Far Cry 6 är "inte politiskt"

Medlem
Skrivet av eld:

Vad tycker du om storföretag som snor åt sig vattenkällor, är det rätt eller bör vatten tillhöra folket?

Förändrar det på något vis att vatten kokar vid 100grader?

Men svaret är nej iaf, bra politik ser till att det gynnar så många som möjligt, inte bara politikerns båtkompisar osv.
Ska sluta deraila tråden, games am i rite? pewpew

Medlem
Skrivet av WargH:

Nåja, de ligger iaf på mellan 33-40 på global healthranking, så det är ju inte så illa pinkat ändå. ☺️

Medan vanliga cubaner har precis så dom klarar sig,det cubanska systemet är dödfött och det är en kommunistisk utopi.
Sedan att alla är väldigt bra utbildade gör ju absolut inte till en mönsterstat.
När dom släpper bojorna på sitt folk så kommer dom som flera demokratiska afrikanska stater ha en BNPökning som får alla att bli avundsjuka.
Jag säger bara på cubanernas rätt VIVALA REVOLUSION för dom har slavat tillräckligt under några få feta HERRAR.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Allt är politiskt. Även att välja att inte försöka vara som politiken är just då just där är politiskt. Tycker gott att man kunde spela som CIA agent i Farcry 6 och starta en revolution. Som sedan måste slås ner av USA 15 år senare. Så att spelet känns lite mer nära sanningen.

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar inte om försöka komma med ett budskap, om du bygger en story med en politisk konflikt så har du automatiskt packat spelet full med politik.

Det är ju många som skrek om politik i spel bara för att de gav en kvinna muskler i last of us 2, även om spelet inte hade något politiskt budskap i den meningen som många säger.

Skrivet av eld:

"I den meningen som folk säger"

Det är självklart att TLOU2 hade politik i sig, det är ju inte direkt någon hemlighet.

Doomguy har muskler för att det är coolt, abby har muskler för att det är coolt. Det ena är inte mer politisk än det andra.

Men folk pekade ut abbys muskler som politiskt men vägrar peka ut ett spel där du är revolutionär som ska störta en diktator genom guerillakrig som politiskt.

Spelet har politik ja men Ubisoft menar att dom inte har ett speciellt politiskt budskap.

Hur vet du att abbys design inte är mer politisk? Som Mithos-SWE skrev om Neil Druckmanns intervjuer så tror jag att det är väldigt stor chans att det är så.
Känns som att du gör en strawman genom att jämföra TLOU2 som specifikt har en agenda med Far Cry 6 som Ubisoft menar inte har en sådan och kallar båda politik så därför är det likadant.

Medlem

Far Cry har nära på alltid varit politikt. Tänk efter lite. Den lyfter alltid våldsamheter i 3e värdish platser på Jorden. Så att man får mer sympati för oroliga områden på jorden. TLU2 utspelar sig ju inte ens nu utan i framtiden och är alltså utopi sf inte lika nära som Farcry. Farcry är mycket mer trovärdig än "zombie" framtids TLU2 tycker jag och mer politiskt. Eftersom det oftast är gerilla krig mm. Sånt händer varje dag på jorden. TLU2 är bara mer politiskt om man bryr sig om att haka upp sig på att folk i spelet är homosexuella mm. Man fastnar i relations träsket. Men tar man bara ett steg till så är du ute i den större världen som påverkar mer. Och det är det Far cry spelen avspeglar.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Så helt plötsligt skall man inte få kritisera ett skitland som Cuba.

Precis. Gerillakrigare från 50-60 talen slogs med/för Castro och Ché. Så mördare mao. Gött å se att det är OK att mörda, så länge som du har rätt värdegrund.


signatur

I drank what?

Medlem

Anledningen till att dom känner att dom måste säga att spelet inte är politiskt. Är just för att det är så politiskt område dom är inne på. Att dom har Kuba tema i Far gråter 6 är väldigt spännande tycker jag. Kanske är att jag gillar spel som utspelar sig där det är varmt också. För jag har inte varit så här intresserad av ett Far gråter spel sen 3an.

Skrivet av tuckdragon:

vatten kokar vid 100grader, är det politik?

