Hur de bygger NPC beteenden - Star Citizen

Medlem
Hur de bygger NPC beteenden - Star Citizen

Hey folks!

Tänkte att det kanske kunde vara intressant för en del att kolla in detta klippet som Cloud Imperium Games släppte för cirka 1 timme sedan. Jag har kommit cirka en kvart in i videon.

De använder sina mjukvaruverktyg för att bygga en NPC från scratch. Inte modellering och så vidare, utan så som de använder sina verktyg in-house för att skapa NPC:er. Än så länge har de byggt upp ett grundläggande idle-beteende och visat upp sin navigationsmesh, basically det som spelet använder för att beställa vart NPC:en kan röra sig/göra någonting.

En intressant aspekt de precis lyfte var att deras subrutiner tillåter en att berätta för en NPC vad den ska fokusera på i skeppet. Bland annat är tanken att man ska kunna be en NPC att hålla koll på särskilda delar, ju större skepp desto mer specificerade områden antar jag, i ett skepp. Ifall du vill att de ska hålla koll på väggarnas infrastruktur så kan de fokusera på det och göra det istället för spelaren. Väldigt intressant ifall man är nyfiken på hur man kan bygga NPC-beteenden i ett spel som detta.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar