Vertikal mus, någon som har erfarenhet?

Medlem
Vertikal mus, någon som har erfarenhet?

Testat olika? Har inte några direkta problem relaterade till musen, men jag tror att det rent ergonomiskt är bättre att ha handen i det läget än vriden.

Vore intressant att höra om någon som provat och har lite erfarenhet på området

Medlem

Har endast prövat logitech MX Ergo och den kanske man kan kalla semi-vertikal. Den gjorde att axlarna kunde slappna av men jag tror det berodde mer på styrkulan (styrs med tummen) än den semi-vertikala designen. Har varit sugen på att prova en helt vertikal mus men mina problem har blivit bättre och det känns inte värt att skaffa ännu en mus (har ca. 8 stycken).

Backloggens befriare

Ursäkta mitt helt OT-spår, men detta fick mig att tänka på denna...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Har själv sneglat på Logitech MX Vertical och skulle uppskatta om någon har erfarenhet av designen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Har suttit med MX Vertical vid sidan av min spelmus i strax över ett år nu och är väldigt nöjd. Har inte haft problem av vanliga möss utan köpte mer i förebyggande syfte, man känner helt klart hur hela armen blir mindre ansträngd i den mer naturliga positionen, väldigt bekvämt för surf (och för min del Hearthstone). Gillar dock inte att använda den när jag sitter i PS då sensorn känns ganska oprecis och dålig.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Har suttit med MX Vertical vid sidan av min spelmus i strax över ett år nu och är väldigt nöjd. Har inte haft problem av vanliga möss utan köpte mer i förebyggande syfte, man känner helt klart hur hela armen blir mindre ansträngd i den mer naturliga positionen, väldigt bekvämt för surf (och för min del Hearthstone). Gillar dock inte att använda den när jag sitter i PS då sensorn känns ganska oprecis och dålig.

En fråga till dig.
Jag har under många år använt samma modell av mus, en med en liten sån där avsats för lillfinger och ringfinger på sidan av musen. Min fråga är därför om du upplever att lillfingret "släpar" lite i musmattan när du använder din MX Vertical. Har även tittat på denna musen som har en liknande avsats som min nuvarande mus.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

En fråga till dig.
Jag har under många år använt samma modell av mus, en med en liten sån där avsats för lillfinger och ringfinger på sidan av musen. Min fråga är därför om du upplever att lillfingret "släpar" lite i musmattan när du använder din MX Vertical. Har även tittat på denna musen som har en liknande avsats som min nuvarande mus.

Bytte relativt nyligen från en sådan mus (med avsats) till en ambidextriös så mitt grepp kan ha ändrats lite men har inte upplevt att lillfingret får kontakt med musmattan när jag använder den vertikala, tror det är en kombination av att greppet på MX Vertical är ganska högt samt att den är täckt i ett gummiliknande material som gör att man inte glider från det initiala greppet. Vet man med sig att man gärna skiftar tillbaks till ett lägre grepp så kan nog avsatsen på musen du länkar vara ett bättre alternativ, MX Vertical har inget liknande stöd utan har istället en "kant" där musen går in lite igen innan kontakt med musmattan (bifogar bild där den syns tydligt), inte samma stöd som en avsats men man håller gärna kvar fingret över kanten då det känns som att musen "tar slut" där.

1
Skriv svar