Starwars galaxies lever igen!

Medlem

Måste man ha tillgång till sin egna orginalversion av SWG på alla dessa? Dom är i Sverige o jag är i USA :// Plus, vem har en CDläsare att låna?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har de fått ok att göra detta?

Kommer inte de få stänga ner rätt snart annars?

Har att göra med att de gör allting från grunden. De använder ingen officiell kod utan gjort allting själv. Finns en förklaring på SWGEmus hemsida:

Q. Does SWGEmu use any of Sony Online Entertainment's code?

A. The absolute and short answer is no. Every bit of code developed at the SWGEmu project has been written from scratch by freelance developer's committing their time and effort to the SWGEmu project without the benefit of financial gain.

Q. Has SWGEmu ever seen Sony Online Entertainment's code?

A. Absolutely not. In fact, Sony Online Entertainment persists that they have lost the code entirely. Not only does this make it impossible for SWGEmu to utilize the code as reference if Sony Online Entertainment was kind enough to grant permission to do so, but it makes it impossible for Sony Online Entertainment to release classic Pre-CU servers to rival what SWGEmu aims to accomplish.

Q. How does SWGEmu develop the software without Sony Online Entertainment's code?

A. SWGEmu's software is written through a process known as Reverse Engineering. By applying the Scientific Method, SWGEmu's developers observe game-play, and then attempt to recreate it's experience through programming.

Så jag antar att det är samma för alla de andra projekten.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

SWG var väl först med instanser? Corellian corvette, har jag för mig.

Spelet hade en hel del ljusa sidor, men det var löjligt dåligt balanserat som jag minns det.

Tror faktiskt Anarchy online var före.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Har att göra med att de gör allting från grunden. De använder ingen officiell kod utan gjort allting själv. Finns en förklaring på SWGEmus hemsida:

Q. Does SWGEmu use any of Sony Online Entertainment's code?

A. The absolute and short answer is no. Every bit of code developed at the SWGEmu project has been written from scratch by freelance developer's committing their time and effort to the SWGEmu project without the benefit of financial gain.

Q. Has SWGEmu ever seen Sony Online Entertainment's code?

A. Absolutely not. In fact, Sony Online Entertainment persists that they have lost the code entirely. Not only does this make it impossible for SWGEmu to utilize the code as reference if Sony Online Entertainment was kind enough to grant permission to do so, but it makes it impossible for Sony Online Entertainment to release classic Pre-CU servers to rival what SWGEmu aims to accomplish.

Q. How does SWGEmu develop the software without Sony Online Entertainment's code?

A. SWGEmu's software is written through a process known as Reverse Engineering. By applying the Scientific Method, SWGEmu's developers observe game-play, and then attempt to recreate it's experience through programming.

Så jag antar att det är samma för alla de andra projekten.

Jag kan ha fel här, men jag tror SWG Legends använder sig av källkoden som läckte från SoE på något sätt. Det är dock för NGE versionen av server programvaran och inte preCU/CU.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

SWG var sjukt bra kanske liiiiite obalanserat men genomgående jäkligt kul. Valde att spela WoW pga revampen kom (Jedi revamp). Men annars var de sjukt bra som sagt. Hade man haft tid jag gärna satt mig med det igen.

Medlem
Skrivet av delli:

SWG var sjukt bra kanske liiiiite obalanserat men genomgående jäkligt kul. Valde att spela WoW pga revampen kom (Jedi revamp). Men annars var de sjukt bra som sagt. Hade man haft tid jag gärna satt mig med det igen.

Jag lirade som sagt aldrig det när det väl begav sej, men har igentligen balanseringen så stor betydelse? Jag priortierar en levande värld före balansering och som jag förstår det så var spelet väldigt levande. genom att tex jedi's var en skyddad klass i början av spelet som krävde en massa arbete för att låsa upp, vilket samtidigt gjorde klassen OP som tusan. Samtidigt så vittnar folk om att det var en häftig känsla när dom väl stötte på en jedi. Är det inte just detta som är star wars? Den där episka känslan att stöta på en jedi och dess gudomliga kraft, istället för att alla kan vara det och klassen balanseras ner till att vara lika "dålig" som tex en bountyhunter som i praktiken är en "vanlig" människa med ett visst yrke. Att väva samman roleplaying med mmot var väl ändå styrkan i spelet, medans tex wow förlitade sej mer på gear å grejer då alla klasser i regel var/är lika bra.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv

SWG private servers har funnits i många år.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Dom förstörde ju spelet med hur dom hanterade JEDI inte för dom försökta imitera wow eller något. Galaxies dog innan wow ens va släppt.

Visst bar Jedi delen en stor bit av kakan, men SWG släpptes bara ngn år innan Wow. NGE kom efter Wow som ett försök att härma WoW som hade milltiontals subs medan SWG inte alls nådde 1 million. OCh subscriptions i SWG fall är det dessutom inte samma som unika spelare, vissa hade allt mellan 2 till 7 (! vilken summa per månad...).
Vem vet, hade Sony gjort en Origin, då hade SWG (NGE...) funnits än i dag. Ultima finns ju fortfarande (trots att det är "Origin"?), men det är ett annat ämne.

Medlem

Nu vill man spela SWGL och bygga Tie Fighters, ha en liten shop på Dantooine.
Fan vad jag saknar SWG (i alla former tbh).


signatur

Through the cables and the underground now

Moderator | Testpilot
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Swtor kom långt efter nerstängningen av galaxies dock, eller åtminstone långt efter dess nergång många hoppades ju på a swtor skulle va vårt nya MMO hem i en galax lång lång bort men ack så dåligt det va ..

SWTOR kom ut 5 dagar efter att Galaxies stängde ned. Det är inte vad jag skulle kalla "kom långt efter nerstängningen".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eeesak:

Måste man ha tillgång till sin egna orginalversion av SWG på alla dessa? Dom är i Sverige o jag är i USA :// Plus, vem har en CDläsare att låna?

Nej. Det går bara bra att tanka hem spelet från hemsidan som finns länkad i första inlägget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Verkar vara olika om man måste ha de gamla skivorna kvar.
Restoration låter dig ladda hem hela spelet(lagligt?), medan för SWGEmu måste du ha köpt spelet sedan tidigare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nej. Det går bara bra att tanka hem spelet från hemsidan som finns länkad i första inlägget.

Precis vad jag skrev igår men den kommentaren försvann märkligt nog ?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

SWTOR kom ut 5 dagar efter att Galaxies stängde ned. Det är inte vad jag skulle kalla "kom långt efter nerstängningen".

Nu påpekar du ju tråkigt nog nåt som en annan redan har variferat och som jag själv skriver i kommentaren så va nergången långt långt innan, spelet kanske fortfarande fanns upp men det va också dött precis som jag skrev i min kommentar

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Har att göra med att de gör allting från grunden. De använder ingen officiell kod utan gjort allting själv. Finns en förklaring på SWGEmus hemsida:

Q. Does SWGEmu use any of Sony Online Entertainment's code?

A. The absolute and short answer is no. Every bit of code developed at the SWGEmu project has been written from scratch by freelance developer's committing their time and effort to the SWGEmu project without the benefit of financial gain.

Q. Has SWGEmu ever seen Sony Online Entertainment's code?

A. Absolutely not. In fact, Sony Online Entertainment persists that they have lost the code entirely. Not only does this make it impossible for SWGEmu to utilize the code as reference if Sony Online Entertainment was kind enough to grant permission to do so, but it makes it impossible for Sony Online Entertainment to release classic Pre-CU servers to rival what SWGEmu aims to accomplish.

Q. How does SWGEmu develop the software without Sony Online Entertainment's code?

A. SWGEmu's software is written through a process known as Reverse Engineering. By applying the Scientific Method, SWGEmu's developers observe game-play, and then attempt to recreate it's experience through programming.

Så jag antar att det är samma för alla de andra projekten.

Skrivet av sgtbastard:

Verkar vara olika om man måste ha de gamla skivorna kvar.
Restoration låter dig ladda hem hela spelet(lagligt?), medan för SWGEmu måste du ha köpt spelet sedan tidigare.

Det var väl pga detta som jag förstod det 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

SWG var väl först med instanser? Corellian corvette, har jag för mig.

Spelet hade en hel del ljusa sidor, men det var löjligt dåligt balanserat som jag minns det.

Haha, ja Galaxie kan nog gå till historien som den mest obalanserade spelet någonsin. Men försöker man sig på (32?!) olika klasser att mixa och matcha som man själv ville så

Minns en period då jag körde master tera-kasi+master pike och lite medic.
Spinattack-knockdown-bleed attack och en jäkla massa dodge.
Kunde stå mitt i en hord Rancors på Dathomir(5-10st) och bara köra detta macro och knappt tappa 25% health, eller överleva en "duell" med en Krayt dragon på Tattoine.

On-topic.
Så besviken, trodde det va en officiell release
Provade SWGemu någon gång för ett par år sedan men spelet har inte åldrats värdigt och kom underfund med hur många timmars grind som behövs för att komma till endgame. Plus att comunityt finns inte kvar vilket va en STOR bit av SWG. Så RIP SWG

Medlem
Skrivet av nautilus011:

Haha, ja Galaxie kan nog gå till historien som den mest obalanserade spelet någonsin. Men försöker man sig på (32?!) olika klasser att mixa och matcha som man själv ville så

Minns en period då jag körde master tera-kasi+master pike och lite medic.
Spinattack-knockdown-bleed attack och en jäkla massa dodge.
Kunde stå mitt i en hord Rancors på Dathomir(5-10st) och bara köra detta macro och knappt tappa 25% health, eller överleva en "duell" med en Krayt dragon på Tattoine.

