Resident Evil Village (PC) - Är mer alltid mer?

Medlem
Resident Evil Village (PC) - Är mer alltid mer?

Är mer alltid mer?

Resident Evil 7 var för många en välkommen återgång till skräck, och på flera sätt en nödvändig sådan. I detta klaustrofobiska kapitel introducerades Ethan Winters, då sökandes efter sin mystiskt försvunna fru, Mia Winters, i Louisianas träskmarker. Resten är som man säger historia.

Resident Evil Village tar vid några år senare. Winters-paret lever numera ett lugnt familjeliv i Europa med dottern Rosemary. Efter att ha blivit à jour med läget förändras saker snabbt då Chris Redfield och kompani stormar in, pepprar Mia full med bly och tar de andra i förvar. En sak leder till en annan och Ethan tar sig fri. På en obekant, hotfull ort måste han nu hitta barnet innan det är för sent.

Välkommen till Östeuropa

Spelets mörka, sagolika inramning är en av dess starkaste sidor. Med detta som grund passar de till synes övernaturliga fienderna väl in, inspirerade från bland annat vampyr- och varulvslegender. De gammeldags arkitektoniska influenserna bidrar starkt till detta och är riktigt trevliga att betrakta (när man inte har monster hack i häl).

Vistelsen i slottet Dimitrescu är en av höjdpunkterna, dels sett till arkitekturen men främst tack vare den karismatiska Lady Dimitrescu som verkligen äger rummet. Det bjuds på ett par intensiva möten med vampyrdamen och hennes "döttrar", men ganska snart uppenbarar det sig att det ej råder någon riktig fara. Något som är symptomatiskt för resten av spelet (om än avsiktligt). Trots blandade inledande intryck är de övervägande goda och slottsdelen känns tyvärr allt för kort.

Under resans gång hittas flertalet nyckelföremål, varav tidigare låsta områden och objekt kan öppnas upp. Det är värt att grotta ner sig i det här eftersom intressant information rörande byn finns att hämta i dagböcker och dylikt. Valutan Lei finns gömd i vaser och lådor, men de stora pengarna tjänas in genom försäljning av upphittade värdesaker hos spelets fetlagda handlare, The Duke. Här kan vapen köpas och uppgraderas, vilket bör vägas mot behovet av föremål som medicin och ammunition (föreslår att köpa recept för dessa).

Prioriteringen av resurser, i kombination med den pussellika föremålshanteringen gav stor behållning och blev ett till incitament att utforska kartans varje vrå. Mer Lei öppnade för ytterligare väskutrymme och vapen, vilket krävde ännu mer av det förstnämnda och… ja, ni fattar.

Vad döljer sig i graven?

Ställt mot det i högre grad återhållsamma Resident Evil 7 verkar ledordet i det här fallet varit mer. Resident Evil Village känns som en reaktion på föregångaren med större variation av fiender, omgivningar och utökat berättarmässigt omfång. Samtidigt gör sig ett visst Bilbo-citat påmint:

”I feel thin, sort of stretched, like butter scraped over too much bread.”

Berättelsen har en röd tråd som binder samman antagonisterna och förklarar deras bakgrunder, men ärligt talat är den rätt tunn. Ju längre in man kommer desto tydligare blir det hur irrelevanta vissa inslag är. Det är som att slussas genom en nöjespark med mängder av attraktioner, alla inkluderade oavsett hur bra de är eller hänger ihop. Djup offras för variation.

Ett försök görs att bygga ut Ethans personlighet. Det är dock svårt att engagera sig i dennes öde då han är ungefär lika intressant som torkande färg, med ett röstskådespel som ger mig krupp. I slutändan passade nog karaktären bättre som ett kärl vilket spelaren kunde fylla med egna tankar och känslor.

Gröna Lunds spökhus återuppstår

Överlag flöt det på bra under de 11 timmar jag spelade, med ett fåtal dippar och enstaka krasch. 21:9-stöd finns men av någon anledning saknas FOV-reglage. Även DLSS lyser med sin frånvaro.

Vad gäller gränssnittet gör sig konsolursprunget snabbt påmint. Exempelvis måste man högerklicka för att backa ur menyer, rullister saknas (säg hej till scrollhjulet) och spelet stängs av från huvudmenyn genom att trycka på Delete. Det är märkliga designval men förhoppningsvis något uppdateringar kan åtgärda.

Nu låter kanske Resident Evil Village som ett brinnande vrak med tanke på recensionens andra halva, men så är det inte. Som tidigare nämnt finns det positiva aspekter och även under de svagare stunderna kan det skina till. Med det sagt hade det varit önskvärt ifall berättelsen hängt ihop bättre och varit mer fokuserad.

