Playstation 5 fyller 6 månader – sätt ditt betyg!

Robot
Playstation 5 fyller 6 månader – sätt ditt betyg!

Berätta vad som är bra och dåligt med Sonys senaste konsol efter ett halvår.

#playstation-5


Medlem

Vann att köpa min på gigantens första utlottning. Fullkomligt älskar den och kan knappt bärga mig när flera lir börjar komma. Har dragit igenom 10-tal ps4 spel med 60 fps/4k läget och även lirat igenom de spelen som nämnts i nyheten.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

NuZ
Testpilot

Om man ändå kunde få tag i en....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag har Ps5 Disk versionen.

För mig blir betyget 4 utav 5. Den enda nackdelen som jag stör mig på som jag kan komma på spontant är när skivan snurrar igång en gång per timma, vilket för ett extremt stort oväsen.

Handkontrollen är gudomlig. Hade önskat att knapparna var lite "hårdare", känns som att efter ett tag så lär knapparna fastna då dem känns "mushy".

HDDn storleken stör jag mig inte på, jag är sån som spelar 1 spel åt gången, så kan alltid avinstallera sen när jag ska gå vidare till nästa spel.

Är definitivt nöjd med konsolen, och ser fram emot kommande spelen som utnyttjar potentialen

Medlem

FIck tag på min DE i februari.

Plus:
- Tyst, har ingen coil-whine eller bullrig fläkt på min enhet
- Snygg, tycker kritiken om storleken är överdriven. Iofs är digitala snyggare än den med diskläsare
- Har fungerat helt felfritt för mig (inklusive rest-mode)
- Alla spel jag haft tid att köra hittils har infriat de högt ställda förväntningarna (Demons Souls, Spiderman MM och Days Gone)
- Tycker PS Collection var ett generöst initiativ, även om jag kört de flesta spelen där redan.

Minus:
- DualSense kontrollen lite överhypad enligt mig.
- Tråkigt att det verkara vara lite lotteri med vilken fläkt och/eller coil-whine man får
- Dags för lite mer spelnyheter snart. Hoppas på ett event i juni/juli.

Medlem

Kan passa på att tipsa redaktionen/folket att Metro Exodus får en ps5 patch med 4k/60fps och raytracing i juni. Perfekt för mig som inte spelat det ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=p77ZV5nnlxw

Metro Exodus is coming to PlayStation 5 on June 18, boasting a massive graphical upgrade to harness the power of this generation. Offering Ray Tracng and Ray Traced Emissive lighting throughout, DualSense Haptic Feedback support, as well as a FOV slider for the first time in the Metro series and increased framerates and resolution.

The update will be free for all existing owners of Metro Exodus, and along side this Metro Exodus Complete Edition will launch in a physical package for PlayStation 5, including both story expansions, The Two Colonels and Sam's Story.

There has never been a better time to venture in to the world of Metro.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Nöjd, men väntar på exklusiva titlarna så just nu samlar den en del dam bara.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag har nöjd med hur snabb den är på att ladda spel. Lyxigt värre.

Saknar att de finns så få spel på marknaden efter 6 månader som verkligen nyttjar kraften i maskinen.

Medlem

Fick min nån vecka efter release 4/5 allt kan alltid bli bättre men det känns som en riktigt bra maskin. Har inte haft något strul öht. Precis som färegående talare är väll det som saknas nu lite fler exklusiva top-titlar. Demonssouls remake rekommenderas varmt.

Medlem

Väntar på på VR till maskinen då köper jag ett paket med VR-headset + konsol


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fantastisk maskin, kraftfull och tyst. Betydligt mer nöjd med denna än ps4an och ps4-pro.

Ser fram emot fler fantastiska titlar.

Medlem

Min var utan coil-whine och enbart alla titlar som följde med PS Collection gjorde det värt priset.

Har njutit enormt av kortare laddtider.

Sony kan ju det här med bra spel, så det finns inte mycket att klaga på.

5/5 och med PSVR 2.0 kan det betyget bara bli högre.

Medlem

Vill ha en, men med tanke på att det kommer vara bristvara i minst ett år till så känns det som att det är lika bra att invänta Slim. Det ryktas att Sony kommer släppa Slim, alt en revision, redan nästa år för att med hjälp av krympt tillverkningsteknik kunna få ut fler PS5:or på marknaden, så man får väl se om det släpper då. Sjukt sugen på Ratchet & Clank, så det suger verkligen att man inte kan få tag på en konsol

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Min var utan coil-whine och enbart alla titlar som följde med PS Collection gjorde det värt priset.

Har njutit enormt av kortare laddtider.

Sony kan ju det här med bra spel, så det finns inte mycket att klaga på.

5/5 och med PSVR 2.0 kan det betyget bara bli högre.

Instämmer till fullo, kunde inte skrivit det bättre själv


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Konsolen är verkligen bra, imponerad så fort man spelar en nextgen titel. Batteritiden på Dualsensen är ett problem för mig. Men jag spelar otroligt mycket mer nu än på förra konsolen. Så det kan ha med det att göra.

Har lyckligtvis inget coil ljud.
Var lite störd av CD-läsaren som går i hyperdrift och fläkten i början. Men det känns som det mer eller mindre försvann efter någon av de senare uppdateringarna från Sony.

Hur nöjd som helst. Köpt de titlar jag vill ha fysiskt så tycker att det är ok pris på spelen.
Sedan känns det som att PLUS prenumerationen verkligen har gett valuta. Då biblioteket med PS5 spel är inte jättemånga på PSN har jag fått kanontitlar ”gratis” som jag nog köpt annars.

Wreckfest, Oddworld och Control hade jag nog köpt hur som helst. Men sluppit. Blir nästan bortskämd av Sony.

Just nu så är den en 5:a, innan fläktljud och CDläsarljud var det en 4:a störde mig ganska mkt på det.

Gillart!

Medlem

4/5

6 månader gammal och kan fortfarande inte använda M2 porten och för få spel gör att den får 4/5. Att döma hårdvara genom att titta på mjukvara kan kännas orättvist men med en spelkonsol behövs båda för det ska funka.

Medlem

Jag älskar handkontrollen, tog mig tid att ställa in bra färg för HDR. Men har fortfarande inte spelat något ps5 spel. Har hunnit med Uncharted 4 och rätt många timmar The Binding of Isaac. Ska ta ut ett Deamons Souls när lönen kommer.

Medlem

För ett par månader sedan gav R2-knappen upp. Det verkar som att en fjäder inuti gick av så motståndet var markant sämre än det ska vara. Åkte till Elgiganten och fick en ny men eftersom det skedde efter bara några månaders sporadiskt spelande är jag lite orolig att jag kommer att vara en återkommande kund till Elgigantens reklamationsdisk med ännu en trasig Dualsense.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kan passa på att tipsa redaktionen/folket att Metro Exodus får en ps5 patch med 4k/60fps och raytracing i juni. Perfekt för mig som inte spelat det ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=p77ZV5nnlxw

Metro Exodus is coming to PlayStation 5 on June 18, boasting a massive graphical upgrade to harness the power of this generation. Offering Ray Tracng and Ray Traced Emissive lighting throughout, DualSense Haptic Feedback support, as well as a FOV slider for the first time in the Metro series and increased framerates and resolution.

The update will be free for all existing owners of Metro Exodus, and along side this Metro Exodus Complete Edition will launch in a physical package for PlayStation 5, including both story expansions, The Two Colonels and Sam's Story.

There has never been a better time to venture in to the world of Metro.

Old news 😉
https://www.fz.se/nyhet/286493-grafiktrimmat-metro-exodus-sla...

Medlem

4/5

Jag älskar verkligen handkontrollen och kraften i konsolen.

Stör mig dock på att det är en ständigt dovt surrande från konsolen (coil whine?) medans min Xbox Series S är knäpptyst.

Konsolen har också hängt sig 1-3 gånger. Visst sånt händer men på min Xbox har allt fungerat klockrent.

Gränssnittet har jag absolut inga problem med. Det är snabbt, smidigt och logiskt.

Håller just nu på med Returnal och känner verkligen kraften och potentialen i konsolen

Ska bli otroligt härligt att få spela alla Sonys exklusiva titlar!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har Ps5 Disk versionen.

För mig blir betyget 4 utav 5. Den enda nackdelen som jag stör mig på som jag kan komma på spontant är när skivan snurrar igång en gång per timma, vilket för ett extremt stort oväsen.

Handkontrollen är gudomlig. Hade önskat att knapparna var lite "hårdare", känns som att efter ett tag så lär knapparna fastna då dem känns "mushy".

HDDn storleken stör jag mig inte på, jag är sån som spelar 1 spel åt gången, så kan alltid avinstallera sen när jag ska gå vidare till nästa spel.

Är definitivt nöjd med konsolen, och ser fram emot kommande spelen som utnyttjar potentialen

Det finns en enkel fix om cd spelaren låter ovanligt högt. Instruktioner finns på PlayStation officiella supportsida men kort innebär det följande:

1. Sätt i en valfri skiva.
2. Stäng av och koppla ut alla kablar
3. Ta bort sidopanelen på konsollens undersida
4. Du ser nu 4 skruvar vid cd spelaren och en svart cirkel. Pilla bort dammskyddet på svarta cirkeln.
5. Skruva skruven under dammskyddet tills skivan kommer ut.
6. Ta ut skivan. Sätt tillbaka dammskyddet. På med plastsidan. Koppla in och njut av en mycket tystare Playstation 5.

