What Remains of Edith Finch! - Min första recensionen

Medlem
What Remains of Edith Finch! - Min första recensionen

Jag ägde ingen PS4 och missade en hel del spel samt att jag mest spelat på PC. Så nu när jag har en PS5, tänkte jag att man skulle beta av en del av den ”backlog” som finns av mästerliga spel. Så efter några spel tog jag mig an Edith Finch då jag tänkte det skulle vara kort och trevligt och sen över.Jag hade både rätt och fel på samma gång.
Visste inte ens att det fanns till PC innan jag upptäckte det på Playstation.

What Remains of Edith Finch är ett kort men ack så slagkraftig reflektion om livet och döden som du klarar på ett par timmar.
Spelet eller snarare berättelsen, då det mer eller mindre presenteras som det när man spelar, kretsar runt 17-åriga Edith Finch som söker svar på en drös med frågor.

Edith återvänder till sin familjs övergivna hus som inte är så stort på ytan men desto mer på höjden.
Alla rum verkar vara orörda efter att respektive familjemedlem har gått bort och används inte mer så att nya måste byggas.
Vi får följa med Edith i huset och dess olika rum, samt uppleva alla familjemedlemmars sista stund i livet i små miniberättelser. Det ger en mystik som är kusligt härlig när man upptäcker dessa rum och ser hur de lämnades samt bara stängdes igen.
Texten som används runt objekt och för att beskriva saker gör sig perfekt utan att vara störande vliket uppskattas. Detta då det är en del av berättelsen och inte bara en undertext.

Dessa miniberättelser är extremt linjära, men inte på något dåligt sätt, och presentationen är riktigt bra. Det är riktigt trevliga små inblickar man får och ibland är det väldigt mörka också.
Jag brukar normalt inte gilla spel som är extremt linjära, detta då jag gärna utforskar och försvinner i sidouppdrag eller bara samlar på mig saker i stället. Här görs det dock så perfekt som det går tycker jag, och just därför tänker jag inte på den biten alls när jag spelar. Texten

Man är så inne i berättelsen och vad som händer/hänt med varje familjemedlem att det går av bara farten och man önskar nästan att dessa korta berättelser i spelet kunde varit längre. Att de var linjära has man redan glömt helt. Dialogerna och mystiken är riktigt bra och ackompanjeras av grym musik och ljud runtom som tillför mycket till berättelsen (eller var det ett spel).

När dessa timmar är avklarade och eftertexterna rullar känner jag mig ändå mer än nöjd.
Jag har fått uppleva något sorligt, hemskt och mörkt men ändå härligt och det har berört ända in i själen.
Inget är perfekt enligt mig och således inte detta heller men det är ändå mästerligt på många sätt.
Kan tycka att vissa av de miniberättelser man gick igenom, kunde varit längre så man fick ut ännu mer dem. Det säger dock en del när detta är vad som jag anser vara ”negativt”, om man nu kan säga att det var negativt

What Remains of Edith Finch!
4
Mycket bra
+
Atmosfären
+
Miniberättelserna
+
Handlingen
-
Något korta miniberättelser
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

FM-guru
F.d. Sisyr

Grymt spel! Min favorit bland miniberättelserna var helt klart brorsan som jobbade på fiskfabriken - bara den är värd att skaffa spelet för. Sällan har man lirat något som känts så bitterljuvt som detta.

Frilansare

Tack för recensionen!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Grymt spel! Min favorit bland miniberättelserna var helt klart brorsan som jobbade på fiskfabriken - bara den är värd att skaffa spelet för. Sällan har man lirat något som känts så bitterljuvt som detta.

Ja verkligen. Just din biten var en av de som verkligen påverkade en in i själen, men också gjorde hela spelet så bra


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Redaktör
Ponny

Ett sånt där spel som legat i backloggen alldeles för länge för egen del. Soon...?
Det känns ju verkligen som om jag skulle kunna tycka riktigt mycket om det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bra jobbat med recensionen.
Spelade spelet för nått år sen, var inte så imponerad men kanske mer genren inte passar mig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ett sånt där spel som legat i backloggen alldeles för länge för egen del. Soon...?
Det känns ju verkligen som om jag skulle kunna tycka riktigt mycket om det.

Spelet är ju ganska kort så finns ingen anledning att ha det i backloggen. Så bara att sätta igång 🙂

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra jobbat med recensionen.
Spelade spelet för nått år sen, var inte så imponerad men kanske mer genren inte passar mig

Jag trodde inte jag skulle gilla det eftersom det är ett av de linjäraste spel jag spelat, men är glad att borde igenom det.
Genren är speciell så förstår det. Vissa spel jag inte alls fastnar för, kollar jag ibland en "playthaough" på. Inte ofta sånt händer dock eftersom är de värda att se kan jag lika väl spela dem.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

SPOILER

Gillar teorin om att den riktiga antagonisten är mormorn som fortsätter att bekräfta och uppmuntra idéen om en förbannelse över hennes familj trots att alla dödsfall gott o väl kan förklaras som tragiska olyckor. Hennes inflytande hade enorm påverkan på resten av familjen som verkligen trodde på förbannelsen för att sedan förverkliga den. Ett av dom bästa spelen jag har spelat vilket som.

It's not a lake, it's an ocean

Ett spel som verkligen engagerade mig emotionellt. Satt som klistrad framför TV:n. Det kändes ibland knappt ens som ett spel, men vilken upplevelse det var.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Grymt spel! Min favorit bland miniberättelserna var helt klart brorsan som jobbade på fiskfabriken - bara den är värd att skaffa spelet för. Sällan har man lirat något som känts så bitterljuvt som detta.

Kan bara hålla med. Spelade det i en sittning med min GF och vi var helt lamslagna. Ett otroligt vackert och hjärtskärande spel.

Medlem

ett riktigt bra spel, dessutom otroligt snyggt!

Medlem

Mitt absoluta favorit spel!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Fantastiskt spel!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Väldigt kort spel. Vet faktiskt inte om jag gillade det eller inte. Drog det i en sittning. Har oftast svårt gör sådana spel men det var kul så länge det varade

Medlem

underbart spel särskilt om man är lite påverkad av alkohol


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

jag grät när jag spelade detta spelet.. jag vet inte vad det är med mig och vissa spel.. en del berör mig så mycket. jag gillade detta otroligt mycket.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Jag tyckte om handlingen, men stora delar kändes det som att knuffa fram berättelsen i en spännande film med otroligt sega kontroller; helt klart frustrerande.
Jag kände nästan att det inte borde klassas som ett TV-spel.

Godkänt tack vare manus, men för mig kändes det som att en miniserie eller film blivit intvingad i fel format.

1
Skriv svar