priser i längden. Går att hitta många exempel utanför spelbranchen av samma metoder, så inte svårt att se vart detta leder.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Dom tjänar inga pengar på konsolerna. Alla vill inte köpa en PC heller...

Även om själva konsolerna säljs för tillverkningskostnaden eller lägre tjänar Sony pengar på att sälja konsolerna bland annat genom att därigenom låsa användarna till den egna digitala butiken och PSN-prenumerationen för multiplayer.

Medlem
Skrivet av Fade:

Nja jag skulle säga att bra spel är nyckeln till Sonys framgång. Ganska övertygad om att även Sony kommer bredda sin målgrupp, vilket man redan börjat göra.

Sen är det bara fanboys som ser det som att man "devalverar" sin box. Övriga, utvecklare och publishers inkluderat vill att så många som möjligt ska kunna spela spelen.

Utgivarnas mål är att tjäna pengar, hur många som kan spela spelen intresserar dem bara i den mån det tjänar detta syfte. Jag håller med om att Sony har bra förstapartsspel och att detta är en stor del av förklaringen till deras framgång. Frågan är vad de tjänar mest på; att använda dessa som gisslan för att locka folk till att köpa deras konsoller eller att bredda målgruppen och därigenom försöka sälja fler spelexemplar. Deras bedömning har uppenbarligen varit det föregående, och att släppa dessa spel på andra plattformar underminerar då denna strategi, vilket devalverar plattformen från Sonys perspektiv(i bemärkelsen att de då inte väntar sig kunna tjäna lika mycket på den).

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Dom tjänar inga pengar på konsolerna. Alla vill inte köpa en PC heller...

För varje såld konsol har du ju en kund, som sen köper spel. Utan bra spel, inga kunder, men det har ju aldrig varit Sonys problem. De leder ju marknaden av en anledning.

Gissar på att Sony kommer dra iväg ytterligare från MS denna generation, bara genom spelen. Sen har vi PSVR 2.0 som många väntar på. När Phil snackar om att ingen vill ha VR säljer nya quest snabbare än xbox just nu. Snacka om miss!

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Utgivarnas mål är att tjäna pengar, hur många som kan spela spelen intresserar dem bara i den mån det tjänar detta syfte. Jag håller med om att Sony har bra förstapartsspel och att detta är en stor del av förklaringen till deras framgång. Frågan är vad de tjänar mest på; att använda dessa som gisslan för att locka folk till att köpa deras konsoller eller att bredda målgruppen och därigenom försöka sälja fler spelexemplar. Deras bedömning har uppenbarligen varit det föregående, och att släppa dessa spel på andra plattformar underminerar då denna strategi, vilket devalverar plattformen från Sonys perspektiv(i bemärkelsen att de då inte väntar sig kunna tjäna lika mycket på den).

Ursäkta för språkpolisen. Men devalvera innebär att medvetet minska värdet på en valuta. (Ofta för att öka exporten) Inte en generell värdeminskning av valuta eller i detta fallet plattformen.

Medlem

Det skulle inte vara så bra för PS5 ägare ifall spelen kommer till Epic store framöver, PC marknaden är inte mogen för att kräva PS5 specifikationer än.
Ska de anpassa spelen till gammal hårdvara framöver så försvinner mycket av optimeringarna som Sony är kända för, då skulle väl typ speldesignen som man pratat om sen innan konsolen släpptes inte vara möjlig innan kanske 2025.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Slipsnissarna på Sonys mjukvarudel är kända för att vara pengakåta. Bland annat därifrån uttalandet kommer om att "bara satsa på blockbusters". Så att detta inte gick i lås beror nog snarare på strategiska skäl. De jobbar trots allt på en egen version av gamepass.

Epic är inte hjältar i min bok. De sysslar med aggressiva metoder för att stycka upp marknaden och låsa marknadsandelar bakom avtal på PC plattformen. Det kommer jag aldrig stödja. Folk inser inte att det leder till skralare utbud och högre priser i längden. Går att hitta många exempel utanför spelbranchen av samma metoder, så inte svårt att se vart detta leder.

Lika med Crossplay avtalen som läckt ut nu, utvecklarna måste betala Sony för Crossplay på Playstation om användarna har konton på olika enheter och dem köper MTX på den andra enheten ist för på PS. Sony är dem enda som kräver detta av utvecklarna, så mycket för våra barns säkerhet som var anledningen till att dem inte ville ha crossplay, det handlade om pengar men det visste vid redan.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ursäkta för språkpolisen. Men devalvera innebär att medvetet minska värdet på en valuta. (Ofta för att öka exporten) Inte en generell värdeminskning av valuta eller i detta fallet plattformen.

