Playstation 5 redan på väg att göra vinst

Robot
Playstation 5 redan på väg att göra vinst

Konsolen "breaks even" i juni.

#playstation-5


Medlem

Bortsett från hela fullbokat kaoset så är det skönt att man kan gå i vinst med konsolerna. Bra för industrin som i slutändan bör påverka oss spelare positivt.

Inaktiv
Medlem

Ja med digital Ps5 är man ju tvingad att betala dyrare pris för spelen så inte så konstigt kanske

Medlem

Med risk att själv låta tokig: PS5 STANDARD edition är den med skivläsare; Inte DIGITAL som artikeln hävdar (Sony själva kallar dem för Standard respektive Digital Edition).

Mao är det väl den med skivläsare (med riktpris 599 USD) som går breakeven?

Inaktiv
Skrivet av MLundin:

Med risk att själv låta tokig: PS5 STANDARD edition är den med skivläsare; Inte DIGITAL som artikeln hävdar (Sony själva kallar dem för Standard respektive Digital Edition).

Mao är det väl den med skivläsare (med riktpris 599 USD) som går breakeven?

Stämmer bra det.

Medlem

Som det nämns ovan så är det versionen med skivläsare som börjar gå med vinst.

Skivläsaren skulle behöva kosta sådär 1000+ kronor för att den digitala versionen skulle gå med vinst först,

Redaktör
Skrivet av MLundin:

Med risk att själv låta tokig: PS5 STANDARD edition är den med skivläsare; Inte DIGITAL som artikeln hävdar (Sony själva kallar dem för Standard respektive Digital Edition).

Mao är det väl den med skivläsare (med riktpris 599 USD) som går breakeven?

Skrivet av Patashnic:

Stämmer bra det.

Skrivet av Margy:

Som det nämns ovan så är det versionen med skivläsare som börjar gå med vinst.

Skivläsaren skulle behöva kosta sådär 1000+ kronor för att den digitala versionen skulle gå med vinst först,

Slappt tänkt av moi. Tack, fixat!


signatur
Medlem

Diagrammet visar nu att "Cost of Goods" går under "Wholesale Price". Vad är det som gör att Sonys kostnader går ner men inte Microsofts? Antal sålda konsoler påverkar ju inte detta.

Medlem

Dem satsar ju lite olika så inte så konstigt, sen har dem väl sagt att dom inte räknar med vinster på konsolen heller, utan på allt kring dem tjänar in på.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Dem satsar ju lite olika så inte så konstigt, sen har dem väl sagt att dom inte räknar med vinster på konsolen heller, utan på allt kring dem tjänar in på.

För att citera ur artikeln som länkades: Microsoft has never turned a profit on Xbox console sales alone, but other aspects of its gaming business make it profitable.

Mata inte trollen.

Medlem

Inte för att lägga ved på elden .. men en fråga bara.

Varför ska jag köpa PS5 över Xbox Series????

Redaktör
Skrivet av onliner72:

Inte för att lägga ved på elden .. men en fråga bara.

Varför ska jag köpa PS5 över Xbox Series????

Helt upp till dig. Brukar väl ofta vara spelen som avgör.

För min del tycker jag PS5 har fördelar som suverän kontroll och fler nya spel (så här långt, lär ju jämnas ut), och Xbox Series har Game Pass och generösa möjligheter att köra vissa spel både på konsolen och pc. Jag gillar båda.


signatur
Medlem
Skrivet av onliner72:

Inte för att lägga ved på elden .. men en fråga bara.

Varför ska jag köpa PS5 över Xbox Series????

Spelen som sagt, det finns ett gäng spelserier som du bara kan spela på Sonys maskiner helt enkelt, precis som med Nintendo.

Medlem

Sony får gärna släppa en version med större lagring framöver, inget problem för mig men det finns ingen info om när expansions sticka kommer bli tillgänglig och jag har svårt att se att utrymmet räcker hela generationen.

Förstår inte riktigt vad de menar med går i vinst nu heller, menar de att tillverkning och försäljning av bara konsolen går plus?
Börjar de gå med vinst per konsol då eller är det till och med att de börjar gå plus på totalen av all försäljning sen launch?