Kort och gott: Jag kan tyvärr inte hålla med Capcom (eller Yngwie Malmsteen) att mer är mer. Bättre lycka nästa gång?

#capcom #resident-evil-village #pc #yngwie-malmsteen

Resident Evil Village
3
Bra
+
Intressant inramning
+
Engagerande vapen- och föremålshantering
+
Flyter på bra
-
Kvantitet över kvalitet
-
Nedtonad skräck
-
Bristande PC-anpassning
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Vilken recension!
Tack för väldigt trevlig läsning.

Jag har själv inte spelat Village men din analys stämmer bra överens med den bild jag fått från diverse recensioner där ute.

Då jag är mer intresserad av Resident Evil spel med fokus på sammanhängande story och förträfflig skräck blir detta ett spel som eventuellt stödköps när det befinner sig i realådan.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vilken recension!
Tack för väldigt trevlig läsning.

Jag har själv inte spelat Village men din analys stämmer bra överens med den bild jag fått från diverse recensioner där ute.

Då jag är mer intresserad av Resident Evil spel med fokus på sammanhängande story och förträfflig skräck blir detta ett spel som eventuellt stödköps när det befinner sig i realådan.

Kul att höra

Har på något vis lyckats undvika recensioner. Men då är jag alltså inte ensam.

Ger en tumme upp för det upplägget. Rea av något slag är nog inte allt för långt borta


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Mer är mer men inte alltid bättre.

Medlem

Lite missnöjd över vapnen i spelet. Överlag nöjd med spelet.
1911 = full auto?
Hade varit trevligare med en sniper likt en Carl Gustaf, M96, K98 eller liknande för att få en mer futuristisk känsla.

Tyckte dock Biohazard var bättre. Mer skrämmande


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Mer är mer men inte alltid bättre.

Kan inte säga emot det. Slutklämmen hänger iofs på en lek med uttryck, och självklart, Malmsteen-referensen

Som en sidodiskussion undrar jag vad Capcom har i åtanke för serien de kommande åren. Fortsätter de på "mer av allt"-spåret, eller går de tillbaka till hur RE7 var (kanske både och)? De verkar som sagt utveckla uppföljare på ett reaktivt sätt. Försäljningssiffror är såklart en stor faktor, och där ser det ut att gå bra för RE8.

Skrivet av MeaN:

Lite missnöjd över vapnen i spelet. Överlag nöjd med spelet.
1911 = full auto?
Hade varit trevligare med en sniper likt en Carl Gustaf, M96, K98 eller liknande för att få en mer futuristisk känsla.

Tyckte dock Biohazard var bättre. Mer skrämmande

Kan se hur andra typer av vapen vore önskvärt ur det perspektivet. Undrar samtidigt vad du tyckte om M1851 Wolfsbane och...

...de vapen Chris hade mot slutet?


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Kan inte säga emot det. Slutklämmen hänger iofs på en lek med uttryck, och självklart, Malmsteen-referensen

Som en sidodiskussion undrar jag vad Capcom har i åtanke för serien de kommande åren. Fortsätter de på "mer av allt"-spåret, eller går de tillbaka till hur RE7 var (kanske både och)? De verkar som sagt utveckla uppföljare på ett reaktivt sätt. Försäljningssiffror är såklart en stor faktor, och där ser det ut att gå bra för RE8.

Kan se hur andra typer av vapen vore önskvärt ur det perspektivet. Undrar samtidigt vad du tyckte om M1851 Wolfsbane och...

...de vapen Chris hade mot slutet?

Wolfsbane var fin den! Uj uj uj vilken dräpare.
Vapnen Chris hade... Ja vad ska man säga. Inte mycket att klaga på där. Enda vore väl att man inte kan få upp Ironsights/Röd-punkt siktet.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

tycker det är synd skräcken är så nedtonad av det man sett för mycket action i denna.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

tycker det är synd skräcken är så nedtonad av det man sett för mycket action i denna.

Positivt för min del

Spoilervarning;

Men sista delen i faciliteten under jord kändes mer som Wolfenstein

Medlem

För mig har aldrig Resident Evil varit särskilt skrämmande, så i min tycka var RE8 varken mer skrämmande eller mindre. I bästa fall börjar dom rätt läskiga men man vänjer sig snabbt och det slutar med monsterslakt.

Har verkligen gillat mina två genomspelningar hitintills(är på min tredje just nu där jag bara springer med kniv och försöker klara det inom 3 timmar)

Bra recension men kan inte hålla med på alla punkter(tyckte skräcken höll en bra nivå).

Medlem

Älskade resident evil 8. Det var en sån sjukt grym blandning mellan skräck och action. Dockhuset är det vidrigaste i skräckväg jag lirat senaste 10 åren.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag har bara kollat på Gab Smolders genomspelning och den har haft en ton som för mig känns väldigt bekant i Resident Evil. Serien har väl aldrig varit känd för att vara något genomgående skräckfenomen, mer som skräckinspirerad thriller. Minns att jag bara lirat en del av Resident Evil III men actionkänslan infann sig också där väldigt tidigt.

Ser grymt skräckmysigt ut. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Proximately:

Jag har bara kollat på Gab Smolders genomspelning och den har haft en ton som för mig känns väldigt bekant i Resident Evil. Serien har väl aldrig varit känd för att vara något genomgående skräckfenomen, mer som skräckinspirerad thriller. Minns att jag bara lirat en del av Resident Evil III men actionkänslan infann sig också där väldigt tidigt.

Ser grymt skräckmysigt ut. :3

Ja jag håller med här, folk slänger runt kritik att RE spel X inte har skräcken etc. Men har spelen verkligen fokuserat på ren skräck någonsin? Ettan har ju sina moment, men det är ju mer jump scares. Sen har stämningen alltid varit bra, men jag har sett spelen mer som b-skräckisar. För mig har Resident Evil varit mer Fredag den 13e än Exorcisten (för att dra filmreferenser). Silent Hill däremot är ju renodlad skräck (1-3), medan RE stått för lite mer actionbetonad upplevelser med skräcktema. Så tycker jag det egentligen varit från dag ett.

Båda serierna är dock bra på sina egna vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Ja jag håller med här, folk slänger runt kritik att RE spel X inte har skräcken etc. Men har spelen verkligen fokuserat på ren skräck någonsin? Ettan har ju sina moment, men det är ju mer jump scares. Sen har stämningen alltid varit bra, men jag har sett spelen mer som b-skräckisar. För mig har Resident Evil varit mer Fredag den 13e än Exorcisten (för att dra filmreferenser). Silent Hill däremot är ju renodlad skräck (1-3), medan RE stått för lite mer actionbetonad upplevelser med skräcktema. Så tycker jag det egentligen varit från dag ett.

Båda serierna är dock bra på sina egna vis.

Instämmer helt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Älskade resident evil 8. Det var en sån sjukt grym blandning mellan skräck och action. Dockhuset är det vidrigaste i skräckväg jag lirat senaste 10 åren.

Ja, det där...

...bäbismonstret är svårt att glömma! Hade velat fått reda på mer om Donna Benevientos bakgrund.

Skrivet av piddau:

För mig har aldrig Resident Evil varit särskilt skrämmande, så i min tycka var RE8 varken mer skrämmande eller mindre. I bästa fall börjar dom rätt läskiga men man vänjer sig snabbt och det slutar med monsterslakt.

Har verkligen gillat mina två genomspelningar hitintills(är på min tredje just nu där jag bara springer med kniv och försöker klara det inom 3 timmar)

Bra recension men kan inte hålla med på alla punkter(tyckte skräcken höll en bra nivå).

Skrivet av Proximately:

Jag har bara kollat på Gab Smolders genomspelning och den har haft en ton som för mig känns väldigt bekant i Resident Evil. Serien har väl aldrig varit känd för att vara något genomgående skräckfenomen, mer som skräckinspirerad thriller. Minns att jag bara lirat en del av Resident Evil III men actionkänslan infann sig också där väldigt tidigt.

Ser grymt skräckmysigt ut. :3

Skrivet av Johlor:

Ja jag håller med här, folk slänger runt kritik att RE spel X inte har skräcken etc. Men har spelen verkligen fokuserat på ren skräck någonsin? Ettan har ju sina moment, men det är ju mer jump scares. Sen har stämningen alltid varit bra, men jag har sett spelen mer som b-skräckisar. För mig har Resident Evil varit mer Fredag den 13e än Exorcisten (för att dra filmreferenser). Silent Hill däremot är ju renodlad skräck (1-3), medan RE stått för lite mer actionbetonad upplevelser med skräcktema. Så tycker jag det egentligen varit från dag ett.

Båda serierna är dock bra på sina egna vis.

Ett förtydligande hade kanske varit på sin plats ("nedtonad skräck"), tar med mig det till nästa gång. Är helt med på att RE-spelen är blandningar av flera genrer och influenser (i varierande grad)

I mitt fall handlade det exempelvis om atmosfär och den allmänna känsla jag hade under gameplay i Village jämtemot RE7. Utan att avslöja för mycket upplevde jag t.ex. att bossfajter var designade på ett sånt sätt att det var svårt att förlora, varför jag ibland gick på autopilot (lägre risk > lägre skräck/spänning).

