Enter the "Gråzonen"

Enter the "Gråzonen"

Surfade runt på nätet som Batman häromdagen, såg att ordet "Monolith" flimrade till någonstans i ögonvrån. Jag stannade upp någonstans mitt i en tanke (mellan bokstaven "J" och "A" på tangentbordet - och såg då att det stod något om: "abandonware". "Vad är det", tänkte jag. Det hade jag hört talas om tidigare.

Saxat från Wikipedia:

"Abandonware, "övergiven programvara", är proprietär programvara som i praktiken saknar upphovsrättsligt skydd. Vanligen är det program som är så föråldrade, eller vars versioner är så gamla, att programmen inte säljs längre och upphovsrättsinnehavaren inte bryr sig om att skydda sin upphovsrätt. Detta gör att programmen befinner sig i en upphovsrättslig gråzon."

Intressant, för när jag skuttade in på sidan som hade fångat min uppmärksamhet såg jag:

"ALIENS VERSUS PREDATOR 2", spelutvecklaren Monoliths härliga gamla pangare, samt expansionen "PRIMAL HUNT".

Jag tänker inte länka till sidan, men det är ju som bekant att leta upp, men det är en gråzon. Vem äger vad, och varför bryr man sig inte om dessa spel längre kan man undra?

Vi gamla Monolith-fans, hade ju betalat stora pengar att få spela om "No One Lives Forever". Varför? För att det var så underbart bra.

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

Medlem

Jag är inte så insatt, men Ibland finns det bekymmer med licenser till tredjepart och liknande. Då kan det vara aktuellt att köra en abandon snarare än renew.

Licenser är ett vanligt skäl till varför gamla titlar försvinner ifrån affärer. No one lives forever går inte att köpa idag på grund av trassel med licenser och saknad kännedom om ägarskap.

https://www.thegamer.com/no-one-lives-forever-the-operative-l...

Någon som har bättre koll?

Spel som saknar ”rätten” att existera.

Det finns tre bra vad faan
- Vad faan är planen för idag?
- Vad faan är jag har skjutit upp som behöver bli gjort!?
- Vad faan, nu skriver jag en checklista för dagen!

ZF
Medlem

Det får nog skiljas på vad som kallas abandonware och det som tekniskt är abandoware. Med kända IP som Alien i så finns det inte på kartan att de kan behandlas som det, oavsett hur uttryckligen övergivna av utvecklaren de är.

Men helt unika IP som utvecklaren givit sin välsignelse över, ja de kan man ju rent av göra en remaster eller remake av. Det finns det flera exempel på. Gianna sisters till exempel, tror jag. ?

1
Skriv svar