Medlem

Egentligen tycker jag mycket om min PS5:a men eftersom jag haft "otur" med min så blir betyget därefter.
3 av 5 skulle jag säga.

Jag gillar DualSense-kontrollen och jag tycker PS5:ans gränssnitt är fint, högupplöst och har HDR.

Men... min originalmaskin väsnades något kopiöst. Troligtvis inte coil whine utan missljud från fläkten. Ett tjutande ljud som började direkt när fläkten startade och upphörde i samma sekund som fläkten stannade.
Pratade med Playstation support om det och de bad mig skicka in maskinen, vilket jag gjorde.
Två veckor senare får jag tillbaka en annan maskin (med annat serienummer). Upptäcker direkt att min ersättningsmaskin är oerhört repig, både på den svarta fronten men också på de vita sidopanelerna. Utöver det så är originalfelet, med tjutande fläkt, kvar. Så nu har jag fått skicka iväg den en andra gång....

ZF
Medlem

Fantastisk maskin, knäpptyst, och som väl är trots allt fortfarande inte större än att den passar perfekt i stereoracket.

Däremot är jag rejält trött på alla osäkerheter runt policys och mjukvaruhanteringen, den slappa nonchalanta inställningen till vad som varit. Om alla spel jag köper en dag kommer kunna spelas bättre på en annan plattform, varför i hela friden ska jag då köpa din plattform Jim..?

Och ett stort minus för att Blueray-spelarn inte stödjer 3D.. Inte i VR iallafall.

Skrivet av Bojkott:

Vill ha en, men med tanke på att det kommer vara bristvara i minst ett år till så känns det som att det är lika bra att invänta Slim. Det ryktas att Sony kommer släppa Slim, alt en revision, redan nästa år för att med hjälp av krympt tillverkningsteknik kunna få ut fler PS5:or på marknaden, så man får väl se om det släpper då. Sjukt sugen på Ratchet & Clank, så det suger verkligen att man inte kan få tag på en konsol

Blir garanterat inte en slim redan ett år efter. Det kommer bli en (till det yttre) likadan som drar 10-20w mindre.

Alltså samma utveckling som varenda generation innan.

Medlem

Är riktigt nöjd. Min blev tystare efter senaste uppdateringen. Har inget direkt att klaga på. Förutom tycker det e lite bökigt då man spelar två stycken samtidigt att man måste ha två konton ( eller köra som gäst). Tex när man spelar It takes two. Har inte grottat ner mig i det hela. Finns säkert en smidig lösning. Rekommenderar spelet It takes two.

Medlem

Jag är mycket nöjd med Playstation 5. Det känns som em bra konsol men den är inte perfekt. Jag ger den 4/5.

Det som gör att den inte får fullpott är att den har ett litet missljud och sen tycker jag inte de har lyckats bra med gränssnittet. Vist man vänjer sig men det hade kunnat vara mycket bättre. Jag gör fortfarande fel med att trycka en gång eller hålla in PS knappen när jag ska stänga av eller byta spel. Även söknig i playstation store är usel (var inte bra i playstation 4 heller). Men med dessa mindre problem så tycker jag att konsolen är riktigt bra. SSD är väl det man märker av mest med den nya generationen men även grafiken och flytet i spek är betydligt bättre. Ska bli mycket intressant att se vilka spelskapelser som kommer inom ett par år.

Medlem

Haft min en månad ungefär mycket nöjd
Gillar handkontrollen, speciellt ihop med Astrobot.

Kört Demons Souls några timmar också grymt. Tänkte skaffa Returnal med inom kort.

Enda minuset är priset på spelen. Brutalt....


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Underbar konsol, utan tvekan 5/5. Dualsense kontrollen är grym i dom spel som faktiskt utnyttjar den, som Returnal.

Medlem

Älskar min PS5..Den har gått varm trots brist på nya spel. Demons soul, spiderman, det där robotspelet..Magiskt! Har spelat en del äldre spel som AC Odyssey och ghost of tsushima. Väntar på God of war, ratchet och lite andra exklusiviteter

Medlem

Något som jag vill tillägga som ett minus, men som ändå inte påverkar i sån utsträckning att det skulle dra ner helhetsbetyget, är att jag faktiskt ogillar att DualSense kontrollern har dessa minimalistiska playstaion-ikoner. De samlar på sig så mycket smuts konstant, som syns extremt bra pga kontrollern är vit.
Visst, det är skönt grepp som gör att den inte halkar, men jag har med jämna mellanrum behövt titta på baksidan för att se om det har blivit smutsigt som man måste torka av...

123
Skriv svar