Lockkraften hos plattformen tyckte jag fungerade bra som metaforisk valuta för Sony i Lindhenbergs inlägg(därav att jag lånade formuleringen), och att släppa spel till andra plattformar vore att medvetet sänka denna valutas värde(om än inte för att öka export av något som säljs för valutan). Denna växlas ju även i någon bemärkelse mot vanliga valutor genom försäljning av konsoler.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Lika med Crossplay avtalen som läckt ut nu, utvecklarna måste betala Sony för Crossplay på Playstation om användarna har konton på olika enheter och dem köper MTX på den andra enheten ist för på PS. Sony är dem enda som kräver detta av utvecklarna, så mycket för våra barns säkerhet som var anledningen till att dem inte ville ha crossplay, det handlade om pengar men det visste vid redan.

Fast det stämmer ju inte helt.
Det som är att om 90% av spelandet sker på playstation men bara 50% handlas där så blir det en summa att betala för att täcka upp det missade.

Är det 80% som handlas på playstation så är det ingen avgift då lite tapp är vad som räknas med.

Fördelen att läsa fler sidor än bara en att man får mer information.
Märkt att många sidor utlämnar information bara så folk kan kasta skit på diverse företag.

Medlem

Tekniskt sett så kan epic locka utvecklar studios som har jobbat under Sony som exclusiva studios/skapare av exclusiva spel. Men rent dom redan exlusiva spelen som Sony har eller kanske till och med exclusiva spel serier kommer ju då inte följa med. Jag tror att Sony har dom ganska bra säkrade med inga takebacksies avtal.

NuZ
Testpilot
Skrivet av FelixenS:

Lockkraften hos plattformen tyckte jag fungerade bra som metaforisk valuta för Sony i Lindhenbergs inlägg(därav att jag lånade formuleringen), och att släppa spel till andra plattformar vore att medvetet sänka denna valutas värde(om än inte för att öka export av något som säljs för valutan). Denna växlas ju även i någon bemärkelse mot vanliga valutor genom försäljning av konsoler.

Va? Vadå skulle ”värdet” alltså ”hur bra” spelet är alltså minska för att det släpps någon annanstans? Ett bra spel är väl ett bra spel

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast det stämmer ju inte helt.
Det som är att om 90% av spelandet sker på playstation men bara 50% handlas där så blir det en summa att betala för att täcka upp det missade.

Är det 80% som handlas på playstation så är det ingen avgift då lite tapp är vad som räknas med.

Fördelen att läsa fler sidor än bara en att man får mer information.
Märkt att många sidor utlämnar information bara så folk kan kasta skit på diverse företag.

Ja och det är väl då att betala för förlorade intäkter/betala för crossplay (folk spelar där de vill istället för PS)?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Va? Vadå skulle ”värdet” alltså ”hur bra” spelet är alltså minska för att det släpps någon annanstans? Ett bra spel är väl ett bra spel

Naturligtvis inte. Lockkraften hos konsolen, inte spelen, minskar om man inte måste äga den för att spela de bra spelen.

Medlem

Oväntat att inte Sony släppte sin egen launcher / store i samband med HZD-släppet till PC. Precis som Rockstar gjorde med RDR2. Om det fortsätter komma Sony-spel till PC är det nog bara en tidsfråga.

Medlem

Det är tack vare Sony Exklusiva spel som Uncharted serien, Last of us serien, God of War, Days Gone, Horazion, Death Stranding,
Spiderman, Bloodborne m.m som gjort att Sony sålt närmare trippelt av sin konsoller vad microsoft gjort. Microsoft tappa
hel sin spelabas underförra generationen då Microsoft hade 7år på sig att släppa spel men de släppte endast 6-7st exklusiva
och inget gick hem hos publiken mer än Forza serien, inte ens Halo och Gears är folk sugna på längre utan vill ha nytt. Nya serier
och under den här generationen har Sony redan släppt 3 exklusiva Spiderman, Returnal och ett tredje som jag glömt namnet på
medan Microsoft har haft 7mån nu och inte släppt ett enda vilket tyvärr inte håller. Varför köpa Xbox när du kan köpa Playstation
och lira allt på en och samma låda. Jag tror att microsoft efter den här generationen kommer kasta in handduken då de
förlorar för mycket cash

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja och det är väl då att betala för förlorade intäkter/betala för crossplay (folk spelar där de vill istället för PS)?

Det är ingen som vet om detta gäller andra spel än Fortnite.

Det är ingen som vet om någon behövt betala några pengar enligt detta avtal.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Det är ingen som vet om detta gäller andra spel än Fortnite.

Det är ingen som vet om någon behövt betala några pengar enligt detta avtal.

Nae det är sant faktiskt

ELF
Medlem

Hade gärna spelat The Last of Us.


Om inte DRM-skydd är till för att knäckas, vad är det då bra för? (GOG for president)

Medlem

MS behöver inte bry sig ett smack om spel. Dom verkar ha varit måttligt motiverade att göra något tycker jag. Hoppas verkligen att deras senaste ny köp ger Xboxers lite nya bra spel om några år. Tycker själv att det är lite pinsamt att dom inte ger någon vettig konkurrens på det planet(alltså bra spel inte pengar kor). Har bara haft tur själv att jag fastnade för Playstation och den handkontrollen först. Annars hade säkert även jag varit en sur xboxer utan några exklusiva release spel att tala om. Är inte så petig tycker att Playstation ploppat ur sig fler spel än vad jag behöver. Men men.

Medlem
Skrivet av ELF:

Hade gärna spelat The Last of Us.

Jag med, men den finns bara på PS.
Jag skaffar dock knappast en platform som konspirerar för att hålla priser uppe för konsumenterna.


Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Jag tror vissa i denna tråd underskattar hur mycket MS tjänar på Game Pass och frågar ni mig så är det mer troligt att Playstation blir mer som Xbox än tvärtom i längden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av submariner:

Det är tack vare Sony Exklusiva spel som Uncharted serien, Last of us serien, God of War, Days Gone, Horazion, Death Stranding,
Spiderman, Bloodborne m.m som gjort att Sony sålt närmare trippelt av sin konsoller vad microsoft gjort. Microsoft tappa
hel sin spelabas underförra generationen då Microsoft hade 7år på sig att släppa spel men de släppte endast 6-7st exklusiva
och inget gick hem hos publiken mer än Forza serien, inte ens Halo och Gears är folk sugna på längre utan vill ha nytt. Nya serier
och under den här generationen har Sony redan släppt 3 exklusiva Spiderman, Returnal och ett tredje som jag glömt namnet på
medan Microsoft har haft 7mån nu och inte släppt ett enda vilket tyvärr inte håller. Varför köpa Xbox när du kan köpa Playstation
och lira allt på en och samma låda. Jag tror att microsoft efter den här generationen kommer kasta in handduken då de
förlorar för mycket cash

Skrivet av Alienshade:

MS behöver inte bry sig ett smack om spel. Dom verkar ha varit måttligt motiverade att göra något tycker jag. Hoppas verkligen att deras senaste ny köp ger Xboxers lite nya bra spel om några år. Tycker själv att det är lite pinsamt att dom inte ger någon vettig konkurrens på det planet(alltså bra spel inte pengar kor). Har bara haft tur själv att jag fastnade för Playstation och den handkontrollen först. Annars hade säkert även jag varit en sur xboxer utan några exklusiva release spel att tala om. Är inte så petig tycker att Playstation ploppat ur sig fler spel än vad jag behöver. Men men.

Haha, av alla hot takes tar de här nog priset. Är ni medvetna om hur in i h-e många spel som är på gång från Xbox studios? 23 studios i nuläget, med ungefär 40 aktiva teams. För att inte tala om tredjepartsexklusiviteter under utveckling...

MS satsar mer på Xbox än någonsin, men visst de kastar nog in handduken när som helst nu. Jisses... ibland känns det som att man hamnar i en tidsmaskin här med gamla trötta konsolkrigarargument från 2016.


Jump in.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

För varje såld konsol har du ju en kund, som sen köper spel. Utan bra spel, inga kunder, men det har ju aldrig varit Sonys problem. De leder ju marknaden av en anledning.

Gissar på att Sony kommer dra iväg ytterligare från MS denna generation, bara genom spelen. Sen har vi PSVR 2.0 som många väntar på. När Phil snackar om att ingen vill ha VR säljer nya quest snabbare än xbox just nu. Snacka om miss!

Hur många procent av spelen för PS4 respektive PS5 är VR-spel?

Är inte helt säker på att det är den där fantastiska framgångssagan med VR som vi vill framhålla.


macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/

1
Skriv svar