Beror på vilken politisk höjd du befinner dig på.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Problemet tenderar ju att vara att de blir väldigt ensidiga, politiskt. Inget utrymme för kritik av sin egen bild och hur man fått den, bara köra på med anti-x.

eld
Medlem
Skrivet av tjorb:

Spelet har politik ja men Ubisoft menar att dom inte har ett speciellt politiskt budskap.

Hur vet du att abbys design inte är mer politisk? Som Mithos-SWE skrev om Neil Druckmanns intervjuer så tror jag att det är väldigt stor chans att det är så.
Känns som att du gör en strawman genom att jämföra TLOU2 som specifikt har en agenda med Far Cry 6 som Ubisoft menar inte har en sådan och kallar båda politik så därför är det likadant.

Ubisoft har ju också sin "agenda" om man vill likna med naughty dog, det är ju mycket push för att vara inkluderande och ha bättre representation av kvinnor i spel, samt en stor fokus på val av karaktär istället för att bara kunna spela en dude. De senaste assassins-creed spelen är ju ett bevis på det.

Ubisofts utalanden handlar mest om att de inte vill reta upp någon del av sin spelarbas, genom att låtsas vara neutrala när det kommer till politik i spel, även om politik i spel är oundvikligt.

Medlem
Skrivet av WargH:

Nåja, de ligger iaf på mellan 33-40 på global healthranking, så det är ju inte så illa pinkat ändå. ☺️

Självklart finns det saker de kan förbättra men det finns det definitivt här i väst med.
Rent hälsomässigt ligger de jäkligt högt jämfört mot många länder här i västvärlden och de har grymt bra tand o sjukvård bla och skulle tippa på att den överväldigande majoriteten av Kubaner är stolta över sitt land lika väl som flesta av oss Svenskar är stolta över Sverige.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vatten kokar vid 100grader, är det politik?

Intressant att du tar just det exemplet eftersom vatten kokar vid 212 grader i Amerika av politiska skäl.

Medlem
Skrivet av dajje:

Intressant att du tar just det exemplet eftersom vatten kokar vid 212 grader i Amerika av politiska skäl.

hehe.. det är rätt varmt d!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av eld:

Ubisoft har ju också sin "agenda" om man vill likna med naughty dog, det är ju mycket push för att vara inkluderande och ha bättre representation av kvinnor i spel, samt en stor fokus på val av karaktär istället för att bara kunna spela en dude. De senaste assassins-creed spelen är ju ett bevis på det.

Ubisofts utalanden handlar mest om att de inte vill reta upp någon del av sin spelarbas, genom att låtsas vara neutrala när det kommer till politik i spel, även om politik i spel är oundvikligt.

Du blandar ihop politiska settings med politiska budskap.

"The headline has been changed after speaking to Ubisoft, who acknowledges the game is inherently political but stresses that the game isn't a comment on Cuba specifically."

Ubi har inte sagt denna gången att spelet inte har nån politik. Även om alla borde ha förstått vad dom menade med sina tidigare uttalanden oavsett hur klumpigt det lät.

Jag tror definitivt att det finns utvecklare hos Ubisoft som pushar för sin politik, speciellt mångfald och inklusion som du säger redan finns i deras spel. Jag tycker även att Ubi har gjort det på rätt sätt för det mesta även om jag är emot all form av sånt som jag anser går över gränsen till att spelet eller storyn tappar logik eller trovärdighet.

Så vart är det du vill komma i den här diskussionen egentligen? Ubisoft säger att dom inte vill göra en politisk kommentar men erkänner att spelet har politik i sig. Anser du att det är samma sak?

Medlem
Skrivet av dajje:

Intressant att du tar just det exemplet eftersom vatten kokar vid 212 grader i Amerika av politiska skäl.

hahaha klockren 😂

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vatten kokar vid 100grader, är det politik?

Jag vill också vara en av de som argumenterar emot en retorisk fråga.

Har en bekant som på grund av en arbetspolitisk situation jobbar på 3000meters höjd över havet. Vattnet där kokar vid ca 90 grader C och de är alltså tvungna att lägga till några minuter på pastatillagningen. True story.

I vilket fall. Att inte ta politisk ställning är att ta politisk ställning för den rådande politiken. Om du fokuserar på att leka med en termometer så betyder det inte att allt annat slutar existera runtomkring dig.

eld
Medlem
Avstängd

^
"Far Cry är inte politiskt"

"Our story is political."

