Returnal-studion hör save-feedbacken, men vacklar om lösningen

Medlem

Jag har svårt att se att en save & quit funktion skulle förstöra upplevelsen (utöver att det kommer bli rejält svårt att komma ihåg vart allt man inte plockat upp eller inte köpt är) men ska dem lägga in en sådan funktion tycker jag att dem får se till att ha sparfilen i egen server och plocka bort den varje gång man laddat från den.

Vi får väl se om något liknande implementeras framöver.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag förstår din poäng. Det jag försöker förmedla att när du skriver "...ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela..." så är det ju inte riktigt sant. Att man inte klarar av något för mig har snarare med svårighetsgrad att göra. Att man inte har tid är ju inte att man inte klarar av...per se. Hade man haft tid hade man kanske klarat av den där 3 timmars rundan.

Något som däremot framkommit i tråden som jag inte tänk på tidigare är att problemet med en save och quit funktion (väldigt viktigt) är att folk skulle kunna kringgå spelets grundfunktion dvs att slumpmässigt generera en karta, monster och items. Finns spara och stäng av funktionen på plats skulle någon teoretiskt sett kunna spara och stänga av om denne saknar vissa items eller på något annat sätt ser att denna run är "fel". Fattar jag det rätt då?

Du har helt rätt. Att inte "klara av" är klumpigt formulerat av mig och brist på tid är passar mycket bättre.

Nja, skulle den funktionen finnas så antar jag att man kommer starta upp med samma session om du sparar och stänger av. Den finns en "restart session"-funktion redan, men då gäller samma regler som om du skulle stänga av/dö: Du startar om från början har tappat (nästan) alla items. Tror inte det kommer gå att kringgå det, såvida inte någon hittar en speed run-bugg av rang

Gen
Medlem
Skrivet av Theapan:

Du har helt rätt. Att inte "klara av" är klumpigt formulerat av mig och brist på tid är passar mycket bättre.

Nja, skulle den funktionen finnas så antar jag att man kommer starta upp med samma session om du sparar och stänger av. Den finns en "restart session"-funktion redan, men då gäller samma regler som om du skulle stänga av/dö: Du startar om från början har tappat (nästan) alla items. Tror inte det kommer gå att kringgå det, såvida inte någon hittar en speed run-bugg av rang

Då är vi överens

Men, om det redan finns en "restart session" funktion förstår jag inte riktigt varför de inte vill implementera "spara och stäng av". Det enda som händer är väl att man då kan fortsätta vid ett senare tillfälle. Man får väl inga andra fördelar?

Medlem
Skrivet av Theapan:

Du missar min poäng.

Jag syftar inte på svårighetsgrad vs spelarens tid utan att folk vill att en grundmekanik i ett spel ska ändras; att kunna spara mitt i en run i Returnal t. ex.

Dessutom, om vi ska diskutera att respektera någons tid, borde det vara spel-studions. I stället för att tjata på dom om en funktion de uppenbarligen inte ville skulle ingå i spelet och dränera deras tid så kan man antingen spela eller inte spela spelet.

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker ändå att du har fel i din jämförelse. Du syftar visst på svårighetsgrad vs spelarens tid vare sig du vill det eller ej med din jämförelse, då det är exakt de sakerna du jämför. Att sätta "Finns ingen svårighetsgrad" och "Du kan inte pausa under en run" under samlingsordet "grundmekanik" är också fel enligt mig, då det handlar om såpass skilda delar av spel som du jämför.

Medlem

Har nu spelat detta en del och kan intyga att faktumet att man inte kan spara sin run bara är skräp.

Spelet har kraschat en gång när jag kom längre än någonsin, kändes bra.

En annan gång så uppdaterade mitt PS5 när det stod i rest mode när jag var mitt i en run och bestämde sig då för att stänga spelet.

Ni som argumenterar för att detta ska vara en najs funktion har uppenbarligen inte tänkt till.

I övrigt är spelet kul!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker ändå att du har fel i din jämförelse. Du syftar visst på svårighetsgrad vs spelarens tid vare sig du vill det eller ej med din jämförelse, då det är exakt de sakerna du jämför. Att sätta "Finns ingen svårighetsgrad" och "Du kan inte pausa under en run" under samlingsordet "grundmekanik" är också fel enligt mig, då det handlar om såpass skilda delar av spel som du jämför.

Helt uppenbart att du inte förstår vad jag menar. Båda är grundmekaniker som inte finns i majoriteten av alla spel, så de sticker ut och upprör. Men sak samma, jag tycker fortfarande inte att det ska finnas någon sparfunktion. Det passar inte spelets tema eller dess gameplay. Sen får du givetvis tycka annorlunda

12
Skriv svar