I Phantom Abyss kan bara en person i världen klara varje bana

Robot
I Phantom Abyss kan bara en person i världen klara varje bana

Dra nytta av andra personers misstag för att bli först till templets mitt.

#Phantom-Abyss, #Team-wiby


Gnällkuk

Lite märkligt men kul koncept, frågan är ju bara om jag är en av de första och dör rätt fort - hur länge får jag vänta innan jag kan spela igen? Om det inte finns fler tempel att spela så känns det ju som man får börja med att vänta på att folk spelar och dör och sen försöker titta på yt-videos innan man ens ger sig på ett försök.

Kanske hade varit vettigare om man fick fler försökt på sig? Lite svårt att avgöra dock när man inte har någon aning om svårighetsnivån. Men, intressant koncept åtminstone.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite märkligt men kul koncept, frågan är ju bara om jag är en av de första och dör rätt fort - hur länge får jag vänta innan jag kan spela igen? Om det inte finns fler tempel att spela så känns det ju som man får börja med att vänta på att folk spelar och dör och sen försöker titta på yt-videos innan man ens ger sig på ett försök.

Kanske hade varit vettigare om man fick fler försökt på sig? Lite svårt att avgöra dock när man inte har någon aning om svårighetsnivån. Men, intressant koncept åtminstone.

Skulle gissa på att varje tempel är genererat och därav annorlunda, kan tänka mig att det fungerar som vilket Battle Royale spel som helst egentligen, dör du så är du ute och får hoppa in i en ny 'match' bara att det är ett helt nytt genererat tempel.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite märkligt men kul koncept, frågan är ju bara om jag är en av de första och dör rätt fort - hur länge får jag vänta innan jag kan spela igen? Om det inte finns fler tempel att spela så känns det ju som man får börja med att vänta på att folk spelar och dör och sen försöker titta på yt-videos innan man ens ger sig på ett försök.

Kanske hade varit vettigare om man fick fler försökt på sig? Lite svårt att avgöra dock när man inte har någon aning om svårighetsnivån. Men, intressant koncept åtminstone.

Antagligen finns det ju oändligt med tempel, de är ju genererade. Så det är väl bara att försöka på ett nytt om man misslyckas.

Tycker detta ser absolut kul ut, men hade hellre sett att det fungerade som Trackmania, där en grupp spelare försöker på samma uppgift samtidigt. Det där med att möta folks misslyckade spöken känns ju lite... meningslöst.

Medlem

Var så taggad när jag såg trailern, trodde äntligen det var deathrun från cs 1.6, så va det singleplayer.

Är väl ganska spännande koncept ändå, men hade hoppats på lite online co-op/competitive

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Tycker detta ser absolut kul ut, men hade hellre sett att det fungerade som Trackmania, där en grupp spelare försöker på samma uppgift samtidigt. Det där med att möta folks misslyckade spöken känns ju lite... meningslöst.

Smaken är som baken. Nog för att jag ser det roliga i att ha det som Trackmania, men tycker först av allt att det blir en helt annan känsla i att vara ensam i templet, vilket skulle åtminstone ge mig mer adrenalin och mer spänd än "20 player härj" gameplay.

För det andra så hade man nog behövt "dumma ner" eller åtminstone förändra banorna något enormt, eftersom det blir en stor skillnad i level design om det är en eller flera personer på banan samtidigt (tänk broar som rasar, eller annat dynamiskt). Fungerar bättre i Trackmania med statiska banor.

Tycker det verkar riktigt spännande, ska bli kul att se mer om detta.

Lite orolig på svårighetsgraden och så när bara en person kan klara ett tempel, så det inte råkar bli så att vissa aldrig lyckas av att klara ett tempel, för att endast hardcore gamers lyckas med det.
Men förhoppningsvis har de typ "Easy - Medium - Hard - Insane" svårighetsgrader på tempel eller något sådant.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Smaken är som baken. Nog för att jag ser det roliga i att ha det som Trackmania, men tycker först av allt att det blir en helt annan känsla i att vara ensam i templet, vilket skulle åtminstone ge mig mer adrenalin och mer spänd än "20 player härj" gameplay.

För det andra så hade man nog behövt "dumma ner" eller åtminstone förändra banorna något enormt, eftersom det blir en stor skillnad i level design om det är en eller flera personer på banan samtidigt (tänk broar som rasar, eller annat dynamiskt). Fungerar bättre i Trackmania med statiska banor.

Tycker det verkar riktigt spännande, spel bli kul att se mer om detta.

Lite orolig på svårighetsgraden och så när bara en person kan klara ett tempel (särskilt om man bara har ett försök?), så det inte råkar bli så att vissa aldrig lyckas av att klara ett tempel, för att endast hardcore gamers lyckas med det.
Men förhoppningsvis har de typ "Easy - Medium - Hard - Insane" svårighetsgrader på tempel eller något sådant.