On-topic.
Så besviken, trodde det va en officiell release
Provade SWGemu någon gång för ett par år sedan men spelet har inte åldrats värdigt och kom underfund med hur många timmars grind som behövs för att komma till endgame. Plus att comunityt finns inte kvar vilket va en STOR bit av SWG. Så RIP SWG

The truth

Medlem

Jag var en Bounty hunter som hade runt 45/50 jedi kills.
Dom bönade och bad att jag skulle låta dom va. Fick en del att betala rejäla summor när dom gömde sig i sina hus . Därefter släppte jag deras bounty.

Kommer aldrig orka börja om igen. Men det var jäääääääkligt kul.

Det som gjorde spelet så bra var världen, players housing, affärer du kunde själv äga och bygga ut, städer som byggdes av spelare, crafting, decay på items vilket gjorde att ekonomin snurrade på bra.
All den kombinationen och en värld där spelarna bestämde, gjorde spelet speciellt.

Letar fortfarande efter ett spel i samma klass. Tyvärr inte lyckats hitta det =/

Spelade från release, på och av till vintern 2005. Spelet började tappa spelare sakta redan vintern 2004/05 till Everquest 2 och wow.

När NGE kom hösten 2005 klarade jag av att stanna ett par månader till. Sen tog det tvärstopp.
SWG som släpptes var något helt annat efter NGE hösten 2005. Måste ha varit mmorpg-världens sämsta patch/upgrade än idag.

Därefter var det wow för dom flesta. Inkl mig själv.

Medlem

ja kul.mitt första mmoirpg. hade en droid byggare på chillastra servern om jag inte minns fel. blir till att testa.

Medlem
Skrivet av Johlor:

De respekterade inte sin spelarbas och jagade efter WoW. Tvinga in folk i klasser var illa nog, men att en klass var "jedi" var verkligen att spotta på alla som spenderat 100 h att låsa upp force sensitive-funktionen i spelet. Dessutom sabbades ju hela spelet när alla helt plötsligt kunde vara jedis, då det enligt tidseran var väldigt få kvar när spelet utspelar sig. Att stöta på en jedi innan de ändrade spelet var ju något speciellt. Något som gick att skryta om.

De skulle ha stuck to their guns. Jag tror spelet hade haft kvar en liten dedikerad community idag om de bara kört på sitt race och inte försökt konkurrera med Wow.

Var därför jag sluta spela, var precis med att bli jedi. Men hade fantastiskt kul i spelet. Vill minnas att de kom lite efter Corvetten.

Medlem
Skrivet av Kotz:

Jag var en Bounty hunter som hade runt 45/50 jedi kills.
Dom bönade och bad att jag skulle låta dom va. Fick en del att betala rejäla summor när dom gömde sig i sina hus . Därefter släppte jag deras bounty.

Kommer aldrig orka börja om igen. Men det var jäääääääkligt kul.

Det som gjorde spelet så bra var världen, players housing, affärer du kunde själv äga och bygga ut, städer som byggdes av spelare, crafting, decay på items vilket gjorde att ekonomin snurrade på bra.
All den kombinationen och en värld där spelarna bestämde, gjorde spelet speciellt.

Letar fortfarande efter ett spel i samma klass. Tyvärr inte lyckats hitta det =/

Spelade från release, på och av till vintern 2005. Spelet började tappa spelare sakta redan vintern 2004/05 till Everquest 2 och wow.

När NGE kom hösten 2005 klarade jag av att stanna ett par månader till. Sen tog det tvärstopp.
SWG som släpptes var något helt annat efter NGE hösten 2005. Måste ha varit mmorpg-världens sämsta patch/upgrade än idag.

Därefter var det wow för dom flesta. Inkl mig själv.

Byarna var sjukt nice, gick rykten om städer som hade bra vendors
Minns en by som bara sålde high end, även de buggade vapnena som kunde byggas ihop med delar från Geo(?). Tror det var nån über batong man kunde köpa. Men de var riktigt bra. Kul också som sagt när grejer var hemliga. En i guilden kunde skicka pm typ och visa en men säg de inte till nån.

Medlem
Skrivet av Kotz:

SWG som släpptes var något helt annat efter NGE hösten 2005. Måste ha varit mmorpg-världens sämsta patch/upgrade än idag.

Därefter var det wow för dom flesta. Inkl mig själv.

Va väl någon från SonyOnlineEntertainment "Torres?" som tillslut fick gå ut med en offentlig ursäkt pgr av besluten av NGE. Trots massiv shitstorm redan under alfa/beta test av NGE så valde dom att lansera den.

Själv körde jag från beta -> last day.
Wow fastnade jag aldrig för. Körde ett annat MMO från Sony "Vanguard" men det blev inte långlivat :/

Medlem

Nu är spelet installerat. Im going in ^^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Första uppdraget utfört som gav mej en speeder. Det var banne mej inte illa. Samtidigt vete tusan om jag orkat springa ännu mer för jäklar vad världen är stor 😄


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag lirade som sagt aldrig det när det väl begav sej, men har igentligen balanseringen så stor betydelse? Jag priortierar en levande värld före balansering och som jag förstår det så var spelet väldigt levande. genom att tex jedi's var en skyddad klass i början av spelet som krävde en massa arbete för att låsa upp, vilket samtidigt gjorde klassen OP som tusan. Samtidigt så vittnar folk om att det var en häftig känsla när dom väl stötte på en jedi. Är det inte just detta som är star wars? Den där episka känslan att stöta på en jedi och dess gudomliga kraft, istället för att alla kan vara det och klassen balanseras ner till att vara lika "dålig" som tex en bountyhunter som i praktiken är en "vanlig" människa med ett visst yrke. Att väva samman roleplaying med mmot var väl ändå styrkan i spelet, medans tex wow förlitade sej mer på gear å grejer då alla klasser i regel var/är lika bra.

Tänker mer på brawler som man hade kombo med något annat yrke. Vet att jag och två-tre andra körde en instans (Geo-caves) själva som annars krävde 20 pers. Men det är som du säger rätt generellt så skulle spelet vara obalanserat då man hade olika yrken. Men rent PvE mässigt så var ju några klasser mördarmaskiner.

Moderator | Testpilot
Skrivet av vbgbasse:

Första uppdraget utfört som gav mej en speeder. Det var banne mej inte illa. Samtidigt vete tusan om jag orkat springa ännu mer för jäklar vad världen är stor 😄

Det går att spela alltså? Trodde det började om X antal dagar som det står på hemsidan.

EDIT: Bevisligen är jag trög. Det går att spela men det kommer vara en wipe på "relesedagen".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Innan nge junket, mitt favorit mmo


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har så många minnen från SWG. Spelet var otroligt nyskapande och häftigt på sättet att du verkligen kunde vara vem du ville i världen, och det var en legit profession. Själv var jag en wookiee scout/medic och pikeman som red runt på en bantha, mest på Dantooine, där jag även var borgmästare för en liten stad.

Medlem

Oh, första MMO't jag spelade. Vet inte om jag spelade innan man fick en speeder vid start, eller om jag gjorde något klantigt. Men det första jag gjorde i spelet var att springa i ~45 minuter mellan två städer, vilket visserligen var lite långtråkigt, men samtidigt gav mig en bra inblick av hur stora världarna var

Minns att jag skapade ett par olika konton, för att köra någon trial-period ett par gånger för att se vad jag tyckte om spelet månne? När jag ett par år senare testade spela igen så noterade jag att jag hade fått massa reward-items för att mitt konto var X antal år gammalt. Dessa items sålde riktigt dyrt till samlare, så jag aktiverade alla mina gamla trial-konton, sålde rewardsen och blev ekonomiskt oberoende. Det var perfekt då jag gav mig in i crafting-träsket som jag nästan helt hade skippat tidigare. Sjukt kul med ett MMO där man kan gå helt på crafting i princip och inte nödvändigtvis behöva springa runt och skjuta å ha sig. Brände mycket tid på att försöka inreda hus, vrida å vända på möbler och på så sätt skapa nya saker.
Man blir ju tårögt nostalgisk när man pratar om det här spelet, som hade så mycket som dagens spel inte har. Har tyvärr bara kvar något enstaka screenshot från back in the day.

Eldstad gjord av ett par soffor och skåp. Chandelier gjord av ett gäng ljusstakar

Fantastiskt spel då, osäker på vad jag skulle tycka om det idag. Men man kanske skulle testa åtminstone?

Medlem
Skrivet av Mox+:

Har så många minnen från SWG. Spelet var otroligt nyskapande och häftigt på sättet att du verkligen kunde vara vem du ville i världen, och det var en legit profession. Själv var jag en wookiee scout/medic och pikeman som red runt på en bantha, mest på Dantooine, där jag även var borgmästare för en liten stad.

Ja det var riktigt ballt att man kunde satsa på allt möjligt och bli känd den vägen. På min server (svagt minne säger att den hette Chimaera) så fanns det en snubbe som hette Jim-Bob som sålde buffmat, typ bästa på hela servern. Han var ju känd över hela servern i princip. Sånt är så sjukt kul. Sen kom Wow och gjorde att alla spelare såg identiska ut, allt man craftade var identiskt, och det enda unika med ens karaktär var ens namn typ :/

123
Skriv svar