Jag hade kunnat gilla politik, antar jag, om te.x Hollywood eller spelvärlden inte var miljonärer och miljardärer som lever i en bubbla. Den verkliga fascismen är exakt den politik de står för, de vill ha censur, de vill inte ha yttrandefrihet, de vill "cancellera" människor med fel åsikt osv osv. Om nån tror te.x Disney är anti-fascister så tja, man har inte förstått nånting...

Verkliga "rebeller" som står upp mot fascism och är för yttrandefrihet, te.x Gina Carano, ser man såklart direkt till att göra sig av med. "vi vill ha starka kvinnor! så länge dom har rätt åsikt enligt oss, eller helst är tysta." "vi vill ha svarta!" (fast ska dom vara på posters i Kina så ser vi till att förminska dom och sätter dom i bakgrunden, och vi tar gärna bort deras "story arc" och gör dom till "tokens".) Hycklare.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Jag vill också vara en av de som argumenterar emot en retorisk fråga.

Har en bekant som på grund av en arbetspolitisk situation jobbar på 3000meters höjd över havet. Vattnet där kokar vid ca 90 grader C och de är alltså tvungna att lägga till några minuter på pastatillagningen. True story.

I vilket fall. Att inte ta politisk ställning är att ta politisk ställning för den rådande politiken. Om du fokuserar på att leka med en termometer så betyder det inte att allt annat slutar existera runtomkring dig.

Haha kan väl säga som så att det jag ville kma fram till var att vattens kokpunkt förändras egentligen inte av politik.
Politisk korrekthet förändrar inte verkligheten, man kan sitta och vrida och vända på orden hur mycket man vill.

Finns en bra serie som visar vad politik utan hänsyn till verkligheten kan leda till:
https://www.imdb.com/title/tt7366338/?ref_=nv_sr_srsg_0

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vatten kokar vid 100grader, är det politik?

Ja det är klart det är politik. Det är även fakta. Fakta framtages genom forskning och för längesedan forskade någon fram att vatten kokar vid 100graderC. dvs politiken tillät någon att forska.
Det är även politik att vi vet om att vatten kokar vid 100grader genom våra utbildningar. Så din kunskap är ett politiskt beslut.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Ja det är klart det är politik. Det är även fakta. Fakta framtages genom forskning och för längesedan forskade någon fram att vatten kokar vid 100graderC. dvs politiken tillät någon att forska.
Det är även politik att vi vet om att vatten kokar vid 100grader genom våra utbildningar. Så din kunskap är ett politiskt beslut.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Haha kan väl säga som så att det jag ville kma fram till var att vattens kokpunkt förändras egentligen inte av politik.
Politisk korrekthet förändrar inte verkligheten, man kan sitta och vrida och vända på orden hur mycket man vill.

Finns en bra serie som visar vad politik utan hänsyn till verkligheten kan leda till:
https://www.imdb.com/title/tt7366338/?ref_=nv_sr_srsg_0

Chernobyl sprängdes pga dåliga beslut och lögner tackvare en värdelös stalinistisk-fascismstat. I många ögon en kommunism, problemet är att det är svårt att säga om det någonsin har funnits en kommunism i något land om man då ska följa Marx lära om vad en kommunism är.
Politisk korrekthet förändrar verkligheten för otroligt mycket människor till det bättre, vilket pk är till för, Inte för att ändra vattenkokningspunkten.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Chernobyl sprängdes pga dåliga beslut och lögner tackvare en värdelös stalinistisk-fascismstat. I många ögon en kommunism, problemet är att det är svårt att säga om det någonsin har funnits en kommunism i något land om man då ska följa Marx lära om vad en kommunism är.
Politisk korrekthet förändrar verkligheten för otroligt mycket människor till det bättre, vilket pk är till för, Inte för att ändra vattenkokningspunkten.

eld
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Haha kan väl säga som så att det jag ville kma fram till var att vattens kokpunkt förändras egentligen inte av politik.

Såklart det kan, om politik kan påverka vart du är när du kokar ditt vatten så har ju den ändrats.

Folk som flyttas ut ur sina hem är ju ändå ett ganska aktuellt politiskt ämne.

Medlem
Skrivet av eld:

Såklart det kan, om politik kan påverka vart du är när du kokar ditt vatten så har ju den ändrats.

Folk som flyttas ut ur sina hem är ju ändå ett ganska aktuellt politiskt ämne.

att fenomenet sker beror inte på politik.

12
Skriv svar