Så kommer Dualsense-kontrollen nyttjas i sju kommande spel

Robot
Så kommer Dualsense-kontrollen nyttjas i sju kommande spel

Haptiska pulser, RGB-blink och tipp-tapp från regndroppar.

#Dualsense


Medlem

Ja det är verkligen en suverän kontroll.
Så länge multiplatforms spel nyttjar handkontrollen iaf något så där så är det på playstation 5 jag vill spela spelen.
Jag tycker handkontrollen definitivt hjälper till att lägga till än mer nöje.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

På Hitman 3 noterar jag ett motstånd i R2 knappen när man avfyrar ett vapen

Medlem

RGB-blink är det som jag hoppas mest på.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skribent
Skrivet av martinot:

RGB-blink är det som jag hoppas mest på.

Det är en riktig game changer. Next-gen kommer inte att ha kommit igång på allvar innan de lyckas fullända RGB-blink.

Medlem

Älskar Dualsense. Det gör så mycket för känslan och inlevelsen.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

På Hitman 3 noterar jag ett motstånd i R2 knappen när man avfyrar ett vapen

Undrar om det är fler som stör sig på denna funktion och stängt av det?

Kommer från pc så kanske har med det att göra och är van vid datormus.

Medlem

Älskar det här! Fantastisk kontroll! I alla tidigare kontroller jag ägt stängde jag alltid av vibrationer. Med Dualsense vill jag istället ha det på max, med vissa undantag för tråkiga standardvibrationer som vissa spel använder då.

Medlem

Ser bra ut att 3e parts spel kan utnyttja dualsense kontrollens egenheter utan problem 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni som har problem med era ps5 kontroller uppstod felen direkt eller kom de senare efter viss tid användning?
Jag har bara kört Astro Playground och Resident evil village och har inte märkt något problem med min kontroll iaf.

Medlem

Gillar kontrollen skarpt. Men kan nog dröja ett tag innan alla dess funktioner utnyttjas till max.

Medlem

Sett en del som tröttnar på att ständigt ha motstånd i avtryckaren och stänger av funktionen helt enkelt. Någon som känt så? Jag hoppas Microsoft anammar något liknande trots allt. Man kan ju alltid stänga av om ett spel känns jobbigt med det. Tror jag skulle uppskatta det i spel som Mass Effect, Skyrim med mycket olika förmågor, Alien Isolation där det verkligen skulle kunna lekas med Dualsense funktioner etc. Mer lugna, inlevelserika.

Skribent

Visst är det rätt coolt, men jag blec faktiskt inte jätteimponerad när jag fick prova förra veckan. Kan ju lega på mig också, att jag överhajpade kontrollen lite efter allt jag läst om den. Men den är som en kombo av vad olika handkontroller haft tidigare. Xbox One har ju rumble i triggers, Switch HD-rumble och ps4 lekte med led-ljuset plus touchplattan. Det som sticker ut är motståndet i triggerknapparna, vilket tillför en del. Men allt handlar ju om utvecklarna fortsätter utnyttja funktionerna eller om det blir lite som med HD-rumble på Switch. Utnyttjas en del i början sen faller det i glömska. The future will tell


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det som sticker ut är motståndet i triggerknapparna, vilket tillför en del.

Tycker även den haptiska feedbacken eller "skaket" sticker ut rätt mycket det med. Aldrig känt ett skak från en kontroller med så mycket känsla. Allt från hjärtslag till regndroppar känns riktigt övertygande. Förstår inte hur de lyckas ärligt talat.

Medlem

Att separera visst ljud till kontrollen är en helt befängd idé för oss som spelar med hörlurar för att inte störa omgivningen. Men jag utgår från att utvecklarna ser till att det finns redundans så att konsolens ljudinställningar avgör ljudkälla. Det blir lite för mycket ploj över DualSense när man skall försöka trycka in allting samtidigt i spelen.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Tycker även den haptiska feedbacken eller "skaket" sticker ut rätt mycket det med. Aldrig känt ett skak från en kontroller med så mycket känsla. Allt från hjärtslag till regndroppar känns riktigt övertygande. Förstår inte hur de lyckas ärligt talat.

Absolut, fast jag tycker HD-rumblen på Joyconsen redan gjorde detta rätt bra innan. Kunna känna hur många kulor som rullar runt i kontrollen...kännas som det rinnet vatten ur den ect. Även om de nu förfinat det lite förstås.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av serdyllon:

Att separera visst ljud till kontrollen är en helt befängd idé för oss som spelar med hörlurar för att inte störa omgivningen. Men jag utgår från att utvecklarna ser till att det finns redundans så att konsolens ljudinställningar avgör ljudkälla. Det blir lite för mycket ploj över DualSense när man skall försöka trycka in allting samtidigt i spelen.

Det här var coolt i Silent Hill på Wii, att få telefonsamtalen genom wiimoten. Problemet då var att ljudet inte gick att sänka så jag kunde inte spela på kvällarna för barnen vaknade typ varje gång det ringde i wiimoten. Högtalaren var ju inte speciellt bra heller vilket innebar ett väldigt skarpt högt ljud.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Millmount:

Undrar om det är fler som stör sig på denna funktion och stängt av det?

Kommer från pc så kanske har med det att göra och är van vid datormus.

Jag gillar det

Medlem
Skrivet av Johlor:

Absolut, fast jag tycker HD-rumblen på Joyconsen redan gjorde detta rätt bra innan. Kunna känna hur många kulor som rullar runt i kontrollen...kännas som det rinnet vatten ur den ect. Även om de nu förfinat det lite förstås.

Ok. Jag har faktiskt inte testat HD-rumble så kan inte jämföra riktigt:).

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Att separera visst ljud till kontrollen är en helt befängd idé för oss som spelar med hörlurar för att inte störa omgivningen. Men jag utgår från att utvecklarna ser till att det finns redundans så att konsolens ljudinställningar avgör ljudkälla. Det blir lite för mycket ploj över DualSense när man skall försöka trycka in allting samtidigt i spelen.

Jag spelar nästan uteslutande med hörlurar och i de spelen jag spelat som använder sig av Dualsensens högtalare har allt ljud automatiskt flyttats över till hörlurarna när jag kopplat in de. Sen kan man ju även sänka/stänga av ljudet helt om man nu vill.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag spelar nästan uteslutande med hörlurar och i de spelen jag spelat som använder sig av Dualsensens högtalare har allt ljud automatiskt flyttats över till hörlurarna när jag kopplat in de. Sen kan man ju även sänka/stänga av ljudet helt om man nu vill.

Samma här, och jag utgår från att det varit så även för min del. Men det enda PS5-spelet jag kört än så länge är Astro. Vad jag menade med min kommentar är att jag hoppas att det är inbyggt i själva systemet snarare än att det blir upp till respektive utvecklare att "göra rätt". Så länge som mina inställningar trumfar galna upptåg likt att använda kontrollen som högtalare får de leka hur mycket de vill.

Medlem

När jag spelar Fifa så får jag lov stänga av dom här funktionerna då knapparna bli trögare ju tröttare spelarna blir, och det tycker jag mest blir ett störmoment i "tävlingsinriktade" spel.
Men däremot i singleplayer så förstärker det känslan väldigt bra!

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Samma här, och jag utgår från att det varit så även för min del. Men det enda PS5-spelet jag kört än så länge är Astro. Vad jag menade med min kommentar är att jag hoppas att det är inbyggt i själva systemet snarare än att det blir upp till respektive utvecklare att "göra rätt". Så länge som mina inställningar trumfar galna upptåg likt att använda kontrollen som högtalare får de leka hur mycket de vill.

Ok. Ja det får vi hoppas men det antar jag att det är. Funkar väl ungefär som när man lyssnar på musik på telefonen och sen trycker in ett par hörlurar.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Älskar det här! Fantastisk kontroll! I alla tidigare kontroller jag ägt stängde jag alltid av vibrationer. Med Dualsense vill jag istället ha det på max, med vissa undantag för tråkiga standardvibrationer som vissa spel använder då.

Ja men det är äldre spel har jag märkt. De som görs om ordentligt för att fungera på ps5 (alltså en riktigt ps5 patch ex) brukar inte lida av det har jag märkt.

Skrivet av gorbatjov:

Ok. Ja det får vi hoppas men det antar jag att det är. Funkar väl ungefär som när man lyssnar på musik på telefonen och sen trycker in ett par hörlurar.

Än så länge verkar det fungera som på ps4 att ljuden som normalt hade kommit ur högtalaren på handkontrollen skickas över automatiskt till dina hörlurar så fort du sätter på dem.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det här var coolt i Silent Hill på Wii, att få telefonsamtalen genom wiimoten. Problemet då var att ljudet inte gick att sänka så jag kunde inte spela på kvällarna för barnen vaknade typ varje gång det ringde i wiimoten. Högtalaren var ju inte speciellt bra heller vilket innebar ett väldigt skarpt högt ljud.

Det va ett annat horror spel på Wii som också använde Wii moten som telefon, The Calling. Minns det som jävligt läskigt när spökena ringde och hotade en medans man utforskade omgivningarna

Medlem

Haptisk Feedback är det bästa som hänt kontroller sedan de första kontrollerna med vibration släpptes! Det förstärker spelupplevelsen något enormt. Adaptive trigger funktionen är rätt ball emellanåt också men haptic är den stora stjärnan, enligt mig

Medlem

Åhh hoppas bara de här grejjerna även kommer stödjas på PC i framtiden (<2år)!

Skribent
Skrivet av Sippil:

När jag spelar Fifa så får jag lov stänga av dom här funktionerna då knapparna bli trögare ju tröttare spelarna blir, och det tycker jag mest blir ett störmoment i "tävlingsinriktade" spel.
Men däremot i singleplayer så förstärker det känslan väldigt bra!

Detta hade faktiskt kunnat utnyttjats på ett bra sett i ett UFC-spel eller Boxning-spel. Att slagknapparna blir trögare och trögare ju tröttare fightern blir. Kombinera det med funktionen som redan nu finns, att ju hårdare du trycker desto hårdare slag. De finns visserligen bara i två steg nu, lätt tryck = lätt snabb attack, hårt tryck = kraftfull segare attack. Men bygger ut det med ett sömlöst-slagsystem och dessutom utnyttjar de aptiva triggersnar att måste trycka hårdare ju mindre stamina man har så emulerar det verkligen boxningen bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Scarlet Nexus har så jävla bra "rumble" måste jag säga. Haptic feedbacken används gött med men just rumble grejen är underbar i det här spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar