Resident Evil Village gillas av både kritiker och köpare

Robot
Resident Evil Village gillas av både kritiker och köpare
Medlem

Scaroused är ett bättre uttryck.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Jag blev inte rädd för ladyn. Däremot i del 2 blev det en hel del skräck och klassisk sådan. Gillar hur Capcom varierar sig med olika typer av skräck blandat med action. Hade gärna sett att del 2 var längre och att de hade skruvat till det ännu mer.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

NuZ
Testpilot

Tveksam till FPS grejjen men 8an knöt ihopp allt i serien och CV på ett bra sett. Absolut en 4,5/5. Nu nöter jag speedruns och samlar CP


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Väldigt oläskigt men underhållande, hoppas de inte går i samma fälla igen, blir orolig för uttalandet om att RE7 var FÖR läskigt t ex.

Medlem

Pulsen ökade mer i resident evil 7, tycker det är tråkigt att de har skruvat ner på skräcken i del 8.

Medlem

Har kört 6 timmar nu och måste säga att village känns väldigt mycket som 4:an så att göra en remake på 4:an kommer kännas överflödig, bättre att de koncentrerar sig på nästa del och dlc.

Medlem

Kommit in i slottet och lirat 30 min ca, alltså det är grymt. Men hade velat ha lite mera skräck, får se längre in vad som händer.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Lirade PC demot, men fick intrycket av att det var lite buggigt. Speciellt i menyer och med själva kontrollerna.

Till skillnad mot det väldigt solida RE2, så hade Village en otroligt stökig och buggig menyupplevelse.
Hovra muspekare under textremsor för att highlighta dem, rull-listen far upp ett par spalter / till toppen vid vissa justeringar, massa konstiga namnbyten på saker som var kristallklara i RE2, helt horribel mus-input så man behöver fiffla ett bra tag med inställningar för att få det acceptabelt. Förinställda performance-settings som skalar ner det visuella, osv...

Sen är det inte så snyggt kan jag tycka. Visst, på håll så ser det skapligt ut, men när det är en FoV (field of view) på typ 55 så lägger man märke till det mesta lågupplösa grejerna i omgivningarna.
Och hade otroliga fps-dippar när man möter en av vampyrdöttrarna (på ett RTX 2080 - utan RT).

Angående själva gameplayet så vet jag inte riktigt.
Känns ganska stelt ärligt talat.
Blir nog att vänta till nån dunderrea för min del iaf.

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag blev inte rädd för ladyn. Däremot i del 2 blev det en hel del skräck och klassisk sådan. Gillar hur Capcom varierar sig med olika typer av skräck blandat med action. Hade gärna sett att del 2 var längre och att de hade skruvat till det ännu mer.

Ja första delen var inte alls läskig skulle jag säga, andra delen med Beneviento var mycket bättre, däremot fortfarande inte lika läskigt som huset i A Hat in Time som jag till denna dag inte förstår hur det kan ha orsakat mera panik för mig än vad skräckspel gör :D.

Quake-konnässsör

Går det och ändra på FOVen i spelet? Tycker det känns som att titta genom en kikare Kanske kommer en mod för det senare till PC, men först kommer väl alla naken modar, för de är extremt viktiga... för vissa, haha

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja första delen var inte alls läskig skulle jag säga, andra delen med Beneviento var mycket bättre, däremot fortfarande inte lika läskigt som huset i A Hat in Time som jag till denna dag inte förstår hur det kan ha orsakat mera panik för mig än vad skräckspel gör :D.

Måste va nån combo med musiken och det grafiska filter som uppstår när man möter Queen Vanessa . 😋

Medlem
Skrivet av Razken:

Lirade PC demot, men fick intrycket av att det var lite buggigt. Speciellt i menyer och med själva kontrollerna.

Till skillnad mot det väldigt solida RE2, så hade Village en otroligt stökig och buggig menyupplevelse.
Hovra muspekare under textremsor för att highlighta dem, rull-listen far upp ett par spalter / till toppen vid vissa justeringar, massa konstiga namnbyten på saker som var kristallklara i RE2, helt horribel mus-input så man behöver fiffla ett bra tag med inställningar för att få det acceptabelt. Förinställda performance-settings som skalar ner det visuella, osv...

Sen är det inte så snyggt kan jag tycka. Visst, på håll så ser det skapligt ut, men när det är en FoV (field of view) på typ 55 så lägger man märke till det mesta lågupplösa grejerna i omgivningarna.

Angående själva gameplayet så vet jag inte riktigt.
Känns ganska stelt ärligt talat.
Blir nog att vänta till nån dunderrea för min del iaf.

Lite problem med portning från konsol verkar det som?

Blir nog köp framöver, ska nog spela igenom RE3 och RE7 först dock(äger båda).
Backloggen är lite för stor just nu bara.

Tänkte spela igenom RE7 i VR, men vet inte om jag pallar det på PSVR och PSVR2 vet man ju inte om den ens är kompatibel, eller när den släpps.

Medlem
Skrivet av Razken:

Lirade PC demot, men fick intrycket av att det var lite buggigt. Speciellt i menyer och med själva kontrollerna.

Till skillnad mot det väldigt solida RE2, så hade Village en otroligt stökig och buggig menyupplevelse.
Hovra muspekare under textremsor för att highlighta dem, rull-listen far upp ett par spalter / till toppen vid vissa justeringar, massa konstiga namnbyten på saker som var kristallklara i RE2, helt horribel mus-input så man behöver fiffla ett bra tag med inställningar för att få det acceptabelt. Förinställda performance-settings som skalar ner det visuella, osv...

Sen är det inte så snyggt kan jag tycka. Visst, på håll så ser det skapligt ut, men när det är en FoV (field of view) på typ 55 så lägger man märke till det mesta lågupplösa grejerna i omgivningarna.
Och hade otroliga fps-dippar när man möter en av vampyrdöttrarna (på ett RTX 2080 - utan RT).

Angående själva gameplayet så vet jag inte riktigt.
Känns ganska stelt ärligt talat.
Blir nog att vänta till nån dunderrea för min del iaf.

Skaffa PS5 så du får njuta istället för en slö PC.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av ChriL:

Pulsen ökade mer i resident evil 7, tycker det är tråkigt att de har skruvat ner på skräcken i del 8.

I början ja, starten i RE7 är grym, sen tappar det nästan all skräck. Det tråkiga är att RE8 inte har något sånt alls, det är mera som 7:an när allt är "normalt" och du bara löper runt och samlar saker. Jag hade önskat lite mera skräck, lite mindre action. Varulvarna var ju inte ens läskiga i början, de är bara håriga zombies med vapen, lika långsamma och dumma som andra fiender i RE serien, de skulle ha gjort så man kunde och ville undvika dem istället då hade spelets början blivit bättre. Sen måste jag ju säga att Lady D var lite en besvikelse, men hey, man kan inte få allt här i världen, spelet i övrigt är bra.

Medlem
Skrivet av Kris:

Skaffa PS5 så du får njuta istället för en slö PC.

Nja.
Är nog bättre att Capcom optimerar sina spel för ett av de mest kraftfulla grafikkorten på marknaden istället.
Gillar PC. Det är så mycket mer än bara en "spel / media-maskin".

Medlem
Skrivet av Razken:

Nja.
Är nog bättre att Capcom optimerar sina spel för ett av de mest kraftfulla grafikkorten på marknaden istället.
Gillar PC. Det är så mycket mer än bara en "spel / media-maskin".

Absolut är PC mer mångfasetterad. Jag lämnade PC för PS5 pga. handkontrollen. Det är en helt annan spelupplevelse med PS handkontroller. Plus att PS5 ger mer prestanda per krona än PC och var dessutom tillgänglig trots komponentbrist till skillnad från de mest kraftfulla grafikkorten.

Har kvar min bärbara PC för att spela mer indiespel som ex. Hades och då och då något återfall av D3.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av almblad:

Går det och ändra på FOVen i spelet? Tycker det känns som att titta genom en kikare Kanske kommer en mod för det senare till PC, men först kommer väl alla naken modar, för de är extremt viktiga... för vissa, haha

De har själva sagt att FOVn är låg pga designval och att spelet kan se skumt ut om man ändrar. Dock finns det redan moddar som låser upp den om man som jag hellre har hög FOV och får leva med att något kanske ser skumt ut.

Medlem
Skrivet av Razken:

Nja.
Är nog bättre att Capcom optimerar sina spel för ett av de mest kraftfulla grafikkorten på marknaden istället.
Gillar PC. Det är så mycket mer än bara en "spel / media-maskin".

RE Engine har alltid varit skitbra optimerat för egen del trots att jag inte sitter på de nyaste komponenterna:

i7-6700
GTX 1080
16GB RAM

Kör främst High med lite Medium inblandat på vissa inställningar (Ingen Ray Tracing) och det tuffar på fint i 90-110 FPS.

Har för övrigt riktigt kul med spelet hittills, de har lyckats mixa både skräck och action väldigt bra hittills och jag skulle tippa på att jag är ungefär halvvägs in.

Quake-konnässsör
Skrivet av Potatisbullen:

De har själva sagt att FOVn är låg pga designval och att spelet kan se skumt ut om man ändrar. Dock finns det redan moddar som låser upp den om man som jag hellre har hög FOV och får leva med att något kanske ser skumt ut.

Ja, man känner sig mer instängd när man har så låg fov. Men jag har så svårt för det, och får en att nästan få lite åksjuka av det. Men sen är man ju van att sitta och spela med mellan 110-130 i fov också från sina kväjck-spelande dagar

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja första delen var inte alls läskig skulle jag säga, andra delen med Beneviento var mycket bättre, däremot fortfarande inte lika läskigt som huset i A Hat in Time som jag till denna dag inte förstår hur det kan ha orsakat mera panik för mig än vad skräckspel gör :D.

Skapligt influerat av PT 😋

Medlem

Jag har kört igenom hela spelet på standard, blev klar igår kväll. Tycker att spelet är välgjort, fina miljöer och jag gillar level designen. Några nya välkomnade funktioner, lagom svårt, dock känner man sig lite vilsen ibland. Hojta till om det är något ni undrar över.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av laban005:

Skapligt influerat av PT 😋

Ja verkligen, fast 10% läskigt i jämförelse :D.

Medlem

SPOILER-VARNING

Spelat hela spelet på PS5.

Tyckte det var väldigt läskigt i slottet samt delen med dockorna.

Utöver det mest roligt pusslande och action!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

lirade demot, inte minsta läskigt...

Medlem

Blev inte rädd alls för lady Dimitrescu, rätt sexig kvinna till o med...
Fanns bara ett ställe i hela spelet jag blev lite rädd på men det är väl spoiler att nämna vad.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av denkaforss:

SPOILER-VARNING

Du inser att det finns spoilertags, eller?

Så att det blir såhär.

Skrivs [poiler]text[/poiler] fast "spoiler" istället för "poiler" då.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du inser att det finns spoilertags, eller?

Så att det blir såhär.

Skrivs [poiler]text[/poiler] fast "spoiler" istället för "poiler" då.

Jag visste att det fanns men lyckades inte lista ut hur man gjorde..

Tack!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

RE Engine har alltid varit skitbra optimerat för egen del trots att jag inte sitter på de nyaste komponenterna:

i7-6700
GTX 1080
16GB RAM

Kör främst High med lite Medium inblandat på vissa inställningar (Ingen Ray Tracing) och det tuffar på fint i 90-110 FPS.

Har för övrigt riktigt kul med spelet hittills, de har lyckats mixa både skräck och action väldigt bra hittills och jag skulle tippa på att jag är ungefär halvvägs in.

Håller med. Motorn har alltid varit bra optimerad, iaf fram tills nu.
Det är mycket som jag tyckte kändes "off", precis som jag nämnde i mitt inlägg.
Jag fick över 130 fps (om jag minns rätt) utan RT och strax över 100 med RT påslaget, det mesta maxat i 1080p.
När man väl mötte en av vampyrdamerna med flygfän så flög verkligen FPS'en ner i golvet oavsett inställning. Kändes inte så värst optimerat att varje gång man blir attackerad eller när hon dyker upp framför en i en sekvens så ska skärmen fryslagga lite då och då. Hade även installerat på SSD, så det känns ju ännu mer skumt.

Det som lockar mig i Village är dock de RE4 vibbar jag får.
Ser mer inbjudande ut än 7an som var så sövande tråkigt i miljöerna.

i7-8086K
RTX 2080
32GB RAM

🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja verkligen, fast 10% läskigt i jämförelse :D.

Håller med, skrattade mer åt alla influenser/referenser som dök upp

12
Skriv svar