Vad är inräknat här?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Förstår inte riktigt vad de menar med går i vinst nu heller, menar de att tillverkning och försäljning av bara konsolen går plus?
Börjar de gå med vinst per konsol då eller är det till och med att de börjar gå plus på totalen av all försäljning sen launch?

Vad är inräknat här?

Man tjänar pengar på att sälja en konsol (versionen med skivläsare).

Kostnaden för tillverkning är lägre än priset de säljer den för.

Inaktiv
Skrivet av miffot:

Dem satsar ju lite olika så inte så konstigt, sen har dem väl sagt att dom inte räknar med vinster på konsolen heller, utan på allt kring dem tjänar in på.

Självklart är det så, blev bara lite överraskad att MS gått med förlust med Xbox One (efter dom tog bort Kinect). Första Xbox och 360 kan jag förstå dock. Även Sony lär ju inte gått med vinst på PS3.
Men Nintendo har väl alltid gått plus på deras maskiner. Dom sänker nästan aldrig priset (bortsett Wii U) på hårdvara.

Men det är ju på spel och kringutrustning som man gör dom stora pengarna.

Inaktiv
Skrivet av onliner72:

Inte för att lägga ved på elden .. men en fråga bara.

Varför ska jag köpa PS5 över Xbox Series????

Spelen, utan tvekan. Har du exempelvis en pc som du kan spela det senaste på så ser jag personligen ingen anledning att skaffa xbox.

Jag älskar spel i de flesta format och har då pc, ps5 och en switch.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony får gärna släppa en version med större lagring framöver, inget problem för mig men det finns ingen info om när expansions sticka kommer bli tillgänglig och jag har svårt att se att utrymmet räcker hela generationen.

Problemet är att SSD'n är inbakad i moderkortet så tror att det försvårar för Sony att släppa två konsoler med olika mängd lagring nu när det är så svårt att producera tillräckligt med konsoler.

Medlem
Skrivet av Margy:

Man tjänar pengar på att sälja en konsol (versionen med skivläsare).

Kostnaden för tillverkning är lägre än priset de säljer den för.

Lite luddigt ändå
Ingår frakt, lagerhållning, moms med mera då?
Frakten har väl varit väldigt dyr senaste tiden, så det är ju en intressant faktor till exempel.

Ifall det är "all inclusive" så borde de ju ligga riktigt bra till ekonomiskt om de redan tjänar pengar på konsolerna efter bara typ 7 månader.
Jag trodde nog att det skulle ta rätt mycket längre tid och att PS Plus, Royalty, försäljning via PSN, tillbehör skulle komma att kompensera detta under generationen.

Hoppas att det har en aggressiv prissättning med PSVR2 så att man får mycket hårdvara för pengarna bara

Skrivet av jehuty:

Problemet är att SSD'n är inbakad i moderkortet så tror att det försvårar för Sony att släppa två konsoler med olika mängd lagring nu när det är så svårt att producera tillräckligt med konsoler.

Ja, de kanske vill att tillverkningsprocessen går framåt innan detta sker såt att de kan använda ungefär samma yta till mer lagring.

Nu är det som sagt inget större problem än, men lite oroande ändå att det finns väldigt lite information om expansion då det verkade som att de skulle presentera kompatibla modeller runt launch.
Nu så känns det som att kompatibla modeller kommer tidigast nästa år.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Inte för att lägga ved på elden .. men en fråga bara.

Varför ska jag köpa PS5 över Xbox Series????

- PS5

- Xbox Series X

Medlem

Lite roligt ändå, fast man kanske kan hålla sig några dagar till, tills E3 presentationen.

Hoppas starkt på att de lyckas få ordning på Halo.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite roligt ändå, fast man kanske kan hålla sig några dagar till, tills E3 presentationen.

Hoppas starkt på att de lyckas få ordning på Halo.

Jag kommer lira det oavsett, tror det kan bli rätt bra. Inlägget var mest på skoj.

Finns mycket videos som förklarar varför Infinite såg extra "fult" ut.

1
Skriv svar