Playstations Steam-sida hintar om att det kommer mer efter Days Gone

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Behöver jag verkligen rota fram fördelarna med Direct storage och snabb lagring igen?
Tycker redan man har gjort det minst ett 20-tal gånger senaste halvåret...

Nej det är långt ifrån bara portaler som kommer dra fördelar av att man kan hämta i stort sätt obegränsade resurser väldigt snabbt.

Här har du en video från Gamestack i år, om du pallar att titta på den.
https://youtu.be/n0sMmt-rSzQ

PCIe 3 4x stannar på 3940MB/S så helst så ska man upp i PCIe 4 då, vilket också kräver moderna moderkort.
Sen så tillkommer ett grafikkort i RTX serien och från AMD så verkar det vara lite dåligt med information om detta.

Finns inga magiska spel, magi är för barn.
Nej, det kommer behövas ett separat spel som från grunden bygger på annan design.
Det är som att tro att ett hus av trä kommer klara av precis samma saker som ett hus som använder sig av stålbalkar.
Grunden, svagheter och fördelar blir helt andra.

Jag tycker inte heller att 2200Kr är så mycket och antagligen så krävs det bara att man har hälften av den storleken för att det ska fungera(fast det kanske bara får plats 2-4 stora spel då).
Det finns dock rätt många som blir gnälliga över att behöva uppgradera något överhuvudtaget, samt de som aldrig skruvar i en dator.

Problemet blir bara att det måste finnas en stor spelarbas för detta och frågan är när tillräckligt många sitter på RTX kort, moderkort från tidigast 2020 och rätt lagringsenhet(räcker inte med att det bara är NVME).

Sen så har du PC faktorn som säger att ifall konsolerna har 5000MB/S på sina lagringsenheter så behöver ju en bra PC minst ha det dubbla för att kompensera för att systemet kostar så mycket mer

*edit: enligt Cernys keynote i Mars 2020 så räcker det inte heller med en NVME som är lika snabb, utan man behöver en snabbare(typ7000MB/S?) för att kompensera kompensera för deras proprietära lösning.
Den kör bland annat 12 kanaler, vilket annars är vanligare i server miljö.

Ja det vet jag och framtiden är ljus. Tänkte på det ända spelet just nu som till viss del använder tekniken, R&C att det skulle mycket väl kunna komma till PC fast med längre laddningstider. När ren assetstreaming kommer och spel nästan är mer beroende av SSD än grafikminne. Då är det en annan sak

Medlem

Hahahah! Den där fick mig att le, och jag fick kolla. Det var verkligen något jag kunde se FZ publicera. Tack


I drank what?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja det vet jag och framtiden är ljus. Tänkte på det ända spelet just nu som till viss del använder tekniken, R&C att det skulle mycket väl kunna komma till PC fast med längre laddningstider. När ren assetstreaming kommer och spel nästan är mer beroende av SSD än grafikminne. Då är det en annan sak

Bara för att portalerna är ända tydliga och bekräftade användningen i spelet(vad jag vet) så betyder det inte att det är bara det som det används till.
Sen så underlättar det till exempel i utvecklingen när du inte behöver att ta hänsyn till att du bara kan hämta resurser i 75MB/S under spelets gång, allt som du behöver snabb access till behöver du alltså förutse och buffra upp i VRAM vilket är slöseri med prestanda, minne och optimeringstid.

Alternativet i Ratchet and Clank skulle väl kanske vara att kräva mycket RAM och ha längre boot tid, men det skulle ändå bli en begränsning då RAM ändå inte ger möjlighet till hela spelets data.
Det kanske skulle fungera nästan lika bra, men för utvecklaren så innebär det fortfarande en begränsning som de behöver ta hänsyn till.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Bara för att portalerna är ända tydliga och bekräftade användningen i spelet(vad jag vet) så betyder det inte att det är bara det som det används till.
Sen så underlättar det till exempel i utvecklingen när du inte behöver att ta hänsyn till att du bara kan hämta resurser i 75MB/S under spelets gång, allt som du behöver snabb access till behöver du alltså förutse och buffra upp i VRAM vilket är slöseri med prestanda, minne och optimeringstid.

Alternativet i Ratchet and Clank skulle väl kanske vara att kräva mycket RAM och ha längre boot tid, men det skulle ändå bli en begränsning då RAM ändå inte ger möjlighet till hela spelets data.
Det kanske skulle fungera nästan lika bra, men för utvecklaren så innebär det fortfarande en begränsning som de behöver ta hänsyn till.

Ja precis och den här nya tekniken underlättar ju även för utvecklare. Men som det diskuterades i tråden så tror jag mycket väl R&C skulle kunna komma till PC nu när även Sony ser potentialen i inkomst. Nintendo på Mobil, MS/Xbox på PC och kanske även Sony på PC då i större utsträckning

Medlem
Skrivet av loerk:

Och det är redan relativt billigt med en snabbare SSD än 5 GB/S.
980 PRO kostar 2200 för 1 Terabyte lagring, 7 GB/S.

Nu sitter snabbheten i SSD:n i PS5 inte bara i själva läshastigheten från chippen utan i hela I/O-systemet. "Rå" läshastighet är 5,5 GB/s men "normal" snitthastighet om spelet använder Kraken och Oodle ligger runt 11 GB/s.

Därför kommer expansions-SSD:s behöva klara minst 7GB/s för att kompensera för diverse speciallösningar i PS5.

Medlem

Ghost of Tsushima eller Spider-Man till PC vore trevligt.


PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu sitter snabbheten i SSD:n i PS5 inte bara i själva läshastigheten från chippen utan i hela I/O-systemet. "Rå" läshastighet är 5,5 GB/s men "normal" snitthastighet om spelet använder Kraken och Oodle ligger runt 11 GB/s.

Därför kommer expansions-SSD:s behöva klara minst 7GB/s för att kompensera för diverse speciallösningar i PS5.

Ja I/O lösningen finns ju också klar till PC.

@Fearnox Vad Cerny säger är ju inte mycket att hänga i granen. Speciellt inte när han pratar om konkurrerande hårdvara.
RTX I/O är redan redo så fort Direct Storage patchen släpps.
Och med tanke på Nvidias rapport så har de sålt en hel jädrans del ampere kort.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja I/O lösningen finns ju också klar till PC.

@Fearnox Vad Cerny säger är ju inte mycket att hänga i granen. Speciellt inte när han pratar om konkurrerande hårdvara.
RTX I/O är redan redo så fort Direct Storage patchen släpps.
Och med tanke på Nvidias rapport så har de sålt en hel jädrans del ampere kort.

Men har de sålt så många RTX kort så att det räcker till för att rättfärdiga budgeten för portning?
Det är ju inte så billiga kort direkt, RTX2060 kostar som billigast 3600Kr på prisjakt.

Sedan så behöver man ju en relativt snabb lagringsenhet, för multiplattform titlar så räcker det kanske med 2000MB/S ifall enheten klarar av att hålla den prestandan under längre tid, medans PS5 exklusiva spel kanske kräver snabbare än vad som finns ute på konsumentmarknaden idag(finns inga kompatibla enheter till PS5 än).

Varför är det Cerny säger inte så mycket att hänga i granen?
Har inte sett någon kritik emot något av hans uttalanden från spelindustrin.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men har de sålt så många RTX kort så att det räcker till för att rättfärdiga budgeten för portning?
Det är ju inte så billiga kort direkt, RTX2060 kostar som billigast 3600Kr på prisjakt.

Sedan så behöver man ju en relativt snabb lagringsenhet, för multiplattform titlar så räcker det kanske med 2000MB/S ifall enheten klarar av att hålla den prestandan under längre tid, medans PS5 exklusiva spel kanske kräver snabbare än vad som finns ute på konsumentmarknaden idag(finns inga kompatibla enheter till PS5 än).

Varför är det Cerny säger inte så mycket att hänga i granen?
Har inte sett någon kritik emot något av hans uttalanden från spelindustrin.

Menar mer att du kanske inte borde basera framtidsutsikter för PC-Spel på vad han säger. När han antagligen snackade i nattmössan.
Deras I/O lösning är inte något unikt då varenda RTX kort möjliggör liknande prestanda. Han snackar som alla snackar om sin egen produkt.

12
Skriv svar