Hur tar man sig an Resident Evil-serien?

Medlem
Hur tar man sig an Resident Evil-serien?

Har varit sugen på Resident Evil efter att ha sett det varma mottagandet av de två senaste upplagorna.
Förstår att det är en spelserie med en lång historia!

Gillar skräckgenren (tror jag..!) - men frågan är om man kan hoppa på och börja på 7:an?
Eller bör man läsa någon historia(var?) eller rent av spela ett tidigare spel(vilket?) först? (Eller ska man gå direkt på senaste om man inte har oceaner av tid?)

Tacksam för vägledning!

Medlem

Jag hade nog kört RE 2 remake först. Eventuellt RE4 innan dess.

Medlem

Man skulle ju också kunna köra en catch-up på YouTube och sen gå direkt på RE:Village om man inte orkar ta sig igenom 25 års Resident Evil-historia.

Medlem

Ok så RE2, RE4, RE7, RE8 föreslaget? Eller länkad film sedan på RE7+8?
Är 7 och 8 likvärdigt bra, dvs man bör inte hoppa 7?

Medlem

Vill man uppleva story någorlunda från start skulle jag nog spela:

RE Remake
RE2 Remake
RE3 Remake (Optional, men kort och bra spel)
RE4
RE7
RE8

Det svåra i dessa är kanske RE 1 och RE4, då dom är äldre. Speciellt RE Remaken, som är nog det bästa Resident evil spelet om du frågar mig, har en väldigt unik och gammal spelstil som är svår att veta om den går hem hos alla. Men storyn sätts där, och är nog den viktigaste för att plocka upp alla saker i flera av de kommande spelen.

Alternativt om man vill spela "minsta möjliga" så kan man köra RE2 remake och sen RE7. Två väldigt bra spel, och lite gammal storyline, och sen på det modernare. RE7 är nästan helt fritt, men finns kopplingar mot de gamla förstås.

Edit: Såg du svarade medan jag skrev. Du bör inte köra RE8 utan 7an. Dom är storymässigt väldigt ihopkopplade (även om jag inte kommit så långt i det än). Sen är sjuan grymt bra.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av dolofsson:

Har varit sugen på Resident Evil efter att ha sett det varma mottagandet av de två senaste upplagorna.
Förstår att det är en spelserie med en lång historia!

Gillar skräckgenren (tror jag..!) - men frågan är om man kan hoppa påmoch börja på 7:an?
Eller bör man läsa någon historia(var?) eller rent av spela ett tidigare spel(vilket?) först? (Eller ska man gå direkt på senaste om man inte har oceaner av tid?)

Tacksam för vägledning!

Det rätta är att spela Resident Evil och Resident Evil 2 först. Originalen, som kom 1996 och 1998. (alternativt spela nyversionerna istället, men HELST originalen först, sen om du vill, nyversionerna)

Trean och Code: Veronica är bitvis bra, men inte topp-titlarna. (här gillade jag nyversionen av trean mer än original-trean)

Fyran är ett måste! Är så nära ett perfekt spel som det kan bli.
Femman är bra.

Jag tänkte skriva nåt om 0 och 6, men det tog emot att ens nämna dom. Det säger nog allt...

Du KAN hoppa på sjuan direkt, då det är helt annorlunda än de andra spelen i serien, och känns fristående.

Skrivet av dolofsson:

men frågan är om man kan hoppa påmoch börja på 7:an?

Jag skulle säja att man kan börja med sjuan. Kan tyvärr inte uttala mig om Village än men jag skulle säga att sjuan är så pass fristående att det hade klarat sig som en egen serie, utanför Resident Evil.

Vill man ha mer Resident Evil så är den väldigt lättillgänglig då i princip hela huvudserien har portats eller fått remakes till förra generationen. Resident Evil 2 Remake är ett bra ställe att börja på då det på egna meriter är ett av generationens bästa spel men också en remake på kanske bästa spelet i serien.

Själv skulle jag också slå ett slag för Resident Evil Remake som har en väldigt bra port till PS4. Det skiljer sig markant från RE7 och RE2Remake då spelet är ett renodlat survival horror, jämfört med tidigare nämna, mer actiontunga titlarna. Traditionen är också bevarad från PS1-spelet med låsta kameror och tankkontroll. Men fan vad bra det är! Antagligen inte alla nya spelare men uppskattar man för vad det är så är det lätt fortfarande ett av de bästa i serien.

Resident Evil 4 var en gång actionpärlan i serien och är absolut en höjdpunkt i serien. Dock när jag besökte spelet sist i PS4-versionen så tyckte jag kontrollen var knäpp. Kanske bara var jag men så spelade jag i genom det för första gången till Wii med den versionens anpassade kontoller till Wii-motes. Det var kul.

I övrigt:
Resident Evil Zero ingår nästan alltid när man köper Resident Evil Remake, mer av samma men inte lika bra.

Resident Evil 3 Remake är helt okej. Kort och tyvärr klippt och tyvärr en blek kopia jämfört med Resident Evil 2 Remake.

Resident Evil: Code Veronica är helt okej spelmässigt om man gillar den gamla survival horror-stilen. Berättelsen är dock helt spårad. Tror dock det här spelet inte har fått någon portning till nuvarande konsoler.

Resident Evil 5 och 6 skulle jag säga att man kan skippa så vidare man inte vill spela igenom hela serien.

Däremot vill jag slå ett slag för Resident Evil Revelations 1 och 2. Ett litet sidospår som är mer likt klassisk RE än 5 och 6 som var aktuella när dom spelen släpptes.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Tack alla för väldigt uttömmande svar!!
En sak som jag inte nämnt som jag inser kan spela roll är att jag bara har PC.. Ps3 också men undanstökat sedan länge, och väntar på Ps5-bokning, men oc är huvudspåret.
Ska kolla in titlarna med er feedback som ledstjärna!
Testar en av de tidigare först om det går - ibland är det ju så att om man inte har historiken/nostalgin så får man inte riktigt samma feeling, men ska ge det en chans..! Annars blir det väl att hoppa vidare till RE7 då.

Medlem

Hade jag varit i dina skor så hade jag börjat med Re2 Remake. Sedan sjuan och därefter det du känner för.

De gamla spelen är jättebra, men de kan kännas omoderna och sega idag. Re2 remake är den perfekta remaken på det sättet. Behåller stämning, atmosfär och story men morderniserar kontroll och gameplay på ett mästerligt sätt.

Fyran är också grymt bra. Håller bra idag också. Har dock en känsla av att en remake är påväg så det hade jag väntat med att spela.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av dolofsson:

Tack alla för väldigt uttömmande svar!!
En sak som jag inte nämnt som jag inser kan spela roll är att jag bara har PC.. Ps3 också men undanstökat sedan länge, och väntar på Ps5-bokning, men oc är huvudspåret.
Ska kolla in titlarna med er feedback som ledstjärna!
Testar en av de tidigare först om det går - ibland är det ju så att om man inte har historiken/nostalgin så får man inte riktigt samma feeling, men ska ge det en chans..! Annars blir det väl att hoppa vidare till RE7 då.

Resident Evil och Resident Evil 2 (originalen) finns på Playstation Store, till PS3. Och även till PC.

Fyran finns till PS3 och PC.

Nyversionen på ettan finns på Store till PS3, och PC.
Tvåan och trean (remakes) på PC.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hade jag varit i dina skor så hade jag börjat med Re2 Remake. Sedan sjuan och därefter det du känner för.

De gamla spelen är jättebra, men de kan kännas omoderna och sega idag. Re2 remake är den perfekta remaken på det sättet. Behåller stämning, atmosfär och story men morderniserar kontroll och gameplay på ett mästerligt sätt.

Fyran är också grymt bra. Håller bra idag också. Har dock en känsla av att en remake är påväg så det hade jag väntat med att spela.

Remaken på RE2 är suveränt, men originalet är speciellt. Musiken och atmosfären är bland det bästa nånsin.

Fyran ska man ICKE vänta med att spela

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Remaken på RE2 är suveränt, men originalet är speciellt. Musiken och atmosfären är bland det bästa nånsin.

Fyran ska man ICKE vänta med att spela

Man kan köpa till orginalsoundtrack i remaken, finns dlc (borde ingått).

Hehe kan förstå angående fyran, spelet är ju trots allt grymt bra. Spelade om det i höstas på PS4 och det håller jättebra. Men en Remake alla 2an kanske är bättre för oinvigda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle säga att titta först på youtube angående RE remake samt om RE4 om du orkar genomlida dåliga kontroller.
Jag pinade mig igenom båda och kan inte förstå varför folk hyllar dom så mycket.
Dom funkade säkert bra det år dom släpptes men idag, nä inte en chans.
Du kanske kommer älska båda.

Tur är ju att folk får tycka om olika saker.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av WildThing:

Vill man uppleva story någorlunda från start skulle jag nog spela:

RE Remake
RE2 Remake
RE3 Remake (Optional, men kort och bra spel)
RE4
RE7
RE8

Det svåra i dessa är kanske RE 1 och RE4, då dom är äldre. Speciellt RE Remaken, som är nog det bästa Resident evil spelet om du frågar mig, har en väldigt unik och gammal spelstil som är svår att veta om den går hem hos alla. Men storyn sätts där, och är nog den viktigaste för att plocka upp alla saker i flera av de kommande spelen.

Alternativt om man vill spela "minsta möjliga" så kan man köra RE2 remake och sen RE7. Två väldigt bra spel, och lite gammal storyline, och sen på det modernare. RE7 är nästan helt fritt, men finns kopplingar mot de gamla förstås.

Edit: Såg du svarade medan jag skrev. Du bör inte köra RE8 utan 7an. Dom är storymässigt väldigt ihopkopplade (även om jag inte kommit så långt i det än). Sen är sjuan grymt bra.

Detta skriver jag också under på. Även om Code: Veronica är en personlig favorit är det inte nödvändigt för att förstå fortsättningen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja du kan definitivt börja med 7:an. Storyn är fristående och har egentligen inget med resten att göra.

4,5 och 6 är mer actionspel och hör enligt mig inte till serien. De skiljer sig alldeles för mycket från survival horror-genren. Jag förstår inte alls varför alla hypear 4:an. Jag älskar serien, men inte 4,5 och 6.

1,2,3, code veronica, 7, och 8 har mer gemensamt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nioreh:

Ja du kan definitivt börja med 7:an. Storyn är fristående och har egentligen inget med resten att göra.

4,5 och 6 är mer actionspel och hör enligt mig inte till serien. De skiljer sig alldeles för mycket från survival horror-genren. Jag förstår inte alls varför alla hypear 4:an. Jag älskar serien, men inte 4,5 och 6.

1,2,3, code veronica, 7, och 8 har mer gemensamt.

Precis! Jag skulle sagt. Spela 1,2 och 3 remakesen sedan CV, 7 och 8 som hänger ihop


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Skriver under på att det bara är att hoppa rakt på sjuan. En naturlig fortsättning på det skulle förstås vara Village (RE8), eftersom det är en fortsättning på storyn och båda är förstapersonsskjutare. Visst ger det något mer om man har bakgrundskunskap från tidigare spel, men YouTube finns ju (förlåt för svärande i kyrkan).

Om du sen skulle vara sugen på mer rekommenderar jag RE2: Remake; riktigt go' blandning av skräck, action och pussel Till skillnad från sjuan och åttan spelas det i tredjepersonsperspektiv. Om du vill ha mer av den stilen finns också RE3: Remake (om än något mer actionbetonad).

Det är min mening som en person vilken känt till franchisen under åren, men spelat först under den moderna eran. Det är nog viktigare att komma in i det hela, för att sen utforska äldre titlar om man är intresserad (då saker som tank-kontroller möjligtvis inte utgör lika stora hinder).


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Efter 3000 timmar RE så har man ändå hyfsad koll på storyn. Allt beror på vad du tänker dig. Jag tycker första spelet, oavsett om det är remake eller original är ett måste. 0 är inte lika viktig. Utan att ha spelat ettan så förstår du inte kopplingarna till senare händelser i storyn. Sen bör du även spela 2an, remake eller original, för att förstå ännu mer vad som händer sen. 3an tycker jag är ett av de absolut starkaste spelen i serien men då tänker jag på originalet, remaken saknade mycket av det som gjorde RE3 bra.

Sen kommer det jobbiga, en del tycker inte Code Veronica behövs och versionerna till nya konsoler/PC är ganska skräp tyvärr (om du inte kör via emulator men det kan innebära en del krångel med inställningar osv). Här kan du nog faktiskt kolla en youtube på recap av vad som händer. Jag älskar Code Veronica dock.

Sen kommer trilogin som jag tycker minst om i hela serien. 4, 5 och 6. Här är det kapitelbaserat och det är förhållandevis ganska få kapitel i hela trilogin som tar ursprungshandlingen framåt. Här introducerades även QTE (Quick Time Event) som används i överflöd som jag själv tycker är en riktigt usel spelmekanik som inte tillför något alls. Väldigt impopulär åsikt men tycker 6an är bäst av de tre men jag har spelat igenom spelet fyra gånger i Coop men aldrig själv. Många tycker om 4an och kan förstå det men det är först på elfte plats i min topplista över RE-spel. Det mesta beror på att det tar ett långt steg från ursprungshandlingen och jag försöker hålla det så spoilerfritt som möjligt men det kunde lika gärna heta typ ”Something Evil” istället för Resident Evil 4 och hade haft samma relevans. Bara byta namn på karaktärerna också. Det är dock min åsikt och den delas inte av alla.

Sen kommer nästa trilogi som startar med 7an och nu senast Village. Här behöver du enbart spela igenom första två spelen i ursprungstilogin för att förstå i stort sett hela premissen om vad som händer och varför. Vill du inte spela igenom första spelen så kan du alltid kolla recap på youtube och sen hoppa direkt till 7an.

Sen finns det åtskilja spel som inte har siffra som ändå ingår i universumet. Revelations 1 och 2 (högre än RE4 på min topplista över Resident Evil-spel) är väl de som jag kan hålla högst där men det är mycket fan service och som enskilda spel så tror jag de kanske kan uppfattas röriga.

Se Resident Evil-spel som separata trilogier så är du väldigt nära sanningen. Code Veronica undantaget dock som hamnar utanför. 0 utspelar sig före 1an så klart men det finns storymässiga skäl till varför jag inte kan rekommendera att spela 0 före 1. Det går inte att förklara utan att spoila hela serien.

Jag tycker mer eller mindre alla ”större” Resident Evil-spel har något speciellt, sen är vissa mycket bättre än andra!
Skulle jag hoppa in i serien nu och vill få bredd, känsla och generell story arc så hade jag nog fokuserat på:
- Resident Evil Remake Remaster (haha, långt namn)
- Resident Evil 2 Remake
- Resident Evil 4
- Resident Evil 3 Remake

Sedan köra Resident Evil 7 och Village då dom är mer eller mindre fristående men i samma universum och vissa kopplingar till allt.
När det är klart så hade jag kört 5:an och 6:an.

Personligen så är mina favoriter fyran, tvåan, ettan, sjuan och det verkar som att Village kommer komma högt där också efter mina första fyra timmar.

Medlem

7an och 8an har lika lite med "original" Resident Evil att göra som de där så kallade filmerna, men till skillnad mot dem är spelen faktiskt bra.

Medlem
Skrivet av Aryvian:

7an och 8an har lika lite med "original" Resident Evil att göra som de där så kallade filmerna, men till skillnad mot dem är spelen faktiskt bra.

Chris Redfield är ju dock med i 7:ans DLC

Medlem

jag tycker det bör räcka spela remake av dom 1 och 2an sen gå på res 7 och sist 8

Medlem
Skrivet av Aryvian:

7an och 8an har lika lite med "original" Resident Evil att göra som de där så kallade filmerna, men till skillnad mot dem är spelen faktiskt bra.

Utan att spoila men det stämmer inte helt. Det finns både karaktärer och kopplingar till tidigare händelser som ger en bättre helhet. Är det obligatoriskt? Kanske inte men jag tycker helheten blir så pass mycket bättre och ger ett mervärde. Exempelvis så är slutet i sjuan och början på åttan helt ologisk utan att veta hur det hela började.

Med det sagt, det finns möjlighet att kolla på youtube. Det finns mängder med bra storyrecaps på samtliga spel som kanske tar 10 min per spel sen är man förberedd på resten. Sista halvan av femman innehåller ju även en del storymässiga detaljer som jag själv tycker är viktiga men det är mycket nörderi och helt ärligt så går det att förklara på 10 min på youtube för att skapa en förståelse och sen är det upp till en själv om det är värt att lägga både tid och pengar för att spela det själv.

Medlem

Spelar 0,1,2,3,CV,4 och 5 och skippar alla andra spel i serien.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Efter 3000 timmar RE så har man ändå hyfsad koll på storyn. Allt beror på vad du tänker dig. Jag tycker första spelet, oavsett om det är remake eller original är ett måste. 0 är inte lika viktig. Utan att ha spelat ettan så förstår du inte kopplingarna till senare händelser i storyn. Sen bör du även spela 2an, remake eller original, för att förstå ännu mer vad som händer sen. 3an tycker jag är ett av de absolut starkaste spelen i serien men då tänker jag på originalet, remaken saknade mycket av det som gjorde RE3 bra.

Sen kommer det jobbiga, en del tycker inte Code Veronica behövs och versionerna till nya konsoler är ganska skräp tyvärr. Här kan du nog faktiskt kolla en youtube på recap av vad som händer. Jag älskar Code Veronica dock.

Sen kommer trilogin som jag tycker minst om i hela serien. 4, 5 och 6. Här är det kapitelbaserat och det är förhållandevis ganska få kapitel i hela trilogin som tar ursprungshandlingen framåt. Här introducerades även QTE (Quick Time Event) som används i överflöd som jag själv tycker är en riktigt usel spelmekanik som inte tillför något alls. Väldigt impopulär åsikt men tycker 6an är bäst av de tre men jag har spelat igenom spelet fyra gånger i Coop men aldrig själv. Många tycker om 4an och kan förstå det men det är först på elfte plats i min topplista över RE-spel. Det mesta beror på att det tar ett långt steg från ursprungshandlingen och jag försöker hålla det så spoilerfritt som möjligt men det kunde lika gärna heta typ ”Something Evil” istället för Resident Evil 4 och hade haft samma relevans. Bara byta namn på karaktärerna också. Det är dock min åsikt och den delas inte av alla.

Sen kommer nästa trilogi som startar med 7an och nu senast Village. Här behöver du enbart spela igenom första två spelen för att förstå i stort sett hela premissen om vad som händer och varför. Vill du inte spela igenom första spelen så kan du alltid kolla recap på youtube och sen hoppa direkt till 7an.

Sen finns det åtskilja spel som inte har siffra som ändå ingår i universumet. Revelations 1 och 2 (högre än RE4 på min topplista över Resident Evil-spel) är väl de som jag kan hålla högst där men det är mycket fan service och som enskilda spel så tror jag de kanske kan uppfattas röriga.

Se Resident Evil-spel som separata trilogier så är du väldigt nära sanningen. Code Veronica undantaget dock som hamnar utanför. 0 utspelar sig före 1an så klart men det finns storymässiga skäl till varför jag inte kan rekommendera att spela 0 före 1. Det går inte att förklara utan att spoila hela serien.

Du har koll förutom att RE4 är typ världens bästa survivor horror (action) spel efter RE2 (originalet). 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du har koll förutom att RE4 är typ världens bästa survivor horror (action) spel efter RE2 (originalet). 🙂

Som enskilt spel är det bra (om inte fantastiskt), ja. Som Resident Evil-spel, nja. Det är där skon klämmer. Lite det jag försökte förklara att det kan lika gärna heta något annat. Det var ett stort steg för en serie som stått och stampat lite och behövde förnyas. Storymässigt och med tanke på de tidigare spelen så blev jag grymt besviken på hur lite relevans det faktiskt har i stort. Jag vill verkligen inte spoila för OP så går inte in på detaljer.

Medlem

Tycker resident Evil 1 Remake och Zero är ut daterade sen länge. Spela dessa nu 2021 håller inte då du kommer stänga
av efter en kort stund speciellt om man lirat de senaste Resident Evil spelen som kom på ps4 eran. Tänker först på
Resident Revelation 1 och 2. Bra spel. Efter kom del 7 som heter Biohazard. Sen kom Resident evil 2 Remake, efter den
kom Resident Evil 3 Remake Nemesis och nu del 8 the Village. Tycker de sista 6 Resident Evil spelen har varit fantastiska
medan de andra två är som sagt utdaterade. Dessa gick att spela på 90-talet kanske början på 00-talet då man upplevde
lite skräck men spelen har förändrats totalt sen dess.

Tycker faktiskt The Village är faktiskt fetare än vad del 7 är och då har jag kört tills man fått en platina vilket är skit svårt.
Alla vet att japanska spel är nästan omöjligt att ta alla medaljer

Medlem

Har spelar RE2 remake (älskade det)
Har RE3 remake på bevakningslistan, men inte köpt det ännu
Har RE7 ospelat som del av PS5 collection
Är sugen på Village

Hur som helst tänkte jag vänta lite med village.
Men frågan är då som nästa ska köra RE7 (som jag redan har) eller köpa RE3 Remaken först?

Medlem

Förstår inte folk som tipsar originalen. Jag skulle säga spela nyversionerna först och titta på originalen om man har ett sug och intresse som sitter kvar.

Detta är min spelordning.

RE remake
RE zero
RE2 remake
RE3 remake
RE code Veronica
RE4 HD versionen
RE5 om man har nån att spela med för det är coop
RE6 samma som 5.
Revelations 1 och 2
RE7
RE8

Spel som kan skippa I denna ordning
Revelations
Code veronica
Re6
Re5
RE zero
Re3
Re4
Re2
Re1

Medlem

Vad är ni för lyxlirare som har all tid i världen att strössla på en serie en inte vet att en gillar?
Jag tycker nog tvärtom mot alla här inne. Varför vänta med att spela det spel man vill lira och slösa tid på spel man kanske inte gillar? Om spelutvecklaren säger att ett spel är fristående så ska upplevelsen vara bra även om man kanske inte kopplar allt. Men hur många fångar allt en första playthrough?

Saker en missar i säg RE 8, kan ge en aha när man sedan spelar de äldre spelen. Och då spela för att man gillar det man just körde. Inte konstigare än en prequel och då kan man börja snacka vilken ordning och vilka.

12
Skriv svar