En till förklaring/bidragande anledning tycker jag finns här (se länkad artikel):

"Kanda explained the philosophy behind the working out how scary to make Resident Evil titles, saying: “When we develop a new Resident Evil game, our goal is not always to make it scarier than the previous title, but find a balance to deliver a scary but fun experience for players”.

Kanda’s interview with Axios Gaming also confirmed that the shift to open spaces in Village was intended as a contrast form the tight Claus trophic walls of the Baker Mansion in Resident Evil 7."

Apropå speedruns är det verkligen ett stort nöje med spelen Det var riktigt kul att optimera rutterna i RE2R och RE3R för att klara av det på kortast möjliga tid.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Ja, det där...

...bäbismonstret är svårt att glömma! Hade velat fått reda på mer om Donna Benevientos bakgrund.

Ett förtydligande hade kanske varit på sin plats ("nedtonad skräck"), tar med mig det till nästa gång. Är helt med på att RE-spelen är blandningar av flera genrer och influenser (i varierande grad)

I mitt fall handlade det exempelvis om atmosfär och den allmänna känsla jag hade under gameplay i Village jämtemot RE7. Utan att avslöja för mycket upplevde jag t.ex. att bossfajter var designade på ett sånt sätt att det var svårt att förlora, varför jag ibland gick på autopilot (lägre risk > lägre skräck/spänning).

En till förklaring/bidragande anledning tycker jag finns här (se länkad artikel):

"Kanda explained the philosophy behind the working out how scary to make Resident Evil titles, saying: “When we develop a new Resident Evil game, our goal is not always to make it scarier than the previous title, but find a balance to deliver a scary but fun experience for players”.

Kanda’s interview with Axios Gaming also confirmed that the shift to open spaces in Village was intended as a contrast form the tight Claus trophic walls of the Baker Mansion in Resident Evil 7."

Apropå speedruns är det verkligen ett stort nöje med spelen Det var riktigt kul att optimera rutterna i RE2R och RE3R för att klara av det på kortast möjliga tid.

Det kan jag nog instämma i, har tyckt det varit väldigt förlåtande i boss-striderna. Även Lady Dimitrescu blir ju lite mindre skräckinjagande när man kan tralla förbi henne lite halvjoggandes och hon ändå missar med sina klor. Dockhuset förstod jag aldrig riktigt vad som hände i eller att det var någon form av strid med förlustmöjlighet förrän Gab plockade upp dockan efter allting var över. Det var intressant men finns mer att göra.

Hoppas personligen att de gör mer spel i samma stil som Resident Evil Village. Stämningen är nog bland det bästa jag sett i skräckväg på ett tag, särskilt med klassiska varelser som dessa (minus bebisar och så). Lady Dimitrescu som vampyr känns väldigt fräsch för att vara så gammaldags, som om man omfamnat den stilen på rätt sätt typ. If that makes any sense.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

Ett förtydligande hade kanske varit på sin plats ("nedtonad skräck"), tar med mig det till nästa gång. Är helt med på att RE-spelen är blandningar av flera genrer och influenser (i varierande grad)

I mitt fall handlade det exempelvis om atmosfär och den allmänna känsla jag hade under gameplay i Village jämtemot RE7. Utan att avslöja för mycket upplevde jag t.ex. att bossfajter var designade på ett sånt sätt att det var svårt att förlora, varför jag ibland gick på autopilot (lägre risk > lägre skräck/spänning).

En till förklaring/bidragande anledning tycker jag finns här (se länkad artikel):

"Kanda explained the philosophy behind the working out how scary to make Resident Evil titles, saying: “When we develop a new Resident Evil game, our goal is not always to make it scarier than the previous title, but find a balance to deliver a scary but fun experience for players”.

Kanda’s interview with Axios Gaming also confirmed that the shift to open spaces in Village was intended as a contrast form the tight Claus trophic walls of the Baker Mansion in Resident Evil 7."

Apropå speedruns är det verkligen ett stort nöje med spelen Det var riktigt kul att optimera rutterna i RE2R och RE3R för att klara av det på kortast möjliga tid.

Glömde också skriva och prisa dig för en bra recension.

Kan se hur du menar nu, definitivt. Jag pratade nog mer generellt om hur folk pratar om RE-serien som något skräckfokuserat, när jag aldrig riktigt har sett serien så. På ett vis så ser jag den liknade som Castlevania. Serien drar inspiration från klassisk skräck, både i stämning och i monster. Men tycker inte serien någonsin direkt fokuserats på att skrämmas, annat än i några få moment här och där.

