239 kr i merkostnad för Resident Evil: Village?

Medlem
Skrivet av Dex:

En annan stor grej som gör att det är billigare i butik än digitalt hos Sony/Microsoft/Nintendo osv är för att dom INTE vill konkurrera med butiker. Har läst det i flera artiklar igenom åren att dom helt enkelt inte vill konkurrera ut butikerna som det är nu.
I framtiden kommer det säkert bli så ändå dock skulle jag tro.

Sen är det ju som några andra har sagt här i tråden. Så länge vi fortsätter köpa spelen så är det klart att inte Sony eller Microsoft kommer sänka priset. Det hade ju varit riktigt korkat av dom

Butikerna är ju stora reklampelare för dem. 😉

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Du ska ju inte köpa spel ALLS innan backloggen är ett minne blott!

Shut up!


signatur

Jump in.

Medlem

Det är väl steams gamla klassiker ihop med momsdribbel?

59 usd (470 kr) = 59 euro (590 kr) "inklusive VAT" + moms igen för att man är dum i huvudet = 730 kr.

Funkade i begynnelsen att logga in på Steam och handla för dollar istället för euro

Jag vet inte men alltid stört mig på att usd och euro alltid ska ha samma siffror och ibland i vissa butiker blir det bra precis 25% till på priset motför vad som brukar vara i fysisk butik.

Medlem

Största anledningen till att jag köpte PS5 med BR läsare. Ändå hatar jag skivor.
Betalar gärna 50:- extra för att få digital version, men inte 100-300:- extra.

Följande scenario är inte helt ovanligt hos mig:
Ser ett spel i menyn, jag får lust att spela.
Trycker på ikonen.
NEEEEJ!, skivan måste sättas i.
Spelar ett annat spel i stället....

Medlem

Inte för att vara till någons försvar i det hela, tycker digitala spel också är lite väl dyra.
Men priserna som tas ut är dem standard priser som dem sa att PS5 spelen skulle kosta.. dvs ca $10 dollar mer än förra generationen och konverterat från sek så är dem precis där dem sa.

Att fysiska spel är billigare är helt och hållet upp till butikerna själva, dem har ett inköpspris och därutöver kan dem sätta vilket pris dem vill. I de flesta fall likt Elgiganten, Mediamarkt o.s.v. är spel en väldigt liten sidoprodukt som butikerna gör en väldigt liten vinst på, men dem finns där med ofta låga priser för att det lockar folk till deras butiker i hopp om att det köps andra produkter där.. typ en ny TV för din nya konsol så dina spel ser så bra ut de kan.

Så i fysiska butiker är spelen redan "sålda" i den utsträckning att utgivaren redan fått betalt, vilket inte är fallen i digitala butiker där då butiken också tar ut sin egna % i vanlig ordning vad den nu må vara.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Folk är inte idioter för att de har råd att vara bekväma.

dessa individer förstör för oss alla, i mitt tycke idioti

Medlem

När ska spelare förstå att företag gör vad de tillåts göra av konsumenterna? I framtiden, där vi nästan får anta att fysiska spel försvinner helt, så kommer de stora företagen kunna höja och styra priserna ännu hårdare.

Företag som erbjuder bekvämlighet vet två saker:

1. Folk är sjukt lata och finns ett alternativ där de slipper att röra på fläsket (iaf så lite som möjligt) så kommer det alternativet att locka många. Desto fetare och mer otränade vi blir som samhälle (57% av männen i Sverige är överviktiga och hälften av befolkningen har hälsofarligt dålig kondition), desto dyrare priser kan de som erbjuder bekvämlighet att ta. Gäller hemleverans av läsk, godis, mat osv också.

2. Många av oss har blivit 100% barn. Instant gratification. Dopaminjunkies. Vi vill ha vår nya digitala leksak nu, nu, nu! Kan inte vänta. Står inte ut med tanken på att inte få spelet nu, nu, nu. Klart företagen vet att de kan utnyttja den bristande disciplinen och pressa upp releasepriserna.

Fortsätt så, men snälla, klaga inte när spelen går för tusenlappen nästa generation om ni själva varit med och drivit på denne utveckling.

Medlem
Skrivet av jamorro:

dessa individer förstör för oss alla, i mitt tycke idioti

Så kan man inte tänka.

De har råd. De njuter av möjligheterna som det ger.

De vet om effekterna men bryr sig ej.

Då är man inte en idiot.

Kortsiktig och slösaktig, absolut.

Men inte idiot.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så kan man inte tänka.

De har råd. De njuter av möjligheterna som det ger.

De vet om effekterna men bryr sig ej.

Då är man inte en idiot.

Kortsiktig och slösaktig, absolut.

Men inte idiot.

Man har ju i stort sett råd att köpa dyra spel ibland även om man skulle gå på bidrag. Det betyder inte att det är smart.

Folk är rätt kassa med pengar. Fanns så jäkla många lirare på universitetet som köpte spel för sitt csn och sedan levde på nudlar resten av månaden typ.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Man har ju i stort sett råd att köpa dyra spel ibland även om man skulle gå på bidrag. Det betyder inte att det är smart.

Folk är rätt kassa med pengar. Fanns så jäkla många lirare på universitetet som köpte spel för sitt csn och sedan levde på nudlar resten av månaden typ.

Förstår och håller med.

Ingen av dessa är idioter dock.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

När ska spelare förstå att företag gör vad de tillåts göra av konsumenterna? I framtiden, där vi nästan får anta att fysiska spel försvinner helt, så kommer de stora företagen kunna höja och styra priserna ännu hårdare.

Företag som erbjuder bekvämlighet vet två saker:

1. Folk är sjukt lata och finns ett alternativ där de slipper att röra på fläsket (iaf så lite som möjligt) så kommer det alternativet att locka många. Desto fetare och mer otränade vi blir som samhälle (57% av männen i Sverige är överviktiga och hälften av befolkningen har hälsofarligt dålig kondition), desto dyrare priser kan de som erbjuder bekvämlighet att ta. Gäller hemleverans av läsk, godis, mat osv också.

2. Många av oss har blivit 100% barn. Instant gratification. Dopaminjunkies. Vi vill ha vår nya digitala leksak nu, nu, nu! Kan inte vänta. Står inte ut med tanken på att inte få spelet nu, nu, nu. Klart företagen vet att de kan utnyttja den bristande disciplinen och pressa upp releasepriserna.

Fortsätt så, men snälla, klaga inte när spelen går för tusenlappen nästa generation om ni själva varit med och drivit på denne utveckling.

Företag utnyttjar våra svaga sidor.

Våra svaga sidor kan få oss att ta dumma/korkade/idiotiska beslut.

Det får vi stå för, men det gör inte oss till idioter/sämre människor.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Företag utnyttjar våra svaga sidor.

Våra svaga sidor kan få oss att ta dumma/korkade/idiotiska beslut.

Det får vi stå för, men det gör inte oss till idioter/sämre människor.

Detta är helt off topic men jag måste ändå fråga.

Är idioter och" sämre människor" synonymer?

För mig är det en väldigt stor skillnad. Man kan vara en idiot utan att vara sämre människa för det.

Jag kan tycka att det är nedlåtande att kalla människor för idioter men när man tyder definitionen av idiot har jag svårt att se hur det inte skulle kunna finnas människor som är idioter.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Detta är helt off topic men jag måste ändå fråga.

Är idioter och" sämre människor" synonymer?

För mig är det en väldigt stor skillnad. Man kan vara en idiot utan att vara sämre människa för det.

Jag kan tycka att det är nedlåtande att kalla människor för idioter men när man tyder definitionen av idiot har jag svårt att se hur det inte skulle kunna finnas människor som är idioter.

Bra reflektion. Ämnet kräver djupare eftertanke.

Min tolkning är att världens bästa människa kan ta idiotiska beslut.

På samma sätt som världens sämsta människa kan ta kloka beslut.

För att en människa ska vara en en idiot så krävs det att man konstant tar idiotiska beslut.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

För att en människa ska vara en en idiot så krävs det att man konstant tar idiotiska beslut.

Det är många som klassar in där då. Varför? För detta handlar inte bara om spel. Det handlar om något mycket större än så.

Det handlar om att den moderna människan vill komma undan med att njuta av maximal bekvämlighet och komma undan med det helt utan konsekvenser. Och sen när konsekvenserna kommer, då tjuts det.

Kunna växa fast i bilen och sen tjuta över att vården har långa kötider när man vid 40 måste få hjälp med sin gubbkropp.

Osv.

Klart fan de försöker klämma ur varenda krona, och med all rätt.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Det är många som klassar in där då. Varför? För detta handlar inte bara om spel. Det handlar om något mycket större än så.

Det handlar om att den moderna människan vill komma undan med att njuta av maximal bekvämlighet och komma undan med det helt utan konsekvenser. Och sen när konsekvenserna kommer, då tjuts det.

Kunna växa fast i bilen och sen tjuta över att vården har långa kötider när man vid 40 måste få hjälp med sin gubbkropp.

Osv.

Klart fan de försöker klämma ur varenda krona, och med all rätt.

Att folk är bekväma är inte ekvivalent med att folk är idioter.

Man är inte korkad för att man latar sig om man har råd att lata sig.

De allra flesta är vettiga trots kortsiktiga och idiotiska beslut.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag håller med, men du glömmer bort att spelet är lättare att skaffa digitalt. Det tar ett par knapptryck, men ska du iväg och köpa en fysisk kopia tar det längre tid, och du tar dig säkert dit med antingen bil eller annat fortskaffningsmedel som drivs av något bränsle, vilket inte är gratis heller. Kostnader är relativa, det beror på vad man ställer dom emot.

Äh kostnader som man inte ser existerar ju inte, det har jag lärt mig av mina bekanta som inte kan hålla i pengar. Favoriten är dock -det är lugnt, det är på avbetalning, ingen ränta!

Skägg.
10 Chambers

Det ska bli intressant att följa stämningen mot Playstation Store, som baseras just på högra priser tack vara "monopolet" de har.

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det ska bli intressant att följa stämningen mot Playstation Store, som baseras just på högra priser tack vara "monopolet" de har.

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...

Kommer det verkligen komma något av detta? Är väl "bara" en privatperson som har gjort stämningen? Det är väl rätt sällan en privat person har lyckats stämma ett så stort företag?

Går det till rättegång ska det bli väldigt intressant som du säger!

Medlem
Skrivet av Dex:

Kommer det verkligen komma något av detta? Är väl "bara" en privatperson som har gjort stämningen? Det är väl rätt sällan en privat person har lyckats stämma ett så stort företag?

Går det till rättegång ska det bli väldigt intressant som du säger!

Det går ju dock att köpa rabatterade kontantkort för PSN, vilket gör att de inte har fullständig "kontroll" över digitala köp. I Sverige finns exempelvis Benify, som vanligtvis erbjuder köp av PSN kontanter för 20% rabatt (där det under BF var 30%), vilket även innebär 20-30% rabatt på PSN köpet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det ska bli intressant att följa stämningen mot Playstation Store, som baseras just på högra priser tack vara "monopolet" de har.

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...

Skrivet av Dex:

Kommer det verkligen komma något av detta? Är väl "bara" en privatperson som har gjort stämningen? Det är väl rätt sällan en privat person har lyckats stämma ett så stort företag?

Går det till rättegång ska det bli väldigt intressant som du säger!

Annars är fysiska kopior vårt enda hopp. 🤣

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det ska bli intressant att följa stämningen mot Playstation Store, som baseras just på högra priser tack vara "monopolet" de har.

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...

Ja, det ska verkligen bli mycket intressant.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Man har ju i stort sett råd att köpa dyra spel ibland även om man skulle gå på bidrag. Det betyder inte att det är smart.

Folk är rätt kassa med pengar. Fanns så jäkla många lirare på universitetet som köpte spel för sitt csn och sedan levde på nudlar resten av månaden typ.

Haha känner igen det där med nudlar. Vet inte om det hade så mycket med dålig hållning med pengar var väl mer stort spelintresse och dålig inkomst som student så man fick liksom prioritera

Medlem

Köper i första hand spel på skiva, då det som sagt är billigare. Passar även på att slå ett slag för Tradera. Hittade nyss RE8 där för 399.

Kruxet är att jag inte kan köra det på min Series S då om jag skulle vilja det, men det är ett I-landsproblem antar jag.

Hmmm, ännu en "Buuhuu, jag är för fattig för affären jag vill handla i"-tråd?

Å andra sidan är det ju skönt att vi inte har värre problem än så.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det ska bli intressant att följa stämningen mot Playstation Store, som baseras just på högra priser tack vara "monopolet" de har.

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...

Hoppas verkligen att det inte blir något av det där för målsägsrens bästa. Alltså, det skulle ta så brutalt lång tid och kosta så brutalt mycket pengar innan (om) det ens skulle komma i närheten av en rättssal. Och om det nu skulle ta sig dit, till typ level 1 av 100 levels som måste besegras, så skulle juristerna på Sony dränka dem i så mycket pappersarbete att flera medelstora advokatbyråer skulle få jobba på högvarv i ett decenium innan de fick ordning på allt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Hmmm, ännu en "Buuhuu, jag är för fattig för affären jag vill handla i"-tråd?

Å andra sidan är det ju skönt att vi inte har värre problem än så.

Antag att du har 5000kr att spendera på spel under ett år.

Vi tänker oss två olika scenarion för att se vad vi kan få för pengarna.

Scenario 1: Du skiter i vad det kostar så länge du får hypeade spel direkt vid release och digitalt.

Scenario 2: Du skiter i hypen och vill ha så många nya spelupplevelse under året du kan få.

Med scenario 1 får du möjligheten att spela nästan sex spel under året.

Med scenario 2 får du möjligheten att spela fler spel än sex spel under året.

Varför skulle man inte vilja maximera vad man får för sina pengar?

Jag är helt för att folk ska få spendera sina pengar på det sätt dem själva vill men bara för att man inte vill spendera 849kr på ett spel betyder det inte att man är fattig eller snål.
Många spenderar mer pengar totalt sätt på fler billigare spel under ett år så jag tycker inte argumentet håller när man påstår att folk är snåla eller är för fattiga för att betala hutlösa priser.

Skrivet av jeppe109:

Antag att du har 5000kr att spendera på spel under ett år.

Vi tänker oss två olika scenarion för att se vad vi kan få för pengarna.

Scenario 1: Du skiter i vad det kostar så länge du får hypeade spel direkt vid release och digitalt.

Scenario 2: Du skiter i hypen och vill ha så många nya spelupplevelse under året du kan få.

Med scenario 1 får du möjligheten att spela nästan sex spel under året.

Med scenario 2 får du möjligheten att spela fler spel än sex spel under året.

Varför skulle man inte vilja maximera vad man får för sina pengar?

Jag är helt för att folk ska få spendera sina pengar på det sätt dem själva vill men bara för att man inte vill spendera 849kr på ett spel betyder det inte att man är fattig eller snål.
Många spenderar mer pengar totalt sätt på fler billigare spel under ett år så jag tycker inte argumentet håller när man påstår att folk är snåla eller är för fattiga för att betala hutlösa priser.

Fast nu är vi i scenario 3: Du är medveten om att det finns butiker med lägre priser men du föredrar en enklare men dyrare butik som du känner att du inte har råd med i den utsträckning du vill köpa spel.

Med scenario 3 är det utan tvekan så att "du är för fattig för den butik du vill handla i".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast nu är vi i scenario 3: Du är medveten om att det finns butiker med lägre priser men du föredrar en enklare men dyrare butik som du känner att du inte har råd med i den utsträckning du vill köpa spel.

Med scenario 3 är det utan tvekan så att "du är för fattig för den butik du vill handla i".

Samtidigt är det exakt samma produkt i de olika butikerna. Nja, det är väl iof inte helt sant då den dyrare butiken säljer produkter som är smidigare att ta del av men har sämre konsumenträtt än de billigare butikerna.

Så jag håller faktiskt med att om man vill betala mer för att slippa hantera skivbyten så kan man lägga mer pengar.
Frågan är väl om det är i konsumentens intresse att behöva göra det valet för att få en mer bekväm upplevelse.

Intressant ämne iallafall. Tack för dina tankar, hjälpte mig att se på det hela från ett annat perspektiv.

Medlem
Skrivet av belzhadar:

Största anledningen till att jag köpte PS5 med BR läsare. Ändå hatar jag skivor.
Betalar gärna 50:- extra för att få digital version, men inte 100-300:- extra.

Själv är jag inte villig att betala mer än halva priset på digitalt vs fysiskt.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

12
Skriv svar