Dualsense: hur hade du använt den?

Skribent
Dualsense: hur hade du använt den?

I en av dagens nyheter snackade några utvecklare om hur de nyttjar de olika funktionerna hos Dualsense-kontrollen i sina kommande spel.

Kontrollen är ju fortfarande ung, och vi lär inte ha sett i närheten av alla finurliga sätt den kommer användas på. Frågan är då vad dagens utvecklare har missat. Hur skulle ni använda den avancerade haptiska feedbacken, de adaptiva avtryckarna, LED-funktionen, högtalaren etc.?

Själv har jag inte fått möjlighet att klämma på kontrollen än, men jag tror det hade varit kul att använda de adaptiva avtryckarna för att placera ut rörliga "sweetspots" när man avfyrar vissa vapen som får dem att göra mer skada. Det blir lite som den snabba omladdningen i Gears of War, där man kan strunta i det om man vill eller aktivt försöka hitta denna sweetspot när man avfyrar vapnen för att göra mer skada.

På högre svårigheter skulle vapnen till och med kunna överhettas eller få stopp om man inte håller sig till sin sweetspot.

Hur hade ni själva nyttjat alla specialfunktioner om ni jobbat på ett spel?

It's not a lake, it's an ocean

Man saknar ju de där funktionerna som var aprilskämt på 90-talet och aldrig blev verklighet: lukt, exempelvis. Vore fräckt om Sony gömt en sådan funktion där någonstans. Plötsligt när man tar sig genom byn i RE Village luktar det ruttet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem

Hade gjort ett spel som helt utspelas i beckmörker. Fiffigt sätt att spara in nästan 100% av grafikkostnaden.

Skrivet av Jonny Myrén:

På högre svårigheter skulle vapnen till och med kunna överhettas eller få stopp om man inte håller sig till sin sweetspot.

Det låter lite som en grej i Astrospelet (den till PS5 medföljande "demon") där man kan klättra på känsliga fästen, men det gäller alltså att inte klämma för hårt så de går sönder.

ZF
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Man saknar ju de där funktionerna som var aprilskämt på 90-talet och aldrig blev verklighet: lukt, exempelvis. Vore fräckt om Sony gömt en sådan funktion där någonstans. Plötsligt när man tar sig genom byn i RE Village luktar det ruttet.

Det finns faktiskt redan flera system för luktspel nu. Dessvärre så är det fortfarande för mycket bök med dem för de flesta, precis som med rattar eller VR och liknande.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Man saknar ju de där funktionerna som var aprilskämt på 90-talet och aldrig blev verklighet: lukt, exempelvis. Vore fräckt om Sony gömt en sådan funktion där någonstans. Plötsligt när man tar sig genom byn i RE Village luktar det ruttet.

Skrivet av ZF:

Det finns faktiskt redan flera system för luktspel nu. Dessvärre så är det fortfarande för mycket bök med dem för de flesta, precis som med rattar eller VR och liknande.

Linus i Linus tech tips testade en sån pryl för ett tag sedan. Han blev imponerad.

Bok stöd.


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Bok stöd.

Bokstöd är väl ändå lite väl lyxigt 😊

Inaktiv

Kan tyvärr inte säga att jag är lika hypad över den som många är. Förhöjer inte spela känslan nämnvärt. Nästan så att jag vill stänga av alla funktioner. Force feedback på L/R knapparna är ju i alla fall lite coolt. Sen ligger den inte helt perfekt i mina händer. Men ska sluta negga 🙂

Skribent
Skrivet av anon_176162:

Kan tyvärr inte säga att jag är lika hypad över den som många är. Förhöjer inte spela känslan nämnvärt. Nästan så att jag vill stänga av alla funktioner. Force feedback på L/R knapparna är ju i alla fall lite coolt. Sen ligger den inte helt perfekt i mina händer. Men ska sluta negga 🙂

Skrev liknande i en annan tråd, men har bara prövat kontrollen i någon timma. Force feedback i L/R har ju xboxkontrollerna också och kan användas på smarta vis. I bilspel så kan man känna av väglaget. Om bilen tex kör utanför banan skakar triggerna mer. I Forza så känner man vilken sida bilen hjul är på väg att släppa i kurvorna och kan då kompensera. Gillade att PS5-kontrollen hade tag detta till en nivå till ned tröga triggers. Men annars så var väl saker coola, men inget som direkt jag höjde ögonbrynnen över.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johlor:

Skrev liknande i en annan tråd, men har bara prövat kontrollen i någon timma. Force feedback i L/R har ju xboxkontrollerna också och kan användas på smarta vis. I bilspel så kan man känna av väglaget. Om bilen tex kör utanför banan skakar triggerna mer. I Forza så känner man vilken sida bilen hjul är på väg att släppa i kurvorna och kan då kompensera. Gillade att PS5-kontrollen hade tag detta till en nivå till ned tröga triggers. Men annars så var väl saker coola, men inget som direkt jag höjde ögonbrynnen över.

Jo, just force feedback går ju använda till lite coola grejer, smart användning i Forza. Men skoj att någon håller med om resten

Skribent
Skrivet av anon_176162:

Jo, just force feedback går ju använda till lite coola grejer, smart användning i Forza. Men skoj att någon håller med om resten

Det handlar ju om hur utvecklarna kan bygga in det i spelen så det känns naturligt. Jag tror på små saker son i Forza, men det ska inte vara där bara för sakens skull. Touchplattan på ps4an blev ju bara en gimmickgrej, funktioner som lika gärna kunnat skötas med en knapp eller analoga. Dock tror jag de trögs triggerknapparna kan bli en grej som stannar, bara det att simulera olika vapens avtryckare var nice. Mer sånt!


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Man saknar ju de där funktionerna som var aprilskämt på 90-talet och aldrig blev verklighet: lukt, exempelvis. Vore fräckt om Sony gömt en sådan funktion där någonstans. Plötsligt när man tar sig genom byn i RE Village luktar det ruttet.

Vore väl kanske inte så populärt om folk börjar kräkas när dom sitter och spelar? :'D

Medlem
Skrivet av Johlor:

Skrev liknande i en annan tråd, men har bara prövat kontrollen i någon timma. Force feedback i L/R har ju xboxkontrollerna också och kan användas på smarta vis. I bilspel så kan man känna av väglaget. Om bilen tex kör utanför banan skakar triggerna mer. I Forza så känner man vilken sida bilen hjul är på väg att släppa i kurvorna och kan då kompensera. Gillade att PS5-kontrollen hade tag detta till en nivå till ned tröga triggers. Men annars så var väl saker coola, men inget som direkt jag höjde ögonbrynnen över.

PS5 använder Adaptiv Triggers. Två elmotorer styr motståndet för L2 och R2.
Xbox handkontroll har endast "rumble" (vibration), som de kallar impulse trigger.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Linus i Linus tech tips testade en sån pryl för ett tag sedan. Han blev imponerad.

https://www.youtube.com/watch?v=wt9y6v7FNAY

Häftigt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Vore väl kanske inte så populärt om folk börjar kräkas när dom sitter och spelar? :'D

Nä. Men realistiskt!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Man saknar ju de där funktionerna som var aprilskämt på 90-talet och aldrig blev verklighet: lukt, exempelvis. Vore fräckt om Sony gömt en sådan funktion där någonstans. Plötsligt när man tar sig genom byn i RE Village luktar det ruttet.

På tal om det så släpptes det faktiskt ett doftljus redan till RE7


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

1
Skriv svar