Men skräck är ju ett brett begrepp också förstås.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klarade spelet i Lördags och är helt klart nöjd med mitt köp. Sa tidigt i spelet, när jag befann mig i Dimitrescus slott, att jag ville ha mera skräck i liret. Efter att ha klarat RE8 så säger jag fortfarande att det var för lite "horror" i äventyret. Efter att man klarat av Heisenbergs fabrik så brast spelet rejält. Extremt mycket skjutande som drog ner spelet. Väldigt tråkigt slut. Det var väl de sista 10-15 % så det var inte så länge. Fram tills det hade jag helt klart skoj.

Jag ger Residdent Evil 8: Village en 8 av 10 i betyg. FZ style så blir det 3.5 eller 4. Vet inte riktigt. Vill ge det en 4a då spelet är riktigt bra men jag saknar fortfarande mer skräck plus att slutet var dåligt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Känner man inte till RE alls så är det hela en 3 pga av "omoderna" saker i ett "modernt" sepl.
För en RE fan är det en 3:a som OP skriver.

Annars tycker jag de lyckades bra med moderniseringen av RE. Typ 4an med bättre kontroll över vapenhanteringen, om än det hela må ha blivit lite mera "action". Eller att man kan spara oftare.
Andra design beslut känns gammaldags på gott och ont. Tex så behöver man en viss verktyg för öppna lås där man bara skulle kunna skjuta eller forcera med en kniv (tex en låda), samtidigt som det är trogen till seriens puzzel ideen.

Medlem

Om vi bortser från remakes så är Village det bästa spelet i serien sedan 0. Jag älskade referenserna, alla detaljer i miljöerna och berättandet. Jag tycker, tvärtom mot vad flera andra tycker, att Ethan är en bra karaktär och har mer bekymmer med Mias trovärdighet.

Jag tyckte slutet var kalas dessutom, framförallt så var sista rummet fullt med böcker och foton helt fantastiskt! Det tog mig nog en timme i det rummet att gå igenom allt.

5/5 mogna bananer från min sida!

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det kan jag nog instämma i, har tyckt det varit väldigt förlåtande i boss-striderna. Även Lady Dimitrescu blir ju lite mindre skräckinjagande när man kan tralla förbi henne lite halvjoggandes och hon ändå missar med sina klor. Dockhuset förstod jag aldrig riktigt vad som hände i eller att det var någon form av strid med förlustmöjlighet förrän Gab plockade upp dockan efter allting var över. Det var intressant men finns mer att göra.

Hoppas personligen att de gör mer spel i samma stil som Resident Evil Village. Stämningen är nog bland det bästa jag sett i skräckväg på ett tag, särskilt med klassiska varelser som dessa (minus bebisar och så). Lady Dimitrescu som vampyr känns väldigt fräsch för att vara så gammaldags, som om man omfamnat den stilen på rätt sätt typ. If that makes any sense.

Ja, ett spel liknande det här skulle kunna vara intressant. Behåll inramningen men tajta till innehållet. Om det kan struktureras likt säg RE2R, där mycket tid spenderas på färre platser, är jag på. Gillar personligen att insupa atmosfären och pussla mig fram under längre tid.

Gör Capcom ett helt spel av Maiden-demot, så att vi får se mer av Lady Dimitrescu, har de mina pengar dag 1 Marknadsför det som en Amnesia-/PT-liknande spin-off så är det "klart". Någonting gjorde de verkligen rätt med den karaktären.

Skrivet av Johlor:

Glömde också skriva och prisa dig för en bra recension.

Kan se hur du menar nu, definitivt. Jag pratade nog mer generellt om hur folk pratar om RE-serien som något skräckfokuserat, när jag aldrig riktigt har sett serien så. På ett vis så ser jag den liknade som Castlevania. Serien drar inspiration från klassisk skräck, både i stämning och i monster. Men tycker inte serien någonsin direkt fokuserats på att skrämmas, annat än i några få moment här och där.

Men skräck är ju ett brett begrepp också förstås.

Tack så mycket!

Tror du att (fel)klassificering av spelens fokus handlar om vad folk uppskattade mest, som sen överdrivs, eller helt enkelt att de minns fel?

Kommer att tänka på diskussioner man haft kring subgenrer inom metal. Ibland blir det knepigt med definitioner

Skrivet av CARTMAN:

Klarade spelet i Lördags och är helt klart nöjd med mitt köp. Sa tidigt i spelet, när jag befann mig i Dimitrescus slott, att jag ville ha mera skräck i liret. Efter att ha klarat RE8 så säger jag fortfarande att det var för lite "horror" i äventyret. Efter att man klarat av Heisenbergs fabrik så brast spelet rejält. Extremt mycket skjutande som drog ner spelet. Väldigt tråkigt slut. Det var väl de sista 10-15 % så det var inte så länge. Fram tills det hade jag helt klart skoj.

Jag ger Residdent Evil 8: Village en 8 av 10 i betyg. FZ style så blir det 3.5 eller 4. Vet inte riktigt. Vill ge det en 4a då spelet är riktigt bra men jag saknar fortfarande mer skräck plus att slutet var dåligt.

Ja, när...

...man fick Chris fordon med allsköns vapen fick jag ett gott skratt (på ett bra sätt). Känns som att många RE-spel har urspårade slutakter, så det är väl en sorts stapel för serien, men samtidigt "drabbas" tonen.

Apropå slutet

Var det något särskilt med det som påverkade ditt (slut)betyg? Personligen är jag osäker på hur pass "kompis" jag är med molded-storylinen. Känns som att det retroaktivt tar vikt av karaktärens kamp i RE7.

Skrivet av Rh3nium:

Känner man inte till RE alls så är det hela en 3 pga av "omoderna" saker i ett "modernt" sepl.
För en RE fan är det en 3:a som OP skriver.

Annars tycker jag de lyckades bra med moderniseringen av RE. Typ 4an med bättre kontroll över vapenhanteringen, om än det hela må ha blivit lite mera "action". Eller att man kan spara oftare.
Andra design beslut känns gammaldags på gott och ont. Tex så behöver man en viss verktyg för öppna lås där man bara skulle kunna skjuta eller forcera med en kniv (tex en låda), samtidigt som det är trogen till seriens puzzel ideen.

Apropå sparning: Kom att sakna musiken från sparrummen, men The Duke var ju gott sällskap.

Aa, det finns en del bekanta "speliga" inslag - den röda bultsaxen har man blivit bra kompis med i de senare spelen Kunde vara smått irriterande i vissa situationer när man tänkte "jag skulle ju egentligen kunna...". Samtidigt, ja, stärker det som du säger pusselfokuset och är en stapel för serien.

Skrivet av Joewson:

Om vi bortser från remakes så är Village det bästa spelet i serien sedan 0. Jag älskade referenserna, alla detaljer i miljöerna och berättandet. Jag tycker, tvärtom mot vad flera andra tycker, att Ethan är en bra karaktär och har mer bekymmer med Mias trovärdighet.

Jag tyckte slutet var kalas dessutom, framförallt så var sista rummet fullt med böcker och foton helt fantastiskt! Det tog mig nog en timme i det rummet att gå igenom allt.

5/5 mogna bananer från min sida!

Det är den berömda smaken (och baken)! Förstås är det kul ifall en annan får mer nöje än en själv Är det något särskilt med Mia du tänker på?

Kan tänka mig det! Kunde hänga med i referenserna även om jag spelade RE-spel först i modern era (har dock absorberat info kring serien av rent spelintresse), Skrattade väl åt "boulder punching asshole", haha.

Kopplingen mellan Mother Miranda och grundaren av Umbrella kan jag tänka mig var intressant för de än mer insatta. Förstår hur sånt kan berika upplevelsen


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

Tack så mycket!

Tror du att (fel)klassificering av spelens fokus handlar om vad folk uppskattade mest, som sen överdrivs, eller helt enkelt att de minns fel?

Kommer att tänka på diskussioner man haft kring subgenrer inom metal. Ibland blir det knepigt med definitioner

Det är bra fråga? Jag tänker kanske att när RE1 släpptes var det ju få skräckspel på marknaden. Så under de förutsättningarna var ju spelet mer skrämmande än låt säga Mario. Men tittar du på hur spelen är, så är det ju egentligen mer en actionserie med skräckinslag. Speciellt från RE3 och framåt. Sen tror jag många minns dem som mer skrämmande för de var yngre också.

Subgenre inom metal är nog en bra liknelse faktiskt. Definitioner blir väldigt luddiga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det är bra fråga? Jag tänker kanske att när RE1 släpptes var det ju få skräckspel på marknaden. Så under de förutsättningarna var ju spelet mer skrämmande än låt säga Mario. Men tittar du på hur spelen är, så är det ju egentligen mer en actionserie med skräckinslag. Speciellt från RE3 och framåt. Sen tror jag många minns dem som mer skrämmande för de var yngre också.

Subgenre inom metal är nog en bra liknelse faktiskt. Definitioner blir väldigt luddiga.

När jag spelade igenom RE2R för inte så längesedan tyckte jag att det var mer skrämmande än exempelvis RE4 back in the day.

Håller med om att från RE3 och upp ökades det på andelen action.
Mina favoriter är första och andra RE helt klart.

Kanske är det för att jag är mer intresserad av pusslen och bristen på ammo. Ja ni hörde rätt, bristen på ammo gör RE mer skräckinjagande.
Att vara utsatt och inte veta om man kommer att klara sig genom nästa område eller inte. Det är grejer det.

När man hamnar i ett läge där man har gott om ammo, mängder av olika vapen och fienden blir bullet spunges. Ja då har det gått för långt bort ifrån vad jag själv uppskattar med RE.

Med det sagt är det kul att folk tycker olika och har olika smak. Skulle vara en tråkig värld annars.
RE8 verkar uppskattas och hyllas av många så det är kul att se. Personligen hoppas jag på en ny del i serien som går tillbaka till tredjeperson och gameplay mer likt de två första spelen. Man kan alltid hoppas 😁

Skribent
Skrivet av jeppe109:

När jag spelade igenom RE2R för inte så längesedan tyckte jag att det var mer skrämmande än exempelvis RE4 back in the day.

Håller med om att från RE3 och upp ökades det på andelen action.
Mina favoriter är första och andra RE helt klart.

Kanske är det för att jag är mer intresserad av pusslen och bristen på ammo. Ja ni hörde rätt, bristen på ammo gör RE mer skräckinjagande.
Att vara utsatt och inte veta om man kommer att klara sig genom nästa område eller inte. Det är grejer det.

När man hamnar i ett läge där man har gott om ammo, mängder av olika vapen och fienden blir bullet spunges. Ja då har det gått för långt bort ifrån vad jag själv uppskattar med RE.

Med det sagt är det kul att folk tycker olika och har olika smak. Skulle vara en tråkig värld annars.
RE8 verkar uppskattas och hyllas av många så det är kul att se. Personligen hoppas jag på en ny del i serien som går tillbaka till tredjeperson och gameplay mer likt de två första spelen. Man kan alltid hoppas 😁

De här kan jag skriva under på. Survivaldelen med lite ammo och liknande tillför definitivt mer utsatthet och en skräckkänsla. Sen kan man ju ifrågasätta att en commando enhet inte bär med sig tillräckligt med utrustning, även om de så klart kan ha tappat lite av den springandes till huset (tänker i RE1). haha

Jag gillade också pusslen i 1an. Har alltid gillat äventyrsspel så det påminde ju mycket om dessa. Egentligen var väl RE1 lite av en klon på Alone in the Dark? Perspektivet....huset...monster...pussel etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Det är den berömda smaken (och baken)! Förstås är det kul ifall en annan får mer nöje än en själv Är det något särskilt med Mia du tänker på?

Kan tänka mig det! Kunde hänga med i referenserna även om jag spelade RE-spel först i modern era (har dock absorberat info kring serien av rent spelintresse), Skrattade väl åt "boulder punching asshole", haha.

Kopplingen mellan Mother Miranda och grundaren av Umbrella kan jag tänka mig var intressant för de än mer insatta. Förstår hur sånt kan berika upplevelsen

Megaspoilers i texten, läs på egen risk!

Mia är ju inte barnpassare i sjuan utan forskare för Connection och som känner till riskerna att hantera bio-vapen. Varför är hon inte hårdare? När hon är sig själv i alla scenerna så är hon så ”mesig” och vilsen trots att hon borde ha ganska god kännedom om svampar, åtminstone i Village. Det finns svaga indikationer på att hon aldrig riktigt tillfrisknat och tycker mig se det i slutet också. Jag hade förväntat mig hennes karaktär som mer påläst och kunnat reagera både snabbare och mer effektivt. Det känns som att hennes roll inte är lika stor och betydelsefull som den borde vara. Resident Evil är annars en spelserie som haft en del starka kvinnliga karaktärer vilket jag uppskattar. Det känns inte påklistrat utan känns genuint och med tanke bakom oavsett vad man tycker om storyn i övrigt. Barnpassningen som heter RE4 glömmer vi bort en stund.

Det finns många många referenser i Village som går långt tillbaka. Det är små detaljer i miljöerna som de allra flesta missar eller inte bryr sig om. För mig så ger det ett mervärde som spelat serien sedan 1998. Jag är otroligt partisk och är inte sen att erkänna det.

Jag ser dock förbi en del av dialoger och annat och fokuserar också på storyn bakom, myndigheter som mörkar och som möjliggör att forskningen får fortsätta. Först var det virus, sen var det parasiter och nu svampar. Allt har ett samband och Village gav oss ännu mer att gå på. Frågan Village försöker få oss att tänka är vad kom först och varför? Eller, är händelserna i Village ens något som hänt på riktigt? Det finns antydan på att det är ett test, att skapa ett biovapen som har möjlighet att både vara effektivt men som också har kvar förmågan att ha mänskliga känslor. I så fall, är Mia verkligen så oskyldig som hon verkar? Med tanke på hennes dialog när hon blir räddad av Chris. Hon vet om hur ”speciell” Ethan verkligen är.

Medlem

Vilket sjukt spel det är. Har precis spelat färdigt det för andra gången och kan endast ge 10p för det här. Japanerna kan verkligen producera riktigt feta och sinnes sjuka spel då man får rysningar av det. Att ens komma på sakerna som finns i spelet är helt fucking rubbat i min värld, snacka om genier i det landet. Japaner och spel går hand i hand då övriga länder har mycket att lära sig från mästarna.

En annan sak oså. De som skrev recension av spelet skrev att det är mindre skräck i det här än del 7 men tror knappast det för man hoppar till betydligt fler gånger i det här än vad 7an gav en. 7an var oså riktigt bra och obehaglig men det kan inte mäta sig mot 8an då de har fått till mer skräck plus mer action tanke på fler fiender än vad 7an hade därav mer pangande. Men exakt samma stuk med lite ammo och sämre vapen i början vilket gör det survival horror. Del 5 och 6 var ju Call of Duty fast med zombies. Del 1, 2 och 3 alltså de som kom på 90 talet är ren skräp att spela det nu 2021 men inte ens då på 90 talet blev man rädd för minns det väl när man lira första delen på ps1 1997. Resident Evil och skrämsel börja i del 4 sen blev det mer action sen börja skräcket komma tillbaks vid Revelation 2 2015 sen ännu mer skräck i del 7 2017.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

tycker det är synd skräcken är så nedtonad av det man sett för mycket action i denna.

Du har inte spelat det ser jag för nedtonat är det verkligen inte och absolut inte mer action. Spela det istället och kom tillbaks efteråt är ett tips till dig

NuZ
Testpilot
Skrivet av Joewson:

Megaspoilers i texten, läs på egen risk!

Mia är ju inte barnpassare i sjuan utan forskare för Connection och som känner till riskerna att hantera bio-vapen. Varför är hon inte hårdare? När hon är sig själv i alla scenerna så är hon så ”mesig” och vilsen trots att hon borde ha ganska god kännedom om svampar, åtminstone i Village. Det finns svaga indikationer på att hon aldrig riktigt tillfrisknat och tycker mig se det i slutet också. Jag hade förväntat mig hennes karaktär som mer påläst och kunnat reagera både snabbare och mer effektivt. Det känns som att hennes roll inte är lika stor och betydelsefull som den borde vara. Resident Evil är annars en spelserie som haft en del starka kvinnliga karaktärer vilket jag uppskattar. Det känns inte påklistrat utan känns genuint och med tanke bakom oavsett vad man tycker om storyn i övrigt. Barnpassningen som heter RE4 glömmer vi bort en stund.

Det finns många många referenser i Village som går långt tillbaka. Det är små detaljer i miljöerna som de allra flesta missar eller inte bryr sig om. För mig så ger det ett mervärde som spelat serien sedan 1998. Jag är otroligt partisk och är inte sen att erkänna det.

Jag ser dock förbi en del av dialoger och annat och fokuserar också på storyn bakom, myndigheter som mörkar och som möjliggör att forskningen får fortsätta. Först var det virus, sen var det parasiter och nu svampar. Allt har ett samband och Village gav oss ännu mer att gå på. Frågan Village försöker få oss att tänka är vad kom först och varför? Eller, är händelserna i Village ens något som hänt på riktigt? Det finns antydan på att det är ett test, att skapa ett biovapen som har möjlighet att både vara effektivt men som också har kvar förmågan att ha mänskliga känslor. I så fall, är Mia verkligen så oskyldig som hon verkar? Med tanke på hennes dialog när hon blir räddad av Chris. Hon vet om hur ”speciell” Ethan verkligen är.

Håller helt med! Alla små detaljer gjorde ju nästan hela spelet. Är otroligt kul och som speedrunner är spelet guld då upplåsnings systemet bidrar till fler runners i communityt.

OP! Bra recension och trevlig läsning!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Håller helt med! Alla små detaljer gjorde ju nästan hela spelet. Är otroligt kul och som speedrunner är spelet guld då upplåsnings systemet bidrar till fler runners i communityt.

OP! Bra recension och trevlig läsning!!!

Gillade men glömde kommentera ("bättre sent än aldrig"). Kul att texten var uppskattad


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

NuZ
Testpilot
Skrivet av TooAngryToDie:

Gillade men glömde kommentera ("bättre sent än aldrig"). Kul att texten var uppskattad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

1
Skriv svar