Det finns på ett sätt.
Efter ett antal delar av ett tempel så får du ett val av 2 vägar. Antingen ta en relik och avsluta där eller fortsätta längre in i templet för bättre skatter.
Vid varje sådan korsning så kräver nästa svårighet en nyckel som du kan hitta under din "run" eller plocka X antal ur ca 4+ kistor på vägen till reliken om du väljer den vägen. Du får alltid nästa nivås nyckel när du väljer att ta reliken istället för att gå vidare.

För varje ny del av templet så uppgraderas den "Guardian Spirit" som jagar dig genom templet.
Har sett 2st hutintills vilket är en röd som jagar dig likt spöket i Spelunky, det blir snabbare ju längre in i templet du kommer. Och en grön som dyker upp lite här och var och kastar gas/gift bomber mot dig, fel bomber ju längre in du kommer.

Du samlar även Blessings via altare som du betalar för med mynt du hittar i kistor och krukor, ökar i kostnad för varje blessing. Tänkte bara nämna det om det inte nämndes i videon, kan inte se den just nu.

eld
Medlem
Skrivet av Sergey:

Lite orolig på svårighetsgraden och så när bara en person kan klara ett tempel (särskilt om man bara har ett försök?), så det inte råkar bli så att vissa aldrig lyckas av att klara ett tempel, för att endast hardcore gamers lyckas med det.

Gissar på att de mindre belöningarna är till för detta, så att alla kan hämta en mindre reward på alla banor oavsett, tills någon klarar banan och låser den för evigt.

Men låter rätt kul, kan vara intressant när de svåraste banorna dyker upp på diskussion och i youtube videos då man säkert kan kolla på replays och även dela med "koden" till banan så att andra kan göra sitt försök.

Medlem
Skrivet av Sergey:

För det andra så hade man nog behövt "dumma ner" eller åtminstone förändra banorna något enormt, eftersom det blir en stor skillnad i level design om det är en eller flera personer på banan samtidigt (tänk broar som rasar, eller annat dynamiskt). Fungerar bättre i Trackmania med statiska banor.

Varje spelare hade ju sett sin egna version av banan, precis som i Trackmania. Så även om banorna är dynamiska hade det ju inte gjort någon skillnad. Om en bro kollapsade hos en spelare, så gör den inte det hos dig, utan du ser bara den spelarens spöke trilla igenom.

Trackmania är ju egentligen ett solo spel, det är ju bara det att man spelar det samtidigt som en bunt andra spelare. För mig ger det en mycket mer levande spelupplevelse än att bara möta massa inspelade "ghosts". Som du sa visserligen, det är ju väldigt mycket personlig preferens.

Medlem

Vad händer om någon klarar den samtidigt som man själva håller på att spela samma bana?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Kul koncept! Skulle inte förvåna mig om detta blir en ny genre som får flera studios att göra något liknande. 🙂 Ska definitivt testas!

Medlem

Jag gjorde en liknande grej i ett Ludum Dare förut där temat var "You Only Get One". Det var ett enkelt plattformsspel där varje spelare bara hade ett försök att ta sig genom nivån, efter det var det permanent game over. Nivån var förrädisk med mycket fällor och dylikt men du kunde se replay ghosts av alla tidigare spelares försök som hjälp.

KoP
Medlem

Låter som en gimmick i ett försök att komma på något nytt. Varför inte låta andra spelare få spela igenom samma banor? 🤔

Medlem

Låter som ett intressant koncept

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vad händer om någon klarar den samtidigt som man själva håller på att spela samma bana?

Det är nog väldigt osannolikt att du skulle klara banan EXAKT samma milli- eller nanosekund som någon annan.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är nog väldigt osannolikt att du skulle klara banan EXAKT samma milli- eller nanosekund som någon annan.

Jag sa inget om att jag skulle klara, men om den nu stänger "templet" så borde det väl avbrytas för de andra som är inne på samma bana samtidigt?

Edit: Det finns ju knappast någon anledning att spela vidare om den redan är stängd. Skulle fan bara vara frustrerande att klara enbart för att få texten "sorry, du var inte snabb nog." i ansiktet
Edit: Jag tror inte du läste mitt inlägg ordentligt eller så uttryckte jag mig fel


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Ingen som nämnt Fall Guys ännu? Påminner lite om det fast för en publik över 5 år.

ELF
Medlem

Helt klart intressant koncept och kommer definitivt testa. Men chansen är stor att det dör snabbt. Ingen idé att försöka om man är medioker eller sämre och dör halvvägs eller redan i början av varje bana.
Känns som ett spel som bara de mest hängivna spelarna kommer spela.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Låter ju genialiskt. Risken är bara att mitt spöke skulle tjänstgöra som ett varnande exempel för varje tillgänglig bana.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar