Allt pekar på att Valve jobbar på en bärbar PC-konsol

Medlem

Hade den kört Windows och med Steam, så hade jag varit grymt intresserad av en "Valve-Switch" och troligen köpt en!

Med Linux? Not so much at all.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Nomman:

Gärna för mig! Tycker om Switch-konceptet, men inte spelutbudet den erbjuder. Steams spelutbud går dock inte att klaga på 👍

Tänk dock på att det är Steam+Windows som har största spelutbudet (och den här enheten ryktas köra Steam+Linux).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, den lite snabbare varianten plus dockan så man kan låtsas att det är en switch!

Det mest positiva med den är att pga cpun, minnet och hårddisken så känns den precis lika snappy som min vanliga dator, så har suttit och arbetat med den kopplat till en display, tangentbord och mus, har knappt märkt av att jag kört på en liten handhållen dator! Allt laddar sjukt snabbt och med 16gb så kan man tabba mellan flera olika program och spel.

Ergonomin är dock fortfarande något jag försöker vänja mig med, men tänker performance är nog något av det snabbaste man kan få tag på i den storleken!

GPU'n överraskar dock ganska positivt, det är otroligt mycket man faktiskt kan köra på den!

Och det bästa: Äger ju redan alla spelen, behöver inte köpa några fullpris-portar bara för att få en portabel upplevelse!

Vad jag önskar nu från GPD är väl en gpd win lite, en superkompakt variant av 3'an med lång batteritid mer gjort för spel från sent 90-tal och dosbox!

Sugen på GPD, men finns även en del nya kul alternativ!

Ryzen-baserad:

Intel-baserad:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

True. Det finns lösningar. Men först: retro-spels-tv i sovrummet! (Många projekt och aldrig blir jag nöjd ).

För det kör jag Steam Play och LaunchBox med förkonfade emulatorer :). Ska dock bygga en arkadbox för det där sen till nya lägenheten.

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

Sugen på GPD, men finns även en del nya kul alternativ!

Ju fler ju bättre!

Jag tror jag gick gpd mest för att jag gillar hur kompakt den är, men de större vinner nog lite på ergonomin!

Medlem
Skrivet av martinot:

Tänk dock på att det är Steam+Windows som har största spelutbudet (och den här enheten ryktas köra Steam+Linux).

Det är fortfarande inte illa. Jag kollade upp hur det ser ut med Linuxstöd (native eller genom Proton) för de spel jag hittills har installerat på min Win 3. Alla dessa ska gå att köra, minst guld i ProtonDB:

Dying Light - native
Hollow Knight - native
Little Nightmares - platinum
Moonlighter - native
Mutant Year Zero - platinum
NieR: Automata - platinum (vitlistat av Valve)
Jedi: Fallen Order - gold
Streets of Rage 4 - native
Tekken 7 - platinum (vitlistat av Valve)
Terraria - native
XCOM 2 - native
X-Morph: Defense - gold
Iconoclasts - native
King of Fighters XIII - platinum

Så jag hade nog klarat mig ganska långt med Linux, men visst kommer det att finnas spel som inte funkar eller som får dålig prestanda.

Medlem
Skrivet av martinot:

Sugen på GPD, men finns även en del nya kul alternativ!

Aya Neo var ett tänkbart alternativ för mig, men jag tänkte att en enhet som utan bekymmer går ner i en jackficka har större chans att bli använd. Neo är lite tyngre också, 650 g mot 560 g för GPD Win 3.

One Xplayer är alldeles för stor och tung för att vara intressant för mig. Ska jag bära runt så mycket så skulle jag hellre gå upp några hundra gram till och tar en laptop med 1650 eller så och en gamepad. Men bra att det kommer alternativ, alla gör ju inte samma prioriteringar.

Skrivet av eld:

Ju fler ju bättre!

Jag tror jag gick gpd mest för att jag gillar hur kompakt den är, men de större vinner nog lite på ergonomin!

Det tror jag också, i alla fall vad beträffar kontrollerna. Men en lättare enhet kan ju vara lite mindre jobbig att hålla i för en längre spelsession också, särskilt om man inte har en bordsskiva att stöda handlederna på. Den kompakta storleken var viktigast för mig också, men också att dess Iris Xe ska ha lite bättre prestanda än Aya Neos Vega 6.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Aya Neo var ett tänkbart alternativ för mig, men jag tänkte att en enhet som utan bekymmer går ner i en jackficka har större chans att bli använd. Neo är lite tyngre också, 650 g mot 560 g för GPD Win 3.

One Xplayer är alldeles för stor och tung för att vara intressant för mig. Ska jag bära runt så mycket så skulle jag hellre gå upp några hundra gram till och tar en laptop med 1650 eller så och en gamepad. Men bra att det kommer alternativ, alla gör ju inte samma prioriteringar.

Det tror jag också, i alla fall vad beträffar kontrollerna. Men en lättare enhet kan ju vara lite mindre jobbig att hålla i för en längre spelsession också, särskilt om man inte har en bordsskiva att stöda handlederna på. Den kompakta storleken var viktigast för mig också, men också att dess Iris Xe ska ha lite bättre prestanda än Aya Neos Vega 6.

Är med på vad ni menar med +/- för olika storlekar. Gillar våra vanliga Switchar, men köpte ändå två stycken Switch Lite för att jag ibland föredrar mindre och lättare enheter.

Köper absolut att större (och definitivt tyngre) inte alltid är bättre.

Men kul att se att det rör på sig med denna typ av enheter. Tror mycket mer på Windowsbaserade spelenheter för max kompabilitet, och minst strul med spel man vill lira. Tror Valves kommer vara en miss om de baserar den på Linux. De gick ju verkligen på pumpen med det valet för Steam Machines.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror Valves kommer vara en miss om de baserar den på Linux. De gick ju verkligen på pumpen med det valet för Steam Machines.

Steam Machines var för dyra och lanserades i ett mättat marknadssegment, de hade helt säkert inte lyckats om de hade haft Windows heller. Den udda steam controllern och SteamOS hjälpte säkert inte heller - men mängden spel som går att köra i Linux har ökat enormt sedan dess, och marknaden för handhållna är inte mättad som den var för stationära konsoller/PC 2015.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Steam Machines var för dyra och lanserades i ett mättat marknadssegment, de hade helt säkert inte lyckats om de hade haft Windows heller. Den udda steam controllern och SteamOS hjälpte säkert inte heller - men mängden spel som går att köra i Linux har ökat enormt sedan dess, och marknaden för handhållna är inte mättad som den var för stationära konsoller/PC 2015.

Känns ändå onödigt att krångla till det hela med att endast köra Linux på handhållna PC, när du kan får mindre krångel och större kompatibilitet med Windows.

Varför handikappa sig med Linux på en spelmaskin? This does not compute.

Lanserar Valve en renodlad Linuxhandhållen så blir det helt garanterat inget köp från mig iaf.

Som tur är så finns en hel bra rad kinesiska handhållna med Windows, inklusive de jag länkade ovan.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar